Vægten driller :-(


sinette_girl
 Share

Recommended Posts

Hej..!

Jeg er ny så håber ik i hopper på mig med det samme...

Jeg vil gerne tabe mig omkring 15 kilo men er blevet meget i tvivl om hvordan jeg skal gøre det..

Jeg er 15 år gammel

kvinde

167 cm høj

og vejer 88

hvordan vil i anbefale en kur..?

endelig ikke noget med motionscenter det har jeg prøvet, var der 2 gange...

På forhånd tak

//out Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Nu må du ikke hoppe på hende, Doogie ;)

Hej sinette_girl og velkommen til.

Man skal generelt holde sig langt væk fra "kure", de er ubehagelige, virker sjældent, har en enorm risiko for tilbagefald og er nogen gange deciderede farlige.

Det bedste er at lave en fundemental omlægning af sine kost og motionsvaner. Den helt simple grund til man bliver tyk er at man indtager mere energi end man bruger. Sænker man indtaget eller øger forbruget taber man sig.

Prøv at læse denne her artikel, den fortæller det hele. Du skal ikke tage dig af at den er henvendt til bodybuildere, principperne er fuldstændigt de samme.

Link to comment
Share on other sites

Sinette:

Jeg vil gerne dyrke motion men ikke i et træningscenter...

Hvis du ikke er så vild med at komme i et motionscenter, så er der altid de rigtig gode (og gratis!) alternativer, såsom at gå / powerwalk, løbe og cykle.

Men som der er blevet skrevet, få styr på kosten - når du så kører på en fast diæt - og supplerer med daglig motion - så begynder der at ske noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sinette

Blot for at sige, at nogle træningscentre tilbyder særlige hold og endda områder til slankehold. Derudover skal du vide, at de fleste i træningscentre vil have respekt for dig og andre med vægtproblemer, som træner og gør noget ved det. Og du er jo allerede godt igang, ved at søge råd fra medmollerne.

Ellers vil jeg anbefale løb, kan dyrkes tidligt om morgenen eller sent om aftenen eller i naturen, stort set uden tilskuere. Held og lykke!

Kiksen

Link to comment
Share on other sites

hej Sinette

hvis du bor i kbh, er der også i enkelte centre "særlige" afdelinger kun for kvinder/overvægtige - og "lukkede slankehold" hvor alle er i samme båd. - du kunne også følges med nogen du kender ?

Hvad er det, du ikke kan lide ved motionscentre ??? "bøfferne" (sorry boys... :) ) ? Husk, der er plads til os alle ! både store, små, tykke, tynde..... Jeg tror ikke der er ret mange, der ser ned til hinande, alle er der samme formål - at træne !

Men - der er også alverdens muligheder udenfor et motionscenter ! masser af "gratis glæder" !

God fornøjelse ! og good luck !

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

Vivsen:

Hvad er det, du ikke kan lide ved motionscentre ??? "bøfferne" (sorry boys...  ) ? Husk, der er plads til os alle ! både store, små, tykke, tynde..... Jeg tror ikke der er ret mange, der ser ned til hinande, alle er der samme formål - at træne !

Helt enig med Vivsen her, "bøfferne" har såmænd nok i deres egne problemer - og jeg har endnu ikke oplevet at nye folk et blevet "disset" - har ikke andet end respekt for folk der går igang med et større vægttab & er standhaftige med det - det kræver altså noget viljestyrke som er udover det sædvanlige.

Jeg har hørt om ENKELTE centre kbh, hvor jeg godt kunne forstille mig at det ikke må være så fedt at være kvinde tilgengæld, hvor der sminkes løs, outfittet er sprødeste mode, og der trænes konstant på sved-grænsen - der lyder det mere til at man træner for at blive set, fremfor at træne.

Så kan jeg godt forstå man kan få en forskrækkelse, men så skal man bare træne lidt tidligere eller senere - jeg har personligt IKKE oplevet sådan en stemning de steder jeg har været.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sinette og velkommen til B)

Det eneste der hjælper er, at opstille en kostplan og have styr på hvor meget energi du indtager og ca. hvor meget du forbrænder. Fordi at tabe sig er egentlig simpelt, er kroppen i kallorieunderskud taber man sig. Held og lykke med det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny så håber ik i hopper på mig med det samme...

Hej og velkommen til. :)

Jeg kan nu godt forstå, at doggie prøver at hoppe på dig, med det smil der, ville jeg også have svært ved at holde mig væk, hvis jeg var på din alder - hvilket jeg ikke er og dette derfor kun skal læses som et uskyldigt kompliment.. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Shinette

Lad os se på det

med den vægt, alder og højde bruger du, hvis du intet laver ca 1700 Kcal om dagen på hvilestofskiftet (det er et ca tal)

Hvis du laver sådan normale ting men ikke dyrker sport bruger du lige omkring 2000 kcal. (måske lidt mere afhængigt af om du cykler til skole osv)

det vil sige at hvis du skal tabe dig skal du enten spise mindre end de 2000 kcal om dagen eller tilføre motion så du bruger mere. En god tommelfingerregel er at du ca skal være 500 kcal under pr. dag, altså bruge 500 mere end du spiser, hbvis du gør det taber du dig med ca et halvt kg om ugen. det lyder måske ikke af meget, men vhis du holder det er der røget ca 10 kg, på en sund måde, uden du piner dig selv, til sommerferien.Og 10 kg kan ses..det svarer til 20 pakker stegemagarine!!!!

hvordan gør man så det nemmest? tja du må til at se på hvad der er i maden du spiser. Feks i en mega pommes frites og en mega milkshake på Mac D er der ca 1400 Kcal til sammen!! dvs at efter sådan en hapser har du faktisk brugt hele din ration. Omvendt kan du spise næsten 4 kg broccoli for de samme kalorier. Det er den slags ting du skal til at tænke på.

Kom gerne med flere spørgsmål, svarene er helt sikkert her på MOL:

Link to comment
Share on other sites

Hej , jeg har selv vejet 15 kg. for meget, og det er hammer svært at tabe dem. Jeg prøvede alle former for slankekurer, men intet hjalp.

Det vigtigste syntes jeg er at man er klar til at tabe sig, for hvis man ikke er det nytter det ikke. Jeg er ryger og har prøvet at stoppe, men lysten har ikke været der 100 % og derfor ryger jeg stadig. Det er det samme med slankekurer tror jeg.

Jeg har tabt 13 kg. med vægtvogterne over 7 mdr. og jeg har holdt vægten ( +/- et par kg) Gå ind på hjemmesiden. Man bestemmer lidt selv hvad man vil spise, og man kan stadig spise slik og spise chips. Hele ideen med vægtvogterne er at man skal tælle point i maden, man kan købe en bog hvor næsten alt mad er regnet om i point. Jeg har ikke web. add. mere, men søg under vægtvogterne....

Håber at det hjælper.

Hilsen Marie

Link to comment
Share on other sites

Vægtvogterne er faktisk slet ikke en tosset ide - kostrådene er ret basale, men der kommer en masse moralsk støtte fra de andre deltagere. Kunne forestille mig netop den faktor vil veje tungt når selvværdet er mærket af overvægten.

Du kan også prøve at spise fedtfattigt, skifte de voldsomme kulhydrater (pasta, ris og til dels kartofler) ud med salat. Drop dressingen på flaske, men brug en lille fiks kombi af jomfru olivenolie og balsamico eddike (smager kanon og er sundt). Husk stadig at spise fedtfattigt kød.

Nap nogen gåture og måske endda løbeture/cykelture - sæt intensiteten efter evne. Ingen grund til at forcere for at give op efter 14 dage... du er ude efter en livsstilsændring (eller bør være om ikke andet).

Mvh

Cilius

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre er det kun Cilius der har givet noget der ligner et ok råd, hvordan kan i begynde at snakke x antal kalorier med en pige på 15 år?!? Det er sku da alt for uoverskueligt. Der skal da i stedet oplyses om hvilken kost der ikke er så god, og hvilken der er mere hensigtsmæssig <_<

Motion er en god ting, men hvis du lærer at spise "rigtigt" er det et kæmpe skridt på vejen.

Du bliver først og fremmest nødt til at skrive lidt om hvad du spiser på en dag/en uge, så er det meget lettere at hjælpe med hvad der skal skiftes ud eller ændres på ;)

Ikke for at virke gal, men har selv en søster på 16, der absolut IKKE kan forholde sig til at få smidt en gang kalorie pladder i hovedet. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke??? Seriøst, bare det at vende en vare om og opdage.."ooookay, der er 600kcal i sådan en fætter og jeg skal have 2000 om dagen, så...", det er da vigtige tanker at gøre sig. ..

Jeg tror ikke vi skal gøre unge menensker dummere end de er! Det kan godt være din søster lider af tal-allergi, men seriøst..der er da ikke stor forskel på at skrive op hvad man spiser på en uge, og så lave regnestykket færdigt!

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre er det kun Cilius der har givet noget der ligner et ok råd, hvordan kan i begynde at snakke x antal kalorier med en pige på 15 år?!? Det er sku da alt for uoverskueligt. Der skal da i stedet oplyses om hvilken kost der ikke er så god, og hvilken der er mere hensigtsmæssig  <_<

Jeg er fuldstændigt enig. :)

Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det behøver være og når en teenagepige spørger, uden at du kender personen bag, er det ikke smart bare at lire nogle tal af. Teenagepiger skal ikke slanke sig, med mindre de er ekstremt overvægtige. Husk på du er højst sandsynigt ikke færdigudviklet som 15-årig.

Det samme gør sig gældende i tråden om "håndtag", det er nogle fuldstændigt tankeløse råd der kommes med. Tænk før der tastes!

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

endelig ikke noget med motionscenter det har jeg prøvet, var der 2 gange...

Jeg har et andet forslag til motion. Der er jo altis mulighed for at begynde at træne en sportsgren som fodbold, håndbold, badminton, tenneis osv i den lokale idrætsklub. Det sociale samvære er ofte bedre end i motionscentre, og så er der mange, der synes det er sjovere. Det er da et forsøg vær. Det vigtigste er, at du finde en form for fysisk udfoldelelse, som du kan lide. Præcis hvilken det er, er mindre vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er aldersgrænsen så for at lære at kigge på kalorier? :lol:

Det er da bare med at komme igang, er det så en "tal-allergiker", må man kigge på andre muligheder. ;)

Så vil de 7 kostråd faktisk være dækkende.

Dem skriver vi bare i alle indlæg fra nu af til personer under xx år :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er da bare med at komme igang, er det så en "tal-allergiker", må man kigge på andre muligheder. ;)

Jeg kan forstå, du hellere vil helbrede end forebygge. :tongue:

Stubbe, det er fint nok du hugger til mig, men tal kan ikke stå alene, du skal bringe kostråd på banen, ellers går det jo helt galt, når vedkommende kommer til at spise en marsbar og vil korrigere for det resten af dagen. Blackmoore skriver jo inddirekte, at hvis hun kommer til at besøge McD, så må hun ikke spise resten af dagen.

Du kan jo passende kigge i Håndtagene skal væk og en flad mave!?!?, Jeg vil gerne ha min håndtag væk... og slå mig oven i hovedet der også!! :tongue: ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

:bigsmile:

Stubbe, det er fint nok du hugger til mig, men tal kan ikke stå alene, du skal bringe kostråd på banen, ellers går det jo helt galt, når vedkommende kommer til at spise en marsbar og vil korrigere for det resten af dagen. Blackmoore skriver jo inddirekte, at hvis hun kommer til at besøge McD, så må hun ikke spise resten af dagen.

Det her har du selvfølgelig ret i, hvis det er sådan personen opfatter det.

Det vil der nok også være 35 årige eller what ever der gør.

Det er dog ikke helt såen jeg læste det, men det er måske fordi jeg er inde i det.

Men en kombination vil selvfølgelig være det bedste.

Men den der med at det er for tidligt :lol:

Det sku være indlagt i skoleundervisningen, både hvad kalorier er og hvad de 7 kostråd er. B)

Link to comment
Share on other sites

Det sku være indlagt i skoleundervisningen, både hvad kalorier er og hvad de 7 kostråd er. B)

Helt enig. :)

Jeg mener at kunne huske at det var en del af både biologi og hjemkundskab, men det er jo begrænset, hvor mange der følger med i de timer, især når der skal sms' med potentielle kærester og hvad har vi. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share