Hvordan fungere kroppen helt præcist??


Knowledge Finder
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl om hvordan kroppen fungerer, men nedenstående er hvad jeg har fået skrabet sammen af viden inden for området. Korrigér mig hvis jeg tager fejl.

Når vi spiser protein (Aminosyrer) bruges proteinen primært som byggesten til kroppen. Hvis vi spiser for meget protein omdannes det til fedt og lagres som fedt i fedtdepoterne. Kroppen skal have protein da der er livsvigtige aminosyrer som kroppen ikke kan producere selv.

Når vi spiser kulhydrat bruger kroppen hovedsageligt det som brændsel da det er kroppens mest eftertragtede energi. Spiser vi for meget kulhydrat omdannes det til fedt og lagres i fedtdepoterne.

Når vi spiser fedt, bruges de essentielle fedtsyrer til de forskellige funktioner i kroppen fx til hjernen og lign. Hvis vi spiser for meget fedt lagres det i fedtdepoterne. Kroppen skal have fedt, da det er livsnødvendigt for kroppen. Især hjernen er meget afhængig af at skulle have fedt, ellers kan man risikere hjerne skade. Vel at mærke er det det sunde fedt der tales om (enkelt- og flerumættede fedtsyrer)

Nu er det meget generaliseret da jeg kun betragter små og store mængder, men principperne er der stadig.

Kombinationer af de 3:

Meget protein, lidt kulhydrat, lidt fedt: Kroppen skal bruge noget energi. Hvis der ikke er nok kulhydrater, omdannes aminosyrer til kulhydrat, som derefter bruges som energi. Processen med omdannelse fra aminosyrer til kulhydrat kræver energi, og man forbrænder derfor noget ekstra ved denne proces der sker i kroppen. Det er en meget besværlig proces for kroppen, og man kan virke træt og ikke have det samme energi overskud som man plejer. Derudover kommer energien fra fedtdepoterne. Muskler opbygges på den baggrund hvis de er stimuleret til det, via aminosyrer. Resten lagres som fedt, vel at mærke hvis man er i kalorieoverskud. Er man i underskud tages energi fra fedtdepoterne, og en meget lille del fra musklerne. Man taber sig herved. Muskeldegrationen er meget lille pga. det store aminosyrer tilskud man har tilførst kroppen. Man skal kun have et underskud på max 500kcal, da det ellers vil gå for meget ud over muskelmassen.

Meget protein, meget kulhydrat, lidt fedt: Muskler opbygges hvis de er blevet stimuleret til det, og kroppen har nok energi via kulhydraterne. Resten lagres som fedt hvis man er i kalorieoverskud. Hvis man via. cardio træning bringer kulhydratdepoterne i lever og lign ned, bruges der pludselig energi af fedt depoterne samt fra musklen. Da man har fortæret meget protein er muskeldegrationen lille. Fordelingen af hvad kroppen basere mest af sin energi på vides ikke.

Meget protein, meget kulhydrat, meget fedt: Muskler opbygges hvis de er stimuleret til det, og kroppen har mere end rigeligt energi. Den primære energi tages fra kulhydrat, resten lagres som fedt. Hvis kulhydrat depoterne tømmes, bruges både fedt og protein som energi.

Meget protein, lidt kulhydrat, meget fedt: Kroppen har nok byggesten til musklerne hvis de er blevet stimuleret. Da der ingen kulhydrater er, bruges protein og fedt som energi kilde. Aminosyrer omdannes således til brændsel, hvilket kræver yderligere energi. Kroppen arbejder altså ekstra for at kunne bruge sin energi. Dog ikke en gunstig situation for kroppen, da den ikke bryder sig om der ikke er energi fra kulhydrater.

Lidt protein, meget kulhydrat, lidt fedt: Hvis musklen er stimuleret til at vokse, bliver den ikke større, da der ikke er noget at bygge af (ingen aminosyrer). Den primære energi kilde kommer fra kulhydraterne. Hvis kulhydrat depoterne tømmes, æder kroppen af sine muskler, altså aminosyrer og bruger desuden samtidig fedtdepoterne som brændsel.

Lidt protein, lidt kulhydrat, meget fedt: Hvis musklen er blevet stimuleret til vækst, kan den ikke vokse pga der ingen byggesten er. Der er heller ingen kulhydrat så kroppen bruger derfor energi fra fedt og æder af sine egne muskler. Da 1 g fedt har dobbelt så meget energi i sig som 1 g protein eller 1g kulhydrat, kommer man hurtigt i energi overskud ved indtagelse af for meget fedt.

Lidt protein, lidt kulhydrat, lidt fedt: Muskelmassen vokser ikke selv om den er blevet stimuleret fordi der ikke er nok aminosyrer. Der er ikke nok brændsel til kroppen, så der bliver taget energi fra fedtdepoterne og fra muskelmassen. Kroppen tror at vi sulter og begynder at spise af sig selv. Det er en meget dårlig måde at køre kur på, da kroppen ikke fungere hensigtsmæssigt i denne sammenhæng. Grunden er når man så igen begynder at spise så man får kalorieoverskud, hamsterer kroppen til fedtdepoterne, da den forbereder sig til at den skal sulte igen. Det ønsker de færreste at der skal ske (altså at fedtdepoterne igen udbygges) efter en slankekur.

Lidt protein, meget kulhydrat, meget fedt: Selv om musklerne er blevet stimuleret til vækst, vokser de ikke pga der ikke er nok aminosyrer til at bygge af. Kroppen har massere af kulhydrat og tager energi herfra, da det er dens foretrukne energikilde. Hvis kulhydraterne slipper op bruges der af fedtet og musklerne.

Da man spiser meget fedt, har man stor risiko for at få energioverskud.

Håber ikke at det var alt for indviklet at læse, men hvis I mener der er noget der er forkert så ret mig endelig!!

Link to comment
Share on other sites

Det passer meget godt med hvordan jeg har opfattet det ihvertfald, ihvertfald hvad angår rækkefølgen i hvordan kroppen udnytter sine ressourcer; hvorvidt kroppen så reagerer på den måde du beskriver mht. genopbygning, det aner jeg ikke.

Eneste ting; i genopbygningsprocessen indgår der ikke kun proteiner/aminosyrer men også kulhydrater - om byggeprocessen så stadig kan foregå ved at bruge kulhydrater skabt fra aminosyrer, ved jeg ikke ?

NB: Skal lige siges at jeg ikke studerer dette på nogen måde, så min opfattelse kan være forkert.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Oki doki...

Human Physiology af "Vander, Sherman og Luciano"

Grundlæggende fysiologi... det er den bog vi bruger på idræts-studiet når vi starter med fysiologi... der er rigeligt at gå igang med der (den er på en 700 sider ca.) :w00t:

Men hvis du nu er meget hardcore og får læst bogen iløbet af en uge eller ved det meste i forvejen så kan du jo altid gå igang med

Exercise Physiology (Energy, nutrition and human performance) af "William D. McArdle, Frank I. Katch og Victor L. Katch"

Ved faktisk ikke om de kan lånes på biblo men mon ikke ;)

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Når vi spiser protein (Aminosyrer) bruges proteinen primært som byggesten til kroppen. Hvis vi spiser for meget protein omdannes det til fedt og lagres som fedt i fedtdepoterne. Kroppen skal have protein da der er livsvigtige aminosyrer som kroppen ikke kan producere selv.
Protein omdannes ikke til fedt! Nitrogenet udskilles gennem urinen ogkulstofskellet forbrændes ved for højt proteinindtag......
Når vi spiser kulhydrat bruger kroppen hovedsageligt det som brændsel da det er kroppens mest eftertragtede energi. Spiser vi for meget kulhydrat omdannes det til fedt og lagres i fedtdepoterne.

Omdannelse af kulhydrat til fedt "de novo lipogenese" sker kun ved indtag af STORE mængder kulhydrat og er en proces der i sig selv, sker under stort energitab. Der skal altså en voldsom provokation til at starte denne proces...

Link to comment
Share on other sites

Zoa>> Mange tak, så må jeg se om jeg kan tage mig samme til at læse alle de sider :blink:

Diæt>> Tror sgu ikke helt på hvad du siger angående aminosyrer. Påstår du at man ikke kan tage på ved at spise for meget protein??? Og at man skal have et massivt kalorieoverskud for overhoved at omdanne kulhydrat til fedt???

Link to comment
Share on other sites

Protein vil ikke lagre sig som fedt og ja der skal en stor "provokation" til at sæte "de novo lipogenese" igang... det står i lærebøgerne: Human Ernæring og Biokemi

En stor provokation; det du mener der, er at der ikke bare skal et almindeligt overskud i indtaget - men derimod et dramatisk overskud før at de bliver konverteret ?

Troede egentlig at proteinere blev lavet til kulhydrater først som brændstof - og derefter kva kulhydrat-egenskaben, til fedt hvis der var overskud..... ?

Link to comment
Share on other sites

Diæt>> Hmm... Hvad påstår du så der sker hvis man har et kalorieoverskud, men ikke har haft stort kulhydrat overskud i en længere periode? Noget skal der jo ske med de kalorier!

Angående protein ikke sætter sig som fedt ved for store mængder lyder meget underligt i mine øre. Er det fordi du siger at aminosyren omdannes til kulhydrat og så sætter sig i fedtdepoterne den vej?? Fordi der må jo være en logik i at man ikke bare skal spise 5g protein pr kilo kropsvægt, da man så vil være helt sikker på at ens proteinbehov vil blive tilfredsstillet.

Har selv via en streng diæt indtaget ca 4 g protein pr kilo kropsvægt, det der skete var at jeg tog på, altså i fedt!

Link to comment
Share on other sites

Diæt>> Hmm... Hvad påstår du så der sker hvis man har et kalorieoverskud, men ikke har haft stort kulhydrat overskud i en længere periode? Noget skal der jo ske med de kalorier!

Hvis der er fedt i dit kalorieoverskud er det vel det der der sætter sig.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg forstår heller ikke helt den sætning.

Jeg må altså lige spørge om et andet tilfælde. Hvis man har moderat kalorieoverskud fra protein og kulhydrat, men at man ikke har provokeret nok til at kulhydraten sætter sig, og man teoretisk ingen fedt har indtaget... Hvad sker der så med de overskydende kalorier??

Du må undskyld hvis det er et dumt spørgsmål "diæt" men det forvirrer mig lidt!!

Link to comment
Share on other sites

Er man i kalorieoverskud via overdrevet proteinindtag - så tager man på - dix! Det er i den forbindelse ligemeget, om det er det er overskudsproteinet, eller det fedt eller kulhydrat der nu er en del af det samlede overskud, der sætter sig.

Link to comment
Share on other sites

Alle aminosyrer består af et kulstofatom, hvorpå der sidder en aminogruppe, en sidekæde og et hydrogenatom.

Sidekæden er afgørende for hvilken aminosyre det er.

Sidekæden kaldes ofte for R.

Proline er lidt speciel fordi aminogruppen og R hænger sammen, men den har stadig et kulstofskelet som alle de andre.

Ved nedbrydning af aminosyrer omdannes aminogruppen til urinsyre, og kulstofskellet kan indgå forskellige steder i citronsyre cyklus.

:bigsmile:

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share