Køb af


jfk
 Share

Recommended Posts

I en artikel jeg læste et eller andet sted for nylig udtalte en pressefotograf, at det vigtigste man skulle bedømme et digitalkamera på, var om det havde digitalzoom eller rigtig zoom. Hvis det kun havde digitalzoom, var det højst sandsynligt et dårligt kamera, som forsøgte at se ud af mere, end det var værd. Det er da en tommelfingerregel at gå efter, når man køber digitalkamera.

Link to comment
Share on other sites

Til 2000-3000kr. burde du kunne få et rigtigt udmærket kamera. Jeg har selv et Canon G3 som jeg er rigtig godt tilfreds med og for 2-3K burde du kunne købe et brugt G2, som virkelig også er kram. Her er der mulighed for at sætte ekstra forsats på (tele, nærlinse osv) og ekstern flash. Men hvis det helst ikke skal være brugt, så prøv at tag en kigger på www.digital4u.dk Der er de fleste priser yderst rimlige.

Jeg ville råde dig til at købe et Canon A70, det ligger på lige under 3000K og tager nogle rigtig gode billeder og desuden er der mulighed for manuelle indstillinger. F.eks. lukkerhastigheden til sportsoptagelser, hvor personen/bilen/osv bevæger sig hurtigt. Samtidig er der 3x optisk zoom. Altså zoom der ikke forringerer billedet nævneværdigt, til for skel fra digital zoom, som bare gør de enkelte pixels større. Men hvis du ikke har brug for 3MP men kun 2MP kan Canon A60 anbefales. Bund i grund det samme kamera som A70, bare med 1MP mindre. Koster kun 2K hos digital4u.dk

Men som sagt har jeg kun erfaring med Canon`s digitalkamera, og her har jeg været rigtig godt tilfreds.

Men som generalle råd til køb.

-altid optisk zoom, gerne i kombination med digital zoom. Bare aldrig et kamera hvor der kun er digital zoom.

-Hvis du kun vil bruge kameraet til billeder på internettet, er det ikke nødvendigt at kameraet har mere end en 1MP(mega pixel). Hvis du vil printe 10x15 skal du bruge 2MP for optimal resultat, 1MP kan også gøre det. Hvis du vil have 20x30 skal du investere i et kamera med min. 3MP, gerne 4MP for optimal resultat.

- Et kamera hvor batteriforsyningen stammer fra almindelige batterier er smartere. Når man løber tør for strøm mens man skyder billeder, kan man hurtigt købe nogle nye. Mens at det er sværere at løbe hjem efter sin oplader. Men et "fast batteri" i kameraet kan selvfølgelig holde til flere billeder.

-Kameraet skal ligge godt i hånden.

-Kameraer hvor der står 3.1MP(2.1MP uden interpolation) skal man holde sig fra.

-Et ekstra hukommelseskort er ej at fornægte. Altid rart med masser af plads, så man ikke skal tænke over at man kun kan skyde 30 billeder i høj opløsning.

- 2 kameraer som begge har 4MP, tager ikke lige gode billeder. Kvaliteten på linsen har også en del at sige, sammen med indmaden i kameraet.

Venlig Hilsen Michael

Link to comment
Share on other sites

Har kik på dette Kodak dx 4530 Til 2999

Lyder det helt galt

5 mio pixel betyder at du kan lave flotte farvebilleder helt op til 50x76cm. 3 x optisk zoom med Kodak Retinar asfærisk glas linse. 3,3 x digital zoom. 1,8" LCD farveskærm. Digital video og audio. Auto billed rotation. 32 mb intern hukommelse. SD/MMC kort indgang. Kompatibel med Kodak Priner dock 4000, der printer billeder på få min.

Incl lithium batteri, audio/video kabel, USB kabel, Kodak software,

* 5 mio. pixels

* 3 x optisk zoom

* 3,3x digital zoom

* 1,8" LCD

http://netbutikken.coop.dk/merlin/show_pro...pf%5Fid=5543215

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke kameraet men med 5MP, 3x optisk og en rigtig asfærisk glaslinse, kan det ikke gå helt galt.

Eneste minus er at SD/MMC-kort er ret dyre i forhold til CF-kort som Canon bruger.

Og hvis man kan leve uden manuelle indstillinger tror jeg at det er et godt valg:-)

Michael:-)

Link to comment
Share on other sites

Forklaring udbedes, tak.

Nu er det ikke fordi digitale kameaer, hvorpå der er trykt 3.1MP med interpolation er farlige eller eksploderer i hænderne på dig. Men de 3.1MP som æsken med kameraet herviser til, er faktisk snyd, CCD eller CMOS`en leverer kun billeder i 2MP. Billederne bliver for det meste også uskarpe. Interpolation er når et program (som der følger med "interpolationskameraer") snyder billedet større end det er. Hvis vi har 2pixels, sætter programmet en ekstra pixel ind mellem de to andre, i en farve, som er en blanding af de to, derved fremkommer nu tre pixels, f.eks. en sort, en grå og en hvid. Dette får billedet til at blive større, men tilgængæld bliver billedet mere uskarpt. Pixels er jo et mål for hvor stor et billede er, f.eks. 1700pixelsx2100pixels bliver til et billede på 3.57MP.

Michael :)

Interpolation betyder iøvrigt også en forfalskelse af en tekst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share