Komælkserstatning?


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Guest PlayboY

Hey pumpere.. Nu er det en af mine kammerater er landmand, og han informerede mig om at han meget billigt kunne skaffe disse her komælkserstatninger..

Spørgsmålet var så, om det kunne være skadeligt at indtage dette pulver. Her er en liste over hvad det indeholder:

Komælkserstatning med FormiTM

Tilskudsfoder til kalve

Produktinformation

Den nyfødte kalv skal have så meget råmælk som muligt de første levedøgn, og mindst 2 liter i løbet af de første tre timer efter fødslen.

BoviMælk/EliteKalv anvendes efter råmælks perioden.

Vejledende anbefalinger: Stor rave 5 liter og Jersey 4 liter pr. dag.

Blandevejledning

1 liter drikkeklar BoviMælk/EliteKalv fremstilles således:

0,9 liter vand + 130 gram pulver.

Vandet skal være 50-55 grader C ved oprøring.

Optimal drikketemperaturer 38-42 grader C.

Samlet konklusion for tilsætning af Formi til komælkserstatninger:

Højere daglig tilvækst

Færre diarrétilfælde

Bedre gødningskonsistens

Størst positiv effekt på de mindste kalve

Størst virkning ved stort smittepres

Råvarer

Skummetmælkspulver 60,00 %

Vallepulver 18,00 %

Vegetabilsk fedt 2) 17,25 %

Majsstivelse 2,50 %

Forblanding 1) 1,50 %

Formi Tm forblanding 3) 0,75 %

1) Indeholder vitaminter og mikromineraler:

Jern-(ll) -sulfat, Heptahydrat

Mangan- (ll)- oxid

Zinkoxid

Kobber-(ll) -sulfat, Petahydrat

Kobolt- (ll) -sulfat, Heptahydrat

Natriumselenit

Calciumjodat, vandfrit

2) Stabiliseret med Buthylhydroxytoulen

3) Forblanding-Formi TM er et syreprodukt bestående af myresyre, siliciciumdioxid samt bærestof.

Garanti

FE pr. 100 kg 150

Råprotein 24,00 %

Råfedt 18,00 %

Træstof 0,00 %

Råaske 8,00 %

Det eneste jeg studsede over, var midlertidig dette "Formi" produkt.. Jeg søgte efterfølgende efter det på nettet, og fandt følgende artikkel:

http://www.meals.dk/nl.asp?show=articles&article=23

Altså er dette formi en slags godkendt vækstfremmer, baseret på forskellige salte..

Spørgsmålet var så om det ville være skadeligt at indtage dette? For det ville jo være yderst favorabelt at kunne indtage særdeles billigt protein, og endda samtidig kunne få en lille ekstra effekt ud af dette "Formi" produkt.. Jeg ved der er nogle stykker der læser medicin, så i burde jo kunne vide lidt om det ;)

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Det er MEGET billigt.. Prisen kan jeg ikke nævne direkte, men lad os bare sige at selv folk på SU kan have rådt til at købe en sæk på 100kg ;)

Jeg vil dog lige høre en af de nærmeste dage, om det kunne lade sig gøre at købe noget uden det der Formi, er ikke så glad for at skulle indtage vækstfremmere.. hehe.. Så vidt jeg ved sælger de vist også ren valle protein, og så begynder det jo at blive en del mere interessant ;)

Link to comment
Share on other sites

Bedre gødningskonsistens
yes, man laver de bedste lorte af det!!

Det er det de unge VVs´ere vil ha´ ;)

Optimal drikketemperaturer 38-42 grader C

yes, det ska drikkes som varm mælk med honnig! en god solvarm mælk.... mums

Det er klart en GO, og så er der vækstfremmere i, hvad mere kan man ønske sig...

husk nu:

Den nyfødte kalv skal have så meget råmælk som muligt de første levedøgn, og mindst 2 liter i løbet af de første tre timer efter fødslen.

:w00t:

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg kunne jo selv söge :lol: ... en google sögning gav:

Vækstfremmere er en gruppe af stoffer, der tilsættes husdyrfoder. Vækstfremmere fremmer væksten hos dyrene og de udnytter foderet bedre. De fleste vækstfremmere er antibiotika (dræber eller hæmmer mikroorganismer), men visse enzymer og bakterier regnes også som vækstfremmere (probiotika).

Sögningen gav ogsaa links til en räkke tidskrifter hvor det blev beskrevet at probiotika bla. nedsätter produktionen af methan i fordöjelsen, med henblik paa ikke der ikke skal gaa carbon til spilde.

Jeg ville holde mig langt väk fra det.

Link to comment
Share on other sites

Antibiotika er da fint - for vi får jo en meget lav fedt% på det nye kvæg-protein-foder, så vi har brug for noget mere modstandskraft, når vi ikke har så meget fedt på kroppen fremover ;)

Nej - jeg synes det er RIGTIG fint at nogen forsøger at gøre noget seriøst ved de høje proteinpriser. Og til en pris af "100 kg på SU" kan alle jo være med :)

Link to comment
Share on other sites

Inden I begynder, at fylde jer med alt godt fra foderstofindustrien, vil jeg lige gøre opmærksom på, at disse produkter er fremstillet til dyr og ikke menesker. Dette indebærer først og fremmest, at kravene til renheden i disse produkter er en anden end kravene til fødevarer, idet producenterne er underlagt plantedirektoratets regler for hygiejne, kvalitetskontrol og lignende, og ikke fødevaredirektoratets regler. Desuden bør I være opmærksomme på, at disse produkter er fremstillet med henblik på at blive fordøjet i det pågældende dyrs organisme. En kos fordøjelsessytem adskiller sig på mange måder fra det meneskelige. God appetit. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Ja det er jeg udemærket klar over ;)

Men altså rent mælkeprotein er jo for fanden rent mælkeprotein, og det samme med valleprotein ;)

Men de har noget rent mælke og valleprotein ved DLG.. Men vil selvfølgelig lige forhøre mig om det ville være tilforladeligt at spise osv.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kontakte Arla eller en af deres distributører. Arla fremstiller rent faktisk kasein- og valleprodukter af meget høj kvalitet og er leverandører til en stor del af de førende europæiske kosttilskudsfirmaer. Mener at flere fra MOL på et tidspunkt købte protein igennem en Arladistributør. Men prøv først at ringe/maile førerbunkeren i Viby. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share