Fibertypesammensætning!


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Som overskriften siger - Er det muligt at få målt sin fibertypesammensætning (I, IIA og IIX)

- Altså som privatperson???

Det burde du kunne på et privathospital med en neurofysiologisk afdeling der normalt undersøger for sygdomme i muskler. F.eks. Hamlet.dk

En indledende konsultation hos en speciallæge skal du nok regne med løber op i 3000-4000 Kr excl. biopsien :w00t:

Ikke at jeg har prøvet det selv, altså ;)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Og så skal du lige huske på at måden de måler det er at skære en luns (biopsi) ud af dit lår. Og vi snakker ikke en lille luns.

Har læst at det gør fucking nas og efterlader et permanent ar.

Så det er ikke noget man bare lige gør, selvom jeg godt kan se hvorfor det kunne være sjovt, hvis ellers man kunne måle det nemt ligesom med fedt%

Link to comment
Share on other sites

Og så skal du lige huske på at måden de måler det er at skære en luns (biopsi) ud af dit lår. Og vi snakker ikke en lille luns.

Har læst at det gør fucking nas og efterlader et permanent ar.

Så det er ikke noget man bare lige gør, selvom jeg godt kan se hvorfor det kunne være sjovt, hvis ellers man kunne måle det nemt ligesom med fedt%

Man må lide for skønheden... eller øhhh :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Du kan evt. starte med denne test fra www. drsquat.com:

(den milde udgave :lol: )

Several years ago, after chatting with Arthur and reading some of his thinking on the topic, I began charting other lifters' reps at 80 percent max. I found that guys who were so-called "fast" gainers were only able to do 4-6 reps at 80 percent, while lifters who seemingly never made great gains were able to rep out at around 15-20 reps with 80 percent of their max. Apparently, so-called "fast gainers" have rather poor anaerobic strength endurance. This is explainable in part by the fact that they're probably mostly white muscle fiber, which has fast twitch/low oxidative capabilities. Conversely, slow gainers are probably mostly red muscle fiber (slow twitch/high oxidative) and therefore may possess greater ability for rapid during-set recovery.

The problem is, however, that each muscle group's tolerance to exercise probably differs. Each exercise you do for each body part can - and often does - possess an entirely individual rep ability at 80 percent max. To discern your specific tolerance level for each body part, follow these simple instructions:

1. Determine your approximate one rep maximum (1RM) for each exercise.

2. Load 80 percent on the bar (machine) & rep out with it for one all-out effort to see how many reps you can do.

3. Apply this information to the table below to determine each body part's exercise tolerance.

4. Take into account ALL of the factors listed above that can affect your exercise tolerance.

5. Critically evaluate whether your predicted exercise tolerance levels stand up to what you know from experience to be true. Remember, “low tolerance” means that you probably make easy gains for that body part, and “high tolerance” means that you’re probably a hard gainer for that body part.

Here is an example of what I've found in regards to exercise tolerances for fast gainers, average gainers and slow gainers. Perhaps you'll find these figures and estimations to be pretty close estimates. But perhaps you won't. One thing is clear, you must look! Your continued progress toward your maximum potential may well depend on it!

Reps   Standard        Tolerance     Ability

Performed Deviation       Level     To

With 80% Max   From Mean                  Make Gains

_________________________________________________________________________

4 or less                   -3                          Very Very Low            Fast Gainer (20-25%

                                                                                             of total population)

4-6                           -2                          Very Low

6-10                          -1                              Low

10-13                        Mean                         Average                              Average Gainer                                                                                        (          50-60%

                                                                                                   of total population)

13-17                         +1                              High

17-21                         +2                          Very High

21-more                    +3                         Very Very High           Slow Gainer (20-25%

                                                                                              of total population)

________________________________________________________________________

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

Og så skal du lige huske på at måden de måler det er at skære en luns (biopsi) ud af dit lår. Og vi snakker ikke en lille luns.

Har læst at det gør fucking nas og efterlader et permanent ar.

Så det er ikke noget man bare lige gør, selvom jeg godt kan se hvorfor det kunne være sjovt, hvis ellers man kunne måle det nemt ligesom med fedt%

Det er mere end en mild overdrivelse. Der "skæres" ikke - der brues en hul nål - men ok den er da ganske tyk og det kan da godt mærkes. Det er godt nok mange år siden jeg har prøvet det, men noget ar har jeg ikke - og har aldrig haft det af de 3 jeg har fået taget i mit ene lår.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man så finder en sådan fordeling af fibre i en biopsi i låret. Kan man så være sikker på at denne fordeling så går igen i resten af kroppen ?

Nej.

I snit er fordelingen mellem type 1 og type 2 fibre 50/50 i menneskets muskler men det er med store individuelle variationer.

2 muskler der adskiller sig markant fra dette er soleus med mindst 75% type 1 fibre og triceps brachii med mindst 65% type 2 fibre.

Fordelingen mellem fibertyperne er primært genetisk bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften siger - Er det muligt at få målt sin fibertypesammensætning (I, IIA og IIX)

- Altså som privatperson???

Det burde du kunne på et privathospital med en neurofysiologisk afdeling der normalt undersøger for sygdomme i muskler. F.eks. Hamlet.dk

En indledende konsultation hos en speciallæge skal du nok regne med løber op i 3000-4000 Kr excl. biopsien :w00t:

Ikke at jeg har prøvet det selv, altså ;)

der tror jeg man skal være heldig. Da fibertypefordeling ingen som helst klinisk medicinsk relevans har, tror jeg man skal være heldig for at finde en læge der kan lave de rigtige proteingeler (hvilket er ret bøvlet for muskelproteiner), eller lave den rigtige muskelhistokemi.

Men jeg ved det ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share