Peanut butter


tulle
 Share

Recommended Posts

Hejsa :bigsmile:

Jeg har selv forsøgt at søge på emnet, fandt denne tråd hvor det diskuteres om det er sundt eller usundt, men ser ikke ud til der er helt enighed :unsure:

Sagen er jeg er ret vild med peanutbutter og såfremt det er sundt fedt er det jo en lækker måde at få noget godt fedt på :4mewantfood:

Har købt noget i bilka med følgende ingridienser:

87% peanuts

vegetabilsk olie

dextrose

vegetabilsk fedt

salt

I ovennævnte rækkefølge, har hørt ingredienser står listet efter højst indhold og nedefter).

Energi indholdet ser således ud:

611 kcal

23 g prot.

15 g kulh.

51 g fedt

Nogen der kan sige et par kloge ord om dette produkt, og kan jeg bruge det som kilde til sundt fedt?

Hej fra Tulle :smile:

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile:

det smager så hamrendes godt, og så er det dejlig nemt. Jeg er dog ved at være en anelse træt af det. Måske er det overdrevent at fortære 2 krus i ugen?

jeg har dog fundet en variant, hvor der er tilføjet lidt hakket hasselnødder. Det er en velkommen fornyelse :4eat:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst lidt rundt omkring på diverse sider om allergi, og jeg har ikke kunne finde noget sted at allergi kan opstå fordi man indtager store mængder af en given fødevare.

Der stod en smule om hvad kvinder kunne gøre under graviditet og amning for at minimere risikoen for at deres barn udvikler diverse former for allergi, men ikke noget specielt om kostindtag.

denne side står der om fødevareallergi generelt:

Fødevareallergi

Ved fødevareallergi påvirker bestemte proteiner (allergener) i fødevarerne kroppens immunsystem. Kroppen kan reagere ved at danne allergi-antistoffet IgE. Antistoffet retter sig mod de fødevareproteiner, man er allergisk overfor. I sjældne tilfælde dannes ikke IgE, men allergien udløses på en anden måde. Det er sygdommen cøliaki et eksempel på  -  selvom cøliaki normalt ikke betragtes som en allergisk sygdom.

Når man spiser den fødevare, man ikke kan tåle, opstår der en allergisk reaktion med symptomer fra øjne, næse, lunger, hud, mave-tarmkanal eller hjerte-karsystem. Der er oftest symptomer fra to eller flere organer.

Det er forskelligt hvor meget af allergenet, der skal til for at fremkalde symptomer, men i nogle tilfælde kan selv meget små mængder udløse voldsomme symptomer.

Det virker på mig ikke særlig logisk, at man ved at spise noget man godt kan tåle pludselig skulle udvikler allergi for det.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene :bigsmile:

der er primært monoumættede fedtsyrer i peanutbutter, så det er en god måde at øje kalorieindtaget på. Du burde dog købe den type, der kun indeholder peanuts og salt,- og dermed er uden nasty transfedt.

I den tråd jeg har linket til er der omtalt noget økologisk fra Kvickly som jeg lige var nede og kigge på i forbindelse med træning, det består af 99,3% peanuts og så lidt havsalt for resten, det må jo være den slags jeg skal holde mig til fremover :4thumbup:

Indtager dog ikke peanutbutter for at øge mit energiindtag, blot for at få noget sundt fedt, det er ved at være lidt ensformigt at sidde og gnaske i mandler hver dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst lidt rundt omkring på diverse sider om allergi, og jeg har ikke kunne finde noget sted at allergi kan opstå fordi man indtager store mængder af en given fødevare.

Der stod en smule om hvad kvinder kunne gøre under graviditet og amning for at minimere risikoen for at deres barn udvikler diverse former for allergi, men ikke noget specielt om kostindtag.

denne side står der om fødevareallergi generelt:

Fødevareallergi

Ved fødevareallergi påvirker bestemte proteiner (allergener) i fødevarerne kroppens immunsystem. Kroppen kan reagere ved at danne allergi-antistoffet IgE. Antistoffet retter sig mod de fødevareproteiner, man er allergisk overfor. I sjældne tilfælde dannes ikke IgE, men allergien udløses på en anden måde. Det er sygdommen cøliaki et eksempel på  -  selvom cøliaki normalt ikke betragtes som en allergisk sygdom.

Når man spiser den fødevare, man ikke kan tåle, opstår der en allergisk reaktion med symptomer fra øjne, næse, lunger, hud, mave-tarmkanal eller hjerte-karsystem. Der er oftest symptomer fra to eller flere organer.

Det er forskelligt hvor meget af allergenet, der skal til for at fremkalde symptomer, men i nogle tilfælde kan selv meget små mængder udløse voldsomme symptomer.

Det virker på mig ikke særlig logisk, at man ved at spise noget man godt kan tåle pludselig skulle udvikler allergi for det.

<{POST_SNAPBACK}>

Yeps, det er ret ulogisk. Men når du ikke har kunnet finde noget der siger at store mængder er specielt farligt, så er der vel noget om det. Har næmli tiltro til dine googling-skills :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det virker på mig ikke særlig logisk, at man ved at spise noget man godt kan tåle pludselig skulle udvikler allergi for det.

Nææ, men alligevel er det sådan. Fordi man godt kan tåle jordnødder idag, er det ikke sikkert man kan i morgen. Det er mig bekendt ikke afhængig af mængden man indtager.

Link to comment
Share on other sites

Det virker på mig ikke særlig logisk, at man ved at spise noget man godt kan tåle pludselig skulle udvikler allergi for det.

Nææ, men alligevel er det sådan. Fordi man godt kan tåle jordnødder idag, er det ikke sikkert man kan i morgen. Det er mig bekendt ikke afhængig af mængden man indtager.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, cool nok. :smile:

Hvad med frekvensen? - tænker på om du ved om det skulle gøre en forskel om man spiser den givne vare en gang om dagen, om ugen, om måneden?

Link to comment
Share on other sites

Det virker på mig ikke særlig logisk, at man ved at spise noget man godt kan tåle pludselig skulle udvikler allergi for det.

Nææ, men alligevel er det sådan. Fordi man godt kan tåle jordnødder idag, er det ikke sikkert man kan i morgen. Det er mig bekendt ikke afhængig af mængden man indtager.

<{POST_SNAPBACK}>

Klart nok - jeg siger heller ikke at man ikke kan udvikle allergi for noget. Jeg kunne læse mig frem til at allergier ofte opstår imens man er barn, nogle gange går de væk igen og andre gange er de permanente.

Jeg kunne bare ikke finde information der tydede på man ligefrem kunne blive allergisk overfor en fødevare FORDI man spiste meget af den.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med frekvensen? - tænker på om du ved om det skulle gøre en forskel om man spiser den givne vare en gang om dagen, om ugen, om måneden?
Skulle også være lige meget?
Klart nok - jeg siger heller ikke at man ikke kan udvikle allergi for noget. Jeg kunne læse mig frem til at allergier ofte opstår imens man er barn, nogle gange går de væk igen og andre gange er de permanente.

Jeg kunne bare ikke finde information der tydede på man ligefrem kunne blive allergisk overfor en fødevare FORDI man spiste meget af den.

Fin nok, så misforstod jeg dig bare lidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share