Begynderprogram


SicH-DucK
 Share

Recommended Posts

Edit:

Nu har jeg kørt med dette program en enkelt gang... Men alle jeg kender, der træner i mit center, siger at det jeg gør er helt forkert... De fik at vide da de startede, at man bare skulle kunne tage øvelserne 12x3 med det antal kg man nu ku klare med det... Kan det passe? Er det mig eller dem der er galt på den?

Det jeg går efter er en rippet, og muskuløs overkrop til sommer... Vil ikke være stor, bare pæn...

Og Ville det være dumt at køre mit fullbody program 3 gange om ugen? Elsker at være nede og træne... :4thumbup:

Mit program:

Jeg har, efter at have læst lidt, og lyttet til de gode råd jeg har fundet fornuftige sammen sat det her:

Generel opvarmning

Benpres

Bænkpres

Træk til brystet

Rygstrækninger

Mavebøjninger

Generelt for hvert sæt har jeg læst mig til dette her...

2 opvarmningsæt:

1. opvarmningsæt 8-12 rep 50% af 1RM

2. opvarmningsæt 2-4 rep 80% af 1RM

2 effektive sæt:

1. effektive sæt 3-6 rep 90% af 1RM

2. effektive sæt 8-12 rep 75-80% af 1 RM

Jeg havde såtænkt mig at køre dette de første 4-6 uger (2 set om ugen tirsdag og fredag) og derefter starte et nyt program...

Original Topic: Hej allesammen... Er helt ny indenfor det her, men har læst lidt rundt omkring, men mange fyre jo en masse fis af på nettet...
Oki, taler ud fra min erfaring så bare sig hvis i har nogen indvindinger....

I starten ville jeg tage et fullbody hvor du træner hver anden dag...

Jeg ville køre enten i 3*8 eller 5*5, jeg kører som regel 5*5 i de store øvelser men det er en smags sag... Det jeg har skrevet efter øvelserne er det jeg har det bedst med...

Squat 5*5

Dødløft 5*5 Bare ved de 2 øvelser har man stort set rørt hele sine krop, squat køres næsten ned til 90graders vinkel...

Efter ville jeg så tage:

Bænkpress.

Skrå Bænkpres.

French press kun til pande og med alle fingre på en side, så går den helt i triceps.

Millitary press... Ved ik helt om den er god at starte med så tidligt, ellers ville jeg tage lateral raise...'

Det ville jeg starte med, også fokusere på at løfte en del, i stedet for en masse ekstra øvelser... Der ku måske og ligges curls ind, men det er en smags sag..

Og hvad godt der mangler en del muskelgrupper hvor det kun er dem der komemr til at arbejde, men sys at det har virket fint for mig... Det her program ville jeg køre i 1 måned, også begynde med et 2split, og så flere øvelser da man li ska vende sin krop til mere en normal belastning...

Og en ting man skal huske i starten er at nerverne skal vokse med, mange gange kan musklerne holde til mere en nerverne...

Det er det program jeg muligvis havde tænkt mig at følge den første månedstid...

Nogen indvendinger, og gode råd? For det center jeg skal starte i har vidst en tvivlsom rådgivning, svjv...

På forhånd tak...

//SicH---

Edited by SicH-DucK
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er helt ny inden for styrketræning, vil jeg ikke anbefale et 5x5 program som det du henviser til. Du har ikke grundformen endnu, og derfor ville jeg råde dig til at begynde med dette her program

Læs desuden alt hvad du kan omkring træning. Begynd eventuelt her

God træning, og kom endelig med spørgsmålene, hvis du har flere.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ja ok... Jeg læser løs... Har jeg gjort i et stykke tid nu, men man får så mange forskellige ting at vide over det hele synes jeg.

Det porgram du linker til har jeg faktisk set før... Men har bare glemt det... Vil kigge lidt nærmere på det...

Der er et spørgsmål mere jeg har... Det er ret nybegynder agtigt, men har som sagt aldrig sat min fod i et center før...

Hvordan gør man med reps, og sæt? Når der f.eks står 5 set af 5 rep, skal man så holde en pause mellem hvert set eller hvordan? Ku jeg godt tænke mig at få svar på...

Tak...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør man med reps, og sæt? Når der f.eks står 5 set af 5 rep, skal man så holde en pause mellem hvert set eller hvordan? Ku jeg godt tænke mig at få svar på...

5x5 betyder, at man tager frem gentagelse á fem sæt, altså 5+5+5+5+5 gentagelser. Mellem hvert sæt holder man en pause - typisk på 2-3 min.

Jo flere gentagelser man har per sæt, jo mindre vægt kan du arbejde med. Derfor løfter du tungere vægte i et 5x5 program end i et 3x12 program. Det siger sig selv, at det er nemmere at løfte en vægt 5 gange end 12 gange.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør man med reps, og sæt? Når der f.eks står 5 set af 5 rep, skal man så holde en pause mellem hvert set eller hvordan? Ku jeg godt tænke mig at få svar på...

5x5 betyder, at man tager frem gentagelse á fem sæt, altså 5+5+5+5+5 gentagelser. Mellem hvert sæt holder man en pause - typisk på 2-3 min.

Jo flere gentagelser man har per sæt, jo mindre vægt kan du arbejde med. Derfor løfter du tungere vægte i et 5x5 program end i et 3x12 program. Det siger sig selv, at det er nemmere at løfte en vægt 5 gange end 12 gange.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Det var os sårn jeg ville mene det sku være... Tak skal du ha... Og tak for linket, jeg egentligt selv havde fundet engang... Hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at MOL-programmet er for kompliceret at hitte rede på.

Hvis man overhovedet ikke kan gennemføre øvelserne. Hvis man f.eks. ikke kan løfte en stor vægtstang uden skiver i bænkpres, så er det nok en ide at starte i maskiner.

Men jeg vil mene, at problemet for mange begyndere (oprindelig også mig selv) er at de bliver startet på 3x10, og så kommer de ikke derfra.

Jeg vil postulere, at 3x10 for en begynder er ensbetydende med minimale resultater i lang tid. Jeg vil tro, at det er fordi, det belaster nervesystemet for meget i forhold til, hvor meget det belaster musklerne.

Noget a la TJ's alternativ hypertrofi for begyndere vil efter min mening give en meget bedre start. 10 sæt med 3 gentagelser med et halvt minuts pause, og kun 3-5 øvelser pr. gang.

Og jeg vil nok hævde, at man med fordel kan tage den første måned eller 3 i maskiner, bare der er en ordentlig instruktør.

Start med en prøvetime, og hvis du bliver præsenteret for træk til nakken, så find et andet sted, eller find selv ud af at trække til brystet istedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, efter at have læst lidt, og lyttet til de gode råd jeg har fundet fornuftige sammen sat det her:

Generel opvarmning

Benpres

Bænkpres

Træk til brystet

Rygstrækninger

Mavebøjninger

Generelt for hvert sæt har jeg læst mig til dette her...

2 opvarmningsæt:

1. opvarmningsæt 8-12 rep 50% af 1RM

2. opvarmningsæt 2-4 rep 80% af 1RM

2 effektive sæt:

1. effektive sæt 3-6 rep 90% af 1RM

2. effektive sæt 8-12 rep 75-80% af 1 RM

Jeg havde såtænkt mig at køre dette de første 4-6 uger (2 set om ugen tirsdag og fredag) og derefter starte et nyt program...

Fortæl mig hvad i synes... I kan forresten lige få mine stats:

Dreng

17 år

ca. 173-175 cm (er ikke sikker)

74 kg om morgenen efter afføring :P

Fedtprocent er jeg ikke sikker på, men vil gætte på et sted mellem 15-22% (hvor får man det målt henne)

Hva sir i til det hele...? Havde forresten 1. træningsdag i dag... fik ingen instruktør, men var med en ven... Kørte så hans "program" med mindre vægte... Han virkede som der bare skulle køres mange øvelser igennem, så det vil jeg helst ikke fortsætte med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, efter at have læst lidt, og lyttet til de gode råd jeg har fundet fornuftige sammen sat det her:

Generel opvarmning

Benpres

Bænkpres

Træk til brystet

Rygstrækninger

Mavebøjninger

Generelt for hvert sæt har jeg læst mig til dette her...

2 opvarmningsæt:

1. opvarmningsæt      8-12 rep        50% af 1RM

2. opvarmningsæt      2-4 rep        80% af 1RM

2 effektive sæt:

1. effektive sæt        3-6 rep          90% af 1RM

2. effektive sæt        8-12 rep    75-80% af 1 RM

Jeg havde såtænkt mig at køre dette de første 4-6 uger (2 set om ugen tirsdag og fredag) og derefter starte et nyt program...

Fortæl mig hvad i synes... I kan forresten lige få mine stats:

Dreng

17 år

ca. 173-175 cm (er ikke sikker)

74 kg om morgenen efter afføring :P

Fedtprocent er jeg ikke sikker på, men vil gætte på et sted mellem 15-22% (hvor får man det målt henne)

Hva sir i til det hele...? Havde forresten 1. træningsdag i dag... fik ingen instruktør, men var med en ven... Kørte så hans "program" med mindre vægte... Han virkede som der bare skulle køres mange øvelser igennem, så det vil jeg helst ikke fortsætte med...

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser rigtig godt og fornuftig ud. :4thumbup:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang tak for svaret Hr. K... :bigsmile:

Det kan være at det resulterer i jeg træner alene, at jeg bruger dette program, men det skal jo gøres rigtigt...

Men efter de 4-6 uger, hvade jeg overvejet et HST forløb... Men er det for tidligt...? Du kan i min log se hva mit mål er, inden sommerferien...

Min log: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20359

Edited by SicH-DucK
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share