2 eller 3 sæt?


Psykonauten
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet seriøst i henved to måneder nu og jeg har indtil nu kørt 2 sæt i mange øvelser og 3 i nogle få øvelser (preachers curl, pushdowns). Nu har jeg overvejet at gå over til at køre 3 sæt i alle øvelser, men bør jeg så gå ned i antallet af reps? Indtil videre kører jeg 10 reps i hvert sæt ved alle øvelserne, men det kunne måske godt gå hen og blive lidt meget, hvis jeg også skal kunne nå det på 2 timer.

Derudover har jeg fået nogle smerter i latissimus dorsi. Umiddelbart mistænker jeg seated row eller dødløft til at være årsagen til dette. Er der nogen der har en umiddelbar forklaring på dette?

På forhånd tak, mvh. Odin

Link to comment
Share on other sites

Psykonauten:

Du ved jo kun selv, hvad din kapacitet er. Dog lyder en træningssession på 2 timer lidt i overkanten, men igen det er også individuelt. Du kan evt. prøve dig frem. Du kunne jo starte med at tage et ekstra sæt i nogle af basisøvelserne og se, om du kan klare den forhøjede volumen.

Jeg eksperimenter selv med at sætte volumen op en gang imellem. Der er jo ingen tvivl om, at man kan klare mere og mere efterhånden, men prøv dig frem og sæt eventuelt volumen gradvist op.

TechnoFreak:

Jeg ville sgu ikke anbefale ham, at begynde at træne efter et halvt pyramidesystem. Det har fået en hård medfart efterhånden bl.a. af TJ og skulle eftersigende ikke være helt optimalt. Det anbefales i stedet, at man holder sig til samme repantal i en øvelse i alle sæt i stedet for at brænde krudtet af, før man kommer ned og tager det "tunge" sæt.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Hvad med at se på hvor mange forskellige øvelser du har med? Jeg mener, det er nok lidt over-kill hvis du træner f.eks 3-4 forskellige brystøvelser. Måske skulle du poste dit træningsprogram, og få nogen af "de kloge" til at gennemgå det.

Jeg kender ikke noget til dit program, men tit kan folk få mere ud af deres træningsprogram, hvis de skifter nogen af de isolerende øvelser ud med basisøvelser. Jeg kan sige, at jeg ikke har mere end 10 øvelser med i mit program, selvom jeg træner full-body hver gang.

Link to comment
Share on other sites

På opfordring følger her mit program:

Pushdowns 3*10

Preachers curl 3*10

Dødløft 2*10

Seated row 2*10

Benpres 2*10

Bænkpres 2*10

Laterals 2*10 (bliver faktisk sjældent til mere end 8 i hvert sæt).

Cablecrunch 2*15 (eller hvor mange der nu er behov for!)

-Psyko

Ps. Der er ikke nogen der har svar på det med rygsmerterne ?

Link to comment
Share on other sites

Psykonauten:

Hvis det vil tage dig 2 timer at træne 24 sæt, så må du godt nok spille en gang lommebilliard mellem sættene. :w00t:

Jeg har da lige et par ændringsforslag.

Pushdowns 3*10 - Jeg ville i stedet vælge dips

Preacher curl 3*10 - fin nok

Dødløft 2*10 - kanon

Seated row 2*10 - great

Benpres 2*10 - Væk med den. Squat skal du da ha' i stedet.

Bænkpres 2*10 - Selvfølgelig

Laterals 2*10 (bliver faktisk sjældent til mere end 8 i hvert sæt) - Fint nok

Cablecrunch 2*15 (eller hvor mange der nu er behov for!) - udmærket

Derudover, så synes jeg, at du mangler noget til læggen (evt. nogle calf raises), og chin ups skal man da også have med.

Bare lige et par forslag, der er jo intet facit :lol2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville evt lade være med at køre 2 x 10 rep på dødløft og bænkpres.. Og evt køre noget 3 x 8.

Har ladet mig fortælle at det er bedst ikke at køre for mange rep på DL, da de sidste reps ikke altid bliver så pæne, et andet forslag kunne også være 4 x 5 eller noget ligende :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share