Træningsruller eller motionscykel?


hjorte
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg er ny her, så pænt goddag.

Jeg håber i kan fortælle mig lidt om hvad jeg skal vælge - træningsrulle til cykel eller Kettler Racer motionscykel (eller lign.). Jeg forsøger for tiden at sætte min motionstræning lidt mere i skema, i håbet om at få mere ud af træningen mht. kondition, præstation og vægttab. Jeg cykler og løber når det er godt vejr, men ser ikke rigtig nogen forbedringer i mine præstationer. Og nu hvor vi går "dårligere" vejr i møde, ved jeg godt hvor det bærer hen, specielt med cyklingen. Min indsats svinger simpelthen for meget.

Så jeg vil gerne have muligheden for at cykle indendøre med henblik på intervaltræning. Jeg har prøvet en Kettler Racer og den var fed at køre på. Manglede bare lige nogle klikpedaler og en anden sadel :) Ruller har jeg ikke prøvet. Hvad skal jeg vælge? Hvad er fordelene / ulemperne ved de to? Hvad er jeres erfaring? Kan man fx. stå op i pedalerne med ruller? Er det træls at montere sin racer i rullerne, hver gang man skal træne indendøre?

hilsen hjorte

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det er en rigtig spinningcykel, så kan den ikke bruges til seriøs træning. Uanset om du skruer ordentlige pedaler og en racersadel på. Geometrien er helt forkert og svinghjulet næppe kraftigt nok.

Ruller er et bedre alternativ, men de fleste vil nok skrive under på, at det ikke er den sjoveste form for træning. Besværet med at spænde raceren fast kan også være uoverkommeligt, hvis du skal i kælderen for at hente lågen og bor på 3. sal...

M.h.t. at stå op og træde, så er det ikke noget jeg vil anbefale, medmindre du kan stå helt "stille" og ikke svaje fra side til side. Du risikere at vælte og at ødelægge stellet.

Du skal sørge for at have et underlag, hvis du træner indendørs, for der vil altid blive svinet med både olie fra kæden og gummi fra bagdækket. Ruller larmer heftigt, så det er ikke sikkert at evt. over- og underboer vil synes vildt fedt om dit set up.

Men rullerne er og bliver et effektivt træningsredskab - kunne ikke leve uden :w00t:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det er en rigtig spinningcykel, så kan den ikke bruges til seriøs træning. Uanset om du skruer ordentlige pedaler og en racersadel på. Geometrien er helt forkert og svinghjulet næppe kraftigt nok.

Ja, jeg må indrømme at jeg ikke har den store forstand på spinningcykler, men den jeg prøvede synes jeg havde en god geometri. Meget lig min racer med mange justeringsmuligheder. Svinghjulet på den vejer 18kg og belastningen foregår vha. en manuel reguleret filtbremse, der sagtens kunne få mig til at gå død, da jeg prøvede den. Her er et lille billede af modellen. Kan den ikke bruges til seriøs træning?

racer.gif

M.h.t. at stå op og træde, så er det ikke noget jeg vil anbefale, medmindre du kan stå helt "stille" og ikke svaje fra side til side. Du risikere at vælte og at ødelægge stellet.

Det tænkte jeg nok, men det gør heller ikke så meget.

Jeg havde ikke tænkt på at rullerne larmer. Bedste placering må så være i kælderen eller i en garage. Er der en træningsrulle du kan anbefale?

/hjorte

post-4-1064138278.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige købt den tacx rulle som der er et billede af... den larmer godt nok en lille smule med, det opvejes af at man kan se fjernsyn samtidig :blink:

Jeg var selv i tvivl om jeg skulle have en kondicykel eller købe nogle ruller... det blev rullerne og indtil videre er jeg fuldt ud tilfredse med dem og kan varmt anbefale dem... :)

Lordy... B)

Link to comment
Share on other sites

Svinghjulet på den vejer 18kg og belastningen foregår vha. en manuel reguleret filtbremse, der sagtens kunne få mig til at gå død, da jeg prøvede den. Her er et lille billede af modellen. Kan den ikke bruges til seriøs træning?

Det ligner en spinningcykel, men om den er solid nok og om svinghjulet er tungt nok ved jeg desværre ikke. Sorry. Måske er prisen en brugbar indikator. En ny spinningcykel af god kvalitet koster i nærheden af 6K og fås brugt for det halve.

... i kælderen eller i en garage
Det kræver at kælderen er tør og har et godt indeklima. Så er det intet problem.
Er der en træningsrulle du kan anbefale?

Jep. De billige modeller fra Tacx og Elite. De ligger på ca. 1K. De har ikke "computerovervågning", så det kræver også lige en pulsmåler. Ellers skal du smide 2K og få watt-måler, pulsmåler, triptæller med i købet. Wattmåleren er ikke særlig præcis og triptælleren har jeg lidt svært ved at se hvad man skal bruge til :blink: så jeg vil anbefale de billige modeller. De fås indimellem i den blå avis for 5-600 kr.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Øhh.. for lige at få definitionerne rigtige - der er hometrainere (hjemmetrænere) og der er ruller - det er IKKE det samme!

Arnes bille er af en hometrainer - på et sæt ruller spænder man IKKE cyklen fast, men kører "løst" ovenpå nogle PVC eller alluminiums ruller (billede vedhæftet).

Jeg har begge typer - og de er MEGET forskellige!

---

"hvad jeg skal vælge - træningsrulle til cykel eller Kettler Racer motionscykel (eller lign.)"

Kommer an på dine behov!

"Hvad er fordelene / ulemperne ved de to?" (eller tre :) )

motionscykel:

Skal du lave antrit - altså spurttræning er det det eneste brugbare alternativ - her kan du stå op og VIRKELIG GI' DEN GAS!!! Billige modeller ER NOGET BRAS! Men med en god spinningscykel får du et godt træningsinstrument - nogle motionsforretninger som sælger motionsudstyr sælger brugte cykler som er gennemgået - dvs. i praksis så gode som nye! Bodybike er et godt mærke - der får du virkelig kvalitet for pengene, men ellers ved jeg ikke så meget om hvad der er godt/skidt.

Da de fleste har et svinghjul (jo større jo bedre) hvilket giver meget bedre "roadfeel" end på en hometrainer.

På den negative side er der et evigt problem: De fleste er NOGET bredere i kranken end på en alm. racercykel, hvilket kan give alt fra. tilvendingsproblemer til direkte skader. Desuden vil der ikke være mulighed for wattmåling (med mindre man er klar på at betale astronomiske beløb :) )

hometrainer:

Her kan du træne på din egen cykel som er tilpasset dine mål - STOR FORDEL. Pga. opbygningen (en bremsemekanisme på baghjulet) vil momentet blive højere (svarer til altid at køre op ad bakke) - altså ikke så realistisk i forhold til landevejen.

En stor fordel ved hometraineren er muligheden for watttræning - det er faktisk et MEGET effektivt værktøj - dog er der en VIGTIG faldgruppe: Mulighed for at kalibrere træneren er et MUST - ellers er funktionen ubrugelig! F.eks. TACX ergotrainere (BASIC,EXCEL, etc.) mangler denne funktion, og er HAMRENDE unøjagtige - dog har de lige sendt en ny træner på gaden som KAN kalibreres - om den så virker ved jeg ikke - men det lover godt.

Du kan GODT stå op og træde i pedalerne på en hometrainer, men det kræver lidt tilvending - og så kan du IKKE hive i styret som på landevejen - så antrittræning er udelukket!

ruller:

SUPER for balancen - jo mindre diameter på rullerne jo mere udfordring :)

OG TRO MIG - der er udfordring til første gang man kører uden hænder, stående, osv.

Godt for at få et "rundt tråd" hver eneste "fejl" føles MED DET SAMME!

Super til at hæve kadancen - man kan VIRKELIG få benene rundt!

De er super realistiske at køre på - bedre "roadfeel" får du KUN på landevejen.

Det er ikke muligt at lave antrit - Simpelthen for stor chance for "styrt"

Ikke meget modstand - med mindre man tilføjer en bremseenhed (eller ligger et håndklæde, etc. under rullerne)

Da man sidder meget i samme position får man lettere "ondt i røven" end på en hometrainer - så meget over en time blive svært at klare.

Det tager desuden lidt tid at lære - men teknikken på cyklen bliver MEGET bedre. Et godt trick er at start med at køre i en døråbning - så kan man skubbe mod karmen når man er "på vej ud over kanten"

"Hvad er jeres erfaring? Kan man fx. stå op i pedalerne med ruller?"

YEP - men det kræver VIRKELIG ballance!!!

"Er det træls at montere sin racer i rullerne, hver gang man skal træne indendøre?"

INGEN PROBLEM på ruller da der ikke er nogen montering!

På en hometrainer skal du som oftest lige skifte hurtigspændet i baghjulet (men det kan sagtens bruges til kørsel udendørs, så virkelig ikke noget problem) og så er det egentlig ret let. På de nyeste TACX trænere er der endda lavet en fiks lille detalje så det er EKSTRA hurtigt at justere modstanden mod baghjulet.

---

Og så lige EN VIGTIG TING:

køb en (eller gerne flere) KÆMPE store ventilatorer - og ret dem mod hovedet - det øger dit udbytte af træningen ENORMT.

post-4-1064216251.jpg

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share