Styrketræning+kosttilskud og vægttab samtidig?


Frederikk
 Share

Recommended Posts

Hej glade motionister :-)

Jeg har lige meldt mig ind i et træningscenter, med formål om at tabe mig, og opbygge muskler.

først og fremmest; er det muligt?

hvordan skulle man kombinere det?

ville det fx være en ide at træne for muskel opbygning hver anden dag og vægttab hver anden dag?

det skal siges at jeg har intentioner om at bruge proteinpulver, og evt kreatin?

Og det er så der min tvivl ligger, ville det være at fortælle kroppen at den skulle "tage på!"

og så at den skulle "tabe sig!" på samme tid?

og hvordan beregner man i såfald hvor meget proteinpulver og kreatin(piller) man skal indtage?

på forhånd tak for hjælpen!

//Frederikk

Link to comment
Share on other sites

Det muligt, ja, men ikke er særlig stort omfang. Hvis du er helt nybegynder indenfor styrketræning, er der en god chace for at øge din muskelmasse, selv om du ligger i et beskedent energiunderskud. Du vil dog næppe øge ligeså meget, som hvis du var i et beskedent energioverskud istedet. Som du selv siger, beder du kroppen om at øge vægten, selv om du er i energiunderskud, hvilket teoretisk ikke er muligt.

Du kan sådan set godt skifte hveranden dag, men personligt vil jeg ikke anbefale dette, da det kan være eget besværligt at styre for en nybegynder. Det kræver du kender dit præcise ligevægtsindtag, og du styre din kost meget præcist. Det er sådanne ting, nogle professionelle bodybuildere leger med.

Det vil sikkert være nemmere for dig at skifte mellem energiover- og underskud ca. hver 3. måned eller deromkring. På den måde kan du bedre holde øje med vægten, og se/måle om din muskelmasse forøges, eller om det er fedtdepoterne der forøges. En mindre forøgelse af fedtdepoterne er dog forventeligt under en længere periode overkud, afhængig af hvor stort et overskud du er i naturligvis.

Om du vil starte med en større muskelforøgelse, eller vægttab med mindre muskelforøgelse, må du så gøre op med dig selv jo.

Proteinpulver efter træning, vil jeg som udganspunkt altid anbefale, så længe det er whey-protein, da det er hurtigtoptagende. Kreatin er en smagssag. Det virker ikke på ca 25% af alle der bruger det, men nogle er vildt glade for det. Det er et af de produkter, hvor man næsten skal lave sine egne erfaringer, hvis man er i tvivl. Bare husk på det giver en hurtig vægtforøgelse, pga. kreatinen binder mere væske i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sådan set godt skifte hveranden dag, men personligt vil jeg ikke anbefale dette, da det kan være eget besværligt at styre for en nybegynder. Det kræver du kender dit præcise ligevægtsindtag, og du styre din kost meget præcist. Det er sådanne ting, nogle professionelle bodybuildere leger med.

Det vil sikkert være nemmere for dig at skifte mellem energiover- og underskud ca. hver 3. måned eller deromkring. På den måde kan du bedre holde øje med vægten, og se/måle om din muskelmasse forøges, eller om det er fedtdepoterne der forøges. En mindre forøgelse af fedtdepoterne er dog forventeligt under en længere periode overkud, afhængig af hvor stort et overskud du er i naturligvis.

Sad lige og læste et interview med Klaus Riis, hvor han fortæller at han bulker i to uger og cutter i én - når han så skal være helt fit op til en konkurrence bytter han rundt og gør det modsatte i et stykke tid.

Det er jo også en måde at gøre det på.

Det kan læses på Hr. Kirchenbrandts blog, mener jeg..

Hestbech.

Link to comment
Share on other sites

Sad lige og læste et interview med Klaus Riis, hvor han fortæller at han bulker i to uger og cutter i én - når han så skal være helt fit op til en konkurrence bytter han rundt og gør det modsatte i et stykke tid.

Det er jo også en måde at gøre det på.

Det kan læses på Hr. Kirchenbrandts blog, mener jeg..

Hestbech.

Der findes jo et utal af muligheder, og der er ikke én metode der er perfekt. Det kommer helt an på personens træningsholdning og udgangspunkt. Hvis du er stærkt overvægtig, skal du nok have en lang periode med underskud, og er du stærkt undervægtig, kan du sikkert "bulke" i flere år, før den første periode med planlagt energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share