Dines

Medlemmer
  • Content count

    1,547
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Dines

  1. Hygge MTB og lidt blandet

    Status: Erfaring: 1 år (startede maj 2013) Primær rute: Tokkekøb Hegn, ca. 12 km - Bedste tid var 51:10 (31/8-13) Cykel: Focus, Black Forest 3.0 2013 hardtail Ugeplan: 1x cykling i skoven 1x hjemmetræning gerne mere Ordforklaring: Wheelie - At køre på baghjul, siddende på sadlen. Først "preloader" man forhjulet/gaflen ved at trykke ned i styret. Så kommer man op på baghjul ved dels at træde hårdt i pedalerne samtidig med at man forskyder vægten hårdt bagud (med strakte arme). Manual - At trille på baghjul, stående i pedalerne uden at dreje rundt. Samme preload som wheelie, men man får forhjulet op ved at skubbe røven hårdt bagud igen med strakte arme og så gælder det "bare" om at ramme balancepunktet, så man kan holde hjulet oppe mens man triller afsted. Trackstand - Stå stille på cyklen med begge fødder på pedalerne. Det hjælper at trykke i pedalerne samtidig med at bremse. Pump - At bruge kroppen til at få fart i cyklen over bump og mere greb i sving. Lige inden bumpet/svinget "løfter" man cyklen op, så den blir så let som muligt. På bagsiden af bumpet/i bunden af svinget, trykker man så ned med armene (og ben, hvis sadlen sidder lavt nok), så cyklen blir ekstra tung. Det giver bedre greb og øget fart.
  2. Hygge MTB og lidt blandet

    Tors: Cykeltur, rigtig vej rundt og ingen dikkedarer. 1.02 tid. Godt spor, men kørte udenom de værste mudderpøle. Kan godt mærke at jeg har skåret kraftigt ned på de daglige cykelture. Mandag: Alm. KB træning. Swings, squat, row, pushups. Fredag (i dag): 10 KB swings (12 kg) 10 pushups 10 KB swings 8 pushups 10 KB swings 6 pushups 10 KB swings 4 pushups 10 KB swings 2 pushups 2 x Goblet squat (10) og KB rows (8) superset med 16 kg 3 x TGU
  3. Hygge MTB og lidt blandet

    Kom ud og lufte cyklen tidligere idag. Sporet var perfekt, de fleste blade var væk og der var ret begrænset mudder. Konditionen er desværre ikke som i sommers, så den samlede tid var på 1:05. Det var turen kørt baglæns og uden ekstra nedkørsler. Fokus var på at tage nedkørsler i god stil og begrænse unødvændig nedbremsningen. Det er lige dele mental træning, hvor meget man tør give slip og teknik, hvor det gælder om at styre hvor vægten skal forskydes hen for at bevare kontrollen. Opkørsler og transportstykker blev taget i adstadigt tempo, derfor den dårlige tid.
  4. Hygge MTB og lidt blandet

    Kom en tur i skoven i går og bortset fra den halvdårlige form, så var turen perfekt. Der var et par steder med meget mudder, men dem kørte jeg udenom. De nedfaldne blade var kørt ned i sporet og ikke for vådt, så godt greb. Jeg tog turen baglæns incl. de sjove nedkørsler den anden vej, men sprang den sidste del af turen over, da den er lidt mere kedelig. Fokus var på at holde hastigheden på nedkørsler og fandt to nye hop.
  5. Hygge MTB og lidt blandet

    Øv løb ind i en halsbetændelse sidste uge, så fra søndag til torsdag i sidste uge var jeg nedlagt. Fredag d. 21. Fik lavet en let gang KB træning, bare et sæt af hver med 12 kg's. Swings, Goblet squat, 1-arms row, pushups. Søndag d. 23. Cyklede lidt rundt med drengene i nabolaget, men fik øvet wheelies, trackstand og bunny hops. Mandag d. 24. 2x10 KB swings - 16 kg 2x10 KB squat - 16 kg 2x10 KB rows - 16 kg 2x15 pushups Utroligt så mange irriterende vira at et par børn i vuggestue/børnehave kan slæbe med hjem...
  6. Hygge MTB og lidt blandet

    Nåede en omgang KB træning d. 5. nov og 10. nov. Derudover kom jeg også ud i skoven tidligere idag. Det blev til en baglæns tur, hvor jeg tog to af bakkerne en ekstra gang, men droppede den sidste del af turen, da den er lidt kedelig. Tilgengæld trænede jeg nogle wheelies. Under selve turen var fokus på nedkørsler og sving. Med de nedfaldne blade blev de fleste hurtigere sving taget med et udskridende baghjul speedway style! God kombination af glatte blade og halvslidt bagdæk med begrænset spor.
  7. Hygge MTB og lidt blandet

    En kort update: 21. okt Der var godt mudret og virkeligt mange nedfaldne blade, kan godt forstå at dsb kan have problemer med den slags. Virkeligt godt jeg kendte ruten, ellers var jeg nok faret vild flere gange. Tiden var 1:05. 24. okt KB spas 28. okt Tog turen baglæns og de sjove bakker 2 gange. Der var lidt mindre mudder, men mindst lige så mange blade. Tiden var 1:15. 30. okt Ude igen, denne gang med M. Lidt mindre mudder, men endnu flere blade og det blev til en del hygge pauser, så det var ikke en hurtig tur. Tilgengæld fik jeg hapset en forkølelse, som jeg først er ved at komme over nu. Derfor har træningen stået på stand-by siden. Fik forresten også taget mig sammen til at anskaffe et nyt hjul og et dæk til forhjulet med grovere spor, så jeg kan stå lidt fast i mudderet. Det blev til Hope Pro II nav med Stans Flow Ex fælg, navet kan konverteres til andet end QR, hvis jeg skulle skifte gaffel eller cykel på et tidspunkt og Flow fælgen er godt bred (25 mm indre mål) og solid, så den burde kunne holde til det meste. Dækket blev et Geax Goma, der var til at betale og som jeg havde læst godt om. Det var godtnok en kamp at få det klemt på fælgen og det var ikke så stort som jeg forventede, men har ikke mistet grebet i sving siden jeg skiftede og mudderet falder også nemmere af end på det gamle Racing Ralph, så er godt tilfreds.
  8. Hygge MTB og lidt blandet

    Der er sket en masse det sidste stykke tid, derfor den manglende opdatering. Har mistet mit job, været halvsyg med halvsyge børn, men har fået luftet cyklen og mine kettlebells ind i mellem. Dagen efter jeg mistede jobbet var jeg på en rundtur på den lokale og kom lidt skævt op ad en grøft, det resulterede i at forhjulet eksede. Fik dog rettet det så meget op at jeg kunne tage resten af turen rundt. Efterfølgende har jeg strammet lidt på egerne, så hjulet kan bruges til nød, men skal have shoppet et nyt... Har været ude to gange på den lokale efter det: 6. okt, der tog jeg kun tid på "cirklen": Afstand: 8,19 km samlet tid: 37:59 Gns hastighed: 12,94 km/t 10. okt, der tog jeg den baglæns. Der er nogle fede stykker, når man kører ruten med uret. Der var meget mudder og jeg legede en del og øvede wheelies på den sidste del af turen, derfor den langsomme tid. Afstand: 13,15 km samlet tid: 1:05:58 Gns hastighed: 11,96 km/t Jeg har derudover trænet en til to gange med KB's. Kørte den klassiske dobbelt med swings og squat + pushups og KB row både i mandags og i dag.
  9. Hygge MTB og lidt blandet

    Torsdagstur: Fik nuppet en tur på den lokale efter ungerne var blevet smidt i seng. Det er sgu blevet efterår nu! Lygterne blev tændt allerede da jeg kørte ind i skoven. Dækkene var blevet lidt halvflade, hvilket jeg selvfølgelig først opdagede da jeg var kørt hjemmefra, så gad ikke vende tilbage. Men det gjorde at de "blævrede" noget i sving og at jeg ku mærke fælgen da jeg landte efter rutens eneste rigtige hop. Men udover de par småting, så var det en ganske fed tur, fik leget mere med dropper posten, sadlen kom i bund ved alle nedkørsler og lidt ned i skarpere sving - Fedt! Jeg timede den korte del af ruten (samme som sidst) til 42:30 min. Legede med wheelies på vejen hjem, både på lidt skovstier og en parkeringsplads.
  10. Hygge MTB og lidt blandet

    5. sep Som nævnt blev det en aftentur med M. Jeg loggede kun tiden fra den anden side af Kongevejen til: samlet tid: 39:54 gennemsnitshastighed: 15,14 km/t Det inkluderede et hurtigt rullefald, da min pedal ramte en sten/gren (uden skader) og lidt korte pauser hist og her. Topfarten var heller ikke helt i top på den sidste del af turen, da det var blevet godt mørkt der. Den tid var dog stadig godt nok til en 4. plads ud af de 19, der har logget den rute. Det var også fedt med dropper posten, det at få sadlen godt væk på nedkørsler og i sving gav en god følelse af kontrol over cyklen. Men får helt sikkert mere ud af den jo mere jeg får leget med den. Sidste uge gik med en ferie på Rhodos med familien, så ingen cykelture der. Det blev til tre gange hurtig træning jævnt fordelt over ugen: 2x10 Dips 2x6 chin ups 2x8 box pistols. Mandags træning: 2x10 KB swings - 16 kg 2x10 KB squat - 16 kg
  11. Hygge MTB og lidt blandet

    Tirsdag: Travl dag, så blev kun til en smule: 2x5 pistols til box 2x15 pushups Torsdag: Ufrivillig cykeltræning, toget til Hillerød valgte at springe to afgange over, så måtte cykle fra Holte st. 11 km ekstra på 26 min. Damn der er nogle onde bakker langs Kongevejen... Fredag: Har planlagt en aftentur på den lokale rute med M. Jeg kiggede lidt på Strava's hjemmeside i går og fandt ud af at den hurtigste tid derinde er på 33 min, hvis turen fra Allerød st - Kongevejen fjernes. Den del har jeg aldrig taget tid på, så bliver sjovt at se hvordan jeg ligger. Det blir så også min første tur i skoven med dropper post, spændende om den er de 1700 værd ;)
  12. Hygge MTB og lidt blandet

    Søndagstræning: Supersæt: 2x12 KB swings - 16 kg 2x10 KB squat - 16 kg Supersæt: 2x10 One arm row - 12 kg KB 2x15 Pushups
  13. Hygge MTB og lidt blandet

    Torsdagstur: Det blev til endnu en aftentur i går. Kom afsted ved 20 tiden og godt jeg huskede lygter, der blev meget mørkt omkring halvvejs. Det ser også ud til at det er slut med mulige PR's for denne gang, da sporet er blevet godt fugtigt med en del vandpytter og mudderhuller. Havde fokus på at kigge langt frem - det er godtnok sværere end det lyder, men øvelse gør vel mester... Og så prøvede jeg at holde fingrene fra bremserne på nedkørsler. Trænede den samme nedkørsel/sving som sidst. Tiden var omkring en time. Trænede wheelies på vejen hjem og har fået rigtigt godt styr på det, kørte ca. 10 m på baghjulet på en parkeringsplads. Og så har jeg bestilt en dropper post, blir spændende at lege med.
  14. Hygge MTB og lidt blandet

    Søndagstræning: Supersæt: 3x10 KB swings - 16 kg 3x10 KB squat - 16 kg Supersæt: 2x10 One arm row - 12 kg KB 2x15 Pushups 4 TGU - 12 kg
  15. Hygge MTB og lidt blandet

    Fik nuppet en tur på den lokale. Sporet var noget fugtigere end de sidste mange gange jeg har kørt dvs. en del vandpytter til at drøne igennem og betydeligt bedre greb på resten af turen. Rigtigt fed tur, hvor jeg prøvede at kigge så langt frem som muligt, lægge cyklen godt ned i sving og pumpe på de bump der er. Der er et sted omkring 3/4 af turen, hvor der er en kort nedkørsel, der ender i et ret skarpt sving, for så at køre op ad samme bakke lidt længer henne. Den tog jeg en del gange med sadlen lavt, for at blive bedre til at spare på bremserne, få lagt cyklen godt ned og holde min krop så lavt på cyklen som muligt. Tiden var lige under en time, men der var god fart på. Trænede som sædvanligt wheelies på turen hjem. Edit: Har rykket min mtb ordforklaring til første post.
  16. Hygge MTB og lidt blandet

    Håber på at få tid til en tur i skoven i aften, men fik leget lidt på cyklen i haven i går. Primært fokus på wheelies og trackstand. Har generelt fået bedre højde på forhjulet, så det kræver mindre at holde det oppe, men skal stadig ha forbedret balancen, når hjulet er oppe...
  17. Hygge MTB og lidt blandet

    Fik trænet mine wheelies i går og det har klart båret frugt, forhjulet kommer pænt op hver gang nu og kan de fleste gange træde rundt 2-3 gange før jeg mister balancen. Prøvede også manuals, men der skal jeg vist ligge nogle timer før det kommer til at ligne noget. Til sidst øvede jeg lidt hop, men der blev jeg lidt for ivrig, så pedalen smuttede og jeg fik tre dybe sår i skinnebenet efter mine dejlige flat pedals... Sluttede træningssessionen af med en halv times brændeflækning.
  18. Hygge MTB og lidt blandet

    Havde ikke tid til en cykeltur lørdag og søndag var lige våd nok... Så det blev til lidt KB leg: 3x10 KB squat - 16 kg Supersæt: 2x10 One arm row - 12 kg KB 2x15 Pushups 4 TGU - 12 kg Havde stadig lidt doms i baglår fra sidste træning, så droppede swings for denne gang.
  19. Hygge MTB og lidt blandet

    Torsdagstræning: Supersæts: 3x10 KB swings - 16 kg 3x10 KB squat - 16 kg 2x10 One arm row - 12 kg KB 2x15 Pushups 2x3 KB Windmill - 12 kg
  20. Hygge MTB og lidt blandet

    12/8: Én times brændeflækning - effektiv måde at afreagere efter en hel dag med irriterende og syge unger. 13/8: Tekniktræning/leg i haven. Øvede mig i balancetræning med trackstands og kontrol over cyklen i langsomme sving samt wheelies. Det går klart fremad med min wheelie stil, jeg kan nu (for det meste) holde forhjulet oppe et par omdrejninger af pedalerne. Jeg kommer stadig ikke altid helt højt nok op, så hiver en del i styret, men arbejder på det. Træner det også på vejen hjem fra hver cykeltur i skoven, der er en god lang og bred græsrabat.
  21. Hygge MTB og lidt blandet

    Mark> Fedt hvis jeg kan inspirere lidt. Det er et rigtigt godt køb du har gjort dig! Og kan kun anbefale dig at komme ud og lufte cyklen i skoven, det er en fed sport! Cardio træning har aldrig rigtigt sagt mig noget, men der er så mange "skills" involveret i mtb at det er noget andet. Der er mange gode pointers på http://www.bikejames.com mht træning og teknik. Søndagstræning: 3 TGU - 12 kg Supersæts: 2x10 KB swings - 16 kg 2x10 KB squat - 16 kg 2x10 One arm row - TRX trainer 2x15 Pushups
  22. Hygge MTB og lidt blandet

    Torsdagstur: Satte sadlen ned på 8 (= 3 cm ned), 11 er optimal landevejshøjde for mig, plejer at køre den på 9 eller 10 i skoven (= 1-2 cm ned). Havde fokus på at minimere brug af bremser og at pumpe på alle små bakker, men ku ikke få benene så meget med pga sadlen. Skal nok ha mig en dropper post! Men stadig fed tur. Tog tre vandpauser og tiden blev derefter.. Samlet tid: 51:40 Bevæge tid: 50:47 Jeg er ret sikker på at den reelle bevæge tid er noget lavere, jeg tror der går lidt tid, før pausen registreres af GPS'en.
  23. Hygge MTB og lidt blandet

    Tilbage på pinden efter 3 ugers ferie med verdens ondeste øjenbetændelse, derfor blev det ikke til helt så mange cykelture som planlagt. Tilgengæld har jeg fået fat i en billig TRX kopi, så hjemmetræningsmulighederne er blevet udviddet. Kan ikke huske hvad og hvornår jeg har haft trænet i ferien, men cykelturene er loggede, så de kommer her: 23/7: Tog en tur rundt på den lokale "baglæns" (den kan køres begge veje, men plejer at køre mod uret). Der var knastørt hele vejen rundt. Samlet tid: 52:17 Bevæge tid: 51:06 29/7: Fik klemt endnu en tur ind og på trods af at jeg røg ned i et sving*, så kom der en PR i hus! * Forhjulet skred ud i støv/tørre blade, da jeg kom lidt langt ud i et sving) Samlet tid: 49:22 Bevæge tid: 48:32 31/7: 2 x 9 km landevej tur-retur til Birkerød. 4/8: 3 TGU - 12 kg 2x10 KB swings - 16 kg Supersæt: 2x10 KB squat - 12 kg 2x8 KB single arm bend over row - 12 kg
  24. Hygge MTB og lidt blandet

    Tog en aftentur på den lokale sammen med M, det blev til en længere sludrepause halvvejs, så tiden var ikke ligefrem imponerende, men pausen gav lidt mere overskud til den sidste halvdel af turen. Der var knastørt og ikke en vind, men fed tur. Samlet tid: 1:17:13 Bevæge tid: 1:13:38 Jeg tror ikke bevæge tiden er reel, for selve kørslen blev kørt med nogenlunde samme hastighed som normalt.
  25. Hygge MTB og lidt blandet

    Blev inspireret af James Wilson's blog: Mandag: 10 KB swings (12 kg) 10 pushups 10 KB swings 8 pushups 10 KB swings 6 pushups 10 KB swings 4 pushups 10 KB swings 2 pushups Kørt med så lidt pause som muligt. Hurtig og effektiv træning for strength endurance. Det her var mellemtrinnet, for at køre den fuldt ud, er det 10, 9, 8... pushups. Tog også den lette KB da fokus mere var på udholdenheden end decideret styrke.