TriCreatine Malate


Sqwii
 Share

Recommended Posts

Nogle som ved hvad TriCreatine Malate er? og er dette bedre end cre-ethyl ester, michronized creatine, creatine monohydrate eller kre-alkyn? Hvilke af disse er bedst ? kom med din mening og skriv dem op i nummer rækkefølge.

Efter min mening hvad jeg tror så må det være.

1. Creatine Ethyl Ester

2. TriCreatine Malate

3. Kre-Alkyn

4. Michronized Creatine

5. Creatine Monohydrate

Det er noget med hvilke, som optages bedst i blodet, men kom med jeres meninger tak :)

Edited by Sqwii
Link to comment
Share on other sites

Nogle som ved hvad TriCreatine Malate er? og er dette bedre end cre-ethyl ester, michronized creatine, creatine monohydrate eller kre-alkyn? Hvilke af disse er bedst ? kom med din mening og skriv dem op i nummer rækkefølge.

Efter min mening hvad jeg tror så må det være.

1. Creatine Ethyl Ester

2. TriCreatine Malate

3. Kre-Alkyn

4. Michronized Creatine

5. Creatine Monohydrate

Det er noget med hvilke, som optages bedst i blodet, men kom med jeres meninger tak :)

Microniced creatine og creatine monohydrate er det samme... Micronised er bare monohydrate der er gjort finere.... og derfor optages bedre..... Rækkefølgen er jeg ikk sikker på.... Udover alm. creatin, er jeg ved at prøve et produkt med Creatine ethyl ester og synes helt sikkert at det virker bedre end alm creatin...

Link to comment
Share on other sites

For det første er det fleste af de ting du skriver der brand names, ikke noget der nødvendigvis har noget at gøre med den struktur kreatin (Cr) er bundet til. For det andet kan alle de produkter du nævner sagtens være mikroniseret, dvs dets struktur så fint at det ikke føles som at spise en sandkasse.

Langt størstedelen af det kreatin man spiser nedbrydes til ubrugelige komponenter i mavesækken, da frit kreatin generelt har meget svært ved at eksistere. Målet med de forskellige kreatin produkter er derfor at sikre deres overlevelse så lang tid som muligt i kroppens systemer, ydermere har fx CEE den effekt at esteren gør kreatinmolekylet mere lipofilt hvorfor det lettere passerer over cellemembranen - alt sammen for at øge optagelsen af kreatin. Kan ikke sige noget om Kre-alkyn da det er et produkt navn og ikke et kemisk navn, det kunne dog lyde lidt som kreatin med en alkan (ch-x) påført.

Men det ændrer ikke rigtig på noget - det er da muligt at CEE optages en smule bedre end ganske almindelig creatin (monohydrat eller hvad det nu er smart at kalde) - men med de ekstreme doser der anbefales alle vegne af kreatin (specielt i loading fasen) burde der være mere end rigeligt kreatin tilgængeligt for cellerne, selv på trods af nedbrydningen i mavesækken og kroppen generelt før vi når til cytologisk niveau - derfor er jeg ganske overbevist om at 1, 2, 3, 4, og 5 er akkurat lige så gode som kreatin supplementer - men det skulle ikke undre mig der var et par stykker der var bedre til at supplere tomheden i din pengepung end andre.

Hvis du har problemer med nyrene, ikke kan lide kreatins osmotiske effekt eller i øvrigt ikke har nogen effekt af traditionel kreatin kan du da prøve nogle af de andre produkter men ellers synes jeg det er temmelig meget penge ud af vinduet i første omgang. Kreatin er lidt i sig selv et overshoot for de fleste da ændringerne kan være ret beskedne - men når man begynder at selektere mellem flere typer af kreatin tror jeg man gør sig selv en bjørnetjeneste.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert på området, men alligevel vil jeg lige tage mig den frihed og udforme en oversigt over de enkelte typer af kreatin, på baggrund af nogle artikler:

Kreatin Monohydrat

Kreatin Monohydrat er den mest udbredte type kreatin, og det er også den man har bedst viden om.

Det meste kreatin monohydrat på markedet er mikroniseret, det skyldes bl.a. at det optages bedre, og at man fandt ud af at en for grov kreatin kunne ikke optages ordentligt

og det medførte tit diarre. Ved at mikronisere kreatinet bliver partiklerne 20 gange mindre end normalt.

Kreatin monohydrat består normalt af 88% rent kreatin som er bundet til vand (vandet udgør 12%).

Kreatin monohydrat virker godt for de fleste, men der enkelte som ikke reagere mærkbart på det.

Men når man køber kreatin monohydrat er det vigtigt at købe det mikroniserede. Kreatin monohydrat er generelt meget billigt, men kvalitet og pris hænger efterhånden sammen,

så undgå de allerbilligste.

Selvom kreatin monohydrat er godt og virker for de fleste, så kan man godt få et bedre resultat ud af sit almindelige kreatin.

Man har fundet ud af at optagelsen af kreatin i muskelcellerne afhænger at insulin. Så ved at tager simple kulhydrater (sukker), sukkeret frigør insulin som hjælper

til optagelsen af kreatin.

Man har fundet ud af at man skal ha cirka 20g simple kulhydrater pr. gram kreatin

Kreatin Malate

Kreatin malate er et forholdsvis nyt produkt, i teorien skulle produktet virke som almindeligt kreatin monohydrat og så skulle det øge ens energi niveau.

Der er ingen undersøgelser der med tydlighed bakker teorien op.

Kreatin Ethyl Ester

Kreatin ethyl ester (CEE) på det kemiske niveau er CEE kreatin hvor hvert har fået et syre molekyle og et alkohol molekyle påsat.

Det er en kemisk teknik som man har brugt til at forbedre optagelsen af C vitamin og prohormoner (da de var lovlige).

Det som denne teknik gør, er at den forbedre kreatinens evne til at komme igennem cellemembranen og blive optaget.

CEE er specielt godt til folk der ikke reagere optimalt på almindeligt kreatin monohydrat, da de optages direkte i muskelcellerne, og derfor ikke afhænger af insulin.

Andre fordele ved CEE er at det ikke kræver en loading fase (en opstartsfase hvor man tager store mængder over en kort periode), og ved brug af CEE kan man nøjes

med at indtage 1-2g før og efter træning.

Kre-Alkalyn

Kre-Alkalyn er buffet kreatin, hvilket vil sige at man har påvirket kreatinen så det omdannes til affaldsstoffet kreatinin ved en højere pH end normalt kreatin.

Teorien er at Kre-Alkalyn skulle optages mere optimalt og man skulle få et større udbytte, men der er endnu ikke nogen studier det kan bakke det op.

Kre-Alkalyn kræver ikke en loading fase ligesom CEE, og man behøver kun at tage 1½-3g Kre-Alkalyn før og efter træning.

Kreatin Methyl Ester

Kreatin methyl ester (KME) er stort set det samme som CEE, bortset fra at der i KME er påsat en methyl kæde på kreatin molekylet.

Denne methyl kæde er med det at beskytte kreatinen under ens fordøjelse, hvilket gør at nedbrydelsen af kreatinen bliver mindre, og man får større udbytte.

Man mener dog at når man sætter en methyl kæde på kreatinen (eller andre stoffer) for at hindre nedbrydningen i leveren, så kan det skade leveren,

men der desværre ikke nogen undersøgelser der kan bekræfte eller afkræfte dette.

Kreatin blandingsprodukter

Det fleste kreatin blanndingsprodukter som f.eks. V12 og Cell Tech virker normalt meget godt, og er utroligt efektivt, men desværre er det som regel dyrer produkter

Men mange gange kan man selv gøre det billigere, ved f.eks. at indtage simple kulhydrater og noget whey protein sammen med sin almindelige kreatin monohydrat.

Men det er svært at opnå lige så gode resultater med "almindelige" kreatin produkter, som man kan opnå med mange af blandingsprodukterne.

Men man skal huske at der er mange af blandingsprodukterne som indeholder elementer eller mængder af kreatin som ligger på grænsen af det anbefalede.

En anden ting man skal have i baghovedet når man snakker blandingsprodukter, er at der er mindst lige så meget fusk på markedet som der er kvalitets produkter.

Håber der er nogen der kan bruge dette til noget.

Jeg vil forsøge at opdatere hvis jeg finder noget nyt information om andre kreatin typer eller de ovennævnte typer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, men hvad giver mest "PUMP" er det kreatin eller Nitric Oxide NO2 eller noget... har hørt det sku gi meget pump :P

Produkterne lover et sindsygt PUMP!

Produktet San V12 siger f.eks.: "Will give you a everlasting pump"

Men det er ikke to potter pis værd.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke ekspert på området, men alligevel vil jeg lige tage mig den frihed og udforme en oversigt over de enkelte typer af kreatin, på baggrund af nogle artikler:

Kreatin Monohydrat

Kreatin Monohydrat er den mest udbredte type kreatin, og det er også den man har bedst viden om.

Det meste kreatin monohydrat på markedet er mikroniseret, det skyldes bl.a. at det optages bedre, og at man fandt ud af at en for grov kreatin kunne ikke optages ordentligt

og det medførte tit diarre. Ved at mikronisere kreatinet bliver partiklerne 20 gange mindre end normalt.

Kreatin monohydrat består normalt af 88% rent kreatin som er bundet til vand (vandet udgør 12%).

Kreatin monohydrat virker godt for de fleste, men der enkelte som ikke reagere mærkbart på det.

Men når man køber kreatin monohydrat er det vigtigt at købe det mikroniserede. Kreatin monohydrat er generelt meget billigt, men kvalitet og pris hænger efterhånden sammen,

så undgå de allerbilligste.

Selvom kreatin monohydrat er godt og virker for de fleste, så kan man godt få et bedre resultat ud af sit almindelige kreatin.

Man har fundet ud af at optagelsen af kreatin i muskelcellerne afhænger at insulin. Så ved at tager simple kulhydrater (sukker), sukkeret frigør insulin som hjælper

til optagelsen af kreatin.

Man har fundet ud af at man skal ha cirka 20g simple kulhydrater pr. gram kreatin

Kreatin Malate

Kreatin malate er et forholdsvis nyt produkt, i teorien skulle produktet virke som almindeligt kreatin monohydrat og så skulle det øge ens energi niveau.

Der er ingen undersøgelser der med tydlighed bakker teorien op.

Kreatin Ethyl Ester

Kreatin ethyl ester (CEE) på det kemiske niveau er CEE kreatin hvor hvert har fået et syre molekyle og et alkohol molekyle påsat.

Det er en kemisk teknik som man har brugt til at forbedre optagelsen af C vitamin og prohormoner (da de var lovlige).

Det som denne teknik gør, er at den forbedre kreatinens evne til at komme igennem cellemembranen og blive optaget.

CEE er specielt godt til folk der ikke reagere optimalt på almindeligt kreatin monohydrat, da de optages direkte i muskelcellerne, og derfor ikke afhænger af insulin.

Andre fordele ved CEE er at det ikke kræver en loading fase (en opstartsfase hvor man tager store mængder over en kort periode), og ved brug af CEE kan man nøjes

med at indtage 1-2g før og efter træning.

Kre-Alkalyn

Kre-Alkalyn er buffet kreatin, hvilket vil sige at man har påvirket kreatinen så det omdannes til affaldsstoffet kreatinin ved en højere pH end normalt kreatin.

Teorien er at Kre-Alkalyn skulle optages mere optimalt og man skulle få et større udbytte, men der er endnu ikke nogen studier det kan bakke det op.

Kre-Alkalyn kræver ikke en loading fase ligesom CEE, og man behøver kun at tage 1½-3g Kre-Alkalyn før og efter træning.

Kreatin Methyl Ester

Kreatin methyl ester (KME) er stort set det samme som CEE, bortset fra at der i KME er påsat en methyl kæde på kreatin molekylet.

Denne methyl kæde er med det at beskytte kreatinen under ens fordøjelse, hvilket gør at nedbrydelsen af kreatinen bliver mindre, og man får større udbytte.

Man mener dog at når man sætter en methyl kæde på kreatinen (eller andre stoffer) for at hindre nedbrydningen i leveren, så kan det skade leveren,

men der desværre ikke nogen undersøgelser der kan bekræfte eller afkræfte dette.

Kreatin blandingsprodukter

Det fleste kreatin blanndingsprodukter som f.eks. V12 og Cell Tech virker normalt meget godt, og er utroligt efektivt, men desværre er det som regel dyrer produkter

Men mange gange kan man selv gøre det billigere, ved f.eks. at indtage simple kulhydrater og noget whey protein sammen med sin almindelige kreatin monohydrat.

Men det er svært at opnå lige så gode resultater med "almindelige" kreatin produkter, som man kan opnå med mange af blandingsprodukterne.

Men man skal huske at der er mange af blandingsprodukterne som indeholder elementer eller mængder af kreatin som ligger på grænsen af det anbefalede.

En anden ting man skal have i baghovedet når man snakker blandingsprodukter, er at der er mindst lige så meget fusk på markedet som der er kvalitets produkter.

Håber der er nogen der kan bruge dette til noget.

Jeg vil forsøge at opdatere hvis jeg finder noget nyt information om andre kreatin typer eller de ovennævnte typer.

Har du noget mere dokumentation vedrørende Ethyl Ester kreatin? Jeg responderer umiddelbart ikke særlig godt på kreatin bortset fra at jeg tager et par kilo på, så jeg vil gerne vide lidt mere om dette specielle kreatinprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Har du noget mere dokumentation vedrørende Ethyl Ester kreatin? Jeg responderer umiddelbart ikke særlig godt på kreatin bortset fra at jeg tager et par kilo på, så jeg vil gerne vide lidt mere om dette specielle kreatinprodukt.

Hvis du ikke reagere optimalt på Kreatin monohydrat så kan de skyldes flere ting, endten at dit insulin niveau er lavt eller at din nedbrydning af kreatin er meget høj.

Hvis det er tilfældet vil du umiddelbart få et bedre resultat ud af CEE (Kreatin ethyl ester) da det går "udenom" nedbrydningsfasen og går direkte ind i muskelcellerne hvor CEE ikke er afhængig af insulin for at blive optaget, da alkohol egenskaben går at kreatinen kan komme ind gennem cellemembranen på egen hånd.

Men hvis du godt kan tage at par kilo på, ved en "kreatin kur" så er det nok bare et spørgsmål om at du skal prøve at indtage nogle "hurtige" kulhydrater sammen med din kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke reagere optimalt på Kreatin monohydrat så kan de skyldes flere ting, endten at dit insulin niveau er lavt eller at din nedbrydning af kreatin er meget høj.

Hvis det er tilfældet vil du umiddelbart få et bedre resultat ud af CEE (Kreatin ethyl ester) da det går "udenom" nedbrydningsfasen og går direkte ind i muskelcellerne hvor CEE ikke er afhængig af insulin for at blive optaget, da alkohol egenskaben går at kreatinen kan komme ind gennem cellemembranen på egen hånd.

Men hvis du godt kan tage at par kilo på, ved en "kreatin kur" så er det nok bare et spørgsmål om at du skal prøve at indtage nogle "hurtige" kulhydrater sammen med din kreatin.

nu siger du hurtige kulhydrater... hvad skal man spise fx... ? Bare brød sammen med kreatinen ?

Jeg har kreatin michonized monohydrat... og vil gerne vide har bare hørt at hvis man tager det sammen med noget slags sukker, så stiger ens insulin og da optager man det bedre... men kan jeg så bare blande kreatinen i sukkervand ? almindeligt sukkervand... eller skal jeg spise det med noget frugt ved siden af... ? Eller hvad vil virke mest optimalt... vil ikke gå ud og til at købe noget druesukker bare for det... findes er ikke andre alternativer ?

Forresten har jeg også hørt om noget som hedder AAKG (L-Arginine-alpha-ketoglutarate) som skulle være utrolig godt til at give noget "PUMP"... ved du om dette passer ? Det findes i de mest kendte Nitric Oxide produkter som jeg desværre ikke må nævne herinde... men utrolig populært... passer dette mon ?

Edited by Sqwii
Link to comment
Share on other sites

Spinx: Hvis der ikke er forsknings studier der viser at kre-alkalyn er mere effektivt end almindeligt kreatin, hvorfor kan man så tage mindre mængder af der?

Er nemlig selv igang med det lige pt.

Heh, du svare jo selv på det.. Du behøver vel ikke mindre mængder så længe man ikke ved at mindre mængder er nok.. synes bare du skulle gå efter hvad der står på pakningen?

Link to comment
Share on other sites

Spinx: Hvis der ikke er forsknings studier der viser at kre-alkalyn er mere effektivt end almindeligt kreatin, hvorfor kan man så tage mindre mængder af der?

Er nemlig selv igang med det lige pt.

Er det godt ? har du mærket nogle fremskridt i din træning eller størrelse ved at tage det ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke reagere optimalt på Kreatin monohydrat så kan de skyldes flere ting, endten at dit insulin niveau er lavt eller at din nedbrydning af kreatin er meget høj.

Hvis det er tilfældet vil du umiddelbart få et bedre resultat ud af CEE (Kreatin ethyl ester) da det går "udenom" nedbrydningsfasen og går direkte ind i muskelcellerne hvor CEE ikke er afhængig af insulin for at blive optaget, da alkohol egenskaben går at kreatinen kan komme ind gennem cellemembranen på egen hånd.

Men hvis du godt kan tage at par kilo på, ved en "kreatin kur" så er det nok bare et spørgsmål om at du skal prøve at indtage nogle "hurtige" kulhydrater sammen med din kreatin.

Jeg spiser altid kulhydrater såsom bananer og kakao sammen med kreatinen, så jeg tror ikke at det er pga. lavt insulin.

Jeg skal i øvrigt snart prøve noget r-ala. Vil det være bedst at kombinere med normalt kreatin eller CEE?

Link to comment
Share on other sites

Er det godt ? har du mærket nogle fremskridt i din træning eller størrelse ved at tage det ?

Jeg tror næppe der er den store forskel på kre-alkalyn og kreatin monohydrat rent effekt mæssigt. Det er jo ikke vidunder midler. Bruger kun skidtet fordi jeg fik det foræret af en kammerat :laugh:

Ellers havde jeg sku ikke givet 70 $ for 240 piller

Link to comment
Share on other sites

Devious Builder:

Hvis man laver nogle teoretiske udregninger for de kemiske processer der forgår i kroppen, når man indtager og optager kreatin, så har man fundet ud af at det teoretiske udbytte fra Kre-alkalyn er større end det ved almindelig kreatin.

Humseper:

Jeg hvis du skal prøve at kombinere r-ala med noget kreatin, så vil jeg nok anbefale dig at prøve med noget almindeligt kreatin til at starte med.

Prøv at bland dit kreatin med juice (ikke light juice, gerne noget med noget sukker) istedet for at indtage bananer og kakao sammen med dit kreatin.

Grunden til at juice skulle være bedre er at juice indholder sukker og vitaminer som er godt. Desunden er der ikke rigtig noget fedt i juice, så kuldhydraterne blive ikke brugt på at binde det.

Link to comment
Share on other sites

Humse, hvad er din begrundelse for at indtage R-ALA ?? Har du læst evt tidligere diskussioner om det her på sitet ??

Spinx, juice indeholder sukker og vitaminer som er godt. ????? for hvad i den her sammenhæng. Og kulhydrater som bliver brugt til at binde fedt ?? Dine råd omkring supplement af kulhydrat ved kreatin, virker for mig lidt underlige.

Link to comment
Share on other sites

Humse, hvad er din begrundelse for at indtage R-ALA ?? Har du læst evt tidligere diskussioner om det her på sitet ??

Spinx, juice indeholder sukker og vitaminer som er godt. ????? for hvad i den her sammenhæng. Og kulhydrater som bliver brugt til at binde fedt ?? Dine råd omkring supplement af kulhydrat ved kreatin, virker for mig lidt underlige.

Det er hovedsageligt pga. Angels anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Det er hovedsageligt pga. Angels anbefalinger.

Kan du linke til et sted hvor de evt bliver diskuteret/anbefales ?

Jeg husker bare en gammel diskussion, hvor antaeus netop påpegede, at der IKKE var nogle studier der talte for en positiv effekt, og at Angels anbefalinger måtte stå for egen regning.

Link to comment
Share on other sites

Kan du linke til et sted hvor de evt bliver diskuteret/anbefales ?

Jeg husker bare en gammel diskussion, hvor antaeus netop påpegede, at der IKKE var nogle studier der talte for en positiv effekt, og at Angels anbefalinger måtte stå for egen regning.

Det er den samme diskussion jeg har baseret mit køb af Ala ud fra. Angel havde ikke nogle deciderede studier der påviste en gavnlig effekt, men hendes egne erfaringer var nok for mig, da hun i mine øjne fremstår som værende ganske troværdig. Og hvis det ikke virker er det jo bare ærgerligt, men værre er det jo ikke og det kan jo være at jeg får en placeboeffekt ud af det. Jeg har også hørt fra andre at cell-tech har givet dem bedre resultater end alm. kreatin og blandingen af r-ala og kreatin er jo bare en discountversion af dette produkt. Jeg har som tidligere nævnt ikke responderet særlig godt ved indtagelse af kreatin og derfor vil jeg se om jeg får noget ud af denne kombination.

Link

Edited by humseper
Link to comment
Share on other sites

Elvirus:

Gruden til at det er godt at indtage kreatin sammen med juice, er fordi de kulhydrater der er i juice, hovedsageligt er hurtige kulhydrater.

Vitaminerne bl.a. ascorbinsyre (C-vitamin) er godt for optagelses processen af kreatin, kan desværre ikke lige huske den præcise rolle! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Elvirus:

Gruden til at det er godt at indtage kreatin sammen med juice, er fordi de kulhydrater der er i juice, hovedsageligt er hurtige kulhydrater.

Vitaminerne bl.a. ascorbinsyre (C-vitamin) er godt for optagelses processen af kreatin, kan desværre ikke lige huske den præcise rolle! :blush:

Det med hensyn til C-vitamin har jeg ikke hørt før, så det kunne være lækkert hvis du kunne linke til et eller andet dokumentation.

Link to comment
Share on other sites

Elvirus:

Gruden til at det er godt at indtage kreatin sammen med juice, er fordi de kulhydrater der er i juice, hovedsageligt er hurtige kulhydrater.

Vitaminerne bl.a. ascorbinsyre (C-vitamin) er godt for optagelses processen af kreatin, kan desværre ikke lige huske den præcise rolle! :blush:

Appelsinjuice GI: 46

Kakaomælkskummetmælk GI: 54

Appelsinjuice går ikke under betegnelsen høj glykæmisk, men moderat glykæmisk, og det samme gør kakao. Umiddelbart burde der ikke være en forskel på det område.

Har aldrig hørt teorier omkring C vitamin skulle lette optagelsen af kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Det med c-vitamin er ikke noget jeg selv har en masse indsigt i, men blot noget jeg har læst i en artikel.

Hvis jeg umiddelbart skulle gætte på en effekt, så kunne det måske være noget med at ascorbinsyre kan hjælpe til spaltsningsprocessen, som sker under optagelse. Men det er som sagt ikke noget jeg ved en masse om :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share