maveøvelser ved hver træning???


olesen82
 Share

Recommended Posts

Nu sad jeg og læste TJ's indlæg om disturbed loading og con... ja et eller andet for jeg kan nemlig ikke finde tråden igen, hvor er den?

Så tænkte jeg på om man, hvis man nu har et træningsprogram så man træner 6 gange om ugen, også eks træner mave mandag, tirsdag - fredag,lørdag.

så bruger man den der trænings form hvor musklerne ikke når at restituere helt, men da mave træning altid kommer til sidst i mit program, hvilket gør at jeg er lidt udkørt og derfor ikke kan træne med 100% itensitet.

Kunne det så ikke være en måde at kompensere for den manglende itensitet.

Link to comment
Share on other sites

- men hvad nu hvis jeg træner resten af min krop efter det der princip, hvor man kan træne den samme muskel 2 dage i træk? Så træner jeg jo også maven ligesom resten af kroppen?

Et helt andet spørgsmål er:

Man plejer jo at sige at makeringen af muskler kun har noget med fedtprocenten at gøre ikke?

Men hvorfor er der så nogen der pårstår at hvis man træner en masse mavebøjninger så giver det mere makering end 12 mavebøjninger med vægt bag hovedet?

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er der så nogen der pårstår at hvis man træner en masse mavebøjninger så giver det mere makering end 12 mavebøjninger med vægt bag hovedet?

Fordi de vrøvler. Det er nonsens og ævl.

Angående dit spørgsmål om dest. and cont. loading, så har det mest noget med træning med henblik på styrke at gøre.

I et BB-program skal du mest tænke på forholdet mellem proteindegeration og restitution. Ved en normal "hård" omgang træning skal musklerne have omkring 36-48 timer at restituere sig i.

Sidst i sættet!!! Du skal da bare tage dem med den intesitet du kan klare. Hold den mellem 6-12 reps - og så skulle den være der.

Link to comment
Share on other sites

Okay, den er bare 10-4.

Jeg har lige et andet spørgsmål jeg sådan har brændt inde med.

3-split program, jeg ser ikke mange som bruger det. Er det fordi at det ikke er godt eller er det bare fordi folk ikke kan lide at være i trænings centeret 6 dage om ugen -

for jeg synes da det er noget af det bedste...

Er 3-split helt i hampen eller er det noget der giver noget.

jeg kører eks

mandag:

bryst-triceps-mave

tirsdag:

ryg-biceps

onsdag:

ben-skulder

torsdag: fri

fredag:

forfra...

Link to comment
Share on other sites

Et godt splitprogram er et godt splitprogram - sådan er det bare.

Dit splitprogram ser ganske rimeligt ud.

Pas lidt på overgangen søndag-mandag.

I diverse bænpresøvelser indgår det forste hoved i skuldermusklen rimeligt meget. Derfor skal du passe på med ikke at overanstrenge denne.

Et sidepring:

Undre mig at mange der kører splitprogrammer har en 3 split gentaget 2 gange om ugen. Hvorfor ikke lave det om til en 2 split gentaget 3 gange om ugen. Herved vil man ramme alle trænede muskler 3 gange om ugen og ikke kun 2 gange - noget din hypertrofi vil eeeeelske. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ganske simplet :)

Fordi jeg kun har trænet 7 måneder, og når jeg skal ind og lave basis øvelserne så har jeg enten ikke tekninkken (den er nu ved at være der i DL og BP), men i chin-ups har jeg slet ikke kræfterne...

Derfor prøver jeg med et 3 spilt at ramme musklerne bredere, da jeg bliver nød til at bruge nogle træk maskiner også sådan for at træne eks ryg...

hmmm men når jeg tænker over det så har du sQ nok ret -

men hvordan ville sådan et program se ud og hvilke øvelser skulle man tage?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg blander mig lige. :)

Jeg ville synes at du kan lave det om til et 2-split program hvis du ville. Det kunne se sådan ud:

Dag 1: Bryst-Skulder-Triceps

Dag 2: Ryg-Biceps-Ben

Dag 3: Pause

Forfra...

Og så ikke mere end 3, højst fire!, sæt pr. muskelgruppe. Det er restitutionstid nok, ville jeg mene, men det er jo forskelligt.

Hvis du er glad for dit program, så bliv ved med det, jeg har det bare sådan (især med bryst), at jeg ikke kan holde mig fra træning af muskelgrupperne. Jeg har også kørt 3-split, men er egentlig mere glad for dette 2-split. :4flex: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ville det så komme til at køre sådan her:

Dag 1 - Dag 2 - pause - Dag1 - Dag2 - pause - Dag1 (1uge) - Dag2 - pause osv...

Når det nu er 2-split hvor mange øvelser må man så komme op på?

eks Bryst:

BP 3x8

Incline BP 3x8

Flyes 3x8

Ryg:

DL 3x8

Træk: 3x8

Rowing: 3x8

Biceps

Curl

3x8

håndvægte

3x8

Triceps:

skull crusher 3x8

altnativ 3x8

osv ...

må man godt kører så "mange" øvelser / muskel når man kører 2-split...

eller det er måske slet ikke meget med 3 øvelser á 3 sæt??

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det sidste spørgsmål vil jeg lade ligge.

Men jeg ville køre 3 sæt : 10-8-6 for at øge massen.

Det ser fornuftigt ud med valg af øvelser. Det vigtigste er at du lytter til din krop. Hvis du kan mærke, at når du er nået til triceps, at du så kun har energi til 2 øvelser, så lad være med at presse dig selv, og tag 3. Med et 2-split skal man lytte mere til kroppen (min erfaring)og lad være med at tage forced reps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share