At støbe sine egne skiver


enkæmpesmed
 Share

Recommended Posts

Mit problem er at jeg mangler nogen vægte. Jeg har ikke mere 112,5 og det er jo ikke nok til et fornuftigt dødløft, og slet ikke når man træner singler.

Men skiver er dyre (10kg 200kr :o ) og derfor kunne jeg godt tænke mig at støbe dem selv (man er sgu ikke nogen kæmpe smed hvis ikke man kan støbe sit smedeudstyr selv :bigsmile: ).

Det bliver nok lige i overkanten at skulle smelte dem i jern, men man kunne jo bruge beton eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Der er jo også mange alternativer til at støbe dem:

- du kan dreje/skære dem til

- du kan bruge noget andet end lige skiver, fx sække, dunke, spande etc.

Det billigste jern finder man nok hos den nærmeste ophugger. Og med x stk. fælge/motordele/kæder/aksler/bjælker/tønder/etc. kommer man da også et stykke... :)

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Det billigste jern finder man nok hos den nærmeste ophugger. Og med x stk. fælge/motordele/kæder/aksler/bjælker/tønder/etc. kommer man da også et stykke... :)

Så løfter man sgu osse med stil, når man står der og træner dødløft med karrossen fra en Sherman kampvogn ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror at det er svært at støbe, så det kan holde til de "bump" det får, og så de er nogenlunde fornuftige at have med at gøre. Men prøv det da og lad høre. En træ-skabelon der kan åbnes når beton'en er tør er vel hvad der skal til. Og evt. lidt jernstykker blandet i betonen for at give lidt armering.

Jeg ville dog nok selv foretrække et par sandsække eller tænder/spande med sand hvis det er til DL, som med et plateu til at stå på, kan baskes sammen på 0 tid, og er til at justere vægten på når der er behov... Koster nada at bygge.

Ideen med kampvognen er fin... :lol:

Ellers hvis det kun er DL - så hvad med at stå på selve stangen når du løfter - så bliver den noget tungere... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej smed

Det med at støbe i beton er en fin ide - og det er sgu ikke så besværligt at flikke en model sammen, men hvis du vil gøre det endnu nemmere kan du bare smutte ned i Jem & Fix - købe fliser i en passende mængde - bore et hul der passer til din vægtstang (evt. flere små og så mejsle ud mellem disse). jeg har i 4-5 år haft et reservesæt af den slags stående i kælderen - og de holder ganske fint til dødløft osv. hvis du ikke smider helt hysterisk med vægten ;)

mvh.

Jay

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har tid og lyst, kan de sagtens støbes i beton.

Jeg har set det på TV, at de gjorde det et sted, vistnok i Afrika.

Hvis der lægges noget armeringsjern i f.eks noget net, bliver de også stærke.

Jeg har været med til at støbe en sejlbåd i beton.

Den var ca. 2,5 cm i skrogtykkelse, og havde 6 lag net (dyrehegn) som armering.

Det er enormt stærkt, hvis det er blandet rigtigt.

Der var vist 7 kornstørrelser sand, blandet i et forhold så de små sandkorn

netop passer i hulrummene i de større osv.

På et tidspunkt var der en del betonbåde i Brøndby havn, men jeg ved ikke om der

er så mange der mere, for en del af dem sejler på jordomsejling.

Så vægtskiver i beton, skulle ikke være moget problem.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Afbalanceringklodser til bilfælge kan smeltes i en gl. gryde med en ukrudtsbrænder. Du kan så støbe i letfugtet, fint sand. Pres en vægtskive ned i sandet og støb i hullet. Det er muligt, at der indsamlingsordning på sådanne klodser nu om dage. Spørg et autoværksted.

OBS - det er naturligvis ikke indendørsarbejde :chicken:

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Det var da rart med feedback.

Det største problem er faktisk vægtfylden af cement. Den kan umuligt være ligså stor som støbejern (faktisk kun ½ så stor kan jeg forestille mig), hvilket vil sige at skiven skal være dobbelt så stor. Det bedste ville være at finde et metal med et lavt smeltepunkt og høj massefylde til billige penge, men det er nok ikke sådan ligetil.

Cfred, ved du hvad de der klodser er lavet af?

Simon, hvad søren er blindflager?

Iøvrigt nogen der har de helt rigtige tal på massefylderne?

Link to comment
Share on other sites

Kunna ikke lige finde en generel masse fylde for beton, da det jo består af en masse balndet, og blandingsværdierne jo sikkert afviger alt efter hvad det skal bruges til. Til gengæld vil jeg foreslå at støbe skiverne i bly, der har en massefylde på 11,34 g pr cm3.

ud over det kan jeg også anbefale guld med en massefylde på 19,32 g/cm3, uran med 19,05 g/cm3 og til sidst kviksølv med 13,55 g/cm3. :tongue:

Mere seriøst vil jeg nok foreslå nikkel ( 8,9 g/cm3 ) jern med 7,86 g/cm3 eller kobber med 8,93 g/cm3.

Held og lykke med det. Lad os endelig høre hvordan det går :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Du kan da bare opsøge de fleste maskinværksteder. Har arbejdet på et engang, og der fik de sådan nogle kæmpe rund-jern stænger hjem i mange forskellige størrelser. Mener de gav omkring 3kr pr kg jern, så det er jo lige til at komme over..

Så kan du f.eks. bare få dem til at skære nogle skiver af til dig, og så bore hul i dem så de passer til din vægtstang.. Det kan dylme ikke koste meget!

De kan sagtens skære skiver på 20kg stykket hvis det er de helt store rund-jern de har ;)

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro, de er lavet af næsten rent bly, men det kan godt være en legering. Men det smelter ret let og ved forholdsvis lav temperatur.

Problemet vil så være at de også slides let.

Bly i sig selv ikke er det sundeste at rende rundt og håndtere med bare næver flere gange om ugen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Helt bortset fra at de står og afdamper - selv hvis ikke de bliver brugt.

Problemet er ikke så meget at de derved blivere lettere (for det er yderst minimalt) men derimod som påpeget af vandpyt af de dampe faktisk er giftige.

Til gengæld er træning med blyvægte klassisk. Det har været kendt siden oldtiden. Hør bare hvad Seneca skriver i et af sine breve til den unge ridder Lucilius. (Ikke nogen mindeværdig oversættelse, red)

Se bare: fra alle sider lyder forskelligartet larm: Jeg bor oppe over selve badeanstalten. Forestil dig nu al slags råb, som kan få en til at hade sine ører: Når de stærkere badegæster øver sig og svinger hænderne med blylodder, når de enten anstrenger sig eller lader som om de anstrenger sig, hører jeg stønnen. Hver gang de holder vejret og lader luften slippe ud igen, hører jeg hvæsen og hivende åndedræt; når jeg træffer på en dovenlars, der er tilfreds med en simpel form for indsmøring, hører jeg klasket fra den klappende hånd på skulderen, og alt efter om den når sit mål fladt eller hult, så ændrer lyden sig. Men hvis en boldspiller kommer og begynder at tælle bolde, så er det sket!

Man kender så vidt jeg ved ikke Lucilius´og Senecas forhold til hinanden. Men brevene er ofte citerede og taget til indtægt i alle mulige moralske sammenhænge.

seneca.jpg

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro, de er lavet af næsten rent bly, men det kan godt være en legering. Men det smelter ret let og ved forholdsvis lav temperatur.

Problemet vil så være at de også slides let.

Bly i sig selv ikke er det sundeste at rende rundt og håndtere med bare næver flere gange om ugen.

'Pyt

Det har jeg også været med til.

Jeg lavede forme til at støbe blyklodser til dykkerbælter.

Så støbte vi 2 og 3 kg. klodser med kanaler i til at

stikke bæltet igennem.

Men bly bliver nok snart total forbudt.

Hvad vil dykkerne så gøre ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en udsendelse på tv2, om den der skole i Kenya, hvor man uddanner alle de fantastiske løbere. Der trænede de med stænger, hvor vægtene var gamle dåser fyldt med jernd og beton. Sådan en kæmpe fætter fra Jako med skibberlabskovs kan der vel være en

20-25kg i :) . Bare inviter drengene over til aftensmad, så har du hurtigt gjort kål på sådan en spand :tongue: .

Og så er der jo lidt old-school over det :devil: .

Niske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share