Protein


multisport
 Share

Recommended Posts

Dette spørgsmål så jeg på Run4fun. Og det var også noget jeg undrede mig over. Hvad siger MOL til dette?

"Jeg så et program om CSC og Bjarne Riis fra dette års tour de France, og morede mig bl.a. over hans gentagne bemærkning til sine ryttere : "Husk nu at spise og drikke nok" Det er jo klar tale, når man cykler 4-5 timer i hård konkurrence daglig. Men så var der en bemærkning til Nicki Pedersen, som jeg undrede mig over. Nicki var gået ned på en etape og Riis trøstede ham og sagde bl.a. : "Du skal sørge for at få proteiner nok til at holde på sukkeret, - spis noget skinke og æg"

Er det korrekt, at en øget proteinindtagelse kan 'strække' sukkerdepoterne ?"

:o :o :o

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en helt anden ide ;)

Protein indtaget sammen med kulhydrat vil generelt forlænge optagelsen af sukkeret - så man får et mere jævnt sukkeroptag. Hvad LIGE det skulle hjælpe er jeg ærligt talt i tvivl om - men jeg er ret sikker på at det er hvad Bjarne mente.

Problemet er:

Normalt vil indtag af sukker give en hurtig respons i blodsukkeret - efterfuldt af et dyk, men når man yder fysisk arbejde (over en hvis minimum intensitet) vil sukkeret blive ledt hurtigt ud i musklerne, og IKKE give samme dyk i blodsukkeret - jeg er bare i tvivl om Bjarne og co. er opmærksomme på dette.

Link to comment
Share on other sites

alle proteiner kan nedbrydes til aminosyrer, og herefter kan aminosyrene i voldsomt energiunderskud, eller for den sags skyld ved for stort af proteiner, fraspalte Nitrogenet og forbrænde kulstofskelletet som kulhydrat.

Nu siger du i voldsomt energiunderskud. Jeg har den opfattelse, at blot det mindste energiunderskud vil bevirke processen, du omtaler. Altså med andre ord, så vil proteinet blive forbrændt førend kroppen begynder at tære på fedtdepoterne, om det så er et energiunderskud på 100 eller 1000 kcal. Dette er bl.a. en af grundene til, at man ikke kan opbygge musklerne, med mindre at man er i energioverskud, da proteinen nemlig kun i dette tilfælde vil gå til muskelopbygning og ikke forbrænding.

Eller er jeg galt på den?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg er ikke helt enig med dig på alle punkter. Man behøver da ikke at være i energioverskud for at opbygge muskler, bare man er i energiBALANCE......

Det jeg mener med at proteinerne, ved voldsomt energiunderskud, bliver omsat til energi er f.eks i forbindelse med faste hvor kroppen begynder at tære på muskelvæv (proteiner).

Her har den allerede forbrændt alt kulhydrat og fedt, så vi taler ca. om nogle ugers faste måske.

Det med at man ved "alm." energiunderskud vil omsætte det indtaget protein til energi og forbrænde det, i stedet for at bruge det til muskelopbygning, er jeg enig med dig i.

Link to comment
Share on other sites

Man behøver da ikke at være i energioverskud for at opbygge muskler, bare man er i energiBALANCE
Ja ok selvfølgelig, men prøv du lige at ramme plet :enforcer:
Det jeg mener med at proteinerne, ved voldsomt energiunderskud, bliver omsat til energi er f.eks i forbindelse med faste hvor kroppen begynder at tære på muskelvæv (proteiner).

Ok det misforstod jeg. Troede, at du talte om det nyligt indtagne protein. :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share