BV, NPU, protein


Ugh Togoth
 Share

Recommended Posts

Der er noget, der har undret mig lidt, som jeg håber, at der er nogen, der kan svare på.

Den gængse anbefaling af det daglige proteinindtag ligger på omkring de 2 gram per kilo kropsvægt, når man styrketræner.

Når jeg regner på mit daglige indtag af protein fra f.eks. kød, æg, mælk osv., så har jeg ikke tidligere taget hensyn til proteinets BV værdi, altså den biologiske Værdi, der er en betegnelse for hvor komplet aminosyre profilen er i produktet. Derudover har jeg heller ikke taget hensyn til produktets NPU, altså nettoudnyttelsen af proteinet, der eksempelvis på de fleste animalske proteiner, ligger på 0,75-0,8.

Det vil altså sige, at man oftes kun indtager omkring 2/3 af det protein, som man ellers regner med ud fra sin daglige kost.

Mit spørgsmål er så, om dette er noget, der er taget højde for i den omtalte anbefaling, eller om den blot refererer til, hvor meget protein kroppen skal have til rådighed og derved udnytte for at opbygge musklerne optimalt?

Altså vil det være en idé, at indtage 1/3 mere protein end tidligere, hvilket for mit vedkommende ca. vil være en ændring fra 150 gram per dag til omkring 200 gram per dag (eller en ekstra shake)?

Jeg har stillet samme spørgsmål på Getbig, så i stedet for at brokke dig, så giv mig bare et bud på blot en af siderne :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

I de nordiske næringsstofanbefalinger anbefales det at man mindst får 0,8g/kg kropsvægt, og her er der taget højde for NPU'en og BV, så jeg tror ikke at du har noget at bekymre dig over... ved 2g/kg kropsvægt skal du nok få al den protein du skal bruge...

Sørg bare for at du minimum er i energibalance, så det indtaget protein blive brug til muskelopbygning og ikke som energi..

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Dette betyder blot, at anbefalingen er temmelig upræcis, da det "effektive" proteinindtag jo vil variere forholdsvist meget fra person til person, dag til dag.

Jeg tror sgu, at jeg vil til at indtage 2,5 gram protein per kilo kropsvægt. Hellere være på den sikre side, da proteinindtaget jo er en af de væsentligste faktorer i forhold til muskelvækst. :4mewantfood: :pint:

Men tak for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share