DFHT progression


Martin
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at starte på uge to af min DFHT-home edition hybrid, og er kommet lidt i tvivl om aftenens træning:

Jeg er sluttet af med at køre 5*5 i bænk, squat, dl, bent over rows sidste uge

Nu skal jeg øge vægten (intensiteten) med 10%. Giver det så mening at gå ned fra 5*5 reps til 3*5 reps igen, eller hva'?

(det er så meningen at jeg vil tage 4*5 næste gang, og 5*5 næste gang igen...stige i vægt, og tilbage til 3*5 - dette efterfølges af en let uge....se mere i min log)

Link to comment
Share on other sites

I loading perioden har jeg planlagt at stige hver uge i både vægt og sæt - naturligvis ikke i alle øvelser samtidig.

I bænkpres kunne det f.eks være:

Uge 1: 3x80kg

Uge 2: 3x85kg

Uge 3: 4x90kg

Når antallet er sæt i uge 2 er uændret, så er der lagt flere sæt på en anden brystøvelse

Link to comment
Share on other sites

Ok, men jeg har jo øget sætantal hver træningspas...

Hvis jeg fortsætter med denne praksis, og øger vægten hver uge, så knækker jeg midt over når jeg når enden af uge 3 = 12 sæt * 5 reps * 110 kg (~95% 5RM) :unsure:

Det jeg lægger op til er at zigzag-periodisere sætantallet internt i hver uge, og så øge vægten 10 % hver uge.

Er jeg ude på et sidespor - jeg synes egentligt selv at det virker fornuftigt...meeen altid rart med en objektiv vurdering! :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du ikke øge antallet af sæt hver træning i flere uger. Det ender så med en god omgang 100 sæt træning :lol:

Alt for meget zigzag er en DÅRLIG ide, både fordi du risikere at gøre de efterfølgende pas mindre effektive, og fordi kroppen bedre tilpasser sig ved en langsommere øgning.

Hvor meget zigzag kan det blive på EN uge, når du kun har to træningspas til hver kropsdel?

DFHT programmet lægger op til at der skal ske EN ELLER ANDEN form for progressiv overload hver gang, i form af enten større workload, mere vægt, kortere pauser og vist en ting mere jeg ikke lige kan komme på.

I forhold til RBE mener jeg det er rigeligt at øge på ugebasis.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører fullbody og 4 pas i en uge (en uge er ikke lig med 7 dage, men defineret som 4 træningspas)

Jeg skifter dog mellem squat og dødløft - så det er ikke helt det samme program hver gang. MEN, bænkpress er med hver gang, og kan derfor stige fra 1 til 5 sæt på en "uge"...

Skal jeg revurdere min approach?

Link to comment
Share on other sites

MEN, bænkpress er med hver gang, og kan derfor stige fra 1 til 5 sæt på en "uge"...

Sorry, dårligt formuleret. ...og vil derfor kunne stige..., er en bedre formulering. Typisk er jeg kørt fra 3*5 til 5*5 i løbet af 4 træningspas, dernæst op i vægt og tilbage til 3*5 osv...

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg revurdere min approach?

Det tror jeg vil være fornuftigt.

Lav progressionen så den kan strække sig over loading ugerne uden zigzag - jeg gætter på du kører med 3 stk. som i det originale DFHT. Og lad være med at starte for lavt :)

Pointen med progressionen er at du udsætter musklerne for noget de ikke er konditioneret til, og selvom musklerne blev udsat for en given belastning (eller workload) sidste træning, så er det ikke ensbetydende med at de er tilpasset sig den belastning/workload.

Jo længere du kan strække denne periode med progressiv overload jo bedre vil jeg sige, men RBE sætter en grænse. Desværre må man selv eksperimentere sig frem til hvor den grænse går ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg gætter på du kører med 3 stk
Godt gættet.
Pointen med progressionen er at du udsætter musklerne for noget de ikke er konditioneret til, og selvom musklerne blev udsat for en given belastning (eller workload) sidste træning, så er det ikke ensbetydende med at de er tilpasset sig den belastning/workload.

God pointe!

Jeg revurderer min approach i weekenden <_<

Tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Her er så min ændrede approach:

Uge 1 (basisøvelser): 3 sæt 5 reps 75% ~ 15 reps

Uge 1 (hjælpeøvelser): 2 sæt 8 reps 75% ~ 16 reps

Uge 2 (basisøvelser): 4 sæt 5 reps 85% ~ 20 reps

Uge 2 (hjælpeøvelser): 3 sæt 6 reps 85% ~18 reps

Uge 3 (basisøvelser): 5 sæt 5 reps 95% ~ 25 reps

Uge 3 (hjælpeøvelser): 3 sæt 8 reps 95% ~24 reps

Basis: Squat, dødløft, bænkpres, bent over barbell row

Hjælpe: Dips, chins, skulderpres (alternerende).

Men nu er jeg kommet i tvivl om uge 4 (rest). I "programmet" står der bare -10% vægth, men -10% vægt er da stadig ret hårdt (ihvertfald hvis det er 90% RM)...

Derfor; hvordan skal jeg forstå uge 4 -hvileugen?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Det lyder mere fornuftigt med progressionen i loading-perioden.

Om deload-vægten forstår jeg det sådan, at du tager samme antal reps som sidste loadinguge, men ca 90% af vægten, altså cirka det samme som i loading uge 2.

Jeg vil nok overveje at gå ned til den vægt jeg brugte i første uge eller deromkring, men man skal selvfølgelig huske på at workloaden er ca halveret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok overveje at gå ned til den vægt jeg brugte i første uge eller deromkring, men man skal selvfølgelig huske på at workloaden er ca halveret.

Jeg kan jo ikke ændre workload på samme måde som i artiklen, da jeg ikke kører det samme split.

Derfor tror jeg at min hvileuge bliver magen til uge 1 mht. vægt og reps, og så dropper jeg helt hjælpeøvelserne, evt. 1 sæt af hver hjælpeøvelse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo ikke ændre workload på samme måde som i artiklen, da jeg ikke kører det samme split.

Næ, men du kan da sagtens justere volumen til et tilsvarende niveau. Et artiklens programeksempel ligger deload volumen noget under hvad man startede på i uge 1.

Du kommer selvfølgelig også der nedaf hvis du helt undlader hjælpeøvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer selvfølgelig også der nedaf hvis du helt undlader hjælpeøvelserne.

Sådan bliver det nok...Tak for hjælpen igen MaxP!

NB. Pt. har jeg "kun" DFHT-artiklen som er blevet nævnt her på mol et par gange, til at finde svar og inspiration, kender du nogen gode steder/artikler med DFHT-info?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share