Squat i Smith-Maskine


BøB
 Share

Recommended Posts

Hej...

Lige et simpelt spørgsmål. Hvis nu den eneste mulighed for at udøve squatøvelsen, der hvor jeg træner, er i Smithmaskine, hvad er så Jeres anbefalinger..??

Jeg mener, kan man kører den optimal/korrekt og i så fald, hvordan er proceduren..?Jeg skal til dette lige sige, at vi centret ikke har lægpress eller noget i den stil. Kun maskine til for/bag side af lår, så..?????????

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i smith-stativ, også fordi de har skrottet det "rigtige".

Du kan sgtens træne squat i stativet - effekten er bare ikke helt så stor som i "fri stil"!

Personligt stiller jeg fødderne lidt foran stangen, så det er muligt at "stikke enden bagud" (husk flexible bukser :lol: )

Ellers normal procedure..

Link to comment
Share on other sites

Der kører en lidt ophedet diskussion omkring dette emne på Wannabebig lige nu. Som det fremgår af nedenstående link, er der meget forskellige meninger om spørgsmålet:

Diskussion om Squat

Personligt hælder jeg nok mest til argumentet om, at squat i en Smithmaskine er en ganske udemærket øvelse, hvis man er bodybuilder og kun træner for masse. Så kan den ligestilles med den skrå benpresmaskine, lægpresmaskinen o.s.v. Men hvis man er styrkeløfter og træner for at kunne lave rigtige squats med fri vægtstang har den store mangler.

Link to comment
Share on other sites

Der sker altså et eller andet når man står og squatter i en smithmaskine. Der er ihvertfald fare for at man slipper noget af spændingen omkring knæleddet når man samtidig læner sig bekvemt bagover og op af stangen i stativet. Der sker små subtile skift i hvordan belastningen fordeles. Squatter man fritstående er man tvunget til at spænde ordentligt op i hele underkroppen og stabilisere under løftet. Selvom EMG målinger har sine begrænsninger har jeg dog aldrig set EMG målinger der viser at smithsquat overgår fritstående squat mht til aktivering af forlåret. Jeg vil vove at påstå at der er en overhængende fare for at det på et eller andet tidspunkt kommer tilbage og bider en i røven hvis man ikke træner knæstabilitet også selvom man kun træner i smithmaskinen.

Smithmaskinen sætter ihvertfald nogle begrænsninger i og med at man ikke kan løfte vægten biomekanisk optimalt. Jeg har også selv siddet ubehjælpeligt fast i på plateau dengang jeg squattede i smith-helvedet. Det blev afhjulpet da jeg begyndte at jonglere med vægtene i det fri.

Hvis jeg skulle vælge mellem maskiner, så vil jeg til enhver tid vælge en god benpress maskine fremdfor smithstativet.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vove at påstå at der er en overhængende fare for at det på et eller andet tidspunkt kommer tilbage og bider en i røven hvis man ikke træner knæstabilitet også selvom man kun træner i smithmaskinen.

jeg vil vove at være enig med sas denne gang :bigsmile:

når du læner dig tilbage i stangen under et smith-squat, bliver baglårets involvering mindre, hvilket medfører et uheldig belastning på knæ-ledet :(

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

når du læner dig tilbage i stangen under et smith-squat, bliver baglårets involvering mindre, hvilket medfører et uheldig belastning på knæ-ledet :(

Hmmm... Er det ikke også lige nøjagtigt det man gør i benpres? Diskussionen om hvorvidt baglåret udelukkes i den ene eller anden øvelse har vi taget før, og jeg tror ikke på at der er større risiko for skader i Smith stativ, end i nogen andre maskiner!

Tværtimod er Smith stativet noget af det tætteste vi kommer på "rigtig" squat, uden at være det..

Link to comment
Share on other sites

Tværtimod er Smith stativet noget af det tætteste vi kommer på "rigtig" squat, uden at være det..

Er det ikke ret langt fra rigtigt squat :unsure:

Der hvor jeg træner, er der en del, som træner smith-squat. Og de står med benene 40cm foran stangen og inden vandring på knæene, så det bare er røven, som bliver skubbet bagud. Det lyder måske umiddelbart som rigtig squat form, men det betyder at tyngdepunktet er langt bag fødderne, så folk læner sig ind i stangen.

Ud fra det vil jeg næsten gætte på, at man teknisk bliver dårligere til squat, hvis man har trænet i smith-squat end før man startede, fordi man der står i en balancemæssig håbløs position.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra det vil jeg næsten gætte på, at man teknisk bliver dårligere til squat, hvis man har trænet i smith-squat end før man startede, fordi man der står i en balancemæssig håbløs position.

Hvorvidt du bliver bedre eller dårligere til squat af at træne i stativet skal jeg ikke kunne sige.. Men jeg vi påstå at det er tættere på "the real thing" end knæekstension og/eller benpres....

Link to comment
Share on other sites

Okay..Det vil sige, at jeg fint kan kører squat i SmithMaskinen. Jeg synes bare at mine knæ er begyndt give lidt smerte fra sig, når jeg kører i Smith maskien. Det skal siges, at jeg kører med fuld vandring, når jeg laver øvelsen, og det var det jeg fiskede lidt efter, om det er muligt at gøre det korrekt i en maskine(altså fuld vandring)....

Link to comment
Share on other sites

Surt det med knæene... Jeg har aldrig oplevet problemer med knæene i stativet.. Kan du beskrive hvornår og hvor smerten opstår?

Hvis du med fuld vandring mener "ass to the grass", så kan det sagtens lade sig gøre.. Men Smith-stativet kræver lidt mere "mengeleren" med fodstillingen, for at få et "naturligt glid" i maskinen..

Prøv at arbejde uden vægt nogle gange - og når det føles naturligt - så mærk dig dine fødders stilling..

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde selv tidligere problemer i smithstativet hvor jeg konstant måtte korrigere fordi mit ene knæ havde det med at vandre indad. Hvis ikke man korriger i tide så er det en af de hurtigste måder hvorpå man kan destruere et knæ.

Fritstående kan man derimod ikke rigtigt på samme måde tillade sig at presse uens igennem begge ben, for ellers vil man miste balancen og tilte til en af siderne.

Jeg bryds mig heller ik' om hvordan det føles i lænden når man sidder i bunden af et smithsquat - jeg synes man mangler det at kunne bevæge vægten bagover - fremfor kun lige op. Altså det at man skal presse vægten lige lovligt langt op igen før man overhovedet kan begynde at rette ryggen ud.

Link to comment
Share on other sites

Fritstående kan man derimod ikke rigtigt på samme måde tillade sig at presse uens igennem begge ben, for ellers vil man miste balancen og tilte til en af siderne.

Jeg bryds mig heller ik' om hvordan det føles i lænden når man sidder i bunden af et smithsquat - jeg synes man mangler det at kunne bevæge vægten bagover - fremfor kun lige op. Altså det at man skal presse vægten lige lovligt langt op igen før man overhovedet kan begynde at rette ryggen ud.

Det har du ret i, og jeg ville til enhver tid vælge fritstående hvis jeg kunne.. Men med fuld opmærksomhed, så går det endda :)

Link to comment
Share on other sites

I mit center så jeg en rimelig hardcore atlet-looking type...han mindede meget om en 100 m sprinter... :confused2:

Han kørte squat i smith...ass to the grass...og det var det eneste ben han trænede og han havde nogle grumme store fedtfri lårbasser....phew! :bigsmile::4whip: Han kørte nu også ret tungt i den.

Men han stod ikke med benene langt foran stangen...han stod mere "almindeligt".

Well...har aldrig selv prøvet at køre squat i smith (mærkeligt nok :sneaky: ), men jeg overvejer lige at prøve den af...jeg er ikke meget for alm. squat...men det ender jo nok med den alligevel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share