Prots, kul, fedt -> kcal


devito
 Share

Recommended Posts

Er så småt ved at få spat at høre div. køkken og div. andre kost ½experter blive ved med at snakke om fedt som det eneste der er skyld i at man tager på...

SÅ jeg har lige nogle spørgsmål, da jeg selv kun har en idé om det... Håber ikke det bliver alt for rodet..

Fedt, kulhydrat og proteiner indeholder alle en brændværdi/ noget energi...

Question 1:

Men er det egentlig ikke forkert at regne KCAL fra proteineren med i ens KCAL behov? Proteinerne bliver jo ikke forbrændt gør de :blink: fungerer de ikke som byggesten?

Question 2:

FEdt ryger ikke direkte på kroppen, men det "bearbejdes" ligesom kulhydraterne og hvis der til sidst er KCAL overskud bliver det først til fedt som sætter sig. Rigtigt :unsure: ?

Question 3:

ER fedt ikke først "farligt/usundt" hvis det sidder på kroppen? Hvis man nu spiser rent fedt :cry: men derefter fx stepper og forbænder det hele, er der så stadig en bagside af medaljen :unsure:

En confused devito :)

Link to comment
Share on other sites

Question 1:

Men er det egentlig ikke forkert at regne KCAL fra proteineren med i ens KCAL behov? Proteinerne bliver jo ikke forbrændt gør de :blink:  fungerer de ikke som byggesten?

I fordøjelseskanalen nedbrydes madens protein til aminosyrer, der optages i kroppen og opbygges til netop de proteiner vi har brug for.
De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Så jeg tror du har halvt ret. Noget af proteinen bruges til at opbygge muskler, men noget bruges til energi. Men man har jo stadigt indtaget samme mængde energi uanset om proteinet bruges til at opbygge muskler eller til energi. Jeg tror det er derfor protein medregnes i kcal regnskabet. Det er nok for svært at skælne mellem hvad der bruges til det ene og til det andet .. det kommer blandt andet an på hvad du har lavet i løbet af dagen tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

I fordøjelseskanalen nedbrydes madens protein til aminosyrer, der optages i kroppen og opbygges til netop de proteiner vi har brug for.
De aminosyrer, der ikke er behov for, bliver til energi.

Det er jo lige det jeg mener :)

Så jeg tror du har halvt ret. Noget af proteinen bruges til at opbygge muskler, men noget bruges til energi.
Det er jo kun det der ikke er behov for...
Men man har jo stadigt indtaget samme mængde energi uanset om proteinet bruges til at opbygge muskler eller til energi.
Det vil jeg så sige at man ikke har, for det bliver jo netop en byggesten og ikke potentiel energi der venter på at blive brug eller aflegret som fedt... :unsure:
Jeg tror det er derfor protein medregnes i kcal regnskabet. Det er nok for svært at skælne mellem hvad der bruges til det ene og til det andet .. det kommer blandt andet an på hvad du har lavet i løbet af dagen tror jeg

Er jo netop derfor at man særskildt gør sit protein behov op i G og ikke i KCAL

Link to comment
Share on other sites

Så jeg tror du har halvt ret. Noget af proteinen bruges til at opbygge muskler, men noget bruges til energi.
Nej protein bliver først og fremmest brugt til at dække det basale energibehov, hvis der så er energi til overs så bliver det brugt til at opbygge muskler. Så derfor skal proteiner altid tælles med.
FEdt ryger ikke direkte på kroppen, men det "bearbejdes" ligesom kulhydraterne og hvis der til sidst er KCAL overskud bliver det først til fedt som sætter sig. Rigtigt 

Ja det er rigtigt.

ER fedt ikke først "farligt/usundt" hvis det sidder på kroppen? Hvis man nu spiser rent fedt  men derefter fx stepper og forbænder det hele, er der så stadig en bagside af medaljen

Nej fedt i maden er der ikke noget galt med især ikke hvis det er de gode typer af fedt.

Link to comment
Share on other sites

Nej protein bliver først og fremmest brugt til at dække det basale energibehov, hvis der så er energi til overs så bliver det brugt til at opbygge muskler. Så derfor skal proteiner altid tælles med.
FEdt ryger ikke direkte på kroppen, men det "bearbejdes" ligesom kulhydraterne og hvis der til sidst er KCAL overskud bliver det først til fedt som sætter sig. Rigtigt 

Ja det er rigtigt.

ER fedt ikke først "farligt/usundt" hvis det sidder på kroppen? Hvis man nu spiser rent fedt  men derefter fx stepper og forbænder det hele, er der så stadig en bagside af medaljen
Nej fedt i maden er der ikke noget galt med især ikke hvis det er de gode typer af fedt.

Kan du underbygge det med noget :unsure:

Og det med proteinerne nægter jeg at tro ;) Proteiner dækker ikke noget energibehov, de dækker vores struktur, og hvis der er for meget så ender det som fedt i depoterne...

Mig og everlast blev enige om at det eneste tidspunkt protierne/aminosyrer bliver til energi er ved atrofi....

Link to comment
Share on other sites

Mit første spørgsmål gælder stadig...

2. og 3. + måske nogle nye :unsure: omformuleres i denne fine historie med forhåbentlig forståeligt billedsprog...

Once upon a time there was......

Mennesket er en distributionsvirksomhed bestående af:- Varemodtagelsen = mavesækken + tarmsystemet

- Lageret = fedtdepoterne

- Forsendelsen = leveren

derudover har vi:

- Inventar = aminosyrer (proteiner)

Vi distribuerer produktet ENERGI som ligger i forskellige former:

- 1. Ordrevarer = kulhydrater (planlagt til direkte forsendelse)

- 2. ordrevarer = fedt (planglagt til direkte forsendelse)

- Varer til lager = fedt (Direkte til depoterne)

- Varer på lager = fedt (i depoterne)

Vores kunde er bevægeapparatet og andre kropsfunktioner der kræver energi

Eks. 1

- Vi modtager "varer" i varemodtagelsen = :eatchicken: disse sorteres i 1. ordrevarer(kulhydrater) 2. ordrevarer (fedt) og varer til lager(fedt tiltænkt depot)...

- Vores "salgsafdeling" har på forhånd modtaget ordre fra kunden.

Ordren er således:

alle dagens 1. ordrevarer (kulhydraterne)

- Der har så været en fejllevering = ikke nok 1. ordrevarer til os. Dvs vi må ud og hente nogle lagervarer for at kunne klare ordren (x antal varer fra lageret,fedt fra depoterne)

Spørgsmålene er så:

- Findes 2.ordrevarer produktet overhovedet? Uddybning: Fedt fra kosten der direkte omsættes til energi...

- Findes Varer til lager overhovedet? Uddybning: Fedt fra kosten der ryger direkte i depoterne...

Disse to er jeg så ret sikre på er fjong..

- Hvis 1. odrevare ikke afhentes ryger den på lager? Uddybning: ikke brugt kulhydrat ender som fedt i depoterne...

- Der leveres ingen varer til os. Vi tømmer lageret. Der indgår flere ordre. Vi må tage noget af vores inventar Uddybning: ATROFI...

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

lidt udenfor emnet... snublede over en lidt sjov ting fra netdokter :)

Aktivitet Energiforbrug i Watt Energiforbrug i Kilojoule/time

Liggende hvile 83 310

Indendørs gang 166 600

Bilkørsel 100-166 360-600

Hårdt arbejde 666 2400

Gang, 4 km/time 283 1020

Gang, 8 km/time 646 2325

Gang op ad trapper 833 3000

Løb, 10 km/time 803 2900

Løb, 18 km/time 1400 5050

Cykling, 18 km/time 700 2520

Cykling, 40 km/time 1600 5760

Almindelig sex 300 1080

Krævende sex :lol: 700 2520

Crawl 900 3240

Brystsvømning 750 2700

Link to comment
Share on other sites

Tillægsspørgsmål:

Lad os sige jeg er vågen i 16 timer pr dag, mit ligevægtforbrug er 2500 kcal.

Det svarer til et kcal. forbrug på 156 kcal pr time.

Jeg starter med at spise et morgenmåltid, det har 600 kcal i sig - kroppen vil modtage noget fedt, den vil modtage nogle kulhydrater, den vil modtage nogle kulhydrater.

Min krop er nu i kcal.overskud de næste 3 timer (her er der f.eks. basis for vækst + fedtgain) - men det der er interresant her hvad gør kroppen ?

Kulhydraterne går ned og bliver aktiver for kroppen de 3 timer - proteinerne ligeså, men hvad med fedtet ?

Den første time efter - der vil den ihvertfald sige at kroppen klart er i overskud af både proteiner og kulhydrater - hvad gør den med fedtet i den situation ? ryger dette fedt på fedtdepoterne ?

Og ryger al fedt i fedtdepoterne før det kan omsættes til energi ? hvis ikke, hvor kan fedtet omsættes til energi ?

Hvis man kan omsætte fedtet til energi et andet sted end fra fedtdepoterne - "!hvem" bedømmer hvornår fedtet skal bruges som energi ?

Vi må forvente at et måltid indeholdende fedt også indeholder noget andet - alle ting som kroppen faktisk helst vil bruge, fremfor fedtet - så "bedømmeren" kan vel næppe afgøre om vi er i underskud, for efter et måltd er vi jo rent faktisk i overskud.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Devito- Jeg kan desværre ikke helt leve mig ind i distributionsvirksomheden.

Men er det egentlig ikke forkert at regne KCAL fra proteineren med i ens KCAL behov? Proteinerne bliver jo ikke forbrændt gør de  :blink:  fungerer de ikke som byggesten?
Aminosyrer bruges/forbrændes ved nedbrydning.
ER fedt ikke først "farligt/usundt" hvis det sidder på kroppen? Hvis man nu spiser rent fedt  :cry:  men derefter fx stepper og forbænder det hele, er der så stadig en bagside af medaljen  :unsure:

Fedt kan være skadeligt for kroppen selvom det ikke har sat sig. Blandt andet ved at nedregulere leverens LDL-receptorer, hvilket øger kroppens LDL-kolesterol.

Link to comment
Share on other sites

Lad os sige jeg er vågen i 16 timer pr dag, mit ligevægtforbrug er 2500 kcal. Det svarer til et kcal. forbrug på 156 kcal pr time.

Du forbrænder altså også kcal. når du sover. ;)

I øvrigt tror jeg ikke at du kan stille regnskabet op på den måde som du antyder. Kroppen omdanner ikke din 600 kcal.-morgenmad til sidebensfedt inden kl. 10, hvis ikke du øjeblikkeligt forbrænder dit energiindtag. Der kan selvfølgelig gøres en del betragtninger omkring emnet men det afhænger også meget af hvordan præcist DIN krop fungere. Selvfølgelig er det fornuftigt at spise lige inden eller efter styrketræning men hvis du over dagen er i overskud, vil du tage på.

Link to comment
Share on other sites

Du forbrænder altså også kcal. når du sover. 
Det var nu også rettet i det oprindelige indlæg, men de er væk efter serverskiftet tilsyneladende.
I øvrigt tror jeg ikke at du kan stille regnskabet op på den måde som du antyder. Kroppen omdanner ikke din 600 kcal.-morgenmad til sidebensfedt inden kl. 10, hvis ikke du øjeblikkeligt forbrænder dit energiindtag. Der kan selvfølgelig gøres en del betragtninger omkring emnet men det afhænger også meget af hvordan præcist DIN krop fungere.

Selvfølgelig er det fornuftigt at spise lige inden eller efter styrketræning men hvis du over dagen er i overskud, vil du tage på.

Hm det var temmelig ukonkret det svar ?

På et eller andet tidspunkt må kroppen jo afgøre hvorvidt det skal eksempelvis skal bruge protein som brændstof ? hvornår gør den dette ?

Derudover så vil det være interresant at høre om fedt ryger direkte på sidebenene ? hvis ikke, hvad sker der med det fedt som ikke ryger på benene ?

Og om der er nogle der ved hvor lang tid det tager for indtaget fedt at sætte sig i depoterne ?

Og sidste spørgsmål - når vi forbrænder fedt (devito's dist. virksomhed) - forbrænder vi så dette fra indtaget fedt, eller forbrænder vi det altid fra vores fedtdepoter ?

Link to comment
Share on other sites

Devito- Jeg kan desværre ikke helt leve mig ind i distributionsvirksomheden.
Øv, syntes lige den var så forståelig ;)
Aminosyrer bruges/forbrændes ved nedbrydning.

Nedbrydning = atrofi eller :unsure:

Mig selv---->

Mig og everlast blev enige om at det eneste tidspunkt protierne/aminosyrer bliver til energi er ved atrofi....
Til ovenstående...
Fedt kan være skadeligt for kroppen selvom det ikke har sat sig. Blandt andet ved at nedregulere leverens LDL-receptorer, hvilket øger kroppens LDL-kolesterol.

Oky doky :)

Jeg prøver lige at ændre lidt på eksemplerne ,engang når jeg for tid...

devito

Link to comment
Share on other sites

Kan du underbygge det med noget 

Og det med proteinerne nægter jeg at tro  Proteiner dækker ikke noget energibehov, de dækker vores struktur, og hvis der er for meget så ender det som fedt i depoterne...

Mig og everlast blev enige om at det eneste tidspunkt protierne/aminosyrer bliver til energi er ved atrofi....

Så du både nægter og tror ikke på... plus I begge er blevet enige om!!!??? :tongue:

Nu skal i oplyses :graduate:

Når du spiser proteiner så vil det første der sker... HOLD NU FAST!!!... at de bliver brugt som energikilde for tarmens celler!!!

Den aminosyre profil som din kost indeholder ændres fra tarmen til den når blodet!!

Tarmens celler foretrækker nogle specifikke aminosyre til at understøtte sit energiniveau herunder bl.a. glutamin.

Når aminosyrene så når leveren sker der mange væsentlige ændriger i aminosyren profilen idet leveren sørger for at størstedelen af de aminosyrer der undslipper er BCAA, som musklerne foretrækker til at danne energi fra.

Det var lidt over ordnet...

dybere...

Cirka 300-400 gram protein nedbrydes dagligt men akkurat den samme mængde opbygges igen (heldigvis :) ) lidt går dog altid tabt!!

For at opretholde nitrogenbalancen skal en gennemsnitsperson indtage omkring 30 gram protein per dag (minimum)

Men mange indtager langt over de 30 gram og hvad er det der sker med resten!

En typisk dansker indtager omkring de 70-100 gram protein/dag dvs. cirka 70 gram protein er i overskud!!!

Overskudet bruges første og fremmeset i leveren hvor det omdannes til KULHYDRAT, KETONER, FEDT... det meste nitrogen udskilles i urinen som urea!!

Faktisk er proteinerne kroppens eneste mulighed for at danne glucose dog lidt bortset fra glycerol under faste. Hvis vi ikke havde den mulighedd ville vi dø så snart vores glycogendepoter i kroppen slap op!!!!

Protein indgår som en vigtig energikilde i musklerne primært BCAA - selv om der er nok glucose til stede så vil der også nedbrydes protein i musklerne :(

Som du kan se, så bruges størstedelen af det protein vi indtager faktisk til at danne helt andre ting end muskler.

Selvfølgelig vil der være et større behov jo mere du træner og nedbryder, men aldrig så alt det du indtager kun bruges til at genetablere protein herunder primært BCAA i musklerne (forudsat du indtager de anbefalede 2-4 g/kg LBM)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Angel>  :kiss: tak for forklaringen !

Hvad med fedtet vi indtager ? hvad sker der med det ?

Når du nu spørger så pænt ;)

Hvis vi nu igen tager udgangspunkt i en gennemsnitsperson - så indtager vedkommen omkring 70-100 gram fedt/dag.

Langt den største del af fedt som spises er primært triacylglycerol (TAG) resten kan komme fra phospholipider, fedtopløselige vitaminer, kolesterol.

TAG er et molekyle opbygget af glycerol hvorpå der er sat 3 fedtsyrer af forskellig længde

Fedtet nedbrydes først rigtigt i tyndtarmen samt absorberes her.

Da fedtstoffer, som de fleste ved, har en ringe opløselighed i vand, så bliver fedtet først hydrolyseret af enzymer, før det kan optages ind i tarmens celler. Inde i disse celler gendannes TAG og de pakkes i små lipoprotein-vesikler kaldet chylomikroner sammen med andre typer af lipider. Nogle kortkædede fedtsyrer undslipper direkte til blodet hvor de bindes til det bærende protein (albumin) i blodet.

Chylomikroner påsættes proteiner, der kan bruges som genkendelsessignal for enzymer andres stedet i kroppen.

Chylomikroner overføres til lymfesystemet som tømmes ud i de store halsvener, hvor blodets hastighed er så høj at fedtet ikke klumper sammen - herved får chylomikroner adgang til hele kroppen...

Dette er en proces der tager minimum 3-4 timer!!! Dvs fra du spiser det første fedt i kosten går der fra 3 timer og frem før fedtet går i blodet - deraf skrønen: "det feder først i morgen!!!" :)

I de små kapillære findes der enzymer som frigiver fedtsyrene fra TAG så de kan diffundere over i celler som har brug for dem til eks. energi eller de fri fedtsyrer diffundere ind i fedtceller hvor de genindsættes i TAG og opbevares som fedtdråber.

Hvis musklerne nu arbejder hårdt og har brug for en masse energi så vil de søge at øge mængden af enzymer i kapillærene for at få frigivet mere fedt til at dække deres behov... samt hvis man vender kroppen til at bruge fedt som energikilde så vil mængden af disse enzymer også langsomt øges så du får mulighed for at få frigivet fedtsyrene hurtigere.

Der skal ikke være nogen tvivl om at fedt er kroppens vigtigste energireserve men deraf skal fedtvæv ikke anses som inaktivt - det nedbrydes og genopbygges konstant! Samt udskiller signalhormoner som påvirker hjernen på mange forskellige planer og måder.

Fedt har også en rolle i glucose stofskiftet da glycerol som er "rygraden" i TAG's kan omdannes til glucose - dvs. at hvis man ingen kulhydrater spiser så kan fedt faktisk godt bidrage med en lille andel i nydannelse af glucose.

Noget som mange ikke tænker på er at den membran som omgiver hver enkelt celle i hele kroppen faktisk primært består af fedt!!! Og dit indtag af fedt har en betydning for hvor flydende denne membran er eller hvor stiv den er!!! samt at fedt også indgår i myelinskederne der ligger omkring nerverne og derved gør dem hurtigere til at reagere!!!

Fedt indgår som de fleste på MOL efterhånden ved i syntese af hormoner!! og sådan kan man blive ved!!!

Historien er meget længere og kompliceret .. men dette var lige nogle hovedtræk!!

Link to comment
Share on other sites

Når aminosyrene så når leveren sker der mange væsentlige ændriger i aminosyren profilen idet leveren sørger for at størstedelen af de aminosyrer der undslipper er BCAA, som musklerne foretrækker til at danne energi fra.

Protein indgår som en vigtig energikilde i musklerne primært BCAA - selv om der er nok glucose til stede så vil der også nedbrydes protein i musklerne :(

BCAA :unsure:

Jeg går lige i tænke koma ;) skal lige have formuleret mine questions ordentlig

devito

Link to comment
Share on other sites

Devito det skal du ikke være ked af - jeg røg også llige af :lol:

Tror desværre ikke at vores distributionsvirksomhed kan bruges til noget :(

Men Angel skal have tak, fordi det var da til at forstå selvom nogle af ordene er nye for mit vedkommende, men det gik da ikke helt op i kemibriller.

Men det kunne være rart med sådan en proteinets og fedtets pendant til Karius og Baktus.

Link to comment
Share on other sites

Devito- Aminosyrerne (byggestenene) i kroppens væv nedbrydes og opbygges hele tiden. Ved nedbrydning omdannes de til andre stoffer, hvoraf nogle bruges som energi. Derfor skal energi fra proteiner tælles med på lige fod som fra kulhydrat og fedt.

BCAA = branched chain amino acids. Det er leucine, valine og isoleucine.

Triacylglycerol (TAG) også kendt som triglycerider (TG), hvilket normalt bruges.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg forstår det rigtigt så er det vigtigste for muskelopbygning rent proteinmæssigt at få godt med BCAA? Jeg kan se der er 23,44g BCAA i mit proteinpulver per 100g protein, mon det er godt?

Præcis :D

... men din lever skal nu nok sørge for at danne rigeligt med BCAA hvis du indtager godt med protein efter træning og selvfølgelig i løbet af dagen... men hvis man vil være på den sikre sige kan man købe BCAA i tabs og supplere med :)

Triacylglycerol (TAG) også kendt som triglycerider (TG), hvilket normalt bruges.

Normalt for hvem... kommer sgu lidt an på hvilken litteratur du læser efter ;)

Link to comment
Share on other sites

Præcis :D

... men din lever skal nu nok sørge for at danne rigeligt med BCAA hvis du indtager godt med protein efter træning og selvfølgelig i løbet af dagen... men hvis man vil være på den sikre sige kan man købe BCAA i tabs og supplere med :)

Smukt! Tak for al den information du har taget dig tid til at skrive her i tråden ... det kunne næsten laves om til en lille artikel, for det er et meget interessant emne.

Link to comment
Share on other sites

Normalt for hvem... kommer sgu lidt an på hvilken litteratur du læser efter  ;)

Hvis du kigger i 100 bøger om emnet vil der i langt største delen af dem være brugt udtrykket triglycerider (TG).

Det var heller ikke for at sige noget om dit indlæg, blot at oplyse folk herinde om TG da det er et meget brugt udtryk.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share