Træning med skinnebensbetændelse


lars1977
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har løbet on/off i 10-12 år men har aldrig haft ondt i skinnebenene før. Sandsynligvis grundet en meget overilet påbegyndelse af løbe-intervaltræning her over sommeren gik det for en måneds tid siden op for mig at jeg nok havde reddet mig en mild skinnebensbetændelse. Før hen har jeg altid bare 'luntet' afsted med en 10-13 km i timen. Smerten opstår først efter jeg har løbet et stykke tid (et par km), og forsvinder så snart jeg holder op med at løbe igen. Det er ikke en smerte der ville forhindre een i at løbe for livet, men nok til at man kan mærke et eller andet ikke er, som det burde være.

Jeg har så konstateret at jeg ikke får ondt i benene af at løbe på trappe eller at løbe baglæns. Men jeg vil høre hvad i mener - om jeg så med nogenlunde sindsro kan gå over til trappe/baglæns løb i en periode, eller jeg helt bør holde inde med løbetræningen, og finde på noget andet? Det skal siges at hvis jeg løber (forlæns) efter trappetræningen så får jeg ondt i benene med det samme.

Hilsner

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme symptomer som dig for 3 år siden: en forholdsvis svag smerte i skinnebenene, der satte ind efter 2-3 km. 30. min efter endt løbetur var smerterne væk. Så jeg fortsatte bare med at løbe på det. Men en dag gik smerterne ikke væk efter løbeturen, og det endte med, at jeg led af kronisk skinnebensbetændelse i 2 år, som endte ud med en opreation (der viste sig succesfuld).

Mit råd: giv det hvile - erstat din løbetræning med fx. svømning de næste par uger. Det er muligt, at det ikke gør ondt, når du løber baglæns eller op ad trapper, men jeg ville ikke tager nogle chancer. Jeg har i hvert fald lært på den hårde måde, at skinnebenene er nogle sarte størrelser, der skal pusles omkring.

Mit råd hviler kun på egne, praktiske erfaringer.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme symptomer som dig for 3 år siden: en forholdsvis svag smerte i skinnebenene, der satte ind efter 2-3 km. 30. min efter endt løbetur var smerterne væk. Så jeg fortsatte bare med at løbe på det. Men en dag gik smerterne ikke væk efter løbeturen, og det endte med, at jeg led af kronisk skinnebensbetændelse i 2 år, som endte ud med en opreation (der viste sig succesfuld).

Mit råd: giv det hvile - erstat dine løbetræning med fx. svømning de næste par uger. Det er muligt, at det ikke gør ondt, når du løber baglæns eller op ad trapper, men jeg ville ikke tager nogle chancer. Jeg har i hvert fald lært på den hårde måde, at skinnebenene er nogle sarte størrelser, der skal pusles omkring.

Mit råd hviler kun på egne, praktiske erfaringer.

Jeg skulle lige til at skrive det samme :smile:

Det eneste jeg lige ville tilføje er, at fordi det ikke går ondt når du løber, og lige efter, er fordi du bliver varm. Så snart du bliver kold eller dagen efter kommer smerten normal tilbage meget værre. Jeg døjer selv med det lige nu, og irretere mig af h.... til, der er bare ikke andet at gøre ned at omstrukturere træningen en måneds tid eller mere. Lyt til kroppen, det er den klogeste læge du har!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.. jeg vil følge jeres råd og sætte løbeskoene på hylden. Så må jeg tage en testløbetur om en måneds tid og se om der er nogen forbedring.

Jeg går ud fra at enhver øvelse som ikke involverer trampen er ok for skindebenene? Så fx cykling, krospvægt-squat o.l. er forsvarligt?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.. jeg vil følge jeres råd og sætte løbeskoene på hylden. Så må jeg tage en testløbetur om en måneds tid og se om der er nogen forbedring.

Jeg går ud fra at enhver øvelse som ikke involverer trampen er ok for skindebenene? Så fx cykling, krospvægt-squat o.l. er forsvarligt?

Skulle det da være. Jeg dyrker selv tung styrketræning 2 gange om ugen med 130kg squat uden problemer. Svømning, cykling eller lign. skulle også være fint.

Glemte lige før, jeg har læst at vippe-øvelser med foden skulle kunne hjælpe, altså læg-øvelser. Jeg kan ikke rigtig mærke det hjælper på mig, men måske hjælper det på dig, prøv det hvis du har lyst.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

De råd du har fået er god nok og jeg vil kun bakke op om dem, lyt til din krop.

Jeg har dog en ny ting til dig hvis du gerne vil bevare din aerobe kapacitet og samtidig kunne holde din løbestil, så skulle du prøve aqua-jogging/løb. Her har du ingen stød op igennem kroppen, plus at du samtidig holder dine muskler og krop igang med det den er vant til.

Inden du helt fejer dette af banen kan jeg sige, at der er flere eliteløbere som ved skader i underben og fødder har holdt deres træning ved lige gennem aqua-jogging og endda sat eller været meget tæt på at slå deres rekorder kort efter de kom tilbage på banen/vejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde samme symptomer som dig for 3 år siden: en forholdsvis svag smerte i skinnebenene, der satte ind efter 2-3 km. 30. min efter endt løbetur var smerterne væk. Så jeg fortsatte bare med at løbe på det. Men en dag gik smerterne ikke væk efter løbeturen, og det endte med, at jeg led af kronisk skinnebensbetændelse i 2 år, som endte ud med en opreation (der viste sig succesfuld).

Mit råd: giv det hvile - erstat din løbetræning med fx. svømning de næste par uger. Det er muligt, at det ikke gør ondt, når du løber baglæns eller op ad trapper, men jeg ville ikke tager nogle chancer. Jeg har i hvert fald lært på den hårde måde, at skinnebenene er nogle sarte størrelser, der skal pusles omkring.

Mit råd hviler kun på egne, praktiske erfaringer.

Hvordan kan det være det endte ud med en operation...?

jeg har selv rigtig store problemer med skinnebenene, pt er det kun det højre jeg har problemer med. Fordi jeg træner for meget, og er lidt mange for hvad der ske hvis jeg fortsætter, nogle dage gør det ondt bare jeg går, og jeg har også kunne mærke det et par dage efter hvor jeg har siddet ned og så har jeg kunnet mærke at det lige "snurrer" ved skinnebenet, eller hvad man skal sige.

Jeg elsker og løber, skal bare lige ud og se om jeg kan engang imellem, det er bare sjællent det går godt, ellers træner jeg 3-4 gange om ugen, hvor jeg bruger en del crosstrainer og går til spinning.

Jeg har prøvet at søge en masse, men har aldrig hørt det har endt ud i operation, så er lige lidt nysgerrig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være det endte ud med en operation...?

jeg har selv rigtig store problemer med skinnebenene, pt er det kun det højre jeg har problemer med. Fordi jeg træner for meget, og er lidt mange for hvad der ske hvis jeg fortsætter, nogle dage gør det ondt bare jeg går, og jeg har også kunne mærke det et par dage efter hvor jeg har siddet ned og så har jeg kunnet mærke at det lige "snurrer" ved skinnebenet, eller hvad man skal sige.

Jeg elsker og løber, skal bare lige ud og se om jeg kan engang imellem, det er bare sjællent det går godt, ellers træner jeg 3-4 gange om ugen, hvor jeg bruger en del crosstrainer og går til spinning.

Jeg har prøvet at søge en masse, men har aldrig hørt det har endt ud i operation, så er lige lidt nysgerrig.

Min skinnebensbetændelse udviklede sig til det, der hedder 'kronisk compartment syndrom'. Men altså, det er ikke noget, der sker ret tit. Du kan læse om det her:

http://www.hamlet.dk/idraet/skinneben.php

Jeg blev diagnosticeret og opereret inde på Odense Universitetshospital. Diagnosen foregår ved en trykmålingstest. Du skal løbe en kilometers penge på et løbebånd, og så måler de bagefter trykket i dine skinneben ved at jage en nål ned i skinkerne. Hvis trykket så er for højt, så er en operation en mulighed, men det er langt fra sikkert, at den vil gavne. Operationen går i alt sin enkelthed ud på, at de løsner noget muskelhindevæv omkring den muskel, hvor trykket er for højt - det har så en positiv effekt ved nogle. Det hjalp mig. Jeg mærker stort set ikke noget til det mere. Jeg har derimod en god bekendt, der lider af det samme - på 5. år. Han kommer nok aldrig af med det, han har fået 2 operationer på hvert ben.

Så jeg har en sund respekt for mine skinnebens sarthed.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Min skinnebensbetændelse udviklede sig til det, der hedder 'kronisk compartment syndrom'. Men altså, det er ikke noget, der sker ret tit. Du kan læse om det her:

http://www.hamlet.dk/idraet/skinneben.php

Jeg blev diagnosticeret og opereret inde på Odense Universitetshospital. Diagnosen foregår ved en trykmålingstest. Du skal løbe en kilometers penge på et løbebånd, og så måler de bagefter trykket i dine skinneben ved at jage en nål ned i skinkerne. Hvis trykket så er for højt, så er en operation en mulighed, men det er langt fra sikkert, at den vil gavne. Operationen går i alt sin enkelthed ud på, at de løsner noget muskelhindevæv omkring den muskel, hvor trykket er for højt - det har så en positiv effekt ved nogle. Det hjalp mig. Jeg mærker stort set ikke noget til det mere. Jeg har derimod en god bekendt, der lider af det samme - på 5. år. Han kommer nok aldrig af med det, han har fået 2 operationer på hvert ben.

Så jeg har en sund respekt for mine skinnebens sarthed.

Tak for svaret, det er rart lige og vide lidt mere om det, for at se hvad man kan gøre.

Operation er dog lige i overkanten for mig, men det er rart og høre at det har hjulpet på dig.

Jeg er ved at være rigtig træt af det, når man så gerne vil ud og løbe og når man kan mærke det når man går og sidder ned.

jeg er ondt på indersiden er højre skinneben, et område på ca. en 5 kr. hvor jeg er helt øm, det har dog fortaget sig lidt efter jeg tog ispose på i foregårs efter træning. og så gør det ellers bare rigtig ondt når jeg så begynder og løbe. så nu tager jeg et dage uden træning og håber det bliver lidt bedre. selvom jeg tvivler da jeg har holdt rigtig mange pause de sidste par år med at løbe, og har så bare trænet på andre måder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share