Kickstart på vægttab


FruJensen
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen.

Jeg er sprit-ny herinde, og ville derfor høre jer om hvad der virker. Nu er meningen ikke at mit giga vægttab skal være basseret på piller og pulver. Det skal kun hjælpe mig igang.

Kost og motion skal klart være hovedingrediensen. Det er jo det der på længere sigt, skal gi´ mig mit ønskede vægttab.

Men kan nogen anbefale noget som en "kick-start" ?? Har nogen af jer erfaringer med noget af det der florerer i butikkerne ???

FruJensen

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at "kickstarte" din slankekur med diverse slankepulvere. Hvis du starter din kur med at indtage ekstraordinært få kalorier, vil din krop gå i "hungersnød-mode". Dvs. at dit stofskifte falder, og at du derfor bruger færre kalorier end normalt.

Kikstart hellere din slankekur med at sætte dig ind i tingene. Læs fedt-, protein- og kulhydrat FAQ'erne under "kost og kosttilskud" her på fora'et. Rigtigt godt ville det være, hvis du kunne finde dit ligevægtsindtag. Prøv at skrive ALT hvad du spiser ned gennem 1-2 uger, og udregn på baggrund heraf hvor stort kalorieindtag du har. Vej dig i denne periode minimum én gang om dagen, plot herefter din vægt i et diagram. Er din vægt konstant, har du fundet dit ligevægtsindtag, hvis den derimod stiger, indtager du mere end dit ligevægtsindtag. Hvor meget kan regnes ud udfra, at du skal indtage ~7500 kalorier (kan nogen bekræfte dette tal?) for at tage 1 kg fedtvæv på.

Hvis du finder dit ligevægtsindtag, kan du bruge det til at finde dit kalorieindtag under din slankekur. Et sundt vægttab foregår med ca. 500 g om ugen, baseret på tallene ovenfor, betyder det, at dit daglige kalorieunderskud skal ligge i omegnen af 500 kalorier. Og lige en sidste ting; husk nu at få protein nok under din slankekur. Hvis du kun spiser salat og grøntsager, vil en stor del af dit vægttab skyldes degeneration at muskler og bindevæv. Ét gram protein pr. kg. kropsvægt pr. dag bør være minimum.

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Skal lige nævnes at for nogen overvægtige kan det være en god ide at starte med en "pulverkur". Tankerne bag denne påstand er, at der ikke kun ligger det fysiologiske bag et vægttab, men det psykologiske spiller en kæmpe rolle.

Ved en LCD (low-calorie-diet), suppleret med lidt fed fisk, vil "patienten" formentlig opleve et stort vægttab og det vil sætte gang i motivationen, som altså holde dem fra at kvitte i den svære start som enhver diæt jo er...

Vi kan hurtigt blive enige at pulverkur ikke er det sundeste der findes og at det ikke skal anbefales i alle tilfælde, men nogle gange ser jeg det som en nødvendighed.

Slankekuren betyder formentlig en ændring af livsstil og derfor er det klart at den "sunde" livsstil ikke kan baseres på pulver...

Jeg er enig med diller om at et realistisk og sundt vægttab/ugen ligger omkring 0,5-1 kg...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Tusind tak for jeres svar :)

Som Diæt skriver, var det nu mest ment som en motiverende faktor at starte på pulver og piller. Jeg ved godt at kroppen ikke har godt af det, men det er måske bedre, end fortsat at være overvægtig.

Jeg har aldrig før været så motiveret til at komme på kur, som jeg er nu. Det ville jeg benytte mig af, og komme igang. Jeg tror det der satte tingene i perspektiv var, at jeg så programmet "livet er fedt". Susanne Månson´s død gjorde et stort indtryk på mig. Jeg vil igang før det er for sent. Det med at løbe om morgenen ;) , det er klart en god ide, men vægten skal lidt ned og kondien lidt op, før det kan lade sig gøre.

Men tak for jeres respons.

FruJensen

Link to comment
Share on other sites

Det med at løbe om morgenen ;) , det er klart en god ide, men vægten skal lidt ned og kondien lidt op, før det kan lade sig gøre.

Men tak for jeres respons.

FruJensen

Ja, vent helt klart til dine muskler, scener osv er klar på det. Kroppen er utrolig god til at tilpasse sig belastninger, men det sker kun gradvist, så det med at starte med at løbe maraton fra den ene dag til den anden er en sikker vej til skader. (overdrivelse fremmer forståelsen ;) )

Grunden til, at jeg ikke synes det er en god ide med pulver, piller osv, er at den eneste måde, man kan få et varigt vægttab er ved en livsstilsændring, og for at det kan lade sig gøre, så bliver man nødt til at ændre ens hverdag. Ja - du taber dig med pulver og piller, men hvad så når du stopper? Så begynder man at spise som før, hvilket netop er årsagen til overvægten.

Held og lykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, vent helt klart til dine muskler, scener osv er klar på det. Kroppen er utrolig god til at tilpasse sig belastninger, men det sker kun gradvist, så det med at starte med at løbe maraton fra den ene dag til den anden er en sikker vej til skader. (overdrivelse fremmer forståelsen ;) )

Grunden til, at jeg ikke synes det er en god ide med pulver, piller osv, er at den eneste måde, man kan få et varigt vægttab er ved en livsstilsændring, og for at det kan lade sig gøre, så bliver man nødt til at ændre ens hverdag. Ja - du taber dig med pulver og piller, men hvad så når du stopper? Så begynder man at spise som før, hvilket netop er årsagen til overvægten.

Held og lykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Det vil bare ikke være det samme, som, hvis du fra start af lavede en livsstilsændring. Når du så stopper med pulver/piller, så vil kg jo ikke længere ryge så hurtigt af,- ryger motivationen så også? Og hvor meget livsstilsændring kan man lave udover motion, når man alligevel skal spise pulver i stedet for mad (groft sagt)

Jeg ved ikke hvad, der er bedst. Det ved du, og hvis du føler piller/pulver er det rette for dig, skal du selvfølgelig gøre det!

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at det er meget svært at bedømme hvorledes det ville være godt for en person at starte slankekuren med en pulverkur...Det er så individuelt som noget kan være.

Jeg giver da sokratez ret i at vi taler om en livsstilsændring og ikke "engangskur", men tror nu også at det ville kunne lykkedes at springe fra pulverkuren over til livsstilsændringen uden større problemer end dem man normalvis oplever.

Men jeg vil ønske dig held og lykke og lad os høre om resultaterne... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sokr@tez og Diæt.

Jeg tror faktisk jeg vil være istand til at opretholde min motivation, selvom kg måske ikke bliver ved med at rasle af, når jeg stopper med piller/pulver.

Nu har jeg sån søgt lidt på nettet, og har fundet en stof-skifte-kur. Den ville jeg prøve at indlede min kur med. Det er en kur der varer 13 dage, og den skulle efter sigende gi´ dit stofskifte en ordentlig omgang. Der efter ville jeg så starte på piller/pulver. Pointen i det skal være, at jeg når min krop er lettere, melder mig ind i et fitnes center, og så gi´r den en skalle med redskaberne der. Samtidig med det, er min kost så også blevet bedre.

Det kunne jo være fedt, hvis man kendte nogen at træne med. Nogen der ligesom var på eget niveau. Ingen tvivl om, at jeg vil føle mig noget så malplaceret i blandt muskelbundter og flotte slanke piger :unsure: . Men mon ikke der er forståelse for at en horisontalt udfordrende pige som mig, melder mig ind. Det håber jeg.

Men det er sån i korte træk min plan, hvis man kan kalde det sån :) Jeg skal nok smide lidt opdaterende informationer, når jeg starter. Havde en idé om at jeg ville lave en hjemmeside med mit vægttab. Det ville også være en motiverende faktor, for er jeg ligesom nødt til at skaffe resultater til siden ;)

Tusind tak for jeres svar

FruJensen

Link to comment
Share on other sites

>>Fru Jensen:

Du bør ingenlunde bekymre dig om, hvorvidt klientellet i motionscentrene vil kigge skævt til dig pga. din størrelse. Træningsfolket findes i mange størrelser. Og skønt mange har den opfattelse, at motionscentrene udelukkende er befolket af svulmende muskelbundter og veltrænede sild, så er virkeligheden faktisk en anden. Desuden har flere centre oprettet aerobichold specielt for (stærkt?) overvægtige. Så jeg synes da næsten, det vil være synd, hvis du lader dig holde tilbage blot pga. et skræmmebillede, du går rundt med i hovedet.

Op på hesten og derudaf! :banana:

Venlig hilsen

Christian Edinger

PS! Som ung teenager smed jeg ti kilo med hjælp fra mine forældre – og Arne Astrups Nupo-kur. I dag er jeg en slank motionist. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sokr@tez

Her er den :

Stofskiftekur - 13 dage:

Dag 1 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker

Middag: 2 hårdkogte æg + spinat i vand + 1 tomat

Aften: 1 stor tørstegt bøf, salat med olie og citron

Dag 2 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker

Middag: 1 skive skinke + et bæger yougurt

Aften: 1 stor tørstegt bøf, salat med olie og citron + 1 stk. frugt

Dag 3 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker

Middag: 2 hårdkogte æg + 1 skive skinke + salat med olie og citron

Aften: Kogt celleri, 1 tomat og 1 stk. frisk frugt

Dag 4 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker + 1 stykke ristet brød

Middag: 1 dåse frugtsaft + et bæger yougurt

Aften: 1 hårdkogt æg + 1 reven gulerod + et lille bæger hytteost

Dag 5 Morgen: 1 stor reven gulerod med citron

Middag: 1 stort stykke kogt torsk* med citron og en lille klat smør

Aften: 1 stor tørstegt bøf med salat med selleri

Dag 6 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker + 1 stykke ristet brød

Middag: 2 hårdkogte æg og 1 stor reven gulerod

Aften: 1 stykke kylling + salat med olie og citron

Dag 7 Morgen: 1 kop the uden sukker

Middag: INTET

Aften: 1 stk. grillet lammekotelet + frisk frugt

Dag 8 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker

Middag: 2 hårdkogte æg, spinat i vand + 1 tomat

Aften: 1 stor tørstegt bøf + salat med olie og citron

Dag 9 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker

Middag: 1 skive skinke + et bæger yougurt

Aften: 1 stor tørstegt bøf + salat med olie og citron + 1 stk. frugt

Dag 10 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker + 1 stk. ristet brød

Middag: 2 hårdkogte æg + 1 skive skinke + salat med olie og citron

Aften: Kogt selleri + 1 tomat + 1 stk. frisk frugt

Dag 11 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker + 1 stk ristet brød

Middag: 1 dåse frugtsaft + 1 bæger yougurt

Aften: 1 hårdkogt æg + 1 reven gulerod + 1 lille bæger yougurt

Dag 12 Morgen: 1 stor reven gulerod med citron

Middag: 1 stort stykke kogt torsk* med citron og en lille klat smør

Aften: 1 stor tørstegt bøf + salat med selleri

Dag 13 Morgen: 1 kop sort kaffe og et stykke sukker + 1 stk. ristet brød

Middag: 2 hårdkogte æg + 1 stor reven gulerod

Aften: 1 stykke kylling + salat med olie og citron

* Torsk kan erstattes med forel eller pigvar.

Link to comment
Share on other sites

Stof-SKIFTE-kur!

Ét er sikkert. Med dén kostplan vil dit stofskifte helt sikkert ændre sig - NEDAD! :o Du får alt alt for lidt protein og gode lavglykæmiske kulhydrater til at opretholde hhv. en høj forbrænding og et stabilt blodsukker. Du vil muligvis tabe dig - det er ikke usandsynligt - men efterfølgende vil dit hvilestofskifte være blevet så lavt, at du vil have endnu lettere ved at tage på, end det er tilfældet i dag. Og så vil det gå dig som det går så mange ulykkelige overvægtige mænd og kvinder: Det hele ryger på igen - og lidt til endda. :w00t:

En livsstilsændring må der til. Det er det eneste, der for alvor virker, hvis du vil se VARIGE resultater. Ikke en eller anden tvivlsom kur, som påstår at kunne udrette mirakler under forudsætning af, at du sulter dig i længere perioder :angry: (hvilket heller ikke just er befordrende for motivationen - thi jo mere man sulter, jo lettere er det at falde i).

Håber du er blevet inspireret. ;)

Venlig hilsen

Christian Edinger

Link to comment
Share on other sites

Jeg er super inspireret .... :)

Hvordan kan du se at der er får lidt i af det der skal være ?? De der "Lavglykæmiske Kulhydrater" .... Hvor finder jeg lige dem ?? Er det f.eks. i gryn eller brød ??

Jeg er helt klar over at det er stilændring i kost vi er ude i, og det arbejder jeg også hårdt på. Bl.a. har jeg bestilt noget materiale fra Weight Watchers, det skulle være god ernæringsrigtig kost. Altså sundt og med de rigtige ting i. Det glæder jeg mig meget til at komme igang med. Jeg fik en alvorlig snak med mig selv, og er blevet enig med mig i, at jeg IKKE behøver piller og pulver. Det skal sågu kunne lade sig gøre med rigtig kost, motion og en masse motivation efterhånden som resultaterne viser sig på vægten.

Nu er jeg jo ikke noget lille nips af en kvinde, tværtimod ;) så der går jo nok lidt inden jeg sån rigtig får noget ud af det. Men okay, det er også værd at oparbejde den rigtige metode for.

Link to comment
Share on other sites

Ked af at sige det FruJensen, men den kostplan der hører ingen steder hjemme. Dvs. den hører måske hjemme i Familiejournalen eller Femina, men den har ingen positiv effekt, og da slet ikke på dit stofskifte.

Nu er jeg selv igang med at smide noget fedt, jeg har dog valgt at holde mig til en nogenlunde fornuftig kostplan (udover, jeg oftest ikke får nok grønt) Men hvis du er i tvivl, så se i fx. min egen log

Mht. træningscentrene, tør jeg næsten også love dig at du ret nemt vil forsvinde ind i mængden.. Hvorfor i al verden skulle man grine af dig?! Måske kan sportstrænede mennesker, finde på at grine af dig hvis du køber en hjemmelavet isvaffel med 5 kugler. Men 99% af alle mennesker tænker da noget i retning af "Nåja, godt nok er hun lidt overvægtig, men hun gør i det mindste noget ved det!!" Fitnesscentre svømmer i overvægtige mennesker, så med mindre du melder dig ind i en bodybuilderklub, tror jeg ikke du behøver frygte folk kigger mærkeligt efter dig.

Der er ingen undskyldninger, sund kost og en masse motion er den ENESTE sunde/gode/sjove/langtidsholdbare metode, hvis du vil tabe dig og holde den nye facon!

Jeg kan kun anbefale dig at få dig rørt, det gør dig gladere og giver dig mere overskud. Der findes nemlig én forbandet god måde at forhøje dit stofskifte, motion, motion, motion og styrketræning (hvis du er til den slags)

Håber du får held med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer ....

Hermed er stofskifte-kur droppet :) Jeg fik at vide, at kuren skulle stamme fra et hospital, og tænkte derfor at så var den nom iorden. Så naiv, så naiv !!!

Det med motionscentret, det gør jeg altså noget ved. Det er måske også en god ting, at man kan se hvad det kan føre til. Desuden, så er flestedelen vel på min egen alder, omkring de 30 år. ( er selv 28 ). Det er nu ikke så meget det med at folk måske griner, det tror jeg ikke de gør. Så megt selvdiciplin har man vel ;) Det er jo nok mere det med, at jeg godt selv ved jeg folder lidt rigeligt alle de forkerte steder !!!

JokerX, jeg kigger i din log. Det kunne måske gi´ mig noget at arbejde med, sån kostmæssigt.

FruJensen

Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke så meget det med at folk måske griner, det tror jeg ikke de gør. Så megt selvdiciplin har man vel ;) Det er jo nok mere det med, at jeg godt selv ved jeg folder lidt rigeligt alle de forkerte steder !!!

Hey FruJensen :)

No one is perfect - derfor bør man ikke kaste med sten når man selv bor i glashus, right? Tænk ikke over hvordan du ser ud nu...men hvordan du vil se ud når du når dit mål :)

Du skal bare i gang så hurtigt som muligt...vi har alle en tendens til at gøre det med motion + sund kost 10 gange sværere end det egentlig er...for når man først kommer i gang vil man blive afhængig af det...og så vil det køre derudaf ;)

Jeg ønkser dig held og lykke :)

:kickass:

Link to comment
Share on other sites

...for når man først kommer i gang vil man blive afhængig af det

Ja, FruJensen, det er faktisk ikke engang løgn. Den sure pligt er alt det, der ligger UDOVER træningen; arbejde, skole mv. Selve træningen er højdepunktet på dagen (ugen).

Og så i øvrigt... gå en tur ned ad Strøget, kig dig omkring - så vil du se, hvor broget en skare, motionscentrene servicerer.

Skulle der endelig være nogen, der kigger skævt, ja så er det sikkert de (få) store dopingvrag, som vi andre (flertallet) omvendt også kigger skævt til. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share