Mavetræning


Nygren
 Share

Recommended Posts

Kører følgende program:

DAG 1. Ben, ryg og biceps

DAG 2. pause

DAG 3. Bryst, skuldre og triceps

DAG 4. Cardio og mave

....og så forfra

Men jeg synes bare at have læst et eller andet sted at det ikke er optimalt at træne mave på den måde !!

Er det rigtigt, eller er mit program ok ???

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke slutte Dag 1 + 3 af med mavetræning ? På denne måde får du samme frekvens som på dine øvrige muskelgrupper.

Jeg syntes tit man ser manglende mavetræning i folks træningsprogrammer, måske fordi det er øvelser som forekommer de fleste ubehagelige eller kedelige ?

Selv "hygger" jeg mig lidt med at slutte af med en gang mavetræning i enden af et træningspas : 6 sæt af varierende karakter, således at der arbejdes både over og under navlen.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg ikke har mavetræning på dag 1 og 3, er fordi jeg allerede har rigeligt af sæt i de andre muskelgrupper og er "udbrændt" inden jeg evt. skal træne mave.

Derfor vil jeg helst starte med mave øvelserne ( omkring 6 sæt ) på cardiodagen.

Men hvis du har ret Jarvig :-) , er det jo ikke noget problem.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13's svar er bestemt ikke forkert. Mit forslag mht. dag 1 + 3 skal selvfølgelig tages som vejledende, omend mere effektivt pga. højere frekvens.

Mave kan sådan set trænes hvornår det det være, så er du træt på dine normale træningsdage er der ikke noget problem i at du benytter cardiodagen, som du selv foreslår.

Det vigtigste er at man får det gjort ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Restitutionen til henholdsvis styrketræning og cardio modarbejder jo lidt hinanden. Men man skal huske på to ting - en generelt og en specifik ting:

Generel ting

Med mindre man ligger på elitenivaeu enten cardio- eller ST-mæssigt så er det marginalt man mister på, at træne begge dele. Og de samlede fordele ved at gøre begge dele er i hundredefold mere givende end det lidt man taber ved kun at træne en af tingene.

Specifik ting

Nu er det jo sådan at træning godt nok har nogen strukturelle påvirkninger af kroppen (= hele kroppen påvirkes) ved en specifik træningsform - her tænkes f.eks. på hormonproduktion, blodgennemstrømning, CNS mm. Men det er nu engang sådan at den lokale restitution på musklen i sagens natur er bestemt af den lokale stimuli. Altså - at den lokale restitutionen fra løbetræning sætter sig i benene og ikke andre muskelgrupper. At benene sættes til delvist at restituere til cardio vil stort set ingen betydning have for styrketræninens lokale restitutionsfrav til f.eks. mavemuskelerne.

Således vil restitutionen på dele af kroppen der ikke primært indgår i cardiotræningen ikke bliver påvirket (hvis vi ser bort fra den i denne sammenhæng næsten ubetydelige påvirkning af strukturel restitution) af cardiotræningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share