depression pga kosten?


mxo
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har i snart 10-11 måneder døjet med meget store humørsvingninger, lige når jeg står op har jeg det så dårligt at jeg kun tænker på at forsvinde fra denne verden, efter et par timer begynder jeg at mærke at jeg ikke har samme følelse mere, når jeg så spiser mit første måltid kl ca. 13-14 får jeg igen samme fornemmelse kan mærke at det sker oppe i hjernen kan ikke selv styre det får bare lyst til at begå selvmord og tænker negativt om alt prøver at få mig op i godt humør men det lykkedes ikke, det skal lige nævnes at det sker næsten hvergang jeg spiser, undlader jeg at spise stiger min humør jeg bliver glad og mere energifuld, forstår det ikke helt burde det ikke være omvendt?

Jeg har i flere måneder undgået kulhydrater totalt fra min kost og levede næsten kun af proteiner men det fandt jeg ud af gjorde mig søvnløs og endnu mere trist så er igen begyndt at spise groft brød etc. det hjalp i starten men ikke mere.

mit spørgsmål er, skyldes min depression min kost eller er det psykisk?

Link to comment
Share on other sites

mangel på D Vitamin (D3 mener jeg) kan give humørsvingninger. Hvis du sjældent er i solen og ikke har fisk på menuen, kan det være svært, at få nok via kosten.

Prøv i så fald med kosttilskud.. Der er sjældent nok i alm. multivitamin. D3 vitamin findes som regel, i tilstrækkelig dosis, i Kalk-tilskud.

At opholde sig i solen om vinteren, hjælper ikke kroppen til at danne D-Vitamin, så her er det specielt relavant.

Om det så skyldes kost eller noget psykisk er jo ret svært at svare på og er ikke klar over i hvilken grad kost kan have indflydelse. Er det en reél depression der er på vej, er det vigtigt du holder godt øje med det og reagerer på det (søg læge) inden dette ikke længere er muligt.. Selv lægebesøg kan vise sig som en næsten umulig opgave, hvis du kommer for langt ned.

Vær ikke bange for medicin. Depression er hårdere ved kroppen end næsten enhver form for medicin, der behandler det.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har i snart 10-11 måneder døjet med meget store humørsvingninger, lige når jeg står op har jeg det så dårligt at jeg kun tænker på at forsvinde fra denne verden, efter et par timer begynder jeg at mærke at jeg ikke har samme følelse mere, når jeg så spiser mit første måltid kl ca. 13-14 får jeg igen samme fornemmelse kan mærke at det sker oppe i hjernen kan ikke selv styre det får bare lyst til at begå selvmord og tænker negativt om alt prøver at få mig op i godt humør men det lykkedes ikke, det skal lige nævnes at det sker næsten hvergang jeg spiser, undlader jeg at spise stiger min humør jeg bliver glad og mere energifuld, forstår det ikke helt burde det ikke være omvendt?

Jeg har i flere måneder undgået kulhydrater totalt fra min kost og levede næsten kun af proteiner men det fandt jeg ud af gjorde mig søvnløs og endnu mere trist så er igen begyndt at spise groft brød etc. det hjalp i starten men ikke mere.

mit spørgsmål er, skyldes min depression min kost eller er det psykisk?

Har du snakket med din læge om det? Hvis ikke så gør det. Selvmordstanker er et af de alvorligste symptomer ved depression, uanset årsagen. Du må ikke sidde disse tanker overhørig. Det kan godt være at du lige nu kan bortrationalisere selvmordstankerne og sige pyt. At du tænker at det ikke er så alvorligt endda. Men hvis de først er der, er sandsynligheden for at du realiserer tankerne, hvis du får chancen, meget stor.

Du lader yderligere til at lide af en eller anden form for spisevægring, når du skriver at du spiser dit første måltid kl. 13-14 og at du bliver mere glad og lykkelig ved slet ikke at spise.

De to tilstande er noget rigtig møg at sidde med. Det er ikke unormalt at depression og anorexi går hånd i hånd.

Lov mig, at det første du gør på fredag er at tage kontakt til din egen læge (evt. først mandag, vi går jo ind i kristi himmelfartsferien nu) og forklarer situationen. Skid hul i at du måske synes at det er pinligt. Lægen ved hvad der skal gøres og er vant til at håndtere den slags henvendelser.

Hvis du får selvmordstanker igen, både før eller efter at du har snakket med din læge, så ring til livslinen på tlf 70 201 201 eller gå ind på deres hjemmeside her og læs mere.

Det kan godt være at du synes at det her lyder som en ekstrem reaktion på dit indlæg, men MXO selvmordstanker, uanset kost og ernæring, er noget lort. Der er uden tvivl mennesker, for hvem selvmord er en reel og rationel løsning på deres problemer, men hvis du ellers er ung, har et helt liv foran dig og ikke har andre fysiske problemer, så er selvmord bare ikke en løsning. Forskning viser at laaaaaangt størstedelen af folk der overlever selvmordsforsøg vender tilbage til deres liv og er tilfredse med at de overlevede.

Så lad tvivlen komme livet til gode og søg hjælp!

Skriv gerne igen og del dine tanker.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal lede efter ét enkelt svar på dine humørsvinginger...

Jeg synes i stedet du hurtigst skal kontakte en psykiatrisk skadestue, hvis du går med tanker om at tage dit eget liv.

Hvor der er mørke skygger er der meget lys.

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Tror personligt der kan være mange grunde. Hvis du kan få fingre i "I want to look like that guy" filmen, kan du se at han på et tidspunkt er ved at bryde helt sammen. 'Problemet' er at det er en livsstil som passer de fleste ret dårligt, set i forhold til det normale sociale liv man har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share