Hovedpine ved konditionstræning


Da'mus
 Share

Recommended Posts

Er der andre end mig, der oplever at få hovedpine i forbindelse med konditionstræning?? Med mindre jeg løber/spinner/ror med en puls på 50 % af max (Ca. ;), er den sikker hver gang: mere end 15 min med ca. 80 %af maxpuls, så får jeg sådan en migræneagtig hovedpine. Det er voldsomt irriterende og temmeligt begrænsende (og rimelig svært at opretholde en fornuftig kondition).

Det vil være skønt, om nogen af I andre kender til det - og vel at mærke kan give mig nogle råd til, hvad jeg kan gøre ved det (og hvad det kan skyldes). Jeg synes, jeg er ret opmærksom på at få væske, når jeg træner - min læge har en teori om, at jeg spænder i skuldrene og at jeg skal huske at varme godt op i overkroppen også. Synes jeg egentlig også, at jeg gør - og det gør ingen forskel. Må hellere fortælle, at mit blodtryk er normalt (110/70) - og jeg er 31 og normalvægtig.......

Link to comment
Share on other sites

Hej Da'mus

Jeg kan ikke komme med en løsning, men derimod fortælle, at jeg selv oplevede det samme, da jeg startede på konditionstræning for ca. 2½ år siden. Det fortsatte i ca. en måned, men forsvandt så.

Men om det var væskemangel, dårlig form eller noget helt 3. ved jeg ikke.

/Des

Link to comment
Share on other sites

Det mest oplagte er at spørge om du husker at drikke vand nok. Næste gang du træner, så prøv at drikke 1 liter vand ½ time du skal træne, og drik også imens du træner - så burde du ikke have noget problem med dehydrering. Hvis det ikke hjælper, har jeg ikke noget godt bud. Er du lige begyndt at træne? Måske skal du tage det lidt stille og roligt hvis du ikke er vant til hård fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dyrket aerobic siden jeg var ca. 16 og løbetrænet regelmæssigt siden jeg var ca. 18, så jeg er ikke heeeeeeeelt uvant med træning ;)

Jeg har altid haft tendens til hovedpine i forbindelse med træning (dog ikke styrketræning og lav-moderat intensitet), men det er blevet værre med årene. Jeg drikker ca. 1 liter i timen under træning (og jeg træner ca. 55 min inkl. op- og nedvarmning) og fortsætte med at drikke ca. 1 liter i timen efter træning, da jeg har læst et sted, at det eneste man opnår ved at drikke mere er, at væsken skvulper rundt i mavesækken, fordi man ikke kan optage mere end ca. 2 dl pr. 15 minutter (det har formentlig noget at gøre med tømningen af mavesækken trods alt tager lidt tid).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Da'mus,

Hvis du drikker rent vand kan dette vaere skyld til din hovedpine. Hvis du dyrker motion og drikker rent vand (uden elektrolytter) kan dette lede til at vand ophobes i hovedet (pga af det osmosiske tryk). Dette trykker paa dine hjerneceller hvilket giver hovedpine. Jeg proevede selv dette i et 2 1/2 times mtb loeb, hvor jeg drak masser af rent vand.

Det er derfor vigtigt at drikke vaeske der indeholder elektrolytter (salt er vigtist) og muligvis ogsaa nogle kylhydrater. Dette promoverer ogsaa optagelsen af vaeske fra mavesaekken.

Held og lykke med traeningen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det samme, dog kun indimellem. Erfaringsvist skal jeg sørge for at være velhydreret i længere tid inden en hård cardiotræning, dvs. har jeg ikke drukket nok døgnet forinden, kommer hovedpinen (sidder oppe i højre side af issen, over tindingen).

Du kan også prøve at ændre dine kaffevaner, hvis du drikker kaffe - samt sørge for at få kulhydrater op til træning.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share