Tage på.


Mankind
 Share

Recommended Posts

- Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted, men flyt det hvis det ikke er tilfældet.

Jeg vejer for lidt. Det er ikke min vægt der genere mig - det er mere mit mangel på fedt.

Jeg er tynd som en pind. Tydelige knogler ved skulderen, hofteknogler der stikker ud (Folk slår sig ligefrem på dem..) og lign.

De to forskellige sundhedssygeplejersker jeg har snakket med gennem tiden har begge sagt noget lign. : At jeg skal spise mere brun sovs(spise federe), og at jeg skal begynde på noget bodybuilding..

Jeg syntes selv at jeg spiser meget. Dog ikke kun sundt, der er en del slik og sodavand.. Og jeg træner en smule før jeg går i seng.

Ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg har altid været tynd og høj.

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vigtigt - bare noget du kan holde ud at spise en masse af!

Kalkun- og kyllingepålæg er generelt et godt udgangspunkt - men find kædpålæg med lav fedtprocent (under 5%) og højt proteinindhold (over 15%), så er du godt kørende. Dvs. at skinke, hamburgerryg og kamsteg mfl også er fine bud.

Igen - det vigtigste er at du finder noget at spise, som du kan lide, og som du kan spise en masse af!

Hvad er din højde/vægt/alder?

Link to comment
Share on other sites

Lad mig lige pointere kraftigt, at du _IKKE_(med ild i) ønsker at tage på i fedt. Det du ønsker er, at tage på i muskler.

Så lad være med at bilde dig selv ind, at du gerne vil tage på i fedt. Der er absolut INGEN fordel i at tage fedt på.

Forstå mig ret: Du må gerne LÆRE at spise ordenligt. Men, du skal ikke GÅ efter at tage fedt på.

Link to comment
Share on other sites

Et par facts i forhold til emnet, og til sidst et forslag til en simpel approach:

1. Manipulation af kropsvægt er ALTID et relativt simpelt regnestykke! - Indtag mere energi end du forbruger og du VIL tage på - her skal så medregnes, at metabolismen kan justere sig opadgående, især ved et større kcaloverskud, en sådan opgang skal selvfølgelig medregnes under den valgte approach!

2. Variation i stofskiftet er stort set altid overvundet - jeg har endnu aldrig oplevet en klient, der ikke kunne gaine kropsvægt, og her snakker vi godt 8 års arbejde specifikt med elite udøvere!

3. De fleste mennesker, der ikke kan gaine kropsvægt overestimere deres energiindtag, og indtager altså meget mindre mad end de regner med!

4. Appetit, kan ALTID øges over en periode, og større kost indtag kan ligeledes altid tilvendes over en periode!

5. Der findes en mekanisme, populært af nogle bla. kaldet G-flux, der dækker over det energi-turnover man har, et højt stofskifte vil ifølge denne TEORI udelukkende være et plus hvis man ønsker at gaine. (teorien er for omfattende til denne omgang, men pointen er at man ikke kan have et stofskifte, der er så højt at det kan stoppe en fra at kunne gaine muskelmasse)

6. Du ønsker altid at gaine konstant muskelmasse, med så lidt fedt gain som muligt - hvis din vægt er så lav som beskrevet, så bør din fedtprocent være det samme - en fornuftig retningslinje, er altid at forsøge at holde dig under 10-15%(10 er at foretrække), volds gaining er IMO et men fra oldtiden og narko klumpedumer, det er unødvendigt, og upraktisk.

En simpelt og anbefalelsesværdig approach der ALTID virker, vil være kunne se således ud (og cut the crap, ingen har sagt det skal være nemt ):

a. Hvis du har mulighed for det så få målt din fedtprocent, tag kropsmål (cm mål) på de vigtigste kropsplaceringer, og vej dig selv.

b. Under HELE perioden måles kropsvægten max hver anden dag, gerne hver dag (sørg for altid at gøre det under samme forhold, på samme tid, med samme vægt - efter morgen urinering vil være det bedste tidspunkt), der kan forekomme voldsomme udsving, og desiderede fejlresultater, det nemmeste er blot at slette disse udfald, det du er ude på at skabe er en samlet statestik. Prøv at måle alle kropsmål min en gang om ugen. Prøv ligeledes at få målt din fedtprocent så tid som muligt under forløbet. Hold en meget detaljeret log over alle disse ting!

c. Log dit kost indtag (kcal, og makronæringsstof fordeling, altså, proten, fedt og kulhydrat i gram) i en uge til 14 dage PRÆCIST, og find dit gennemsnitlige indtag.

d. juster din kost profil, så du får protein NOK af ordentligt kvalitet, fedt NOK af den rigtige type og i ordentlige forhold, og fornuftige kulhydrater for resten.

En nem praktisk approach vil være:

- 1,5-2,5 gram protein per kg kropsvægt(kg du vejer), tæl kun kvalitets protein med i regnestykket.

- støvsug din almindelige kost mest muligt for fedt (det vil sige vælg kun fedtfattigt kost)

- indtag i alt 1 gram fedt per kg kropsvægt; fratræk den fedtmængde du har i din kost - og del resten op så du tilføjer fedt fra tilskud, op til behovet, med en 50-50 blanding, af feks, UDO's choise og ekstra jomfru oliven olie - du kan hertil indtage 3-5 gram fiske olie (EPA & DHA), eller bedre et EPA, DHA, og GLA kombi produkt. (fidusen er at ende med en optimal ballance imellem N3, N6 og N9 fedtsyre, og undgå for meget mættet fedt - det kan gøres andereldes, med det nævnte er en nem praktisk appraoch)

- Indtag min 600 gram frugt og grønt per dag

- Fyld op til det energi indtag du skal indtage, med gode kulhydrater for resten.

e. øg dit DAGLIGE energiindtag, med 200 kcal en gang om ugen, til du begynder at gaine LANGSOMT, hvis processen går i stå så øg på samme måden igen, til den er igang igen, og fortsæt således, enten til du når den vægt du vil opnå, eller til du har gainet for meget fedt (hvis det sker, kan du nedjustere på samme måde med 500kcal per uge, til du opnår et fedt tab, på ca 500 gram per uge, der holdes konstant til du har tabt den ønskede fedtmasse, hvorfra proceseen kan startes forefra.)

Enjoy

M.V.H

Heliotropen

Link to comment
Share on other sites

Han er 13 år... Din krop er i gang med at udvikle sig, det kan du ikke gøre noget ved. Når du bliver 18-20 år bliver din krop mere "normal" og du kan begynde at forme den. Du skal ikke tænke så meget over tingene på nuværende tidspunkt, alle mennesker er bygget forskelligt:) Spis sundt og mere mad, det skader aldrig og er umiddelbart vejen. jeg synes ikke du skal gå i gang med kcal tælling osv... Det hører ikke en tynd 13 årig til!

Link to comment
Share on other sites

a. Hvis du har mulighed for det så få målt din fedtprocent, tag kropsmål (cm mål) på de vigtigste kropsplaceringer, og vej dig selv.

Kan man få foretaget det hos en såkaldt "sundhedsplejerske" i skolen?

d. juster din kost profil, så du får protein NOK af ordentligt kvalitet, fedt NOK af den rigtige type og i ordentlige forhold, og fornuftige kulhydrater for resten.

Hvilket er "rigtig kvalitet" ??

e. øg dit DAGLIGE energiindtag, med 200 kcal en gang om ugen, til du begynder at gaine LANGSOMT, hvis processen går i stå så øg på samme måden igen, til den er igang igen, og fortsæt således, enten til du når den vægt du vil opnå, eller til du har gainet for meget fedt (hvis det sker, kan du nedjustere på samme måde med 500kcal per uge, til du opnår et fedt tab, på ca 500 gram per uge, der holdes konstant til du har tabt den ønskede fedtmasse, hvorfra proceseen kan startes forefra.)

Hvordan ved man så hvor man skal skære ned? der hvor man bare har øget?

Edited by cIIZ
Link to comment
Share on other sites

Frederik, hvis han vil tælle kalorier så lad ham dog det. det skal alderen da ikke ændre på-

Lad mig påstå, at børn i den alder ikke forstår kroppens behov og de har garanteret heller ikke ressourcer til at give kroppen det den mangler - i så fald. Det er ikke sikkert, at mor vil hoste op med flere tusinde månedligt.

Spis min dreng, der er god tid ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share