Ny olie på markedet!


Hessel
 Share

Recommended Posts

Kan man det?! 

Jeg troede "koldpresset" betød at presningen af olien foregik uden opvarmning.

Betyder bare at den foregår mekanisk uden at man tilfører varme. Men i de moderne koldpresser kan man godt nå op på 80-90 grader.
Mht. olivenolie har jeg på et tidspunkt hørt, at

Extra virgin er fra den første koldpresning

Virgin er fra den anden koldpresning

Og at man herefter udvinder den resterende olie ved andre metoder (opvarmning?)

Kan du (nogen) be-/afkræfte

Stemplet extra virgin og virgin relaterer til syreindholdet i olien, som siger en del om kvaliteten af olien.

Her er bl.a. en artikel om dette:Olive Oil Scandal Denne artikel er ret interessant.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tak for oplysningerne. :)

Her er bl.a. en artikel om dette:Olive Oil Scandal Denne artikel er ret interessant.

Bestemt en interessant artikel. Nu kender jeg ikke "Beyond Health", men jeg bliver lidt skeptisk af at læse:

All modern processed oils are toxic and injurious to human health.

Jeg kan sagtens følge at nogle olier er bedre og sundere end andre, men ligefrem at kalde alle moderne fremstillede olier for giftige synes jeg tangerer til hysteri - og mine advarselslamper blinker endnu mere, når jeg ser at artiklen afsluttes med:

The bottom line is that modern, factory-produced olive oil has been stripped of its health-enhancing nutrients, and the task of selecting high quality oil has been made very difficult. That's why Beyond Health has made the selection process easier for you. We have searched for high quality, estate bottled oils that meet our strict standards. After an eight-month search, we found only one, and that was Bariani.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give dig helt ret i artiklen er lidt farvet. Jeg tjekkede mht. selve skandalen og den er god nok - altså den med at man har blandet andre olier i olivenolien.

Det synes jeg så også er noget svineri. :angry:

Jeg har formodentlig selv indtaget den slags olier med største velbehag, og så længe det ikke er direkte skadeligt, har jeg ikke noget problem med at man gør det. Men det må da være et krav at man oplyser om det!

Edited by Tryllemusen
Link to comment
Share on other sites

Det er meget spændende tråd at læse igennem.

Men jeg syntes der står en del spørgsmål hen i det åbne:

- Har "vi" fundet et billigere alternativ til Udo´s

- Er den nye Nutridan den "bedste" af sin slags - og dermed også pengene værd?

- Er (Netto) fiskeolie tabletter stadig nødvendige?

Jeg syntes det ville være super hvis I kunne svare mig på dette. Specielt med et billigere alternativ til Hr. Udo væsker :lol:

Jakkedrengen :bigsmile:

Er der nogle der har svaret på disse spørgsmål. Kan jeg fra nu af købe føtex's nye olie istedet for udos?

Link to comment
Share on other sites

Hoosier måske ved du dette.

Nogle siger at stærkt raffinerede olier holder særdeles godt fordi alt er fjernet og så tilsætter man bare lidt antioxidant - holder den?

Jeg har netop besøgt Danraps (producerer rapsolie) de sagde dog at de olier, som de ikke raffinerede de holdt meget bedre da de stadig havde bevaret deres naturlige antioxidanter.

Men  kvaliteten af en raffineret olie er efter min mening stadig elendig da alle gavnlige stoffer jo er fjernet under raffineringsprocessen. Personligt ville jeg aldrig købe en sådan olie.

Ah! Jeg kan se, at jeg havde glemt, hvad spørgsmålet helt præcist gik ud på. :4slap:

Snakkede ellers med min underviser i dag, men tror lige, jeg prøver at maile ham spørgsmålet i stedet for at ende med at skrive noget nonsens. :)

Link to comment
Share on other sites

Endelig en debat om hvor vigtig opbevaring og produksjonsmetoder er for kvaliteten! Hvis man er helt hysterisk med at opbevare UDOs køligt, hvorfor er man så ligeglad når det gælder fiskeolier?

UDOs bliver harskt hvis det opbevares forkert og/eller for lenge. Hvorfor bliver fiskeolien som opbevares i månedsvis ved stuetemperatur i brugsen ikke harskt?

Link to comment
Share on other sites

Normalt ville jeg ikke drømme om at stege eller for den sags skyld bage med noget, som indeholder hørfrøolie.

Stegeanalyse:

Polymerer siger bl.a. noget om olien tager skade af stegningen og disse er øget 15 gange ved stegning med olien. Dette slår de bare hen som minimalt, men er det også det?

Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde nogle tal på hvor meget polymer-tallet helst skal være under (kunne være jeg skulle lede lidt grundigere eller spørge mig lidt for ved lejlighed).

Du skriver normalt ikke, men ville du med denne her?

(for andre: link til analysen med olien før/efter stegning)

Link to comment
Share on other sites

Kan i bekræfte at Udo Erasmus er blevet tiltalt en millionbøde for bedrageri?

Natur-drogeriet skriver følgende:

Svar fra Natur-Drogeriet A/S til Tine Filskov Østergaard d. 3. februar 2004:

Tak for din mail af 26. jan. 2004

Vi kan henvise til bladet "Mit Helbred" 0.6. 2003, tlf. 56 67 24 30, der har lavet en føljeton om borago.

Vi er sammen med andre forhandlere af borago olie (Biozym og Natur Energi) blevet anmeldt til forbrugerrådet, aktive forbrugere og fødevarekontrollen af mennesker, der har et samarbejde med Udo Erasmus, firmaerne Flora, Inc. USA og Flora Manufacturing and Distribution Ltd, der fremstiller Udo’s Choice oil blend.

Det er tankevækkende, at i Danmark sælges Udo's Choice som ikke-øokologisk, men i Norge som økologisk.

Disse foretagender ønsker åbenbart med alle midler at få fjernet konkurrerende produkter fra markedet, men er nu blevet idømt en bøde på næsten 14 mio. kroner ved United States District Court of California for tillidsbrud og bedrageri. Heraf hæfter Udo Erasmus alene for 5.635.112 kroner.

Vi er ikke bekendt med, at borago olie er blevet forbudt i hverken EU eller USA.

Derfor betragter vi denne mistænkeliggørelse af konkurrerende firmaer for afsluttet.

PS: Tak fordi du gav os anledning til at opdatere vores website.

Med venlig hilsen

Peer Christiansen

Link to comment
Share on other sites

Endelig en debat om hvor vigtig opbevaring og produksjonsmetoder er for kvaliteten! Hvis man er helt hysterisk med at opbevare UDOs køligt, hvorfor er man så ligeglad når det gælder fiskeolier?

UDOs bliver harskt hvis det opbevares forkert og/eller for lenge. Hvorfor bliver fiskeolien som opbevares i månedsvis ved stuetemperatur i brugsen ikke harskt?

Glimrende pointe. Lad det være slået fast, at fiskeolie har overordentlig let ved at harske. Hvis fisken ikke opbevares korrekt lige fra fangsten, kan olien allerede være harsk ved udvindingen. Olien skal efter fremstillingen opbevares så skånsomt som muligt - køligt og beskyttet mod lys.

Faktisk er det en slags omvendt pointe, at de fleste ikke registrerer, at deres fiskeolie er harsk, fordi de aldrig har smagt en frisk fiskeolie! Man tror, at den harske smag er normaltilstanden.

Fiskeolier i den almindelige handel er af og til så langt hende i oxidationsforløbet, at peroxydtallet er begyndt at falde igen efter at have toppet på nogle værdier, der ville have ført til omgående kassation af almindelige madolier. Til gengæld er anisidintallet så meget desto højere.

Hvis ikke fiskeolie harskede så let, ville man med fordel kunne erstatte dele af fedtstoffet i en mængde varer med fiskeolie og på den måde gøre varen sundere - i hvert fald, hvis man accepterer det udgangspunkt, at frisk fiskeolie er sund!

Det har denne unge dame beskæftiget sig en del med.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for nogle gavnlige stoffer vi her taler om?
vitaminer, mineraler, antioxidanter og en række plantestoffer. Disse fjernes i høj grad når der raffineres. Hvis disse skal specificeres skal jeg tjekke en række referencer først (men det bliver ikke lige med det samme). Har du Udo´s bog så kan du læse lidt om det der også og ellers er der en artikler på Pubmed.
Du skriver normalt ikke, men ville du med denne her?
Nej det ville jeg ikke. Der mangler en række detaljer om under hvilke forhold der er stegt, hvor meget deres analyse betyder (jeg så gerne nogle reference værdier) og om alle vigtige parametre er medtaget. Generelt er der stor enighed blandt fagfolk om at man ikke steger i hørfrøolie. Jeg vil heller ikke stege i rapsolie. Bare for en sikkerheds skyld selv om flere fagfolk mener denne er ok. Jeg har haft dårlige erfaringer når jeg har stegt mine laksesteaks i rapsolie og når man kan vælge olivenolie, som er langt mere varmestabil hvorfor så ikke benytte det.

Er fiskeolien på flaskeform og åbnet skal den også opbevares i køleskabet. Er den derimod uåbnet kan den formentlig godt holde sig, men den vil holde bedre i køleskab. Er fiskeolien på kapselform så kan det godt holde sig ved stuetemperatur. Kapslerne holder godt ved stuetemperatur, men ville formodentlig holde endnu bedre i køleskab.

Man må formode at de samme forhold gælder hørfrøolie. Fiskeolie er nu engang endnu mere følsom end hørfrøolie.

Link to comment
Share on other sites

> Tryllemusen

Jeg har på et tidspunkt hørt at tidselolie skulle være det bedste at stege i - ved du om der er hold i det?
Generelt kan man altid benytte den regel at hvis en olie består af mange flerumættede fedtsyrer så skal man ikke stege i den. Indeholder de meget alfa-linolensyre eller andre omega-3 er det absolut ikke at anbefale at stege i disse olier. Nu mere umættet en olie man har des mere er den påvirkelig af varme, ilt og lys. Tidselolie består hovedsageligt af linolsyre og kan derfor ikke anbefales at stege i. Der er dog nogle som mener den er ok, men den er med sikkerhed ikke den bedste.

Nye tidselolier med et højt indhold af mono-umættet fedt findes også, men jeg ved ikke om de er på det danske marked. Sådan en olie vil være fin at stege i.

>Hessel

Hvad skal jeg søge på?

brug nogle enkelte af disse søgeord: oil* kombineret med: virgin, cold pressed, refined, olive

Det kan ofte være en fordel at søge efter olive oil* da der er lavet mest forskning her.

I Pubmed.com skal du vælge limits: Title eller Title/abstract.

Jeg fandt lige et par stykker, men jeg har en hel del flere liggende på arb. som hvis jeg får tid kan give dig ref. på.

Can you tell me if there's any health advantage to using extra-virgin olive oil instead of virgin olive oil or just plan old olive oil?

Mayo Clin Health Lett. 2003 Nov;21(11):8. No abstract available.

PMID: 14679933 [PubMed - indexed for MEDLINE]

The clinical advantages of cold-pressed non-raffinated evening primrose oil over refined preparations

Extra-virgin olive oil increases the resistance of LDL to oxidation more than refined olive

Du kan evt. også søge på google. Her er ofte artikler med nogle gode referencer. Ofte kan det være en hjælp af kombinere din søgning med: md or phd or MSc for at sortere det værste reklame fra.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for nogle gavnlige stoffer vi her taler om?

vitaminer, mineraler, antioxidanter og en række plantestoffer. Disse fjernes i høj grad når der raffineres. Hvis disse skal specificeres skal jeg tjekke en række referencer først (men det bliver ikke lige med det samme). Har du Udo´s bog så kan du læse lidt om det der også og ellers er der en artikler på Pubmed.

Er det stoffer, der er unikke for olien? Olien indtages jo primært for sin fedtsyresammensætning, så de øvrige ting kunne tænkes at blive tilført ved den øvrige kost og specialolierne ville derfor miste deres værdigrundlag.

Hvis fisken ikke opbevares korrekt lige fra fangsten, kan olien allerede være harsk ved udvindingen. Olien skal efter fremstillingen opbevares så skånsomt som muligt - køligt og beskyttet mod lys.

Fremstilles/udvindes olien ved opvarmning af fiskerester eller? Ud over smagen er der så en forskel på fiskeolien og levertranen, her tænker jeg også på fremstillingsmetoden?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Er det stoffer, der er unikke for olien? Olien indtages jo primært for sin fedtsyresammensætning, så de øvrige ting kunne tænkes at blive tilført ved den øvrige kost og specialolierne ville derfor miste deres værdigrundlag.

Mængderne i olien er så små at det ikke har betydning set i lyset af hele ens kost.

Så kigger vi på mikro næringsstoffer ser jeg ingen grund til at være så påpasselig med hvilken olie man indtager.

Der er selvfølgelig nogen der sværger til at alt skal være så naturligt som muligt, så det er lidt et holdningsspørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

> Stubbe

Mængderne i olien er så små at det ikke har betydning set i lyset af hele ens kost.
Svarer til at sige at mængderne af fytostoffer i frugt og grønt ikke har betydning (lad os opfinde en proces der fjerner fytostofferne i dem - de har jo ingen betydning alligevel dem kan du bare få andetsteds), hvidt mel er lige så godt som fuldkornsmel, hvidt sukker er lige så godt som rå sukkermasse fra sukkerrør osv.

Bliver din holdning udbredt så er det klart at vi kommer til at mangle fytostoffer, mikronæringsstoffer, antioxidanter etc. Da de ikke har nogen betydning så kan man sagtens fjerne det hele ved moderne raffineringsmetoder......

Endvidere er der mindre forsøg der tyder på at det bestemt udgør en forskel hvilken olie man benytter. Jeg har postet et par eksempler tidl., men der er flere.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Svarer til at sige at mængderne af fytostoffer i frugt og grønt ikke har betydning (lad os opfinde en proces der fjerner fytostofferne i dem - de har jo ingen betydning alligevel dem kan du bare få andetsteds), hvidt mel er lige så godt som fuldkornsmel, hvidt sukker er lige så godt som rå sukkermasse fra sukkerrør osv.

Nej, det vil jeg ikke mene, vi anser jo olien som et kosttilskud, der skal supplere i forhold til bestemte fedtsyrer, ikke alt det andet der også reklameres for.

Jeg var/er ikke ude på at starte en religionskrig om netop det emne, min hensigt er at udhule mærkevareolieproducenternes retorik i forhold til at deres olie skulle være seks til ti gange bedre (jvfr. prisen).

Det er vel i grunden en simpel cost-benefit analyse jeg efterlyser. F.eks. - kan den billige olie erstatte mærkevaren hvis den kombineres med fødevare x, y og z?

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Er det stoffer, der er unikke for olien? Olien indtages jo primært for sin fedtsyresammensætning, så de øvrige ting kunne tænkes at blive tilført ved den øvrige kost og specialolierne ville derfor miste deres værdigrundlag
Der er ikke noget i olivenolie som ikke findes i oliven for at tage et eksempel, men det refærdigører ikke at man skal fjerne fytostoffer fra olivenolie.
Jeg var/er ikke ude på at starte en religionskrig om netop det emne, min hensigt er at udhule mærkevareolieproducenternes retorik i forhold til at deres olie skulle være seks til ti gange bedre (jvfr. prisen).
Olierne tilfører hovedsageligt fedt (triglycerider). Men det samme kan siges om de fleste fødevarer (dvs. tilførsel af forskellige makronæringsstoffer) . Fjerner man sunde ingrediener fra en fødevare så er det en selvfølge at produktet bliver ringere.

Der er meget retorik i markedsføringen af olier. Og en pris som er op til 10 gange øget er bestemt i overkanten. Jeg er ret sikker på det kan gøres billigere. Men man skal dog være opmærksom på at kvalitet også koster. De hænger ofte nøje sammen - men ikke altid. Eksempelvis er de rigtig billige supermarkedsolier ikke meget værd.

Link to comment
Share on other sites

Er det stoffer, der er unikke for olien? Olien indtages jo primært for sin fedtsyresammensætning, så de øvrige ting kunne tænkes at blive tilført ved den øvrige kost og specialolierne ville derfor miste deres værdigrundlag

Der er ikke noget i olivenolie som ikke findes i oliven for at tage et eksempel, men det refærdigører ikke at man skal fjerne fytostoffer fra olivenolie.

Jeg tænkte mest på de olier baseret på frø etc., der markedsføres ret kraftigt ud fra deres specielle sammensætning, fordi forarbejdningen er en barnenumse værdig. ;)

Så mit ordvalg i forhold til "unikke" gik i den retning, om der var ting fra de frø etc., vi ikke kunne få andetsteds fra i kosten. Som udgangspunkt lader vi diskussionen om vi har behov (gavner de os) for de stoffer ligge på sidelinjen.

Jeg er enig i din omformulering omkring retfærdiggørelse, men så vidt jeg kan forstå på det Frk. Hoosier postede, så skyldes den ringere kvalitet jo primært at man ved raffineringen (forsøger) fjerner de affaldsstoffer der er tilsat under udvindelsen og derved mister nogle naturlige biprodukter. Igen tænker jeg, kan en literpris på over 100 kr. for noget af det "bedste" olivenolie, retfærdiggøres i forhold til den der koster 30/40/50 kr. per liter.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Så mit ordvalg i forhold til "unikke" gik i den retning, om der var ting fra de frø etc., vi ikke kunne få andetsteds fra i kosten. Som udgangspunkt lader vi diskussionen om vi har behov (gavner de os) for de stoffer ligge på sidelinjen.
Ingen tvivl om at de er unikke. Men det er ikke det samme som at du behøver dem. Du kan sagtens leve godt uden.

Typisk kan man få andre stoffer som ligner med lignende virkninger. Men indtager man en fødevare skal den selvfølgelig ikke være renset for dens gavnlige stoffer. Ved deodorisering og alle de andre raffineringsprocesser fjernes en masse af de gavnlige stoffer også plantestoffer. Det eneste man typisk tilsætter er lidt e-vitamin eller anden antioxidant for at der ikke skal ske peroxidering.

Igen tænker jeg, kan en literpris på over 100 kr. for noget af det "bedste" olivenolie, retfærdiggøres i forhold til den der koster 30/40/50 kr. per liter.

Det er et valg man tager. Inden for olivenolie er der mange kvaliteter og valget vil værre noget nemmere hvis du sammenlignede med de helt billige raffinerede olier. Dem bør man ikke vælge. Men der er en masse mellemkvaliteter og så er der superkvaliteter. Man får hvad man betaler for, men hvor meget ekstra en superkvalitet giver ifht. en mellemkvalitet er umuligt at svare på. Der skal en del til at jeg vil købe en olivenolie til 100 kr da der er mange andre rimelige kvaliteter. Men fandt jeg den helt rigtige ville jeg overveje det og måske også købe den.

Link to comment
Share on other sites

> Stubbe

QUOTE 

Mængderne i olien er så små at det ikke har betydning set i lyset af hele ens kost.

Svarer til at sige at mængderne af fytostoffer i frugt og grønt ikke har betydning (lad os opfinde en proces der fjerner fytostofferne i dem - de har jo ingen betydning alligevel dem kan du bare få andetsteds), hvidt mel er lige så godt som fuldkornsmel, hvidt sukker er lige så godt som rå sukkermasse fra sukkerrør osv.

Bliver din holdning udbredt så er det klart at vi kommer til at mangle fytostoffer, mikronæringsstoffer, antioxidanter etc. Da de ikke har nogen betydning så kan man sagtens fjerne det hele ved moderne raffineringsmetoder......

Endvidere er der mindre forsøg der tyder på at det bestemt udgør en forskel hvilken olie man benytter. Jeg har postet et par eksempler tidl., men der er flere. 

Du misfortolker mit indlæg.

Jeg antager at det er de færreste der indtager store mængder olie.

Jeg antager at indholdet af "gavnlige" stoffer(vitaminer, mineraler og fytoprotectaner) er begrænset i olie. (mængde mæssigt)

Det samlede indtag af vitaminer, mineraler og fytoprotectaner fra olie vil derfor være lille.

Ses det i forhold til en kost som indeholder 400-600g frugt/grønt og groft brød, vil indtaget fra olie være uden betydning for ens sundhed.

Det svarer bestemt ikke til fjerne fytoprotectaner fra frugt/grønt da der er en væsentlig størrelses forskel på mængder.

Ligeledes bliver forholdet før/efter ændret mere for kornprodukter end olie.

Ud fra dit indlæg, kan jeg spørge om du drikker frisk mælk fra koen, kærner dit eget smør, dyrker dine egne grønsager og frugt, bager dit eget brød helt fra bunden, aldrig indtager øl eller læskedrikke og så videre.

I modsat fald virker holdning og fortolkning af mit indlæg lidt forkert.

Olien er et sent sted jeg vil sætte ind hvis min kost skulle optimeres til det perfekte, da der er utroligt mange andre steder man vil få større effekt. Især hvis man tager prisen med i betragtning.

Forskelle efter raffinering

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=10908812

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=10875603

Soya olie bedre end oliven olie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12949370

Link to comment
Share on other sites

Du misfortolker mit indlæg
Det var rart at høre.
Jeg antager at det er de færreste der indtager store mængder olie.

Jeg antager at indholdet af "gavnlige" stoffer(vitaminer, mineraler og fytoprotectaner) er begrænset i olie. (mængde mæssigt)

Det samlede indtag af vitaminer, mineraler og fytoprotectaner fra olie vil derfor være lille.

Ses det i forhold til en kost som indeholder 400-600g frugt/grønt og groft brød, vil indtaget fra olie være uden betydning for ens sundhed.

Problemet er bare at mange fødevarer har fået fjernet en masse gavnlige stoffer. Og folk spiser hvidt brød, hvidt sukker, en masse junkfood (og junk olie) og langt under 400-600 gram frugt og grønt. Ingen grund til at foretage nogle unødvendige processer der gør fødevarerne mindre sunde. Det olivenolie studie jeg henviste til tydede på at indtaget fra olie havde betydning selv om det er et mindre studie og derfor kun kan tillægges begrænset effekt. Din egen henvisning tyder endvidere på dette. Bare fordi der ikke er så meget som i 600 gram frugt betyder ikke at det er uden betydning (det indgår i den store sammenhæng).

Det svarer bestemt ikke til fjerne fytoprotectaner fra frugt/grønt da der er en væsentlig størrelses forskel på mængder.

Ligeledes bliver forholdet før/efter ændret mere for kornprodukter end olie.

princippet er nøjagtig det samme det vil bare få værre konsekvenser hvis man gjorde det på frugt og grønt.
Ud fra dit indlæg, kan jeg spørge om du drikker frisk mælk fra koen, kærner dit eget smør, dyrker dine egne grønsager og frugt, bager dit eget brød helt fra bunden, aldrig indtager øl eller læskedrikke og så videre.

I modsat fald virker holdning og fortolkning af mit indlæg lidt forkert.

Håber du joker her. Jeg er ikke "religiøs". Men det er selvfølgelig tåbeligt at fjerne gavnlige stoffer fra en fødevare ved unødige processer, hvis det ikke behøves.

Olien er et sent sted jeg vil sætte ind hvis min kost skulle optimeres til det perfekte, da der er utroligt mange andre steder man vil få større effekt. Især hvis man tager prisen med i betragtning.
Er man en almindelig dansker så er jeg enig i at det ikke er den vigtigste ændring man kan foretage i sit liv, men den vil stadig gavne.
Forskelle efter raffinering

Det er kun den 1. reference der handler om dette og den viser at uraffineret er signifikant bedre end raffineret.

3. reference: Antioxidant kapacitet er ikke alt. Blåbær har højere antioxidant kapacitet end bananer og æbler - vil du så kun indtage blåbær? Jeg er ikke nødvendigvis fortaler for olivenolie frem for sojaolie hvis du skulle have fået dette indtryk

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Det ville være interessant at se hvad indholdet af phytoprotectaner er i olie og grønt/frugt med sammenlignelige tal. Det har jeg været ved at undersøge men har ikke fundet noget konkret.

Det er kun den 1. reference der handler om dette og den viser at uraffineret er signifikant bedre end raffineret.
Ja, det var jeg klar over jeg havde bare glemt at skrive noget til anden ref.

At forskellen viste sig at være signifikant for nogle af stofferne betyder jo ikke nødvendigvis at der er en stor mængde mæssig forskel.

3. reference: Antioxidant kapacitet er ikke alt. Blåbær har højere antioxidant kapacitet end bananer og æbler - vil du så kun indtage blåbær? Jeg er ikke nødvendigvis fortaler for olivenolie frem for sojaolie hvis du skulle have fået dette indtryk

Ja, for jeg elsker blåbær.

Nej seriøst, så var der ingen pointe med denne ref, men synes det var interessant da man som regel hører om olivenoliens super egenskaber.

Jeg troede faktisk at de havde et formål med at raffinere olie?

Hvad begrundes det så med?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share