Protein før eller efter spinning


Bongo
 Share

Recommended Posts

Heysan

jeg har diskuteret lidt frem og tilbage med min træningsmakker, om hvorvidt jeg skal nappe min protein/kreatin shake lige efter jeg har kørt den sidste øvelse i vores hst cyclus, eller jeg skal vente til efter jeg har spinnet ? jeg ved godt at jeg ikke burde spinne lige efter jeg har trænet, men jeg er mest tændt der, og da mine glykogen depoter er brugt burde jeg vel forbrænde mere fedt på den måde ? :blink: og jeg skal sku have smidt en del kilo endnu 6-8 stykker regner jeg med...

Jeg træner hst 3 x om ugen men spinner kun ca 2 gange... jeg håber det giver en ok blanding af muskler samtidig med jeg smider fedt lidt hen af vejen... kcal får jeg nok af :)

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

MaxPower's forslag er jeg enig i - vigtigst er at du under alle omstændigheder tager den umiddelbart efter træning og inden spinning, da "the window of oppotunity" vil lukke efter ca. 1 times tid - nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor lang tid du spinner men jo før jo bedre.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Mit forslag vil være at drikke halvdelen af shaken i løbet af træningen og den sidste halvdel efter træning (og inden spinning)

og spinning er ikke træning? :unsure::blink:

Mads :swim:

Nej da, det er cardiobunny-wannabe-tidsfordriv :lol: :lol: :lol:

(Just kidding!)

jeg ved godt at jeg ikke burde spinne lige efter jeg har trænet, men jeg er mest tændt der, og da mine glykogen depoter er brugt burde jeg vel forbrænde mere fedt på den måde ?  og jeg skal sku have smidt en del kilo endnu 6-8 stykker regner jeg med...

Den holder desværre ikke helt. Hvis du spiser mindre end du forbruger, så taber du dig, og det er stort set uafhængigt af rækkefølge. Motion "på tom mave" kan rent faktisk være en dårlig idé, da du så har færre kræfter til rådighed under træningen.

I øvrigt enig med de andres shake-forslag; det gælder om at få spredt det lidt ud, så du ikke får for "tung mave"...

Link to comment
Share on other sites

Mit forslag vil være at drikke halvdelen af shaken i løbet af træningen og den sidste halvdel efter træning (og inden spinning)

og spinning er ikke træning? :unsure::blink:

Mads :swim:

Begge dele er træning - henholdvis styrketræning og konditionstræning.

Jeg vil ikke mene at behovet for proteiner er så udtalt efter konditionstræning som ved styrketræning - af MaxPower her kaldt "træning" og "spinning" som jeg læser hans indlæg.

Hvad er problemet ?

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke drikke shaken inden du går igang med hst programmet.

Jeg drikker altid min protein-shake inden jeg styrketræner. Mener at Cillius engang postede en artikel, der viste at man optog mest protein i musklerne, når man drak før træning istedet for efter, da protinerne så var tilgængelig under træning, og dermed blev der optaget flere. (tror nok det var noget i den stil) Hvis du bruger søge funktionen lidt, så må du jo kunne finde den. B)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke drikke shaken inden du går igang med hst programmet.

Jeg drikker altid min protein-shake inden jeg styrketræner. Mener at Cillius engang postede en artikel, der viste at man optog mest protein i musklerne, når man drak før træning istedet for efter, da protinerne så var tilgængelig under træning, og dermed blev der optaget flere. (tror nok det var noget i den stil) Hvis du bruger søge funktionen lidt, så må du jo kunne finde den. B)

Nu opbygges musklerne jo ikke i træningslokalet men nedbrydes derimod - at indtage proteiner i pulverform (som bekendt er hydroliseret) inden sin træning vil jeg tillade mig at stille spørgsmålstegn ved brugbarheden af.

Den omtalte artikel kunne dog være interessant at se.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Du skal klart have noget energi indenbors inden spinningen! Både protein og kulhydrat. Som andre har været inde på, så er der ikke noget at hente ved at træne på på tom mave - du yder bare mindre, forbruger færre Kcal, og din krop komer i karbolsk tilstand oven på styrketræningen 0 yderligere nedbrydning af musklevæv - rigtig dårligg idé. Du bør, hvis du kan, adskille de 2 træningsformer mest muligt - mindst med 10 timer.

Link to comment
Share on other sites

Var lige igennem mine links- og jeg havde det heldigvis stadig ;)

Her er abstract: (den fulde artikel kan ses ved at trykke på ovenstånde)

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise

Kevin D. Tipton1,2, Blake B. Rasmussen1,2, Sharon L. Miller1,2, Steven E. Wolf1, Sharla K. Owens-Stovall1, Bart E. Petrini1, and Robert R. Wolfe1,2

1 Department of Surgery, University of Texas Medical Branch, and 2 Metabolism Unit, Shriners Hospitals for Children, Galveston, Texas 77550

ABSTRACT

TOP

ABSTRACT

INTRODUCTION

METHODS

RESULTS

DISCUSSION

REFERENCES

The present study was designed to determine whether consumption of an oral essential amino acid-carbohydrate supplement (EAC) before exercise results in a greater anabolic response than supplementation after resistance exercise. Six healthy human subjects participated in two trials in random order, PRE (EAC consumed immediately before exercise), and POST (EAC consumed immediately after exercise). A primed, continuous infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine, femoral arteriovenous catheterization, and muscle biopsies from the vastus lateralis were used to determine phenylalanine concentrations, enrichments, and net uptake across the leg. Blood and muscle phenylalanine concentrations were increased by ~130% after drink consumption in both trials. Amino acid delivery to the leg was increased during exercise and remained elevated for the 2 h after exercise in both trials. Delivery of amino acids (amino acid concentration times blood flow) was significantly greater in PRE than in POST during the exercise bout and in the 1st h after exercise (P < 0.05). Total net phenylalanine uptake across the leg was greater (P = 0.0002) during PRE (209 ± 42 mg) than during POST (81 ± 19). Phenylalanine disappearance rate, an indicator of muscle protein synthesis from blood amino acids, increased after EAC consumption in both trials. These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.

muscle protein synthesis; muscle protein breakdown; stable isotopes; supplementation

Det skal med det samme nævnes at jeg ikke har læst hele artiklen, men kun abstract, da jeg ikke fatter så mange af fagudtrykkene. Men jeg ville da være glad, hvis nogle med forstand herpå ville se den igennem med kritiske øjne, og poste deres vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share