Køb af ny cykel


Claus J
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Efter at have fået stjålet cyklen jeg købte i denne tråd, har jeg lige brug for lidt input fra MOL’s cykeleksperter.

Jeg har set nedenstående cykel – og lige så prøvet den. Den kører rigtig lækkert. Ingen tvivl derom.

Det jeg skal bruge den til, er motionscykling primært på landevej, cykelstier, skovstier (dog ikke ”offroad”).

Jeg har som krav, at: den (hvilken som helst cykel) skal kunne klare at blive brugt, den skal have lock-out forgaffel, den skal have tynde dæk (let at opfylde, selvf.), gear m.v. skal fungere upåklageligt. Derudover foretrækker jeg nok også v-bremser.

Cyklen er kommet på markedet i denne måned. Koster 7995.- med nedenstående spec.

Hvad der tæller FOR:

- god ramme (stiv)

- god forgaffel med lock-out (vigtigt for mig)

- cyklen er let

- OK frempind (Ritchey)

Hvad der tæller MOD:

- knap så gode komponenter (for 7995.- er det primært Deore og en enkelt Alivio, for ca. 8500.- er det fuld Deore).

Så det store spørgsmål er: KAN man forsvare de knap så gode komponenter ved til gengæld at have en knaldgod ramme, lock-out forgaffel og de andre tring? Bør man ikke prioritere komponenterne temmelig højt? SKAL en cykel til 8000.- ikke minimum have Shimano LX? Eller har jeg stirret mig blind på det? Hvad er jeres erfaringer? Stel og komponenterne skal vel også ”passe sammen” – således forstået, at man ikke har knaldgode komponenter og så en elendig ramme.

Alt det her kommer vel an på, hvor meget man byder cyklen... Den SKAL dog kunne klare nogle tæsk! :bigsmile: Men stadig ikke VILD skovkørsel.

Og hvis det ikke skal være denne - er der så andre forslag? Helst under 8000.-

Masser af spørgsmål! ’s’ Er der nogle der vil give deres besyv med?

Mvh.

Claus J.

lg_6.54.zum30.jpg

Frame:

GT Triple Triangle, butted 6061 custom tube-set with integrated headset, disc compatible

Fork:

SR NRX-7500, 26", 65mm travel and magnesium lowers, coil spring preload

Crankset:

TruVativ Five-D 22/34/44

Bottom Bracket:

TruVativ sealed

Pedals:

Alloy body, stainless steel cage lo profile pedal

Front Derailleur:

Shimano Alivio

Rear Derailleur:

Shimano Deore

Shifters:

Shimano 8-Speed

Freewheel:

SRAM 5.0 eight speed cassette 11-34

Chain:

HG-72 9 Speed

Wheelset:

Alex Vectra T5, 24/28 hole with CNC rims with eyelets, gap spoke technology, sealed bearings, black anodized

Tires:

Tioga City Slicker Pro 26 x 1.25 Kevlar Bead / Dual compound

Front Brake:

Shimano cold forged V-Brake

Rear Brake:

Shimano cold forged V-Brake

Brake Levers:

Shimano

Handlebar:

New Syncros 6061 Butted Alum. 35 mm Riser with 7 degree bend

Spokes:

Ritchey forged 6061 with bias cut clamp and locking face plate

Grips:

GT Hook Up

Headset:

FSA Integrated

Saddle:

GT

Seat Post:

GT Aluminum 6061

Seat Clamp:

GT Alum QR

Color(s):

Blue

Size(s):

XS, SM, M, L , XL

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

Ingen kommentarer? Jeg ved godt jeg er utålmodig... :4whistling: :tongue:

Jeg tror jeg er kommet frem til, at det SKAL være LX - det gør dog, at ovennævnte cykel vil komme op over 12.000.- og det ER for meget for mit budget. Desværre. :(

Det ser ud til at Cube har nogle udmærkede cykler i den pris-region - dog kan jeg godt lide det "hurtige" udseende af GT'en... :bigsmile:

Jeg overvejer også at droppe den affjedrede lock-out forgaffel og så bare nøjes med en alm., ikke-affjedret forgaffel, da jeg som regel nok vil have lock-outen slået til. Derved bliver der et par ekstra kroner til komponenterne. ;)

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den cykel er flot, men også at den er meget dyr. Du skal også være klar på at en opgradering fra 8 speed til 9 speed er en dyr afære senere. Der skal skiftes krankbox, kranksæt, for og bagskiftere, kæde samt kasette... og du vil ønske at skifte meget hurtigt - tot mig. Årsag? Alvio er noget crab - har selv kørt med det.

Springet i køreoplevelse og kvalitet - bare op til Deore - er stort - meget stort. Til ikke off-road brug er jeg derimod ikke så overbevist om, hvor stor forskel du vil opleve mellem Deore og LX. Krank og nav er dog noget bedre i LX serien. Deores funktionalitet er helt ok mht til gearskift osv - komponenterne er lidt tungere og ikke beregnet til hård offroadkørsel. Jeg har kørt længe med Deore kasette og skiftere - kun forskifteren er jeg ikke helt tilfreds med - men det var jeg heller ikke med den XT skifter jeg har prøvet...

Jeg kender ikke gaflen på den cykel du har set på - men er den rigtig god, så forklare det meget af den høje pris. Fjedergaffler i god kavlitet er en meget dyr komponent. Jeg køre selv på MTB med stiv gaffel - og har da haft meget sjov på gode skovstier alligevel. Det er en prioriteringssag om du vil ofre de ekstre 2-4 killokroner som en ordentlig gaffel nemt koster... Jeg kender ikke fælgene på den cykel - men jeg synes ikke det ligner noget der kan tåle en masse tæsk i hverdagen.

Cubes cykler er gode - stive og stærke rammer - kan bestemt anbefales! Men det er da rigtigt at de er lidt mindre elegante...

Link to comment
Share on other sites

Stellet er hjertet i din cykel - hvis du skal spare, så gør det ALLE andre steder end her!

Med tanke på stellet er det vigtigste, kommer hhv. hjul og transmission næst i min verden. Nu er jeg ikek voldsomt meget inde i MTB verdenen, da jeg mest kører på landevej.

Alivio ligger - så vidt jeg husker - som noget af det nederste i Shimanos sortiment, så jeg ville nok gå efter Deore - LX mener jeg ikke man med dine krav har behov for.

Gaflen: Almindelig gaffel er MEGET bedre end en dårlig fjeder gaffel. Og med mindre du skal køre off road ofte, er fjeder gafler i mine øjne noget værre hø, der ødelægger cykel oplavelsen, og gør din "kværn" tungere end nødvendigt.

Summasumarum vil min anbefaling være: Prøv at finde noget med en tak bedre komponenter og en alm. gaffel, men spar for alt i verden ikke på dit stel!

Til slut vil jeg da lige sige at jeg udover min racer har en Trek med en gammel Shimano STX gruppe på; cyklen kostede for 4 år siden knap 4K, og må sige at jeg efter 8-9 timers skov cykling hvert år fra november til februar/marts stadig er glad for den! Motionister har en kedelig tendens til ALTID at overdrive:-P

/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

Til slut vil jeg da lige sige at jeg udover min racer har en Trek med en gammel Shimano STX gruppe på; cyklen kostede for 4 år siden knap 4K, og må sige at jeg efter 8-9 timers skov cykling hvert år fra november til februar/marts stadig er glad for den! Motionister har en kedelig tendens til ALTID at overdrive:-P

Der skulle have stået 8-9 timer i ugen hvert år B)

/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

Buc> Jeg vil tage et kig - tak for det.

Arne> Tak for de værdifulde kommentarer. Det er bestemt noget jeg vil tage til mig. Det hele kunne nemt ende i en Cube m. stiv forgaffel, Deore eller LX-komp., en god og stiv ramme og så nogle smallere dæk.

Jagten fortsætter... :bigsmile:

Mvh.

Claus J.

Link to comment
Share on other sites

Dumbo> Lyder som nogle fornuftige anbefalinger - og som jeg har det nu, nogle jeg vil følge (som du nok også kan se i mit ovenstående indlæg). Har tidl. kørt med affjedret forgaffel, men var lidt træt af ikke at kunne slå det fra. Så hellere undvære det - især da jeg ikke kører SÅ meget i skov.

Så spørgsmålet er (til Dumbo, Arne og hvem der måtte have lyst): hvordan sikrer jeg mig, at stellet er af en god kvalitet? Og hjul, ligeså?

Link to comment
Share on other sites

Så spørgsmålet er (til Dumbo, Arne og hvem der måtte have lyst): hvordan sikrer jeg mig, at stellet er af en god kvalitet? Og hjul, ligeså?

Snak med en cykel fagmand ;) Han kan give dig nærmere informationer omkring dine behov - nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men www.roadbikeshop.dk har ry for at være nogle af de mest kompetente i DK :)

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at se på et stel om det er godt. Men ok - gå efter et etsl i 7005 Aluminium - så går du ikke helt galt i byen. Der kan stå på det at det er butted. Det er ikke en kvalitesbetegnelse, men betyder at rørene har foskellig godstykkelse . tykkere nær samlingerne og tyndest midt på rørene - nogle stel er helt op til trippelbuttede. Mærker som CUBE og Ghost går mere efter stivhed en nødvendigvis den laveste vægt. Lidt i samme tradition som BOREAS og Principia på racersiden. Det er det du skal gå efter synes jeg - det ½ til hele kg har INGEN betydning til dit formål!

Jeg er enig i at en cykel med en KOMPLET Deore gruppe vil være et godt valg. Du skal sikre dig at det også gælder krankboks og kranksæt!!! Er der enkelte dele der er fra ´bedre grupper, så gør det ikke noget selvfølgelig. Dunbo har helt ret. Setllet er det vigtigste - det kan der bygges videre på. Ordentlige fælge og nav er også vigtige - et billigt hjul der skal rettes hver gang du har været i skoven er en rigtig kedelig ting! Et hjul samlet hos en god cykelhandler er som regel meget mere holdbart end et maskinsamlet fra en fabrik.

Du kan iøvrigt roligt stole på den rådgivning du får hos Roadbikeshop - jep de vil gerne sælge dig noget, men de vil helst sælge dig det rigtige og de bruger den tid det tager - og eftersom deres udvalg er godt, så findes det også i deres sortiment. Jeg har købt 2 låger der ude i Vanløse - og det har jeg ikke fortrudt.

Link to comment
Share on other sites

Arne> tak for kommentarerne. Det er min opfattelse, at rigtig mange stel er af typen Alu 7005. Jeg vil undersøge det.

Mht. kommentaren om objektivitet, var denne ikke møntet på roadbikeshop.dk. Blot en generel vurdering. ;)

Jeg vil undersøge markedet (igen ;) ) og se om jeg kan finde noget der dur (=opfylder mine ønsker :lol: ). Det skulle vel heller ikke være noget problem at få sammensat en cykel? Jeg mener: minus en affjedret gaffel, plus en bedre geargruppe, minus dit, plus dat. Om dette er dyrere end at købe en "færdig" cykel, ved jeg ikke - men vil da undersøge det.

Takker for svarene!

Mvh.

Claus J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share