Hvad skal mit mål være ?


Hsmidt
 Share

Recommended Posts

Hej

Efter at have læst med i mange tråde er det tid til at deltage lidt.

Jeg var forbi vægten for 2½ uge siden og da den viste 92.2 kilo tænkte jeg at det skulle være slut i den retning.

Så har lagt mine kostvaner radikalt om. Det lyse brød til morgenmad er afløst af cornflakes og banan. Frokosten er enten en salat eller groft rugbrød med fedtfattigt pålæg (selvfølgelig intet smør) og aftensmaden består af sunde råvarer altid suppleret med grønt.

Samtidig er alkohol i hverdagene blevet forbudt!

Samtidig cykler jeg de 10 km til arbejde, løber 1-2 gange om ugen, svømmer 2 gange om ugen og styrketræner 3 gange om ugen.

Det har indtil videre resulteret i et tab på 3½ kilo hvilket jeg selvsagt er godt tilfreds med på 2½ uge.

Men hvad skal mit mål være ? Altså hvad er den optimale vægt for en 25 årig knægt på 185 cm. Jeg vil ikke kun tabe mig, men også gøre kroppen lidt spændstig at se på. Altså forøge muskelmassen, dog vil jeg på ingen måde se stor og pumpet ud. Blot spændstig.

Er en vægt på ca. 80 kilo omkring det rette ?

Samtidig et spørgsmål til vægttræningen, er det helt i skoven at træne med lidt lavere belastning og så mange gentagelser af øvelserne, når jeg vil se ud som jeg vil ?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Mht idealvægten, så prøv at få målt din fedt% (der er en artikel et eller andet sted her på mol, hvor du kan få en ca. værdi med et målebånd) hvis du kan få den ned på omkring 10%, så burde du kunne se dine mavemuskler. Hvis vi siger du har en fedt% på 20% nu og vejer 90 kg, så har du en fedtfri masse på 72 kg. Ved en fedt% på 10% og med den samme fedtfri masse, så vil din idealvægt være 80 kg.

Mht. styrketræning, så er det spild af tid at tage for mange gentagelser, ligemeget hvad dit mål er. Vil sige at 15 er absolut max og 5-10 er mere anbefalelsesværdigt. Stor og pumpet bliver du næppe så længde du har kalorieunderskud, medmindre du har MEGET gode gener.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da jeg vejede mig sidste torsdag sagde vægten 85,7

Så vejede jeg mig her til morgen og så sagde vægten 87,7 - altså +2 kg.

I ugen imellem de 2 vejninger har jeg løbet 10 km, cyklet 280 km, styrketrænet 4 gange og svømmet i ca. 1,5 time.

Udover 2 øl og et par glas rødvin i weekenden har jeg holdt mig til forholdsvis sund kost.

Kan det virkelig passe at jeg pludselig øger min muskelmasse med 2 kg ?

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig passe at jeg pludselig øger min muskelmasse med 2 kg ?

Meget usandsynligt.

Din vægt svinger fra dag til dag. 2kg er da i den høje ende, men lad være med at konkludere noget ud fra din vægt, med mindre du kan se at det er en generel tendens, dvs. stigningen er vedholdende.

Link to comment
Share on other sites

Ved at veje dig "sjældent" (altså kun en gang om ugen) vil du netop blive snydt af disse fluktuationer.

Vejer du dig oftere vil du let kunne se hvordan vægten svinger og hvilken vej tendensen peger.

Men det er selvfølgelig en smagssag hvor tit man vil veje sig. Hvis det udelukkende er en "passiv" måling, dvs. du ikke ændre på kost eller træning på baggrund af vægten, så bliver resultatet jo også det samme.

Link to comment
Share on other sites

"Hvis det udelukkende er en "passiv" måling, dvs. du ikke ændre på kost eller træning på baggrund af vægten, så bliver resultatet jo også det samme"

Og det er det. Jeg har fundet et niveau som jeg kan holde ud, altså sund kost kombineret 1-2 timers motion hver dag. Samtidig forbyder jeg ikke mig selv at gå i byen engang imellem og drikke mig i hegnet.

Ellers kører jeg bare sur i det.

Så må det tage den tid det tager at komme ned på en kropsbygning som jeg vil have.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig forbyder jeg ikke mig selv at gå i byen engang imellem og drikke mig i hegnet.

Ellers kører jeg bare sur i det.

Så må det tage den tid det tager at komme ned på en kropsbygning som jeg vil have.

for mig at se er den indstilling den mest rigtige. man skal tillade sig selv nogle goder! selv når jeg cutter skal jeg have mit choklade-fix en gang i mellem - samt byture i weekenderne!

angående dine 80kg og 185cm så vil det passe meget godt. jeg er 181 og når jeg er "cut"(altså med fuld sixpack og meget tydelig althlet-lomme) vejer jeg 76kg, men jeg vil tro du også skal under 80kg hvis du vil have sixpack måske i nærheden af 77kg da jeg vil formode jeg har noget mere muskelmasse end dig hvis du ikke har styrketrænet før.

men at blive spændstig at se på kan også tage op mod et år. man bliver ikke stor og "buff" af at styrketræne et år eller to(med mindre man "snyder").

men held og lykke med vægttabet - og pas på ikke at tabe dig for hurtigt da du så også mister muskelmasse

ps. drikker meget vand og læs eventuelt de tre faq her på siden(protein, fedt og kulhydrat) det vil give dig et indblik i hvor vigtigt det er blandt andet også at få fedt nok!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for det apprenti

Jeg er nu nede på 84 kg. Har skåret vægttræningen ned til 2-3 gange om ugen og løber så en ekstra tur istedet.

Tænker egentlig ikke mere på at jeg er på slankekur, syntes jeg er nede på et niveau nu hvad angår motion og sund kost som virker godt for mig og noget jeg kan leve med i hverdagen.

Selvtiliden er i top :-)

Link to comment
Share on other sites

Tænker egentlig ikke mere på at jeg er på slankekur, syntes jeg er nede på et niveau nu hvad angår motion og sund kost som virker godt for mig og noget jeg kan leve med i hverdagen.

Selvtiliden er i top :-)

super, så skal dit mål også blive nået! angående løbetræning er det vigtigt at starte blødt ud så du undgår skader, selvom man gerne bare vil spurte derudaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share