Mountainbike marathon


Dillerman
 Share

Recommended Posts

Et par guldkorn som jeg fik da jeg körte det förste. Nogle af dem er maaske indlysende:

Drik/Spis rigeligt undervejs!

Afpröv energi gel/energi barer paa forhaand. Det er surt at opdage paa marathondagen at man faar tynd mave af et bestemt märke

Kör kun med udstyr/töj du har prövet för. Gnavesaar er et unödvendigt irritationsmoment, isär naar man er trät. Brug evt. fedt.

Start roligt. Mange laver styrt eller bränder ud i panikken i starten. Kör roligt den förste halve time.

Vär ved starten i god tid.

God fornöjelse

/J

Link to comment
Share on other sites

Udover at tilslutte mig det som Sp@rrow siger, så vil jeg først og fremmest sige, at det er lidt af et projekt du er på vej ud i. 100 km på mtb er ikke for børn og utrænede sjæle, så jeg håber du er i god form ;)

Dernæst så skal du være indstillet på, at du skal køre i et felt, og selv om I nok skal blive splittet til atomer, så vil du måske opleve starten som lidt "spændende" med tæt kørsel, skub, slag, råberi, styrt og en masse kegler, der ikke ved at de ikke kan styre deres cykler :lol: - men det skal du ikke lade dig slå ud af. Det er ALTID de andre, det er galt med :)

Læg ikke for hårdt ud - du skal være i sadlen i 5-7 timer og de sidste 2 timer skulle også gerne være sjove. Det er bedre at kunne fyre den til sidst, end køre på pumperne og se en bunke konkurrenter ovehale ;)

Ziggymund :bike:

PS. Du kan godt!

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med løbet. 103km. er langt på en MTB. Men hvis det er et ordentlig arrangement med gode depoter, og ruten er god, skal det nok blive en fed oplevelse. Håber du skriver et lille review af løbet her på siden, når du er nået helskindet igennem de 103000m. Surt at løbet foregår halvvejs i sverige, det kunne være sjovt at deltage.

Endnu en gang held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Det var det! 103 km mountainbike. Det tog ca. 4 timer og 40 minutter. Uden at vide det præcist, vurderer jeg det til at være omkring midt i feltet.

Nå, men et lille resumé:

Vi statrtede kl. 9. Jeg gik ind i startboxen som en af de sidste (dvs. i den bagerste fjerdedel af feltet), idet jeg regnede med at tage det stille og roligt til at starte med. Dum ide. De første 10-15 km lavede jeg ikke andet end at holde i kø, og overhale. Det er klart, at idet feltet starter med at kører på landevej, for så derefter at blive lukket ind på små stier hvor der ikke kan kører to cykler ved siden af hinanden, skaber det masiv kø-dannelse.

Desuden havede jeg nok også overvurderet de andre i løbet. Da jeg stod i startboksen tænkte jeg "de her fyre ser sku' seje ud (cykler og udstyr for 20.000+), de kører sku nok stærkere end mig". Men det gjorde de altså ikke allesammen, for den første 1/3 af løbet blev jeg nærmest permanent sænket af folk der lå foran mig.

Selvom rådene fra ziggymund & co. var at tage det roligt den første del af turen, kunne jeg simpelthen ikke dy mig for at give den gas; jeg KAN simpelthen ikke ligge bag en jeg føler jeg godt kan overhale. Og jeg har også ret svært ved at kunne se en rytter foran mig uden at prøve på at fange ham.

Iøvrigt synes jeg at det var bemærkelsesværdigt, at folk ikke kunne finde ud af at trække hinanden. Tit kom jeg op og lå bag nogen, for så senere at overhale dem, men det var ikke ret titl at de kunne finde ud af at tage mit baghjul. Der var dog undtagelser, og på et tidspunkt kom jeg ind i en rigtigt velfungerende gruppe på 3 mand og en pige. men vi blev desværre splittet op ved 60 km. depotet.

Jeg tror ikke jeg ramte muren, selvom jeg selvfølgelig var træt hen imod slutningen af løbet. Det var først da jeg kom i mål trætheden for alvor ramte. En af de fejl jeg gjorde var helt sikkert, at jeg ikke hurtigt fik noget varmt tøj på, og at jeg begik den fejl at spise noget pasta ret hurtigt efter jeg kom i mål (5 min efter). Det slog bogstaveligtalt luften ud af mig (og det var sku' ubehageligt). Men efter at have siddet og stenet i en bil i en ½ time på vejen hjem, og et varmt bad, var jeg rimeligt kæk igen.

Det var det. Jeg kan varmt anbefale løbet til folk der cykler MTB, det var lidt hårdere (dvs. mere kuperet) end jeg havde regnet med, men alt i alt en helt vild fed opblevelse. Jeg skal selvfølgelig forbedre min tid næste år. Der er iøvrigt to ruter, én på 103 km, og én på 47 km for dem som synes det er for langt.

Det kan være jeg poster et billede af undertegnede, hvis det er tilgængeligt i elektronisk form.

-D

Link to comment
Share on other sites

Det er da rigtig flot kørt! Det ser ud som en helt fin tid.

En af de fejl jeg gjorde var helt sikkert, at jeg ikke hurtigt fik noget varmt tøj på, og at jeg begik den fejl at spise noget pasta ret hurtigt efter jeg kom i mål (5 min efter). Det slog bogstaveligtalt luften ud af mig (og det var sku' ubehageligt). Men efter at have siddet og stenet i en bil i en ½ time på vejen hjem, og et varmt bad, var jeg rimeligt kæk igen.

Jeg tror nu du skal være glad nok for, at du fik lidt at spise lige efter løbet. OK hvis du måtte knække dig eller sidde med voldsom kvalme, så er det selvfølgelig en anden sag. Men hvis du "koldede" rigtig grimt efter løbet, så kan det lige så vel skyldes at du måske havde givet dig mere end du umiddelbart troede. Det er ikke unormalt, at man begynder at ryste og fryse efter en fysisk præstation som din. Tror det er et eller andet tegn fra kroppen om, at man lige skal tage en slapper :chicken:

Godt at se at du hurtigt blev kæk igen og er klar til at give de andre baghjul igen næste år - og at ved at du skal først ind i startboksen :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Tak.

Jeg mener det virkeligt bogstaveligt når jeg siger at "det slog luften ud af mig". Et øjeblik havde jeg simpelthen problemer med at trække vejeret! Det føltes som om mit mellemgulv ikke rigtigt ville fungere, eller som om min hals ikke ville lade luften passerer. Sært, det har jeg sku aldrig prøvet før.

Hvad gør i hårde cykelfyre når i kommer i mål?

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg sige at en tid "omkring" 4.40 placerer dig rigtig pænt i den nedre del af øverste tredjedel, hvis man kan udtrykke det sådan. Flot kørt som debut. Næste år er det 10 årsjubilæum, og vi venter omkring 1200 deltagerer men nu kender du dine styrke/svagheder på ruten, og det placerer dig bedre i startboxene der.

hvad gør de hårde ? de tager tørt tøj på og æder som svin af pastaen - sørg for at hodle dig varm,og TØR !!!!! drik for pokker.....

Link to comment
Share on other sites

Hvad gør i hårde cykelfyre når i kommer i mål?

Man drikker rigeligt vand og prøver at få fyldt op med hurtige kulhydrater og proteiner så godt man kan. Det er meget individuelt hvad folk foretrækker oven på et 3 timers væddeløb, men så vidt jeg kan fornemme, så er cacaomælk, bananer og brød ret populært. Min mave er lidt besværlig efter et væddeløb, så jeg holder mig mest til vand, brød og frugt - mad der er let at fordøje. Andre har det værre og skal ligefrem tvinge mad i sig, mens andre igen vælter sig i sukkerholdige lækkerier med stor appetit.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share