Dual factor


Balleh
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på dualfactor teori i et videnskabeligt perspektiv. Er der nogen, der ved, hvor der er tilgængelige artikler om dual factor teori, hvor det videnskabelige grundlag bl.a. presenteres?

Jeg tænker ikke kun på artikler med relation til hypertrofi træning, men til hvilken som helst træning.

Tak. Balle H

Link to comment
Share on other sites

...og det videnskabelige grundlag er presenteret her?

Nu er det jo ikke en videnskabeligt bevist teori. Det er en træningsteoretisk anerkendt forklaringsmodel på hvordan kroppen tilpasser sig træning. Der findes 2 forklaringsmodeller på hvordan kroppen tilpasser sig et vægttræningspas. Single factor teorien, også kaldt superkompensation eller dual factor teorien, også kaldt fitness-fatique teorien.

Du kan se lidt illustrationer af de 2 teorier her:

www.faccioni.com/CITlectures/overload.PDF

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas. Jeg takker for dine hidtidige svar.

I den artikel, der præsenterede dual factor teorien for mig, blev det hævdet, at der var videnskabelig dokumantation for, at styrketræningsprogrammer opbygget efter dual factor virker; implicit bedre en træningsprogrammer opbygget ud fra one factor.

Det er ikke teorien som sådan jeg søger bekræftet, men det interesserer mig derimod, om sammenhængen mellem hvilken teoretisk forklaringsmodel, der er brugt til udformningen af et træningsprogram, og så resultaterne, er undersøgt.

Alt i alt, er det undersøgt om træning udformet efter dual factor virker bedre end konventionel træning, som det hævdes?

Balle H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share