Dumbell laterals, den liggende variant


sas
 Share

Recommended Posts

Målet er at træne bredden af skuldrene. Skal prøve at gøre mig forståelig:

Kører i armen "ned/ind" foran kroppen?

eller

armen konstant i det plan direkte ud for siden af kroppen? (overarm aldrig i berøring med torso/brystkasse (øvelsen bliver svær de første grader af abduktion)) En del forskel i antallet af kg man kan bruge på de to måder.

Kan ikke blive enig med mig selv hvordan jeg konsekvent skal køre øvelsen, hidtil har det været lidt af hvert - hvad gør i?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Målet er at træne bredden af skuldrene. Skal prøve at gøre mig forståelig:

Kører i armen "ned/ind" foran kroppen?

eller

armen konstant  i det plan direkte ud for siden af kroppen? (overarm aldrig i berøring med torso/brystkasse (øvelsen bliver svær de første grader af abduktion)) En del forskel i antallet af kg man kan bruge på de to måder.

Kan ikke blive enig med mig selv hvordan jeg konsekvent skal køre øvelsen, hidtil har det været lidt af hvert - hvad gør i?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kører ikke denne øvelse mere, men jeg kørte den med ca. 30 graders vinkel udfra kroppen, og trak vægten nærmest "bagover":

Link to comment
Share on other sites

Jhax:

Dumt ? måske, men du har ikke nogle billeder eller anim? Jeg tror ihvertfald ikke jeg kender den.

ps. Jeg troede ikke du trænede den slags øvelser

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidLat...teralRaise.html

Jeg kan dog ikke køre dem mere da min højre skulder er ved at være til salg.

PS: kørte faktisk øvelsen præcist som på billedet med den vinkel han har.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Dumt ? måske,  men du har ikke nogle billeder eller anim?  Jeg tror ihvertfald ikke jeg kender den.

ps.  Jeg troede ikke du trænede den slags øvelser :shades:

<{POST_SNAPBACK}>

Burde ellers være en øvelse lige for dig, der gerne vil undgå en muskuløs øvre trapezius :wink: Den går nemlig rent i skuldrene og ikke i øvre ryg og nakke - den del er elimineret. Det er ren skulder styrke; armen aldrig over "vandret"/90 grader hvor der fyres op under trapz.

Jeg kan se Everlast rigtigt nok linker til lying lat raise. Jeg kan dog konstatere det er side lying incline lat raise jeg laver - som jeg er mere til (måske fordi den anden er lidt for behagelig liggende + når armen er lodret er der ingen modstand - modsat den jeg linker til :wink: )

bl.a. tidl. vægtløfter og nu strength coach Christian Thibaudeau anbefaler at køre den.

Ikke helt som vist her (se først sidste bill.)

Greatest Strength,

Greatest Resistance

50telle4a.jpg

Least Strength,

Least Resistance

50telle4b.jpg

og hvis du er et stort lokum/skrummel og ikke kan ligge stabilt eller finde dig til rette så kør den på bolden der deformerer efter dine proportioner :wink:

225lateral25.jpg

Med udgangspunkt i sidste bill. har man der muligheden for at sænke vægten ind foran kroppen eller bi-beholde vægten ud-til-siden. Føles vidt forskellig IMO.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

ah ok sorry - denne laver jeg tilgengæld - stående hvor jeg holder i et stativ, armen er dog ikke helt lige ud til siden, men den er drejet lidt ind foran kroppen - de der 2-30 graders vinkel, der synes jeg den rammer perfekt.

Alternativet og en rigtig kongeøvelse er halve lateral sideraises (check PM sas) - hvor man kun kører halvt op (ca. 45 grader) istedet for at køre helt op (90 grader) som man gør i lat. side raises normalt.

Denne connecter helt grufuldt til sidedelts - det er p.t. min overall favorit skulderøvelse.

Link to comment
Share on other sites

SAS - Burde ellers være en øvelse lige for dig, der gerne vil undgå en muskuløs øvre trapezius  Den går nemlig rent i skuldrene og ikke i øvre ryg og nakke - den del er elimineret. Det er ren skulder styrke; armen aldrig over "vandret"/90 grader hvor der fyres op under trapz.
:bigsmile:

Ja, så kendte jeg selvfølgelig godt øvelsen alligevel. Har dog ikke prøvet med swiss. Jeg mener jeg plejede at have det bedste feel, når jeg kørte 'ind foran' kroppen. Min venstre skulder plejer dog at, så jeg har droppet øvelsen, før jeg rigtigt er kommet igang med den.

Så synes jeg iø. ikke særligt godt om øvelser, hvor man står og fægter med kun een håndvægt af gangen.

Alternativet og en rigtig kongeøvelse er halve lateral sideraises (check PM sas) - hvor man kun kører halvt op (ca. 45 grader) istedet for at køre helt op (90 grader) som man gør i lat. side raises normalt.

Denne connecter helt grufuldt til sidedelts - det er p.t. min overall favorit skulderøvelse

Den anbefaler Flexi også - det kunne være skulle smide den ind i programmet :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share