Hjælp til dødløft


keyser
 Share

Recommended Posts

Hejsa og god fredag... :lol:

er for 14 dage siden begyndt på mit første HST program, hvor jeg samtidig inkluderede dødløft, hvilket jeg aldrig har trænet før..

Er gået hen og blevet helt glad for øvelsen, da man jo hurtigt stiger i kg. på stangen..

Problemet er så bare at jeg får ondt i lænden af det, og samtidig er bange for at det ikke har den ønskede effekt...

har svært ved st strække ryggen helt når jeg skal hente stangen op fra gulvet, nogle ideer og forslag til hvad jeg kan gøre, eller skal jeg helt droppe den???

Keyser :(

Link to comment
Share on other sites

Ta mindre kilo på, så vil du hurtigt se at du så godt kan strække ryggen. Gå først op i vægt når du kan holde den strækt, og huske efter en gentagelse at sætte stangen hen på jorden og lad den stå i 2 sek eller sådan og så først løfte igen, men din holdning er meget vigtigt. Skal nok komme med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du får ondt i lænden eller føler en vis ømhed er nok pga. DOMS - delayed onset muscle soreness – den muskelømhed man føler dagen efter man har trænet. Skyldes mikrooverrivninger i muskelfibrene.

Er selv lige begyndt at træne dødløft igen efter en ½ års pause, og jeg føler også en ømhed i lænden og mine hasemuskler....

Men prøv at læse denne artikel om dødløft, det kan være den kan hjælpe dig lidt:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=299

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt er der ingen grund til at lægge stangen død, hvis du træner for masse! (hvilket der jo sikkert gøres, da der trænes HIT).

Ja og nej.

Det er rigtigt at selve TUT'en mm., nok ikke ændrer sig ved lægge død/ikke lægge død.

Men det gør formen altså for de fleste. Lægge den død genvind optimal positur og op igen. Ligeledes er den koncentriske fase i dødløft omend endnu mere afgørende i andre øvelser. Dødløft er en øvelse der selvom vi egentlig træner BB skal køres med fuld eksplosivitet, hvis bare vi kører med nogenlunde intensiteter. Og her vil "lægge død" være af afgørende betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share