Skummetmælk giver bumser !


EverLast
 Share

Recommended Posts

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=374916

Skummetmælk giver bumser

Ernæringsrådet anbefaler teenagepiger at drikke to glas mælk om dagen - og helst den fedtfattige.

Men nu viser det sig, at rådet kan have en slagside: Der er en klar sammenhæng mellem komælk og bumser.

»Jo mere mælk, man drikker, jo hyppigere får man akne. Og skummetmælk og letmælk er faktisk de værste syndere. Det kan forklare en stor del af den hyppige forekomst af bumser i puberteten«, siger Kaare Weismann, overlæge på Hørsholm Sygehus' hudafdeling.

Forbundet med hormoner

Han bygger det på en ny, stor undersøgelse fra Harvard-universitet, hvor over 47.000 unge piger har deltaget.

De piger, der drak mere end to glas fedtfattig mælk om dagen, havde 50 procent større chance for at have alvorlige problemer med bumser end de, der drak op til et glas mælk om dagen.

Bumser er tæt forbundet med hormoner i kroppen, særligt mandlige kønshormoner, og mellem 75 og 98 procent af alle 16-18-årige er plaget af akne. Det skaber kronede dage i hudplejeindustrien: Det anslås, at der på verdensplan hvert år bruges over 20 milliarder kroner på at bekæmpe det.

Alvorlige sygdomme

Ernæringsrådet advarer dog pigerne mod at sætte mælken på hylden. For et glas kold mælk fra køleskabet giver også pigerne en række andre nødvendige byggesten til kroppen.

Men rådet finder undersøgelsen meget interessant og vil meget gerne gå videre med resultaterne. For viser det sig, at komælk kan være direkte hormonforstyrrende, kan det have betydning for mere alvorlige sygdomme.

»Hvis det er hormonlignende stoffer, kan det spille rolle for vigtigere ting, for eksempel brystkræft«, siger Ernæringsrådets formand Bjørn Richelsen.

Bemærkelsesværdigt nok frikender undersøgelsen pizza, pomfritter og andet junkfood for at være skyld i teenageres bumser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endelig en artikel som som går imod hvad den typiske læge siger.

Jeg er altid blevet oplyst om at kost og bumser ikke har noget med hinanden at gøre. Ligeledes er mine venner.

Fra den dag jeg stoppede med at drikke 2-3 liter mælk om dagen til kun at drikke de et par gange om ugen, er jeg stort set blevet mine bumser kvit.

Til det skal dog siges at 2-3 liter mælk dagligt i forvejen var alt for meget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR ikke at man kan frikende "junk food". Jeg har ingen videnskabelige undersøgelser der underbygger noget som helst, men hvis jeg kigger på dem i min omgangskreds der spiser meget "junk food", er det de samme der har mange bumser.

mvh Pelle (15 år, drikker ca. 1½ mælk om dagen, har meget sjældent bumser!)

Link to comment
Share on other sites

Pubmed udgaven: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=15692464

High school dietary dairy intake and teenage acne.

Adebamowo CA, Spiegelman D, Danby FW, Frazier AL, Willett WC, Holmes MD.

Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, Boston, Massachusetts 02115, USA. [email protected]

BACKGROUND: Previous studies suggest possible associations between Western diet and acne. We examined data from the Nurses Health Study II to retrospectively evaluate whether intakes of dairy foods during high school were associated with physician-diagnosed severe teenage acne. METHODS: We studied 47,355 women who completed questionnaires on high school diet in 1998 and physician-diagnosed severe teenage acne in 1989. We estimated the prevalence ratios and 95% confidence intervals of acne history across categories of intakes. RESULTS: After accounting for age, age at menarche, body mass index, and energy intake, the multivariate prevalence ratio (95% confidence intervals; P value for test of trend) of acne, comparing extreme categories of intake, were: 1.22 (1.03, 1.44; .002) for total milk; 1.12 (1.00, 1.25; .56) for whole milk; 1.16 (1.01, 1.34; .25) for low-fat milk; and 1.44 (1.21, 1.72; .003) for skim milk. Instant breakfast drink, sherbet, cottage cheese, and cream cheese were also positively associated with acne. CONCLUSION: We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.

-----------------------

Der er et år mellem udfyldelsen af spørgeskemaet og hvor de har fået deres acne konstateret medicinsk. Måske kan det og nogle andre faktorer som ikke er blevet indarbejdet i de statisktiske beregninger, have påvirket resultatet. Det kunne måske være at folk fra "lower class" måske drikker meget mere mælk end folk fra "upper class" og de forskellige klasser har helt forskellige kostvaner ud over mælk.

For at blive mere sikker på deres hypotese, hvorfor tester de den så ikke i praksis. Ved at lade nogle teenagere med udpræget acne-problemer undgå at indtage mælkeprodukter en hel måned, for så derefter at lade dem drikke f.eks. 2 liter mælk om dagen i to uger i træk bagefter. Det ville da kun kræve en ret lille antal testpersoner (n=100) for at kunne give et solidt fingerpeg.

Link to comment
Share on other sites

En interessant - og nyere i forhold til trådens artikel - i pubmed-databasen hedder:

Danby FW. Related Articles, Links

Acne and milk, the diet myth, and beyond.

J Am Acad Dermatol. 2005 Feb;52(2):360-2. No abstract available.

PMID: 15692488 [PubMed - in process]

Den kræver dog noget login-halløj.

Link to comment
Share on other sites

En interessant - og nyere i forhold til trådens artikel - i pubmed-databasen hedder:

Danby FW. Related Articles, Links

Acne and milk, the diet myth, and beyond.

J Am Acad Dermatol. 2005 Feb;52(2):360-2. No abstract available.

PMID: 15692488 [PubMed - in process]

Link:

http://64.233.183.104/search?q=cache:1dCif...d+beyond.&hl=da

og som pdf:

http://www.acnehelp.org.uk/papers/Commentary.pdf

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Lasse:

Nu får man normalt ikke at vide, at der ikke er en sammenhæng mellem bumser og kost, men at der hidtil ikke er blevet videnskabeligt bevist en sammenhæng. Det viser sig så nu tilsyneladende ikke længere at være tilfældet.

Det er rigtigt at den sætning bliver brugt, også her på MOL, og nogle gange måske lidt for stensikkert - men vi er dog enige om at det er hormonelt betinget, og vi er forholdsvis enige om at alkohol f.eks. kan tænkes at påvirke hormonbalancen hvorfor man får bumser efter drukture.

Måske kunne det tænkes at der rent faktisk er flere madtyper som påvirker hormonbalancen således man forværrer acne eller får bumser ?

PS: drikker optil 2-5 liter skummetmælk om dagen, og har ikke noget udtalt problem med bumser.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger omkring 3-4 liter skummetmælk om dagen og har ikke oplevet at acne er blevet hverken værre eller bedre efter at jeg har sat forbruget op fra ca. to liter dagligt. Det er til gengæld markant at jeg får mere acne når jeg bulker end når jeg cutter! Det kan stort set ses fra sag til dag!

Q

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Kan konstatere, at det vist er på tide, at jeg dropper noget af mælken... Rent faktisk må jeg indrømme, at min hud faktisk er blevet mere uren efter jeg begyndte at skrue mit mælke-indtag op fra en halv liter til ca. en liter dagligt... :raisebrow: Såå...det ville vel ikke skade at skære lidt ned... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel (artikler) :smile:

Er netop for 3 dage siden påbegyndt et personligt eksperiment, hvor jeg lukker af for mælkeprodukter NETOP for at se, om det har en gunstig virkning på min hud.

I ansigtet har jeg stort set ingen urenheder; men min nakke og øvre del af ryggen rammes af og til af store, betændte "bylder" - derudover kan jeg ofte ha mavegener 1-2 gange om dagen.

Jeg drikker normalt omkring 1½-2 liter skummetmælk om dagen fordelt i shakes, havregryn, kaffe osv. Da jeg for en uges tid siden påbegyndte "koldskål sæssonen", fik jeg efter et par dage 3 store bumser i nakken. Derfor besluttede jeg mig for, at teste mælkeprodukternes indvirkning. Hvis jeg ikke får nye bumser i denne periode hvor jeg ikke drikker mælk, er jeg overbevist.

Naturligvis er det muligt at dette ikke gør sig gældende for ALLE. Men jeg tror absolut på, at der kan være en sammenhæng for mange.

Udover mælk har jeg også hørt at sukker og søde sager kan ha en påvirkning, da sukkeret også forstyrrer hormonbalancen. At pizzaer og burgere skulle ha samme indvirkning, tror jeg dog er en skrøne eftersom acne ikke har noget med fed mad at gøre. Men drikker man 1½ cola til sin pizza, så kan historien muligvis være en anden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er netop for 3 dage siden påbegyndt et personligt eksperiment, hvor jeg lukker af for mælkeprodukter NETOP for at se, om det har en gunstig virkning på min hud.

I ansigtet har jeg stort set ingen urenheder; men min nakke og øvre del af ryggen rammes af og til af store, betændte "bylder" - derudover kan jeg ofte ha mavegener 1-2 gange om dagen.

Jeg drikker normalt omkring 1½-2 liter skummetmælk om dagen fordelt i shakes, havregryn, kaffe osv. Da jeg for en uges tid siden påbegyndte "koldskål sæssonen", fik jeg efter et par dage 3 store bumser i nakken. Derfor besluttede jeg mig for, at teste mælkeprodukternes indvirkning. Hvis jeg ikke får nye bumser i denne periode hvor jeg ikke drikker mælk, er jeg overbevist.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, hold os endelig informeret om, hvordan det går... :bigsmile:

Over hvor lang en periode vil du køre dette "eksperiment"?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hold os endelig informeret om, hvordan det går... :bigsmile:

Over hvor lang en periode vil du køre dette "eksperiment"?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal jeg nok gøre :wink:

Jeg har tænkt mig det i hvert fald skal køre 3-4 uger helt uden mælk og mælkeprodukter. Og virker det, så er det desværre farvel til mælk.

Det værste er dog, at jeg ikke kan fordrage mine shakes med vand - og jeg elsker havregryn og havregrød med mælk :4goodbye:

Men ganske ligesom træningen må man jo lide for skønheden.... :smile:

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Jeg har igennem det sidste halve år skruet en del ned for mælke indtaget, og jeg kan sagtens se forskellen! Jeg har stadig bumser, men slet ikke i samme grad, som med mit gamle indtag af mælk... Men jeg kan jo også bare være uheldigt stillet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er også ret splittet i forhold til undersøgelsen;

På den ene side er det da super, hvis dette mon kunne være løsningen på problemet....men på den anden side, så elsker jeg jo A38, ost, is...og (næsten sværest at skulle undvære) en lækker, varm kop kaffe med mælk....-det kan jeg da ikke bare holde mig fra? :annoyed:

Livet er uretfærdigt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hold os endelig informeret om, hvordan det går... :bigsmile:

Over hvor lang en periode vil du køre dette "eksperiment"?

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal jeg nok gøre :wink:

Jeg har tænkt mig det i hvert fald skal køre 3-4 uger helt uden mælk og mælkeprodukter. Og virker det, så er det desværre farvel til mælk.

Det værste er dog, at jeg ikke kan fordrage mine shakes med vand - og jeg elsker havregryn og havregrød med mælk :4goodbye:

Men ganske ligesom træningen må man jo lide for skønheden.... :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke fordi jeg skal være professor statistik, men hvis nu du er glat som en barnenumse efter din non-milk periode, så kan det jo blot være et tilfælde. Hvis du nu er fri for bumser/bylder efter perioden, så burde du, for at være sikker (det er jo mælk og ost vi snakker om, svære ting at undvære) bare røvbælle mælk en uge efter. Så burde du gerne begynde at få nogle problemer igen, såfremt det er mælken der er synderen.

Blot en lille ide.

Link to comment
Share on other sites

Endelig en artikel som som går imod hvad den typiske læge siger.

Jeg er altid blevet oplyst om at kost og bumser ikke har noget med hinanden at gøre. Ligeledes er mine venner.

Fra den dag jeg stoppede med at drikke 2-3 liter mælk om dagen til kun at drikke de et par gange om ugen, er jeg stort set blevet mine bumser kvit.

Til det skal dog siges at 2-3 liter mælk dagligt i forvejen var alt for meget.

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------

Hejsa!

Læger er akademisk uddannet;typisk med en uddannelse på 6-8 år.Kæmp ikke imod det.

Link to comment
Share on other sites

Endelig en artikel som som går imod hvad den typiske læge siger.

Jeg er altid blevet oplyst om at kost og bumser ikke har noget med hinanden at gøre. Ligeledes er mine venner.

Fra den dag jeg stoppede med at drikke 2-3 liter mælk om dagen til kun at drikke de et par gange om ugen, er jeg stort set blevet mine bumser kvit.

Til det skal dog siges at 2-3 liter mælk dagligt i forvejen var alt for meget.

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------

Hejsa!

Læger er akademisk uddannet;typisk med en uddannelse på 6-8 år.Kæmp ikke imod det.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er godt nok klog jens ... men nu er det jo netop også læger der står for undersøgelsen, der viser sammenhængen. Hvad gør man så når der er læger på begge fronter?

Link to comment
Share on other sites

Ikke fordi jeg skal være professor statistik, men hvis nu du er glat som en barnenumse efter din non-milk periode, så kan det jo blot være et tilfælde. Hvis du nu er fri for bumser/bylder efter perioden, så burde du, for at være sikker (det er jo mælk og ost vi snakker om, svære ting at undvære) bare røvbælle mælk en uge efter. Så burde du gerne begynde at få nogle problemer igen, såfremt det er mælken der er synderen.

Blot en lille ide.

<{POST_SNAPBACK}>

Ideen er skam god nok! :smile:

MEN - jeg er til en vis grænse forfængeligheden selv, og den slags udbrud jeg er ude for når jeg drikker mælk (hvis altså det virkelig ER synderen), giver mig knæk i selvtilliden og gør mig ubehageligt tilmode. Derfor vil jeg nøjes med non-milk perioden, og hjælper det, så fortsætter jeg med ikke at drikke mælk. Hvis disse store bumser så begynder at optræde igen, ja så kan jeg i hvert fald konkludere det var et tilfælde jeg blev "ren" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er ret store individuelle forskelle mht. acne - både i relation til omfang og årsag.

Jeg har selv erfaret, at når jeg spiser sundt (grønt, groft og proteinrigt) samt dyrker meget cardio, så har jeg ingen acne eller andre urenheder. Hvis jeg skruer op for proteinindtaget og kører tung styrketræning, har jeg tendens til mindre udbrud af bumser på skuldrene.

Hvis jeg derimod æder som et svin (særligt sukker i slik- og kageform) og ingen træning får, ændrer min hud karakter og bliver læderagtig, uren og med tendens til acne. Dette sker efter bare 2-3 dage på grisestien :4mewantfood:

Præcis hvorfor det hænger sådan sammen, aner jeg ikke. Det vigtigste er dog, at jeg ved hvordan jeg undgår problemer - heldigvis er løsningen (for mig i hvert fald) en sund livsstil. :bigsmile:

Så, undersøgelse eller ej, så er mælk ikke en faktor i denne sammenhæng hos mig. (Jeg drikker ca 1½ liter minimælk/dag og er også glad for hytteost)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share