Udstrækning af trænede muskler


Make me?
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden trænet ret lang tid uden at lave udstrækningsøvelser efter træningen. Efterhånden bliver jeg mindre og mindre smidig, altså mere stiv i de trænede muskler.

Jeg er lidt i tvivl om udstrækning af en trænet muskel lige efter træningen nedsætter væksten? Og kan det overhovdet lade sig gøre at være smidig altimens man ville gaine masse?

Link evt. en artikel eller sig hvordan i gør. Need some good advice please :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Når du styrketræner forkorter du i princippet dine muskler.. og mister derved smidighed hvis ikke du strækker ud.. (Til en vis grænse selvfølgelig).

Du kan sagtens strække ud, uden det går ud over væksten. :4thumbup:

Det er i hvert fald min personlige erfaring. Derudover har jeg set mange BB der er meget smidige...

Link to comment
Share on other sites

det er vist at strække den at sige at belastningstræning aktivt gør en mindre smidig....

For det første: Smidighed har ikke noget (eller ihvertfald meget lidt) med længden af muskler eller bindevæv at gøre. Det handler om hvornår strækreflekserne sparker ind og er således 99% et rent neuralt fænomen.

Til gengæld tror jeg at man kan miste fleksibilitet af at være mere eller mindre kronisk DOMSet

Link to comment
Share on other sites

det er vist at strække den at sige at belastningstræning aktivt gør en mindre smidig....

For det første: Smidighed har ikke noget (eller ihvertfald meget lidt) med længden af muskler eller bindevæv at gøre. Det handler om hvornår strækreflekserne sparker ind og er således 99% et rent neuralt fænomen.

Til gengæld tror jeg at man kan miste fleksibilitet af at være mere eller mindre kronisk DOMSet

<{POST_SNAPBACK}>

Yep.

Jeg kan da også helt klart mærke jeg bliver mindre smidig i skuldre når jeg kører bænk.

Ligeledes har jeg som mange andre, til tider prøvet at humpe rundt med DOMS i underkroppen så benene dårlig kan spredes.

Jeg har dog set en fyr der blev syg og ikke spiste ret meget = blev ekstrem tynd/muskler atrofieret/ingen muskeltonus. Fyren kunne med sine nu tynde stænger pludselig gå i spagat hvilket han ikke bare tilnærmelsesvis havde været i nærheden af før da han vejede 50 KG muskler og fedt mere!??

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

som sagt så er det jo neuralt, så vi har det alle i os. Han opdagede det bare. Du skal bare tro på det, tage en 200 kilos rygsæk på og smøre sokkerne ind i brun sæbe, så kan du osse...

Nej, på et mere seriøst niveau så lyder det da mærkeligt. Hvad fejlede han? Noget der kunne tænkes at fucke med strækreflekserne?

Link to comment
Share on other sites

Når du styrketræner forkorter du i princippet dine muskler.. og mister derved smidighed hvis ikke du strækker ud.. (Til en vis grænse selvfølgelig).

Du kan sagtens strække ud, uden det går ud over væksten.  :4thumbup:

Det er i hvert fald min personlige erfaring. Derudover har jeg set mange BB der er meget smidige...

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. Jeg er nødt til at sige, at muskler IKKE bliver forkortet/kortere af at man styrketræner, heller ikke i princippet. Musklen kan blive mere kompakt/større og vil derfor se mindre ud, men den går altså stadig fra skulder til albue, hvis vi f.eks snakker om biceps brachii, overarmens fleksor. Det er selvfølgelig gældende for alle andre muskler også, de skulle gerne blive siddende hvor de sidder uden at du bliver 10 cm mindre.. Det er jo heller ikke meningen. :blink:

Men det er ganske korrekt at du sagtens kan strække ud ifm. din træning, uden at det får indflydelse på væksten af musklen. Udstrækning er et spørgsmål om hvor stor smertegrænse man har, i forhold til muskelvævet.. Har det aldrig været på stræk, så gør det selvfølgelig ondt når man kommer et stykke ud, træner man på det, så bliver det bedre og bedre - det er det samme som styrketræningen.. Man bliver bedre med tiden. :wink:

Så træn bare løs og husk at strække ud, pres dig selv lidt her også, så går det snart bedre med dét !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share