For meget vitamin??


B
 Share

Recommended Posts

Hvad kan der ske hvis man indtager mere vitamin end kroppen kan klare?? Fx flere piller hvor der er 800-1000% af den anbefalede daglige mængde af et vitamin i?? Jeg ved godt at de er beregnet til folk, der dyrker meget motion, men kan man ikke få for meget alligevel??

Link to comment
Share on other sites

Vitaminer kan deles ind i to grupper - fedtopløselige og vandopløselige. Ved vandopløselige vitaminer kan der ikke forekomme overdosis da vitamingruppen som det fremgår af navnet opløses af vand.

Ved fedtopløselige vitaminer kan der pga. af bioakkumulation (øh eller biomagnetifikation jeg kan ikke helt huske forskellen) opstå forgiftning da vitaminerne gemmes i fedtvævet - i disse af nedbrydningstiden meget langsommere.

Da det vil være uoverkommeligt at nævne alle vitaminer her henviser jeg til en side på netdoktor.dk der udmærket redegør for de mest kendte vitaminer.

Gå til:

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminerhvilke.htm

Link to comment
Share on other sites

Hvad jeg mente var at der under normale ikke var nogen risiko for forgiftning.

Dette er fx ikke tilfældet med den fedtopløselig A-vitamin som man riskerer overdosis med, bare ved at tage en kapsel med fiskeolie samt en vitaminpille om dagen.

- Alting kan være skadeligt i megadoser - men 800-1000% ekstra af det vandopløselige C-vitamin skader fx ikke - jeg tror det er der "B" vil hen af.

Link to comment
Share on other sites

800 - 1000% overdosering af c-vitamin kan ikke udelukkes at være skadeligt. Der er undersøgelser, der har indikeret, at høje doser c-vitamin øger risikoen for visse tyyper cancer, ligesom megadoser c-vitamin er blevet kædet sammen med knogleskørhed og lave calciumniveauer. Tillige kan høje c-vitaminniveauer besværliggøre optagelsen af andre næringsstoffer.

... og da der ikke er noget, der tyder på, at det skulle give noget gevinst - hvorofr så tage chancen?

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

800-1000 % overdosering ?? I forhold til hvad ?? Hvis man tager 800-1000 % mere end kroppen har brug for, så tror jeg selv et vandopløseligt vitamin som vitamin C kan være skadeligt. Men er det 800-1000 % i forhold til anbefalet daglig tilførsel, så tror jeg ikke der er den store fare. Den anbefalede daglige tilførsel, som man finder på vitaminpille glas, er sat utroligt lavt. Den anbefalede dagsdosis af C-vitamin er vist på 60 mg. Jeg tror ikke der den store fare ved at sportsudøvere som har et meget større behov for antioxidanter end inaktive mennesker, indtager en 2-3 gram C-vitamin pr. dag. Linus Pauling som forskede i C-vitamin tog selv i omegnen af 18 gram C-vitamin om dagen. Han mente at mennesket engang havde haft even, ligesom f.eks gorillaer, til selv at danne C-vitamin ved syntese. Han mente at den optimale mængde for sundhed hvad angår C-vitamin mængder, minimum var 3 gram. Ikke at hans anbefalinger skal stå som videnskabelig basis for at et højt indtag af C-vitamin er nødvendigt, men jeg tror ikke C-vitamin overdosering er så udbredt som man vil gøre det til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Overdosering har desuden også noget at gøre med hvor lang tid overdoseringen står på. Jeg ved ikke om det stadigvæk er en anvendt praksis, men det var for 10 år siden ikke unormalt at læger udskrev en stærk A-vitamin kur til folk med dårlige slimhinder, som led meget ofte af halsbetændelse og lignende. De doser som folk får via sådan en A-vitamin kur, ligger MEGET langt over ADT. Samtidig er A-vitamin et fedtopløseligt vitamin, så overskuddet er ikke bare blevet pisset ud, det har ophobet sig i kroppen. Det jeg prøver at sige, er at overdoseringsSYMPTOMER i de fleste tilfælde først opstår når man har indtaget de store doser igennem flere måneder (med mindre men er så dum at man har ædt hele glasset :-).

Jeg er enig med Mikkel i at man skal lade være med at indtage store doser af vitaminer i pilleform, men på den anden side, så skal man heller ikke råbe op om overdosering med mindre der virkelig er grund til det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Uden at skulle gøre mig til advokat for det ene eller det andet, så kan jeg da anføre, at man i forbindelse med doser på 1000 mg per dag ser en øget udvaskning af calciumoxalat og calciumcitrat i urinen, hvilket dels er et tegn på begyndende (øget) afkalkning fra knoglerne, men som også øger risikoen for nyresten, idet disse salte er tungt-opløselige. Det er formentlig en konsekvens af den sænkede pH i blodet og i vævsvæsken.

Min holdning er også lidt generel... hvorfor skal man hælde alt mulig gejl i hovedet, når det ikke hjælper en skid? det koster penge, og der er altså (hvad enten man kan lide det eller ej) mulighed for en øget risiko for diverse.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slet ikke uenig i din holdning til mega doser af vitaminer, men der er altså forskel på mennesker. De undersøgelser du nævner, hvem er de lavet på ??

(jeg går udfra du snakker om den her undersøgelse: J Urol 1992 May;147(5):1215-8 Ascorbic acid overdosing: a risk factor for calcium oxalate nephrolithiasis. Urivetzky M, Kessaris D, Smith AD).

Er de lavet på inaktive mennesker med normal kropsvægt ?? Jeg tror godt vi kan blive enige om at en 120 kg tung styrkeløfter, som træner tungt dagligt har et større behov for C-vitamin end en inaktiv person med moderat muskelmasse udvikling. Der udvikles masser af frie radikaler i forbindelse med tung træning, og behovet for antioxidanter stiger dermed også. Konsekvensen af at få for få antioxidanter, er ligeså slem som konsekvensen for overdosering af vitaminer. For store mængder af frie radikaler kan være skyld i sygdomme som gigt, åreforkalkning, hurtigere ældning osv., så det er ikke dumt at overveje om man får nok antioxidanter. Spørgsmålet er så bare hvor meget er nok hos sportsfolk ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Næh, det er jeg ikke helt sikker på, at vi kan blive enige om... jeg ser ikke umiddelbart noget evidens for, at det skulle være tilfældet.

De fleste af de undersøgelser, der er lavet, er foretaget på almindelige raske unge mennesker, og da viser det sig, at behovet ligger på ca. 200 mg ialt per dag (inkl. hvad der optages via føden) - jeg ser ikke nogen grund til, at idrætsudøvere skulle have større behov.

Undersøgelsen du referer til kender jeg ikke, men der er et par studier, der viser, at man ved megadoser øger udskillelsen af tungtopløselige urater og oxalater, hvilket naturligvis ikke er et bevis for, at incidensen af nyresten er større.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anbefalingerne for vitaminer og mineraler har intet som helst at  gøre med det optimale niveau, men er sat ud fra mindste behovet (+ 2 standard afvigelser). Anbefalingerne kommer oprindeligt fra USA, som under 2. Verdenskrig ønskede at finde ud af hvilke mængder der skulle til for at undgå  mangelsymptomer.

   

I princippet kan alt overdoseres, selv vand. I praksis skal der enorme mængder til før man kommer op på toxiske doser for de vandopløselige vitaminer. I USA giver amerikanske læger op til 180 gram C-vitamin intravenøst til bl.a. cancer patienter uden væsentlige

bivirkninger (blev præsenteret ved Health 2000 i København).

Minimumsbehovet for vitamin B12 kan overskrides 10.000 gange uden at være gifttigt.

   

Med hensyn til Mikkels kommentar til at megadoser er unødvendige så er der adskillelige studier med megadoser, som viser en signifikant positiv effekt sammenlignet med placebo inden for en række forskellige lidelser.  For nærmere interesse anbefaler jeg bl.a. en lille bog "The Health benefits of vitamins and minerals" af bl.a. Professor Britt-marie Sandström fra Forskningsinstitut for Human Ernæring på Landbohøjskolen, som bl.a. er med til at udforme de nordiske næringsstof rekommendationer. Tidligere kunne bogen bestilles gratis gennem ERNA (European Responsible Nutrition Alliance).

Flere steder i verden er "kæmpestudier" igang for at teste vitaminer og mineralers effekt til behandling og forebyggelse af sygdom. Et af disse har et budget på over en milliard kroner, hvilket man jo nok ikke ville ofre hvis man ikke mente der var et hvis holdepunkt for at kosttilskudene har en gunstig effekt.

I de nye amerikanske anbefalinger indgår foruden de nye DRI (dietary recommended intake, som erstatter de tidl. RDA) også UL (upper tolerable limits) for vitaminer og mineraler. EU er endvidere i gang med noget lignende.

   

Link to comment
Share on other sites

1) Vi snakker ikke om "lidelser" med mindre du anser motion for en lidelse.

2) Hvilke indikationer er der på at raske mennesker har gavn af store doser?

3) Når man behandler med et stof, så er der altid større tolerance over for uheldige effekter - det heder en cost-benefit ananlyse for at popularisere lidt.

Indtil videre er der ikke fremlagt noget som helst dokumentation for, at det skulle være gavnligt - hvis man er i besiddelse af noget sådan, så må man fremlægge det, istedet for at sige, at det findes. Iøvrigt giver jeg ikke meget for en eller anden populær bog - må vi bede om nogle studier.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Til Mikkel,

   

Jeg mener ikke at have set dig referere til nogle som helst studier i denne debat.

Hvis du havde ulejliget dig med at sætte dig ind i hvilken bog jeg benyttede som reference ville du vide at denne på ingen måde er en populær bog, men derimod en systematisk gennemgang af kliniske studier udført af eksperter på området - referencer er følgelig også givet.

Med hensyn til om vi snakker om "lidelser" så var min kommentar egentlig beregnet på din udtalelse "...man bør derfor aldrig indtage megadoser af noget som helst vitamin - der er da heller ikke noget, der tyder på at det hjælper for noget som helst...."

Sådan en udtalelse tyder på at du aldrig bare har bladet i et videnskabeligt tidskrift eller foretaget en Medline søgning på området. Selvfølgelig har du

det, men hvordan kan du så fremkomme med en sådan kommentar som ovenstående. Faktum er at der er tusinder af positive studier, men der findes også studier der ikke viser effekt. De fleste er mindre studier, men der forelægger endvidere en række større studier. Der ses positive effekter af både megadoser, doser der nærmer sig anbefalingerne samt kombinationer af forskellige vitaminer/mineraler.

Hvor fører det så hen:

Hvis man vil foretage en endelig konklusion bør man foretage et systematisk review eller meta-analyse og selv derefter får man problemer, idet studiebetingelserne typisk er alt andet end ens. Nogle studier benytter kombinationsbehandlinger andre adskiller sig i doser, hvilke befolkningsgrupper

man har undersøgt (ældre, kinesere, social gruppe, kvinder, folk med lavt/højt frugt/grønt indtag osv.) etc.

Dette er bl.a. en af grundene til at professorer og andre forskere ud fra de samme studier kan komme til vidt forskellige konklusioner, som f.eks. med tilfældet E-vitamin til forebyggelse af hjerte-karsygdom (jævnfør Pryor WA versus Astrup A).

Da du efterlyser indikationer vil jeg anføre nogle enkelte (af mange) med henvisning til referencer (endvidere kunne den tidl. refererede bog være af interesse):

Vitamin D og Calcium tilskud til ældre for forebyggelse af osteoporose: Chapuy MC et al.: Vitamin D3 and calcium to prevent hip fractures in elderly women; N Engl J Med 1992, 327; 1637-42.

Folsyre til kvinder før graviditet for forebyggelse af neuralrørsdefekter: Czeizel AE et al.: Prevention of the first occurrence of nerural tube defects by perconceptional vitamin supplementation; N Engl J Med 1992, 327; 1832-35.

McNulty H et al.: Response of red blood cell folate to intervention: Implication for recommendations for the prevention of neural tube defects; Am J Clin Nutr

2000, 71 (suppl); 1308s-11s.

Magnesium til patienter med akut myokardieinfarkt: Galløe AM et al.: Magnesiumbehandling af patienter med akut myokardieinfarkt: En metaanalyse; Ugeskrift for Læger 1995, 157; 437-40.

Selen til forebyggelse af cancer: Clark LC et al. Effects of selenium supplementation for cancer prevention in patients with carcinoma of the skin;

JAMA 1996, 276; 1957-63.

Kombinations tilskud til forebyggelse af cancer: Lamm DL et al.: Megadose vitamins in bladder cancer: a double-blind clinical trial; J Urol 1994, 151;

21-26.

Blot WJ et al.: Nutriton intervention trials in Linxian, China: supplementation

with specific vitamin/mineral combinations, cancer incidence, and disease

specific mortality in the general population.

Antioxidanter til forebyggelse af muskelskade: Dekkers JC et al.; The role of antioxidant vitamins and enzymes in the prevention of exercise-induced muscle

damage: Sports Med 1996, 21; 213-38.

Link to comment
Share on other sites

Ethvert indlæg skal læses i konteksten - da vi snakker om forebyggende effekter af vitamintilskud i megadoser for almindelige, raske mennesker, vil jeg stadigvæk tillade mig at sige, at der ikke er belæg for en nævneværdig gavnlig virkning - hvis du gerne vil diskutere vitamintilskud som behandling, så for min skyld ingen alarm - det er bare ikke det vi havde gang i her.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Denne diskussion drejede sig egentlig om man kunne få for mange vitaminer, hvilket jeg bl.a. har givet mit bidrag til. Endvidere har jeg kommenteret din kommentar om at megadoser ikke har nogen som helst nytte.

Jeg fremlagde de efterspurgte referencer, som du sandsynligvis ikke har værdiget mange blik. Gør du dig den ulejlighed så handler en del af dem om forebyggende effekt for helt almindelige raske mennesker (gravide, ældre, sportsfolk) og enkelte omhandler en egentlig behandling, så jeg har svært ved at følge grunden til din kritik at mit indlæg. Du vil endvidere erfare, at jeg henviser til større studier publiceret i de mest anerkendte tidsskrifter, mens de studier, som du så IKKE refererer til ikke er de "bedste af sin art".

At du har din holdning er da helt i orden, men at du fremsætter krav om reference henvisning, som du så ikke engang gider sætte dig ind i og selv åbenbart er fritaget for er ikke acceptabelt i mine øjne.

Det er næsten altid muligt, at finde et eller andet studie, som understøtter ens egen holdning, men en seriøs gennemgang af bivirkninger ville f.eks. være at henvise til større velgennemførte studier, systematiske reviews eller de nye "upper tolerable limits". Dette har du ikke  gjort for nogle af dine påstande om bivirkninger. De bivirkninger du nævner er mest teoretiske og de berørte vil først og fremmest være ikke raske. C-vitamin øger ikke risikoen for nyresten med mindre man har nyreproblemer. Denne gamle myte skyldes ældre studier, som senere er tilbagevist i nyere studier (disse har endda i visse tilfælde vist en beskyttelse mod nyresten). Upper tolerable limit for C-vitamin er 2 gram per dag. Dvs. denne dosis kan normale raske indtage i længere tid (læs mange år) uden nogen risiko.

Personligt går jeg ikke selv ind for megadoser af et enkelt vitamin, istedet bør man vælge at supplementere med vitaminer og mineraler, som understøtter hinanden. Det rokker dog ikke ved den kendsgerning at adskillige studier finder effekt ved monosupplementering af både megadoser samt mindre doser.

Efter min mening ville det være bedst at få foretaget en status måling før supplementation så man ved hvor man bør sætte ind. Dette har vi bl.a. har fået foretaget i flere af de nye studier vi har igang, men det er selvfølgelig forståeligt at almindelig mennesker ikke får foretaget en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt, jeg har egentlig ikke gidet at kigge på de referencer - da jeg ikke mener de er særligt relevante for den oprindelige diskussion, der gik på følgende punkter:

1) Kan man få for meget vitamin?

2) Giver det nogen mening at tage megadoser?

ad 1.

Faktum er, som du selv siger, at alt kan overdoseres - det gælder også de vandopløselige vitaminer, og tager vi ascorbat, som er det klassiske eksempel, så viser flere depletion-repletionstudier, at man ved doser på 1 g/dag ser øget udvaskning af urater og oxalater (Levine et al 1996, 1999) - om det så munder ud i en øget risiko for nyre- eller blæresten er vel usikkert, men der er meget der tyder på, at høj urin oxalat medfører en øget risiko for stendannelse (Baker-PW, 1996) .

Iøvrigt, fordi en risiko er teoretisk, så er den vel ikke negligible?

ad 2.

Som med alt andet, så findes der sikkert enkelte studier, der påviser at megadoser hjælper mod alverden - men at sige, at der er konsensus om det, det er vist en tilsnigelse.

For igen at tage ascorbat som eksempel (det er det jeg har sat mig lidt ind i), så har Hemila (1997, 1999, Douglas-RM 2000)lavet en del studier, der SVJH ikke finder nogen effekt på incidensen af forkølelse, men derimod bevirker en forkortning af sygdomsforløbet, når forkølelsen er startet (Hemila 1999).

Min pointe er, at der intet er i vejen med at tage vitamintilskud - det gør jeg også selv. Men megadoserne giver ingen mening for almindelige, raske mennesker - og slet ikke uden lægelig indikation. Det kan ikke udelukkes, at megadoser kan benyttes meget specifikt, hvis man oplever en forøget risiko for en specifik lidelse - men for den almindelige befolk... nej!

I forlængelse af dette vil jeg da sige, at sportsfolk formodentlig har et lidt højere behov for ascorbat - men der er tale om ~50% forhøjelse - ikke megadoser med flere gram daglig.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Er vi ikke løbet lidt af sporet her !! Jeg går stadig ud fra at forummet handler om overdosering.

MEN spørgsmålet er vel, om idrætsudøvere har brug for mere vitamin/mineraler en 'normale' folk. %-angivelsen er vel en vejledende angivelse for normale folk.

Lige et spørgsmål. %-angivelsen er det, hvad man anbefaler at få totalt hver dag inc. mad og drikke ?

Så vil det jo være nok med normal mad som Jens hentyder. Hvis ma så tager en vitamin pille om dagen vil man jo blive overdoseret !!??

Mit grundlæggende spørgsmål vil være : Hvor meget ekstra vitamin/mineral har idrætsudøvere brug for ekstra hver dag ??

Jeg ved godt det kan være forskellig alt efter hvor meget idræt man dyrker, men er der nogen der har et udgangspunkt ?

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt.... Ikke noget ekstra behov! Spiser man en almindelig sund og varieret kost får man de vitaminer man skal have. På den anden side er der heller ikke noget i vejen for at tage et genrelt tilskud i form af en daglig vitaminpille.

Der er formentlig undtagelser, hvilket Antaeus formentlig ved mere om end mig, men umiddelbart kunne jeg forestille mig, at kvinder kunne have gavn af et jerntilskud, hvis de dyrker udholdenhedstræning. Men det ekstra behov er under ingen omstændigheder flere hundrede procent.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Kommentar:

.."ikke noget ekstra behov.." Eksperterne er delt i to lejre.

1) Øget fysisk akt. fører til øget næringsindtag, hvorfor man er dækket ind. 2) Ekstra antioxidant indtag er nødvendigt for at hindre skaden fra frie radikaler, som stiger stærkt med øget fysisk aktivitet. De fleste forskere tilslutter sig den første gruppe, men flere og flere tilslutter sig gruppe 2 i takt med flere og flere nye studier, som indikerer dette.

Studier viser bl.a. antioxidant tilskud nedsætter skaden på muskler og væv efter hård fysisk belastning, hvorfor man hurtigere er "fit for fight".

Det er endvidere en kendt sag at intens fysisk akt. fører til immunsuppression og flere infektioner (især lige efter hård fysisk aktivitet - dette kaldes det åbne vindue i immunsystemet). Fysisk aktivitet fører til en øget udskillelse (via urin og sved) af flere vitaminer og mineraler, især Mg, Zn, Cu, Cr og Fe. I flere studier har man fundet lav status af især mineraler i blod og væv. Mangel på mikronæringsstoffer fører til nedsat immunfunktion, endvidere er det fundet at et øget indtag (især vit A, vit E, Zn og Se) forbedrer immunfunktionen. Der er ikke fundet præstationsforbedring ved vitamin/mineral supplementering (kun i få mindre studier).

"..Spiser man en alm. sund kost får man de vitaminer man skal have.." Dette udsagn kan bestemt også diskuteres (jeg snakker ikke kun sport her), men er alligevel det typiske udsagn fra myndighederne og er formodentlig politisk. For en egentlig vurdering af dette skulle man opsætte et lægerevarende forsøg, hvor man sikrede at den ene gruppe spiste sundt og varieret + placebo, mens en anden gruppe gjorde ligeså, samtidig med et tilskud af vitaminer og mineraler (tillader mig at inkludere mineraler, selv om dette ikke ingik i dit udsagn) og hvilket tilskud skulle man så vælge? 1) multi-tablet 2) antioxidant tilskud i højere doser etc.  Disse studier er ikke foretaget, men alligevel kan myndighedspersoner m.m. meget skråsikkert udtale sig om dette??????

I praksis er det ganske få studier, der viser gunstig effekt af multi-tablet tilskud, mens der er flere tusinde studier, som viser effekt af højere doser både i kombination og som enkeltdoser.

Et tankevækkende undersøgelse fra min studietid på Forskningsinstitut for Human Ernæring, viste at 75% af forskere og andre ansatte på instituttet indtog et tilskud - de samme personer som så skråsikkert udtaler, at der ikke er behov for at indtage kosttilskud!!!! Endvidere er det tankevækkende at faktisk ingen spiser efter anbefalingerne - det er kun 4% af den danske befolkning. Idrætudøvere følger typisk heller ikke kost anbefalingerne til høj fysisk aktivitet

Ingen ved endvidere om mikronæringsstof anbefalingerne er det optimale, de søger kun for at folk ikke får mangelsymptomer. Ifølge de nye officielle amerikanske DRI (dietary recommended intake) er mineraler/vitaminer i selv store doser ufarlige - med nogle enkelte undtagelser - og man er bestemt ikke overdoseret ved et indtag over anbefalingerne.

Jern: Mange kvinder i den fødedygtige alder har meget lave jernlagre og mange har behov for jerntilskud, men det ser ikke ud til at fysisk aktive kvinder er mere udsatte end andre.

På nuværende tidspunkt er der ikke konsensus om der er ekstra behov for vitaminer og mineraler ved fysisk aktivitet. Hvis der er et behov vil det nok især være de fysisk aktive, som har høj muskelbelastning og/eller de som er udsatte for et højt oxygenforbrug (særlig stor øgning af fri radial dannelse og tab af mikronæringstoffer). Ønsker man at indtage et tilskud bør det udover at være en multi-tablet også være ekstra antioxidanter da antioxidanter i anbefalede doser typisk ikke fører til gunstige fund i studier, mens højere kombinationsdoser er fundet gunstige i flere tilfælde. Nyere studier, der måler status på celleniveau (modsat det typiske i serum/plasma) indikerer at især magnesium er et stort problem for de bedste danske sportsatleter (Mg er karakteristisk ved at langt det meste befinder sig intracellulært og plasma målinger er ikke et særligt godt mål for dette mineral ligesom flere andre mineraler).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt nok ikke expert eller kender mange videnskabelige udtryk, men da dette er et motionist forum med, hvad jeg kan læse, en del seriøse motionister og idrætsfolk, kan vi jo nok gå ud fra, at mange gerne vil vide, om sådan nogen som os har brug for mere mineraler eller vitaminer. Jeg kan godt forestille mig, at ved fysisk belastning, hvor man sveder meget og hvor man godt kan mærke hver gang man har brugt nogen kræfter, at der bliver brugt og svedt en del flere vitaminer og mineraler en 'normale' mennesker. Det er åbenbart svært at bevise, hvad ekstra kraftig fysisk udfoldelse kræver af ekstra næring.

Ang det med nedsat immunsysten tror jeg, vi er mange, der har erfaret. Det eneste, jeg kender til, er at passe på sig selv, ikke fryse, få væske osv. Er der måder, at få styrket sit immunforsvar på så hurtigt som muligt efter en hårt præstation?

Der er nogle udtryk, der er uforståelig for mig, men jeg tillader mig alligevel at spørge :

Hvad er antioxidanter? Hvilke stoffer er antioxidanter? Hvilken mad er der antioxidanter i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share