Glute-ham-raises


TLunau
 Share

Recommended Posts

Ja jeg har jo som sagt læst lidt wsb her på det sidste... og man kan jo ikke (alt andet end lige :tongue: ) blive påvirket over den betydning wsb-folkene tilskriver Glute-ham-raises og for den sags skyld også reverse hypers... det er bare de færreste der har mulighed for at bruge en glute-ham-raise maskine vi har ihvertfald ikke i tsk... svaret jeg fisker lidt efter er om der er den store forskel på at lave den manuelt hvor en person holder ens fødder i gulvet samtidig med at man har noget blødt under knæene... eller skal den pine død laves i en glute-ham-raise maskine?... rent biomekanisk ser det jo ikke ud til at der er forskel på de 2 måder at udføre øvelsen men synes bare jeg har læst et sted (som jeg selvfølgelig ikke kan finde igen <_< ) at der trods alt er forskel... nogen der kan hjælpe mig :unsure: ;)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle være en del nemmere at udføre glute-ham-raises i maskinen end på gulvet. Det gode ved GHR maskinen er at knæleddet ikke kommer i kontakt mod eller gnubber mod en flade. En anden ting er at fodsålen trykkes mod en plade som muligvis gør øvelsen mere effektiv. Når undertegnede laver "GHR på gulvet" hvilket i mit tilfælde er på en alm. bænk og med anklerne under baren i smithstativet, finder jeg at øvelsen bliver mere effektiv, når jeg flekterer forsiden af underbenet så oversiden af foden er mod kanten af bænken.

At lave GHR på følgende måde GHR på gulv og allerhelst på en bænk i smithstativet er klart og foretrække fremfor at få hjælp fra en makker. En makker vil højst sandsynlig ikke ville kunne applicere et tryk der er behov for på et givent tidspunkt øvelsens bevægebane. Selv når makkeren lægger hele kropsvægten bag er det nærved umuligt. Bare den mindste lille rokken frem og tilbage spolerer meget nemt øvelsen fuldstændigt- i det man lynhurtigt mister spændingen på musklen. Derfor noget rigtigt tungt oven på anklerne.

I GHR maskinen sker også imodsætning til gulvversionen en bevægelse af underbenet - hvilke jeg mistænker for at flytte en smule af fokus over på bagdelen :unsure: Jeg kan forestille mig det tilsvarende hvis man lavede gulversionen og til eksempel lavede den henover en af de der runde pøller (sandsække) man bruger i f.eks kickboxing.

Har iøvrigt aldrig prøvet GHR maskinen.

Synes iøvrigt en af de bedste assistance øvelser til at forbedre sit squat med, imodsætning til leg curls som ikke er meget bevendt!

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

"a so-called "natural" glute ham raise (where you kneel on the floor and someone holds your heals as you fall forward) is not a glute ham raise; it's a manual hamstring curl. " - Dave Tate The Eight Keys Part II 

:tongue:

har man hørt en sælger snakke...

mange strenght coaches, herunder Coach Davies anbefaler den version på gulvet fremfor maskinen. De fleste styrkeløftere på elitefitness foretrækker også at lave GHRs på gulvet fremfor at bruge maskinen. Som jeg har læst det bliver problemet også hurtigt med maskinen at det simpelthen for de øvede bliver for nemt hvis ikke vi skal ud i noget Storm P. med elastikker omkring panden osv.

Graden af hvor meget gulv versionen kan mærkes i røven bestemmer man fuldt selv. Det kommer nemlig an på hvornår og i hvilken grad man skyder røven henholdsvis bagud og hoften frem. Skyder man røven lidt tilbage under øvelsen bliver det en hel del lettere og går i mindre grad i baglåret. Man kan kompenserer for dette ved at bruge vægtskiver.

Zoa: mit dengang back squat steg med pænt mange kilo, efter at have kørt øvelsen i bare 2 måneder. Når du er blevet stærk i øvelsen kan du køre nogle lette opvarmingssæt uden belastning - virkelig god opvarmer til squat.

Skal man have respekt for sig selv - så er det ned og ligge fladt ned fuldstændigt stille og løfte sig op derfra - se det er en mandomsprøve der vil noget!

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

GHR (eller Glute-Ham-Gastroc raises som den først hed) kan laves i et hyperextension stativ - opbygningen er den samme, men GHR har en rund lårpude og fodplade.

Den runde lårpude kan bare ignoreres )men det giver blå mærke på lårene) og fodpladen simuleres ved at bakke stativet op mod væggen (er der for på tipper man den blot og blokker fronten op).

Selvom det lyder kompliceret kan det gøres selvom en GHR virker en del bedre.

Grunden til at den manuelle ikke er optimal er fordi der ikke er hofteextension samtidig med baglårsaktiveringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share