undervægtig


jonask
 Share

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hessel >> Må jeg nok indrømme jeg ikke lige havde tænkt på, kunne ikke lidt lade være med at sammenligne med mig selv - pga af alder og højde...

jonask >> Hessel har jo nok ret i at det kunne være smart at besøge en læge, om ikke andet så for at få udelukket at det er stofskiftet den er gal med - hvilket jo bestemt kunne være! - Du kunne evt lige poste i denne tråd igen når du har fået mere vished om din situation... :)

Link to comment
Share on other sites

Jonas> Du kan drikke 2L cacao om dagen, men kan ikke spise en lille smule salatmayonaise til dine pomfritter? Det hænger vist ikke rigtig sammen, kan du nok også godt selv se.

WG er et tilskud ja, men så brug det da for h....

Ja jeg har sagt det er for dårligt, men har fanme også prøvet at hjælpe dig på vej. Har sagt pænt til dig, hvad du kunne prøve at spise, etc, men når du ikke vil lytte, bliver jeg sq irriteret til sidst. Du bliver ved med at sige "jaaa jaaa.. jeg skal nok", men der sker intet. Hár sagt det på en pæn måde. Det er fanme svært at stå på sidelinjen og se dig vokse indad, og bare ikke kunne gøre det mindste. Du bliver mindre og mindre for hver dag der går, og jeg kan intet stille op ved det. Føler ærlig talt jeg bruger alt for mange krafter på at prøve at hjælpe, og tænke på dit problem. Må indrømme det er blevet for meget, kan sq ikke magte det mere, gider ikke have ødelagt mit humør, pga. dine problemer mere. Så skal nok lade vær med at sige hvad du skal og ikke skal. Det er op til dig selv...

Peace

Hessel> Tror mere det er spiseforstyrrelser!

Edited by t3ch
Link to comment
Share on other sites

Hessel>

Det havde jeg også lidt tænkt på...

Jeg har været hos min læge et par gange, men hver gang fået svaret at det vil ændre sig med alleren og det nok skal komme.

Men jeg er også ved at være træt af at skulle vente? på det, og har derfor oprettet denne tråd...

-Skal jeg smutte til lægen igen, eller finde en anden læge hvis jeg får samme svar igen?

Det skal måske lige siges at stort set alle i min famile har været spinkle (ved dog ikke hvor spinkle), men de har i hvert fald også haft store problemer med at tage på..

Link to comment
Share on other sites

Jonas> Som tidligere sagt, smut ned i Lægehuset Bjæverskov, og få en god snak med Birgitte Sindberg, hun er utrolig god og hjælpevillig, og giver ikke bare en et plat svar, som din egen læge. Hun gør sq noget for sagen. Om du smutter derned eller ej er op til dig, men tro mig, hun gør alt for at hjælpe!

Link to comment
Share on other sites

Arne Astrups Gode råd mod undervægt

Jonask ->>

Jeg synes du skal bede din læge om at få taget nogle blodprøver for at få klarlagt om du har en stofskiftesygdom eller lign. Ofte gør læger ikke noget medmindre man specifikt beder dem om at gøre noget. Det er min erfaring at lægerne ofte skal presses så man kan få en ordentlig og acceptabel behandling! Hvis man ikke kan få en ordentlig behandling - skift læge! Sådan er det, desværre i Danmark.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hessel> Tror mere det er spiseforstyrrelser!

Nu, skal man jo passe på med at putte folk ind i den bås for der er mange som er undervægtige. Hvis din bekymring om at det er en spiseforstyrrelse er korrekt kræver det er smut til lægen omgående! Familien bør inddrages i problemmerne og det kan ikke gå for langsomt! Jo, hurtigere man kommer i behandling for en spiseforstyrrelse, jo større er chanchen for at man bliver helbredt.

Artikler om spiseforstyrrelser:

Hvad er anoreksi?

Hvad er spiseanfald/bulimi?

Link to comment
Share on other sites

Stubbe>

Lige nu handler det vidst mest om bare at tage på, og jeg tror ikke det ville gøre noget om det er fedt eller muskler (men vil da helt klart helst have størere muskelmasse).

Men jeg regner med jeg skal blive ved med at træne når jeg starter igen, så jeg får vel trænet det evt. fedt om?

1. Du kan ikke omdanne fedt om til muskler.

2. Selvom man er undervægtig er det ikke den rigtige måde bare at fylde sig.

Omvendt anbefales det jo heller ikke overvægtige at gå på faste, eller hva?

Når du først har indset du har et problem er det ikke noget problem at tage på, med mindre du har en sygdom af en slags.

Du siger du ikke kan indtage så meget mælkeprodukt, men du indtager alligevel 2L+ om dagen?

Hvad med Chokolade? Chips? Sukker? Olie?

En plade rittersport indeholder 2000-2500 Kj.

100 g franske kartofler indeholder ca 2300 Kj.

1L saftevand indeholder (alt efter blandingforhold) ca 1700 Kj.

Bare 2 af disse ting udover det du er vant til at spise vil give ca 1-1,5 kg om ugen.

På 2 måneder er det ca 10 kg.

Undskyld mig men sværere er det ikke, har selv prøvet at skulle tage på og har flere venner med samme problem.

Det kræver kun at man er bevidst om det og ønsker at lave det om. B)

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Doggie> Hehe.. du er sq besværlig din hund :P

Well, nu kender du ikke Jonas irl, hvilket jeg gør ret godt. Siger ikke at spiseforstyrrelser er grunden, men det var nok en idé at få undersøgt om det kunne være grunden, inden det muligvis går mere galt?

cisse> lige præcis!

Link to comment
Share on other sites

t3ch>> U bet I am!! B)

Nu har jeg heller ingen erfaringer indenfor spiseforstyrrelser, det tætteste jeg selv har været på det, har nok været at jeg til tider har udsat et måltid et par timer, når jeg var i gang med lidt herligt nørderi med kammeraterne, men så tilgengæld spist *meget* mere ved et efterfølgende måltid - Så hvad jeg med den smøre vil sige er: Ingen personlig erfaring indenfor feltet...!

Men jeg synes da heller ikke umiddelbart det lyder som om Jonas er syg, tror bare lige han skal have en rytme igang med at spise ordentligt, og på ordentlige tidspunkter!

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

t3ch>

Det hænger sammen på den måde jeg ikke kan spise/drikke alle de mælkeprodukter som jeg måske ville pga min mave.. derfor er jeg nødt til at prioritere, og det har været det nemmeste sted at skære ned i forbruget da det ikke er ting jeg nyder enomrt at spise...

Hessel>

Jeg vil få mig en tid hos min læge så hurtigt som mugligt, og så prøve at presse lidt mere på og så få taget nogle blodprøver... :)

Mht. spiseforstyrrelser så mener jeg ikke jeg lider af nogle af disse...

Jeg vil jo gerne tage på, træner nok primært fordi det er hyggeligt, men også for at min appetit gerne skulle øges herigennem og hvem vil ikke gerne have lidt størere muskelmasse :)

Ved ikke om man kan have noget psykisk der gør man får mindre appetit?

Tænker på om en lille vinterdepresion kan have nogen indvirkning, men tvivler lidt...

cisse>

Jeg ved godt mit mellemmåltid er bagefter... men det er svært at skulle spise det helt store hvis man er mæt efter et par boller med divs. grønsager og pålæg i...

Har fundet ud af det er nemmere at drikke en at spise det for mig, derfor begynder jeg på cacao'en og evt. finder noget mere til de lange af mine dage...

Jeg spiser hvad jeg kan efter hvad jeg har appetit til, jeg prøver også at presse mere ned end det så når jeg har spist vil jeg mene jeg er godt fyldt...

Stubbe>

Skal jeg så spise ekstra meget efter træningen?

eller hvordan får jeg det til at sætte sig i musklerne?

Link to comment
Share on other sites

Hessel>

Tja, lidt svært at komme op og sådan og ellers så kan jeg godt være træt efter skolen...

Jeg synes ikke jeg har meget sværere ved at holde vægten om vinteren, men kan godt være det nedsætter min appetit lidt.

Det har dog ikke været så slemt i år som det plejer... men min vægt er faldet mere i år alligevel..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jonask, jeg har selv førhen været meget tynd, nu vejer jeg omkring 100kg og er 195cm. Måden jeg brugte til øge vægten var at drikke matilde kakao mælk, på et tidspunkt drak jeg op til 2-4 liter om dagen. Ikke ligefrem sundt, men det var ret effektivt. Du siger din mave ikke er så vild med mælkeprodukter. Så må du finde andre fødevare som er energi rige. Peanuts og mandler er gode at bulke på. En 200g pose mandler indeholder 1200kcal! Det der svare til 2 liter kakao mælk.

Og til det med appetiten. Det har været min erfaring at det er noget kroppen vender sig til. Så hvis du f.eks tvinger dig selv til at klemme lidt mere mad ned hver gang du spiser, så vil du automatisk også blive mere sulten hen af vejen.

Link to comment
Share on other sites

simoh>

Ok, håber det virker, for regner da med at jeg vil drikker ca 2L cacao om dagen og så se hvad der sker med det :)

Lyder også som om det kan være en god ide at have sådan en pose mandler med i skole og spise dem der... Det er nok et godt tidspunkt på dagen at spise noget mere, så det vil jeg også starte på :)

For at prøve at runde det op... :)

Hvis jeg nu drikker de 2L og spiser 1 pose nødder i skolen hver dag (da det vidst er der den største ændring kan laves), og så spiser som den dag jeg har skrevet ned tidligere + mit WG og træning...

Desuden tage til lægen og få tjekket mit stofskifte.

Er der mere jeg skal/kan gøre?

Kan man hvis man har et højt stofskifte få noget der nedsætter det, eller?

Link to comment
Share on other sites

Chris27>

Jeg har svært ved at holde min vægt, og det er sådan set gennem hele året...

Men ja, jeg bliver vidst lidt mere sløv i vinterhalvåret og kunne godt forestille mig jeg ikke får spist helt den samme mængde, men det er faktisk ikke noget jeg har lagt mærke til om det er sværere at holde vægten nu...

Men min vægt svinger omkring de 55kg for det meste... for det meste under :/

Jeg tabte nogle kg omkring jul pga. følelses mæssige ting så det kan godt have en virkning vil jeg tro, men er ved at komme op på de 55kg igen.. men derfra og så de næste kg er de svære, også selvom jeg spiser den samme mængde som lige har fået mig et par kg op....

Link to comment
Share on other sites

At spise 1 pose mangler hver dag, gør nok ikke det store. Du har sq brug for mere mad midt på dagen, end 1 pose mangler, som ikke skal ses som et måltid! Prøv at spise lidt federe. Chips, chokolade, FED mad, og ikke kun pasta med grøntsager, tager man ikke på af. Drop dine grapefrugter og spis bananer, som også indeholder mange kulhydrater.

En bøtte salatmayonaise fremfor 1l cacao, vil give dig mange flere kalorier. Som du selv sagde må man priotere. Tvivler dog på hvor meget mælk der skulle være i mayonaise? Heh...

Link to comment
Share on other sites

for den sags skyld.. hvad med at få noget dressing på den bolle du spiser til middag?

Den med at du ikke kan tåle mælk holder ikke vand. Du er ikke vandt til at drikke 2L cacao om dagen, men du har aldrig spist sovs, smør eller lign.. Men du kan sagtens tåle 2L cacao lige pludselig?

Synes snart jeg har spurgt en del gange, men får aldrig noget konkret svar på hvorfor du ikke spiser fede ting? /Me undres! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

t3ch>

Tja, men nu tror jeg ikke lige jeg ville kunne spise salatmayonaise der svarer til det cacao... desuden så har det aldrig været noget jeg har nydt at spise, så bla. derfor har jeg droppet det, der er vel ikke grund til at tvinge sig igennem det?

Og jeg kan godt mærke de 2L lægger sig lidt sjovt i min mave, men vil prøve at se hvormeget jeg kan holde til af det...

Det er jo en nem måde til lidt ekstra energi...

Mht. fede ting så kan jeg nok ikke give dig et rigtigt svar på det.. Jeg tilføjer ekstra fedt i aftensmaden og når jeg selv laver mad, og så er der nogle fede ting jeg pænt sagt ikke synes gør maden bedre eller øger min appetit...

Link to comment
Share on other sites

Tja, men nu tror jeg ikke lige jeg ville kunne spise salatmayonaise der svarer til det cacao
Huh? Siger du får flere kalorier ved at spise den ene bøtte salatmayonaise til dine pomfritter, fremfor at drikke 1L cacao. Og der er sqda ikke mælk i salatmayonaise?? Ehh...
der er vel ikke grund til at tvinge sig igennem det?

Jo, hvis man vejer 50kg, skal man måske ikke tænke på hvad der smager pisse godt, men mere på hvad det kan gøre for at du tager på!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fanden kan i seriøst mene, at knægten kan have en stofskiftesygdom???

Hans kcal-indtag var på cirka 2700, og det var inklusiv 1½ EKSTRA kakaomælk, som han ikke plejer at indtage!

Så røj der godt nok en bolle, men den er vist ikke mere end 200-300kcal værd.

Det vil sige, at i seriøst mener, at en dreng, der har rendt rundt, og levet på cirka 2000kcal har et stofskifteproblem?

JA FOR FANDEN ET PROBLEM! Det er jo nærmest det højeste stofskifte i hele verden!

I skal sgu ikke sygeliggøre knægten.

Jonas<<

Jeg vil anbefale dig, at du holder dit kcal-indtag oppe på minimum 2750. Det er hårdt, og der skal tælles kalorier, men du kan gøre det.

Hvis du klarer det en uge, burde der ska noget med vægten. -Det vil give dig yderligere motivation. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share