undervægtig


jonask
 Share

Recommended Posts

Doggie> Hehe.. efter 5 æg er jeg godt mæt, og ska sq ikke have mere ned i maven, drikker jeg matilde samtidig, går min mave sq nok amok heh.. På trods af jeg kan spise meget - og gør det :)

Jo man kan godt æde tunen ved siden af, men i en shake ryger det hurtigere ned, bare man har lært at åbne op for halsen :D

Well.. har ikke selv prøvet opskriften, fandt den bare på bodyhouse.dk, hvor flere skev at det ikke smagte så slemt, da cacao hæmmer smagen af tun.. Burde næsten prøves en dag ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

t3ch >> Det er bare et spørgsmål om tilvænning, jeg spiser selv en sådan små 'bastant makker' et par gange om ugen, desværre er æg så dyre som de er, hvilket ikke er fedt når ens husleje er høj... :(

Med hensyn til tunen tror jeg bare jeg lader dén blive på rugbrødet ;) - Men det skal da nok være en god ide til folk som i forvejen ikke kan udstå smagen af fisk!

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke fordi jeg vil trække det her i lang drag, men er det ikke 5æg om ugen? - Men det er vist også baseret på folk der direkte ikke kan tåle skidtet, jeg føler jeg får mere energi (og er mere mæt) efter sådan en god potion æg...

Men i sidste ende er det vel individuelt... :)

edit:

Vi fik begge to ret!

http://www.altomkost.dk/madtildig/Dinmad/aeg/forside.htm

På siden står der 3-4 æg om ugen...

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

jonask >> Hvis jeg var dig ville jeg glemme ALT om kost tilskud et lille stykke tid, og koncentere mig om at spise så meget som over hovedet muligt, og lade maven vænne sig til at den *skal* have plads til mere mad!

- Du kan selvfølgeligt også proppe alt mulig p*s i mavsen, men jeg er 99% sikker på at du ville få mere ud af bare at spise MERE!

Link to comment
Share on other sites

Søg og du skal finde:

Stubbe fra http://www.motion-online.dk/fora/index.php...pic=11971&st=15

Fakta:

Kolesterol i 100gram æg er ca 550mg

4 æg er ca 260 gram = 1430mg kolesterol

Biotilgængeligheden er ca 50%

Der optages derfor 700-750 mg kolesterol fra 4 æg.

Danskere indtager i gennemsnit 380 mg kolesterol i maden.

Kroppens egen produktion er ca 1000 mg.

Kroppen skal derfor stort set ikke selv producere noget. Så meget nedsætter den desværre bare ikke produktionen, derfor øges blodets indhold.

Selvom den gjorde vil det sikkert være problematisk alligevel, da det skal transporteres rundt i blodet til cellerne, istedet for at blive produceret i cellerne lokalt.

Diverse faglige kilder angiver også at et øget indtag af kolesterol i kosten øger kolesterol i blodet.

Hvor meget er der uenighed om.

Det er ikke en liniær stigning, den flader ud med øget indtag. Det spiller også en rolle hvilket indtag man starter ud med.

Der er lavet metaanalyse og flere reviews om det.

Men men men, det vi kommer frem til er, det jeg har sagt: Kolesterol i kosten påvirker kolesterol i blodet.

Mere end 2 æg om ugen, skulle også være usundt, pga. ægs høje kolesteroltal

Det var det som der blev sagt før i tiden, hvilket kan betragtes som en myte.

Med hensyn til 3-4 om dagen har der vist aldrig været sagt noget fra offiviel side af?

Men som du kan se af indlægget er 3-4 æg om dagen meget og kan/vil påvirke dit kolesterol. Hvor meget kan ikke siges.

Link to comment
Share on other sites

Som det er blevet sagt før, flydende kalorier er godt - drop vandet og drik sodavand, kakao juice, mælk osv.

Find noget med mange kalorier i - som du synes er godt, og æd! :lol:

(selvfølgelig er det bedst at vælge sundt fedt osv, men i første omgang handler det altså om at være i energioverskud - FOR ALT I VERDEN)

Det kan være mørk chokolade, digestive kiks (man tror det er løgn - hvordan f... får de så meget fedt og sukker ind i sådan en lille kiks), mandler eller et eller andet "godt".

OG så ud med kartoflerne - det er også sagt før.

En anden ting er, at man kan "glemme" at spise hvis man er travlt optaget af skole, arbejde eller andet.

SÅ PLANLÆG måltiderne, så du i forvejen har mad klar til frokost og lign. - OG SPIS det - så skal du nok blive større!

Link to comment
Share on other sites

Vil give hvor gode mand "Doggie" ret.

Inden du tænker på kosttilskudspiller, etc, skal du sætte dig godt ind i hvad kalorier, fedt, kulhydrater (hurtige/langsomme), proteiner, etc er. Regne ud hvor mange du skal have, for at være i kalorieoverskud, have nogen lunde styr på hvor meget de forskellige madvare indeholder af kalorier, etc. Søg bl.a. her på boardet under kost og på bodyhouse.dk, så vil du lære meget, hvilket jeg tror vil skubbe dig i den rigtige retning ;)

Når du har sat dig ind i din kost, lavet en madplan OG følger den!!!,

så kan du købe pillerne.. Køber du pillerne nu, tror jeg du ser dem som et middel til at tage på, hvilket de ikke skal bruges som. De er blot et tilskud. Pillerne alene kan ikke ændre din krop resten af dit liv, kun du kan ændre den, ved at vide hvad du stopper i hovedet.

Just my little opinion, ret mig hvis jeg er helt galt på den ;)

Edited by t3ch
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu lavet et lille skema over hvad jeg har spist indtil videre... Jeg mangler stadig et måltid mere, som jeg ikke får skrevet på da jeg ikke er hjemme i aften..

Men her er hvad jeg ca. får hver dag:

Energi Protein Kulhydrat Fedt

[_Nat_]

3 stk pølser: 87 kcal 3,6 kcal 1,2g 7,5g

1 stk grapefrugt

½ pizza

[_Morgenmad_]

½ L cacaomælk 300 kcal 17.5g 50g 2.5g

1 talerken havregryn

[_Skolen fra kl 8:00 - 15:00_]

1½ L cacaomælk 600 kcal 35g 100g 5g

[_Efter skole kl 15:30_]

Færdigret på 500g: 600 kcal 25g 85g 15g

olie(ca. 50ml) 425 kcal 0g 0g 48g

[_aftensmad_]

Laksesteak på 130g: 273 kcal 23.4g 0g 19.5g

+ div grønsager, ?

I alt: 2201.6kcal 102.1g 242,5g 90g

Der er et par stedder jeg ikke har fået målt op hvad der er af næringsstoffer i, men håber det går... Det måltid jeg mangler, har ca samme størelse som det jeg får til [_Nat_]...

Jeg plejer ikke at drikke de 1½L cacaomælk i skolen, men det vil jeg helt sikkert starte på... :)

Link to comment
Share on other sites

Husk din WG for helvede... så mange gange om dagen som muligt! Du kan ikke få nok..

Din krop kan optage 40-50g proteiner i timen, og skal du nå det max, skal der sq meget WG til! Drik løs ;)

Nej nej nej.... Man skal ikke bare fyre en masse WG ned... Spis noget rigtig mad istedet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint nok med en enkelt WG eller 2...

Men du skriver:

så mange gange om dagen som muligt! Du kan ikke få nok..

Og det synes jeg er forkert! Jeg synes WG skal bruges hvis han ikke lige kan få de sidste kulhydrater med...

Men her er tale om en del synes jeg så derfor skal der noget mere MAD indenbords.

Det er min mening! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu lavet et lille skema over hvad jeg har spist indtil videre... Jeg mangler stadig et måltid mere, som jeg ikke får skrevet på da jeg ikke er hjemme i aften..

Men her er hvad jeg ca. får hver dag:

Energi Protein Kulhydrat Fedt

[_Nat_]

3 stk pølser: 87 kcal 3,6 kcal 1,2g 7,5g

1 stk grapefrugt

½ pizza

[_Morgenmad_]

½ L cacaomælk 300 kcal 17.5g 50g 2.5g

1 talerken havregryn

[_Skolen fra kl 8:00 - 15:00_]

1½ L cacaomælk 600 kcal 35g 100g 5g

[_Efter skole kl 15:30_]

Færdigret på 500g: 600 kcal 25g 85g 15g

olie(ca. 50ml) 425 kcal 0g 0g 48g

[_aftensmad_]

Laksesteak på 130g: 273 kcal 23.4g 0g 19.5g

+ div grønsager, ?

I alt: 2201.6kcal 102.1g 242,5g 90g

Der er et par stedder jeg ikke har fået målt op hvad der er af næringsstoffer i, men håber det går... Det måltid jeg mangler, har ca samme størelse som det jeg får til [_Nat_]...

Jeg plejer ikke at drikke de 1½L cacaomælk i skolen, men det vil jeg helt sikkert starte på... :)

Jeg tror godt, vi kan regne med, at der er 500 kcal i det, du ikke fik talt op.

Så er spørgsmålet, om du føler, du spiste mere denne dag, og hvor meget det så måtte være.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det klart du lige skal have lidt tid til at vænne dig til det massive indtag pr dag du gerne skulle komme op på, men du må sgu kunne spise noget mere end det du har smidt op!! - Du er lige så høj og samme årgang som mig, og alligevel vejer du lige knap 40kg mindre end mig!!!! - Og jeg er altså ikke just fed! :)

Du spiser jo heller ikke noget i skolen!? - Kakao er da fint, men der kunne sagtens være plads til et par boller eller fem med lidt protein rig pålæg!

Jeg har også lige slutteligt en kommentar om det med at indtage 'våde kalorier', det er en helt fornuftig måde, da de fleste vil kunne få mere ned på den måde, men hold dig fra sodavand, brusen gør at du kan spise/drikke mindre, og udover brus er der jo ikke meget andet i end sukker (som er *udenmærket* - men med hensyn til at gaine vil de mere komplekse kulhydrater være at fortrække!)...

Men endnu en gang, giv det lidt tid, og spis så du *ALDRIG* føler dig sulten! - Med det mener jeg ikke du behøver at stor spise hver gang du får den mindste rumlen i maven, men bare du sørger for at indtage noget - hvis du ikke har noget "rigtigt" mad til rådighed inden så købt en pose slik eller noget sodavand, bare du ikke 'sulter' dig selv på noget tidsspunkt!

Link to comment
Share on other sites

Har i overhovedet tænkt over hvad der sker hvis han følger alle jeres råd?

Eller gælder det bare om at komme med det råd som øger hans energiindtag mest, og så vinder man en præmie?

For sådan virker det sku.

Var det fedtmasse han ville tage på?

Link to comment
Share on other sites

Nu skrev han at han var begyndt at træne, og han må have haft et alt for lavt indtag gennem længere tid hvis han kun vejer 50kg!! - Jeg har samme højde som ham, og før jeg begyndte at træne havde jeg i flere år lagt stabilt på 70kg - og hvis der var noget fedt af betydning på min krop har det sgu været svært at finde!!

- Så det første lange stykke tid er jeg overbevist om at hans korpus kun vil have godt af at tage lidt (en 10-20kg) fedt på!

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Ja han mangler sul på kroppen, og nej han er ikke begyndt at træne, og bruger ikke WG, den står bare til pynt. Siger til ham han skal spise fedt, men alligevel dropper hans sovs, smør, salatmayonaise til sine pomfritter, og alt hvad der er fedt. Han spiser som om jeg var på slankekur x2.

Jonas> Helt ærligt... 1 lille skive franksbrød til morgenmad, og du var endda en ½ time om at spise det.. Eh..

Tror ikke problemet ligger i at han ikke kan tage på, tror mere det er noget psykisk.

Synes fanme jeg har prøvet at hjælpe så meget jeg kunne (gennem de sidste par år), men hvis han ikke vil følge mine, eller for den sags skyld jeres råd, hvad fanden er der så at stille op? Det er meget godt vi kommer med en masse råd, som 100% ville få ham til at tage på, men ligemeget nytter det, hvis han ikke vil følge dem.

Gider sq ikke mere... Det er op til ham nu! :sneaky:

og btw.. træning er nyttesløst, hvis han ikke får de proteiner og kalorier hans muskler har brug for. De vil blive markerede, men vil ikke vokse det mindste.

Edited by t3ch
Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus>

Jeg mener ikke jeg har spist mere, bortset fra den 1½L cacao i skolen, hvor jeg før bare har spist en bolle uden det store indhold af kulhydrat, protein osv...

Men det svarer meget godt til hvad jeg får til dagligt.

Doggie>

Ja, mit måltid i skolen er ikke så stort, men det bliver fra dags dato forøget med den samme mængde cacao i hvert fald..

På de længere dage kan jeg godt se jeg skal finde noget mere.

Og så plejer jeg at drikke en del cola i weekenden, men var bestemt ikke klar over det havde så stor en mættende effekt.

Stubbe>

Lige nu handler det vidst mest om bare at tage på, og jeg tror ikke det ville gøre noget om det er fedt eller muskler (men vil da helt klart helst have størere muskelmasse).

Men jeg regner med jeg skal blive ved med at træne når jeg starter igen, så jeg får vel trænet det evt. fedt om?

t3ch>

Jeg er ikke begyndt at træne endnu, fordi jeg har overbalastet mit højre håndled og underarm, så det skal have den tid til at vile det skal have...

Min WG skal også kun virke som tilskud jo... Det er vel stadig min kost der skal rettes på?

Mht. sovs, smør, salatmayonaise, etc. så kan jeg ikke spise uanede mængder mælkeprodukter fordi det smadre min mave, og så virker det som 1 skridt frem og 2 tilbage... Det er det samme med rug :/

Jeg ved godt cacao også er et mælkeprodukt, men det bliver prioriteret frem for nogle af de ovennævnte ting...

Tja, alt går langsomt for mig om morgenen, er vidst rigtigt b-menneske :/

Tja, jeg har hørt en del fra dig om det var for dårligt jeg ikke spiste mere, ikke spiste mere protein pulver, osv... no offence, men det er altså ikke lige det man har brug for at høre når man i forvejen kæmper...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share