Maraton - sundt eller usundt


gubbe
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Spritny her på mol og synes jeg ville lægge ud med at spørge alle: Er maraton nu sundt eller usundt?

Jeg tænker her på den konstante belastning, som kroppen udsættes for i de op til 6-7 timer, som et maraton varer. Det er hårdt for kroppen, og mens jeg ikke er i tvivl om at træningen er fremragende, så er jeg mindre sikker på om selve løbet er ideelt for kroppen.

På forhånd tak for svar.

Mvh,

Jakob

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

Spritny her på mol og synes jeg ville lægge ud med at spørge alle: Er maraton nu sundt eller usundt?

Jeg tænker her på den konstante belastning, som kroppen udsættes for i de op til 6-7 timer, som et maraton varer. Det er hårdt for kroppen, og mens jeg ikke er i tvivl om at træningen er fremragende, så er jeg mindre sikker på om selve løbet er ideelt for kroppen.

På forhånd tak for svar.

Mvh,

Jakob

Nu tvivler jeg på, at der er ret mange, der bruger 6-7 timer på en marathon... Det er vist de færreste, der ikke løber indenfor 5-5,5 time!!

Du vil formentligt få mange varierede svar på dette spørgsmål.. Jeg er af den holdning, at Marathon ikke er direkte usundt, hvis du træner ordentligt til det. Dvs. lave en god progression i din træning, spiser fornuftigt med videre...

Ingen tvivl om, at marathon er hårdt for kroppen....!! Træningen kan være lige så hård og hårdere, hvis den ikke er gennemtænkt...! For meget er alt, er skadeligt!!

Men du får ingen absolutte svar på dit spørgsmål, for det er vist en meget subjektiv sag, om den enkelte mener, at marathon er godt eller skidt for kroppen... Alligevel vil du nok overvejende finde positiv svar herinde, da de fleste er sportsgale herinde, mens du i et andet forum ville få helt andre svar...

Link to comment
Share on other sites

Et interessant og relevant link fra en anden tråd, courtesy of DBM:

"Half marathon runners are always hotter than marathon runners. 10k runners are hotter than half marathon runners. And 5k runners are hotter than 10k runners." This article, while it approaches it from an anti-aging perspective, explains why longer training makes you sick, injured, and less attractive. It's even more interesting when you note that the author is a former sub-2:20 marathoner and a 4th place finisher in the Hawaiian Ironman."

Hele artiklen

Link to comment
Share on other sites

Al motion er bedre end ingen motion - marathon er bedre end ingenting.

As simple as said :tongue:

Nemlig

Og iøvrigt løber man ikke marathon for at være sund.

Man dyrker heller ikke Bodybuilding for at være sund eller spiller fodbold på høj plan for at være sund.

Marathon er en fysisk og mental udfordring som ikke handler meget om sundhed, men om nogle helt andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig

Og iøvrigt løber man ikke marathon for at være sund.

Man dyrker heller ikke Bodybuilding for at være sund eller spiller fodbold på høj plan for at være sund.

Marathon er en fysisk og mental udfordring som ikke handler meget om sundhed, men om nogle helt andre ting.

sandt nok men derfor er det ingen skade til at undersøge om det man har gang i er direkte skadeligt for ens helbred.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share