kvalitet af protpulver


sepp
 Share

Recommended Posts

hej

jeg skal til at begynde at træne igen, og har derfor læst lidt på lektien igen, for at få frisket det hele op. inde på alun så læste jeg denne ( http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test...tein-pulver.asp ) artikel om proteinpulver og deres virkning.

der står bla. at 98% af det protein pulver vi køber er spildprodukter, pastauriseret, fyldt med tilsætningsstoffer, rystet og transporteret på en måde så det er ødelagt osv osv, det lyder umiddelbart som noget jeg kunne fristes til at tro på, da det ofte er sådan med mange varer idag. der er også et link i artiklen til et produkt som de har fundet og som, efter deres mening, opfylder alle deres krav til valleprotein.

det lyder i mine øjne som markedsføring, men kan alligevel ikke lade være med at seriøst overveje at købe deres protein pulver (200 kr for 300g :crazy: ) da jeg går meget op i sundheden af hvad jeg putter i munden (skal ikke misforståes)

hvad er jeres kommentar til artiklen og dens synspunkter? tror i også at de protein pulver vi køber er ødelagt og rest produkter fra kopatter?

bring it on!

Link to comment
Share on other sites

Mja..

Mjo..

Altså, du får (selvfølgelig) hvad du betaler for, spørgsmålet er dog hvor grænsen går mellem god kvalitet - ekstrem god kvalitet - skidt kvalitet og hvor stor forskel der er på de tre kategorier.

Jeg er igang med en spand Bodylab pt og bortset fra at jeg er tæt på at knække mig ved tanken om vanillie så synes jeg det er helt fjong. Har dog heller intet fagligt-basis at vurdere udfra.

Jeg ville umiddelbart mene at en kilopris på knap 650kr lyder lidt pebret, men hvis du har råd til det og har det bedst med den løsning så skal jeg ikke forhindre dig.

Jeg kunne forestille mig at der findes en form for "Svane-mærkning" på Danske produkter, men ved det faktisk ikke.. Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt ud af at langt de fleste bruger standart prot-pulver til 250-300kr for 2 kilo. Nu må du ikke hænge op på den generalisering da der udentvivl er mange meninger om det :)

Kort som langt.

Mener jeg det er dyrt? ja!

Om det kan betale sig at give så meget for det? Det kan det udentvivl .. hvis du er seriøs omkring din træning, mål og krop.. og har råd til det :)

Link to comment
Share on other sites

Whey protein ER et spildprodukt... fra osteproduktion.

"Spildprodukt" klinger bare så negativt, som om det er noget værdiløst og dårligt. Sagen er bare den at proteinen i mælk består af ca 20% kassein og 80% valle (whey), og vallen skal altså væk før man har ost. Så når det der er tilbage er protein med en super næringsprofil kan det da lige så godt bruges.

Ja, selvfølgelig er der tilsætningsstoffer i til farve, smag, konservering osv, og siden hvornår er pastaurisering blevet noget skidt?

Ryste proteinpulver i stykker??? I don't think so :wink:

Alun poster så mange ekstremt kontroversielle påstande i sine artikler og det bidrager ikke væsentligt til troværdigheden, når han så samtidig selv pusher "alternative" produkter til ublu priser.

Link to comment
Share on other sites

Alun poster så mange ekstremt kontroversielle påstande i sine artikler og det bidrager ikke væsentligt til troværdigheden, når han så samtidig selv pusher "alternative" produkter til ublu priser.

Det har du bestemt ret i...

Omvendt må man også sige, at det ej heller bidrager til troværdigheden, den måde producenter og sælgere af prot.pulver spreder oplysninger på..

Link to comment
Share on other sites

pioneer -> Jeg siger skam heller ikke at de andre producenter (groft generaliseret) er engle ift de oplysninger de sælger deres pulver under, men det gør ikke alun bedre. :wink:

Jeg syntes bestemt heller ikke Alun's måde at fremlægge tingene eller promovere sine produkter på, er noget at råbe hurra for..

Flere af af artiklerne på hans side, mener jeg dog har væsentlige og vigtige pointer.

De er stort set også, alle tyvstjålet fra Amerikanske sider.

Ofte viderkonkluder han lidt i forhold til de oprindelige artikler, hvilket jeg ikke syntes han slipper så heldigt fra.

Artiklen med prot. pulver er dog så vidt jeg kan læse mig til en af hans egne..

Link to comment
Share on other sites

Alun er pisse flink, men han er også et skridt fra kolbøttefabrikken ud fra de ting han skriver.

Vi har altså en fødevarelovgivning der sikrer os ganske pænt.

Valleprotein er jo beviseligt et gavnligt proteintilskud. Se bare på alle de videnskabelige studier. At en alternativ type ser sammensværgelser og farer alle vejne er vel ligegyldigt?

Seriøst manden sælge lykkeamuletter og magnet sengetøj.... Det burde måske sige lidt om seriøsiteten.

Link to comment
Share on other sites

hej

jeg skal til at begynde at træne igen, og har derfor læst lidt på lektien igen, for at få frisket det hele op. inde på alun så læste jeg denne ( http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test...tein-pulver.asp ) artikel om proteinpulver og deres virkning.

...der står bla. at 98% af det protein pulver vi køber er spildprodukter, pastauriseret, fyldt med tilsætningsstoffer, rystet og transporteret på en måde så det er ødelagt osv osv

98% af det der står på alun.dk er koncentreret pis&papir hvorfor du hvis du spørger mig slet ikke bør læse noget derinde :smile:

Har selv arbejdet på en proteinpulverfabrik, har spist skidtet i årevis og har også en forholdsvis god indsigt i fysiologi m.m., og for mig at se er det så godt som lige meget hvor du køber dit proteinpulver af de steder der reklameres for herinde - personligt køber jeg det hvor det er billigst - men det må jeg jo af gode grunde ikke skrive hvor det er herinde :)

Link to comment
Share on other sites

kan høre der er lidt delte meninger om alun, og det var da også et tilfælde jeg faldt over hjemmesiden.

og jeg har bestemt ikke råd til at kaste penge efter tvivlsomme produkter! er 17 år, arbejdsløs, og ikke engang på su :laugh: derfor jeg lige ville høre med jer herinde.

men det lyder som om det ikke er noget stads der øger ens succes med træningen markant?

og pioneer: er meget interesseret i den diskussion:P

Link to comment
Share on other sites

kan høre der er lidt delte meninger om alun, og det var da også et tilfælde jeg faldt over hjemmesiden.

og jeg har bestemt ikke råd til at kaste penge efter tvivlsomme produkter! er 17 år, arbejdsløs, og ikke engang på su :laugh: derfor jeg lige ville høre med jer herinde.

men det lyder som om det ikke er noget stads der øger ens succes med træningen markant?

og pioneer: er meget interesseret i den diskussion:P

Ud fra hvilke indlæg mener du at komme til den konklusion at proteinpulver er noget tvivlsomt stads?

Jeg vil hellere anbefale andre proteinkilder der er biligere og også indeholde micronæringsstoffer som vitaminer og mineraler.

Proteinpulver er også blevet meget dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Pioneer, hvad er din pointe egentlig nu? At man dør af proteinpulver?

Skulle vi ikke stoppe med den broscience.

Mht. proteinpulver,

er min pointe (ligesom sidst, i linkede tråd) at proteinkilder i sin naturlige form er, at foretrække istedet for isolater i form af vallepulver m.m.

Som ptp.. nævner bla. pga. de naturlige mikronutrienter..

Om man dør af proteinpulver? :laugh:

Som jeg skrev i linkede diskussion, er proteinpulver jo ikke noget som bevirker, at du akut falder død om..

Men vi skal jo alle dø på et tidspunkt..

Hvor langt vi kan udskyde dette, afhænger jo, formegentligt, blandt andet af hvor sundt vi lever.

Hvis man kan blive enige om at naturlige proteinkilder, er sundere end proteinpulver, giver svaret jo egentligt sig selv..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Mht. proteinpulver,

er min pointe (ligesom sidst, i linkede tråd) at proteinkilder i sin naturlige form er, at foretrække istedet for isolater i form af vallepulver m.m.

Som ptp.. nævner bla. pga. de naturlige mikronutrienter..

Om man dør af proteinpulver? :laugh:

Som jeg skrev i linkede diskussion, er proteinpulver jo ikke noget som bevirker, at du akut falder død om..

Men vi skal jo alle dø på et tidspunkt..

Hvor langt vi kan udskyde dette, afhænger jo, formegentligt, blandt andet af hvor sundt vi lever.

Hvis man kan blive enige om at naturlige proteinkilder, er sundere end proteinpulver, giver svaret jo egentligt sig selv..

Ja for satan. Altid bedre med naturlige proteinkilder!

4_300.jpg

bacon5.jpg

H_nsesalat_med_bacon_1.jpg

7.jpg

Jacked!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja for satan. Altid bedre med naturlige proteinkilder!

Lad nu være med a sænke niveauet mere end højest nødvendigt..

Tror godt du er klar over, at det ikke var bacon og brun sovs jeg havde i tanke..

Fedtkilder ville vist være en bedre betegnelse her..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Uden at at have nogen faglig baggrund at udtale mig ud fra, har jeg svært ved at se, at der skulle være noget skadeligt i proteinpulver. Der er tale om godkendte kosttilskud, der bliver kontrolleret af Fødevarestyrelsen. Jeg vil gerne tro på den med, at der er sundere at få sin protein som rigtig mad. Jeg foretrækker faktisk en liter mælk eller kakaomælk efter træning. Jeg køber bare ikke den med, at fordi det er pulver med protein udvundet fra valle, så er det per definition usundt. Er der egentlig nogen dokumentation for det synspunkt-At det naturlige altid er sundere Tja. Det kan da godt være. Egentlig sympatisk, hvis det er sådan. Det kan jo også være, at der ingen forskel er overhoved.

Link to comment
Share on other sites

mugge, det nævnte er ikke henvendt til dig, da det sikkert ikke er den holdning du repræsentere, men følgende slog mig lige da jeg læste netop det.

Anyways, jeg syntes det er sjovt, man sætter rigtig mad op som alternativ, og så nævner ting som kakao mælk, kakao mælk er ikke rigtig mad, det er billigt USUNDT sukkerstads. Det er nok også begrænset hvor meget ekstra positiv mikroernæring osv. der til forskel er at hente i regulær mælk, især hvis vi snakker ud over kalcium, fosfor og riboflavin, der alt sammen nemt kan dækkes ind igennem den resterende kost, eller et simpelt billigt tilskud. Forstå mig ret, jeg har intet imod skummetmælk, jeg tror bare ikke på nødvendigheden af selvsamme sat over for proteinpulveret. Snakker vi derimod, magert kød, fisk, soja produkter, bælgfrugter og så videre så kan jeg bedre forstå det.

Jeg syntes personligt protein pulveret er et fint SUPLEMENT, til de tidligere nævnte fødevare, ved suplement menes at man først og fremmest får sunde RIGTIGE fødevare NOK, og så kan man følge op for resten, og måske enda høste ekstra gevinster ved selvsamme - det med om naturlige fødevare nødvendigvis er sundere, er ikke en måde jeg mener man kan stille det op på. Hvis det var enten eller kunne jeg forstå det udgangs punkt - selv foretrækker jeg både og, også set ud fra et sundhedsperspektiv.

Uden det skal tages som om jeg nødvendigvis er enig i følgende, uden det skal misforståes, og uden at man læser det som om jeg annerkender Hatfield som autoritet, så bliver jeg lige nødt til for 'hyggens skyld' at citere hatfield fra hans zigzag diet artikkel, inden det ender i for meget back to nature haløj:

Because man has been able to improve on Mother Nature's original work in many of life's arenas, there are some "superfoods" available which are plain and simply BETTER than the normal diet for serious fitness training.
There are many instances where your body either requires or can make good use of certain nutrients in greater amounts than what can be derived from Mother Nature alone;

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Prøv at registrere jeres kostsammensætning, inkl mikronæringsstoffer i en periode. SÅ kan i selv vurdere om proteinpulver er en god idé eller ej.

Det blive rikke lettere med for mange vitmainfattige fødevarer, så som proteinpulver, cacaomælk etc..

Et godt bud er helsevagtens produkt. Jeg er blevet meget begejstret for det og det viser mig helt klart at det ikke gør det nemmere at dække ens behov hvis man indtager for meget proteinpulver.

Om proteinpulver er bedre efter træning?

Der er ikke overbevisende beviser for den antagelse, men det kan være praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at registrere jeres kostsammensætning, inkl mikronæringsstoffer i en periode. SÅ kan i selv vurdere om proteinpulver er en god idé eller ej.

Det blive rikke lettere med for mange vitmainfattige fødevarer, så som proteinpulver, cacaomælk etc..

Et godt bud er helsevagtens produkt. Jeg er blevet meget begejstret for det og det viser mig helt klart at det ikke gør det nemmere at dække ens behov hvis man indtager for meget proteinpulver.

Om proteinpulver er bedre efter træning?

Der er ikke overbevisende beviser for den antagelse, men det kan være praktisk.

det lyder som om du har styr på det, så der er vel ingen grund til at jeg bruger tid og penge på helsevagtens program, hvis jeg kan få det at vide af dig.. hvad har så virket bedst på dig efter træning?

Link to comment
Share on other sites

det lyder som om du har styr på det, så der er vel ingen grund til at jeg bruger tid og penge på helsevagtens program, hvis jeg kan få det at vide af dig.. hvad har så virket bedst på dig efter træning?

Prøv dig frem!

Det der har virket bedst er at spise korrekt i det hele taget.

Da jeg lå i stort kcal overskud og tog valleprotein før under og efter træning mixet op med druesukker restituerede jeg fantastisk godt. Jeg er dog ganske overbevist om at kcal overskudet var det afgørende. FOr andre gange jeg har ligget i mindre kcal overskud og ikke lagde vægt på næring rundt om træning var restitutionen også god,bare ikke helt lige så god.

Hvis du er i stort kcal overskud er det ikke svært at få dækket dit næringsbehov og supplere med tilskud så som valleprotein. Men jeg syntes man skylder sig selv at være sikker på at man:

1. Ligger i overskud.

2. Får en velafbalanceret komplet kost.

3. får næring lige efter træning.

Når det er på plads kan man sammenligne imellem flydende eller fast føde efter træning.

Husk også at yoghurt i sig selv giver en god insulin respons. Man behøver ikke overlæsse sig selv med druesukker for at få en insulin respons..

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/66/5/1264.pdf

Måske kunne vi bede folk om poste det der virker bedst for dem efter træning og se hvad deres erfaringer er...

Link to comment
Share on other sites

Prøv dig frem!

Det der har virket bedst er at spise korrekt i det hele taget.

Da jeg lå i stort kcal overskud og tog valleprotein før under og efter træning mixet op med druesukker restituerede jeg fantastisk godt. Jeg er dog ganske overbevist om at kcal overskudet var det afgørende. FOr andre gange jeg har ligget i mindre kcal overskud og ikke lagde vægt på næring rundt om træning var restitutionen også god,bare ikke helt lige så god.

Hvis du er i stort kcal overskud er det ikke svært at få dækket dit næringsbehov og supplere med tilskud så som valleprotein. Men jeg syntes man skylder sig selv at være sikker på at man:

1. Ligger i overskud.

2. Får en velafbalanceret komplet kost.

3. får næring lige efter træning.

Når det er på plads kan man sammenligne imellem flydende eller fast føde efter træning.

Husk også at yoghurt i sig selv giver en god insulin respons. Man behøver ikke overlæsse sig selv med druesukker for at få en insulin respons..

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/66/5/1264.pdf

Måske kunne vi bede folk om poste det der virker bedst for dem efter træning og se hvad deres erfaringer er...

Jeg er enig i dine punkter 2 og 3.

I den periode af mit liv hvor min træning var mest seriøst og gennemført, vil jeg våge turde påstå at jeg har prøvet de fleste kombinationer, dertil har jeg altid i selvsamme perioder, ført en meget detaljeret log.

I forbindelse med kost omkring træningen, har jeg både haft lange perioder, hvor jeg har kokkereret desideret måltider med kylling, rødtkød - bemærk her at kyllingekødet fordøjes hurtigtst af de to, tunshakes, pasturiseret æggehvide, der har har været medbragt, jeg har benyttet mælketyper, og jeg har benyttet forskellige typer proteinpulver - alle de førnævnte i kombination med frugt, grøntasger, juice, maltodextrin, druesukker, brød, og alle tænkelige kombinationer af selv samme. ja da jeg gik i gymnasiet, havde jeg enda en periode, hvor mig og min træningsmakker altid drak en god øl postshake. Jeg har trænet over lange perioder kun ved brug af ren kost, og jeg har trænet under mange forskellige kosttilskud senarioer, nogle dårligere og bedre end andre.

Inden jeg skriver videre, vil jeg starte med at sige, at jeg da selvfølgelig er helt enig i at protein pulver ikke er et must, det betyder ikke at det i ufattelig mange senariumer sagtens kan være en god ide. Men som sagt så ser jeg klart dine egne punkter 2 + 3 som første priotet, om end jeg også har tilfælde hvor jeg ville vælge at gå på kompromi med 3, men det høre ikke denne tråd til.

Grunden til jeg ikke er enig med 1, selv om jeg er klar over, at det er fordi du tænker mikroernæringen med ind i billede, er at jeg ved adskillige forsøgs perioder, faktisk hver gang har kunne logge betydelig forskel i evnen til at holde på muskemassen, når jeg har benyttet whey cirklet omkring træningen, frem for almindelig mad - det skal her bemærkes at jeg i disse perioder samtidigt har bibeholdt hvad jeg mener er rigeligt mikroernæring - normaltvis spiser jeg også mere protein når jeg cutter, end når jeg gainer.

Det overstående gør sig generelt gældende når jeg har cuttet, men særligt syntes jeg at havde kunne registrere forskellen på selvsamme, de få gange jeg har været under 10% kropsfedt, da jeg i sin tid vare nede på de 8% havde jeg voldsom problemer med at cutte den rigtige type masse, og altså holde på muskelmasse da jeg gik de sidste procenter ned også selv om kcalunderskudet var virkelig minimalt, på det tidspunkt benyttede jeg en blanding af kylling grøntsager og frugt postexercise, hvilket jeg skiftede ud med whey og frugt postexercise, og jeg tilføjede samtidigt whey og fedt preexercise, og whey og friskpresset juice under selve træningen, jeg benyttede i forvejen og under begge tilfælde 5 gram glucose stammende fra de glucose piller man kan købe til diabetikere 5-10 minutter inden træningen.

Måske er det tilfældigt og mere spekulativt, men jeg har også oplevet hvad jeg vil kalde effekter af et bedre imunsystem, under SÆRLIG BESTEMTE diæt forhold er jeg feks. simpelthen blevet lettere syg HVERgang jeg har undladt whey, vi snakker måske om 8-10 perioder af forholdsvis med og uden, placebo? det skal jeg ikke kunne udelukke, men vi snakker reel fysisk syg. irrelevant for diskussionen, men det samme gør sig iøvrigt gældende for mig med vitamin-c postexersice.

Ang. overskudet, så deler jeg nok noget der ligner den opfattelse ptpoul nævner. Jeg har benyttet whey i de perioder med overskud hvor jeg har haft de bedste resultater, men det er ikke sikkert den har haft den helt store betydning.

For at tilføje ud over protein snakken, så kan jeg sige at kulhydrat mæssigt, har jeg haft de bedste resultater hvor jeg har brugt frugt sammen med whey, ihvertfald postexercise, men det skal her nævnes at træning, kost, stress og andre forhold her ikke er direkte sammenlignelige med de tilsvarende ved brug af det billige sukkerstads. Jeg har haft klienter der har gainet bedre på sukkerstaset, men det har her udgjort en meget lille del af den samlede kost. Min anbefaling her er derfor altid at ligge ud med frugten, og så evt. prøve at teste og sammenligne med sukkerstadset hvis man ikke er tilfreds.

Det kan dertil nævnes at flere jeg kender, der får lavet jævnligt bloodwork, har set en direkte forbedring af blodprofilen i henhold til kolesterol og triglycerider ved indtag konsekvent indtag af soya protein af ordentlig kvalitet, dermed slet ikke sagt det samme ikke kan ske ved indtag af soya fødevare, men den sidste må jeg indrømme jeg ikke personligt har eksperimenteret konsekvent nok med til at det er noget jeg vil udtale mig om, da jeg finder den besværlig, soya mælk drikker jeg jævnligt, men det er en relativ dyrere fornøjelse.

Som almindelig anbefaling - vil jeg personligt mene, de fleste risikofrit og med fordel, sagtens kan slippe afsted med, at lade den ekstra mængde protein man har behov for, modsvarende ikke trænende mennesker, gøre sig ud af proteinpulver - men det er ikke noget jeg vil insistere på at folk nødvendigvis MÅ gøre - og som sagt kan man sagtens og uden tvivl få fantastiske resultater uden nogensinde at havde brugt whey eller andre tilskud.

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share