Bænkpres


las
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert i bænkpres. 3x8, 5x5, 9,7,5 og jeg kørte sidstnævnte indtil en erfaren herre sagde noget andet. Han sagde:

Hvis dit max er 60KG skal du køre:

10x 40KG

8x 50KG

6x 60KG

Dvs. 3 sæt med forskellig vægt.

Er dette nu også noget værd? Jeg træner udelukkende for MASSE, men selvfølgelig også styrke. Men massen er altså nr 1.

Jeg har bare altid troet, at hvis man vil vokse, så skal der noget vægt på! Er det helt forkert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare altid troet, at hvis man vil vokse, så skal der noget vægt på! Er det helt forkert?

Nej, det er skam helt rigtigt, men endnu mere præcist kan man sige, at der helst skal mere og mere vægt på stangen fra gang til gang. Dvs. en form for progression. Prøv evt. at sætte dig lidt ind i HST-principperne. Du behøver ikke at træne HST, men det vil give dig en god forståelse for hvordan det dér med muskelvækst fungerer.

Der er mange som træner noget i stil med det den "erfarne herre" anbefaler, men det er ikke umiddelbart en smart idé. Dette skyldes, kort forklaret, at du trætter dig selv med de indledende "lette" sæt og først køre de tunge sæt til sidst. Havde du derimod taget det tunge sæt først, ville du efter al sandsynlighed kunne have løftet meget mere, hvilket ville give et større stimulus for muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

det væsentlige ved hypertrofi er vel musklens konditionering kontra den belastning og reprange den udsættes for - det gælder om at tvinge musklen til at adapterer. derfor er progression jo selvsagt godt ligesom dekonditionering. men derfor er der jo heller ikke noget universal reprange så bare virker for alle. tværtimod bør man hele tiden ændre reprange og belastning og evt. øvelse. på grund af pludselig intruffet omstændighed har jeg måttet afbryde min plan men ellers ville jeg køre 5x5 i måned(færdig med) en lille dekonditionering og så noget 3x8. bag efter måske noget 4x6 igen efter lidt dekonditionering men som sagt er det udskudt. sådan har jeg grebet det an men der er self andre måde. fx HST hvor man kommer helt op på 15RM :)

Link to comment
Share on other sites

check også lige Den her tråd. der er virkelig nogle guldkorn.

Antallet af reps kan være fløjtende ligemeget. Det er belastningen på stangen vs. konditioneringen af musklen som er vigtig. Derudover så skal tiden under spænding(TUT red.) være tilpas lang til, at en fornuftig mængde mikrooverrivninger foregår. Længere er den ikke...
Din biceps vokser ikke i respons på om du bøjer armen 6, 8 elller 10 gange. Den vokser i respons på den belastning du har valgt at tage i hånden, og effektiviteten af den stimuli vil afhænge af dels din nuværende konditionering og hvad belastningen relativt i forhold til det er på, samt hvor lang tid du vælger at have musklen under spænding. Den kvikke læser tænker så, jamen kan jeg så bare hænge med vægten til jeg ikke gider mere... i teorien ja (blandt andet lavet utallige forsøg med japanske fugle der får hængt den ene vinge i stræk), men samtidig har det også vist sig, at isometrisk træning ikke i nær samme grad er effektivt til muskelvækst som koncentrisk og eccentrisk - specielt den sidste. Og vil du være stærkere til at løfte en vægte er isometrisk træning tæt på værdiløs... derfor bliver vi stadig nødt til at bøje og rette armen ud under udførslen for at optimere responset, men at diskutere om det skal gøres 6, 8 eller 10 gange indenfor det tidsrum vil være komplet misvisende - se hellere på hvad det er vi forsøger at skabe, og hvad som kræves for det

Cilius har lige lidt mere styr på det end mig ;)

props til ham :worship:

Link to comment
Share on other sites

Hov glemte lige at spørge; Hvor mange gange om ugen træner i bænk?

Jeg tager bænk 2 gange ugenligt, nogen gange 3, men det er ikke ret tit. Kan man godt tillade sig at tage den hver gang? (Man, Tir - Tor, Fre)

Tillade sig....hmm ja, det kan man vel godt.

Men hvad er dine mål? Skal du være størrere eller stærkere?

Du kan eks. lave et fullbodyprogram, så du ikke får "skævtrænet" din symmetri. Hvis du gør det kan du godt træne bænken (og alle de andre øvelser) hver gang, du er i centret.

Hvad siger din krop generelt til det? Får du skader? Ømme skuldre osv. Mærk efter hvad din krop siger til det. Hvis du får akkumuleret for meget træthed, så hold igen eller smid eventuelt en deload ind.

(husk nu, at du ikke vokser mens du træner, men mens du hviler ;) )

Link to comment
Share on other sites

Du kan unden problemer træne bænk de nævnte dag, men hvis du fx køre tungt bænk om mandagen må ikke gøre det samme om tirsdagen, da kroppen ikke kan blive klar til at løfte tungt på så kort tid.

Et forslag, hvis du vil køre bænk hver gang du træner:

Mandag: 5*5 med 60 kg

Tirsdag: 5*5 med 30 kg

Torsdag: 5*5 med 60 kg

Fredag: 5*5 med 30 kg

Du kan øge med 2,5 kg hver 14. dag eller hvornår du føler dig klar til det :)

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share