Frosne grøntsager


enkæmpesmed
 Share

Recommended Posts

De skulle være bedre end de såkaldte friske grøntsager der bliver importeret fra langtbortistan, da frysningen er en nænsom måde at opbevare dem på, frem for de umodne grøntsager der senere er tvangsmodnede.

Om de kan hamle op med friske danske grønsager skal jeg ikke kunne sige.

Link to comment
Share on other sites

Grøntsager og frugter der er modne og har mange vitaminer skal smage af noget uanset om det er frosset eller frisk. Det er langt fra alle dybfrosne grøntsager der smager af noget. Især de såkaldte "grøntsagsblandinger" har jeg et suspekt forhold til da smagen ligger milevidt fra friske grøntsager. Hvorimod f.eks sådan nogle dybfrostposer med heholdsvis majs, ærter, og broccoli fra f.eks frigodan er der god saft og smag i.

Hvis man kan fremskaffe friske grøntsager, er det førsteprioritet, bortset fra spinat og brocoli, som fåes visse steder, så finder man ikke mange af de grøntsager i frysemontren som virkeligt rykker, når vi taler vitaminer; pastinak, persillerod, spidskål, hvidkål, rødbeder, aubergine, græskar, svampe, osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Fik ikke det hele med, fra fødevaredirektoratet:

"Opbevaring/lagring af frisk frugt og grønt

Bevarelsen af vitaminer under lagring afhænger således af hvilket produkt, der er tale om, samt af lagringsbetingelserne. Generelt gælder at tabet sker, når produkterne ændres fysisk, så tilgængeligheden af oxygen til næringsstofferne øges, og det kan ske enten ved mekanisk påvirkning eller som følge af en lang eller uhensigtsmæssig lagring, hvor produkterne ændrer karakter med hensyn til modenhed, spændstighed osv. Det er vist, at tabene kan variere fra 0 og helt op til 70%. En kort lagringsperiode på få uger til få måneder under gode forhold har ingen betydning for vitamin C indholdet. Dette er eksempelvis tilfældet for blomkål lagret fire uger, og porrer og æbler i seks måneder (59).

For mange frugter og grøntsager, der skal opbevares i længere tid, må det anbefales at nedfryse produkterne så hurtigt som muligt efter høst. Som oftest vil en blanchering af produktet umiddelbart inden frysning være nødvendig, fordi det inaktiverer oxidative enzymer, forhindrer at produktet falder sammen og mindsker vitamintabene betydeligt. Uden blanchering er der set dobbelt så store tab af vitamin C, B 1 og B 2 samt b -caroten efter 9 til 12 måneders frysning af fx grønne bønner, ærter og spinat (59)."

Har envidere læst at noget i retning af 12-20% af køds vitaminer går tabt under nedfrysning, men hæng mig ikke op på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvad er der nu i vejen med rå grøntsager?

Så vidt jeg er orienteret så sker det største tab af vitaminer og mineraler uder tilberedning...

Derfor: ville jeg så vidt muligt lade være med at koge grøntsager, da vitaminindholdet her kan være meget højt.

Mht. spørgsmålet omkring hvorvidt man skal spise friske eller fronsne grøntsager må det konkluderes at friske grøntsager er bedst. Da vi nu ikke alle ligefrem har en baghave fyldt med grøntsager, eller kan købe alle grøntsager friske, er frosne grøntsager et udemærket alternativ.

fitnessbutikken.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share