Hjælp - Begyndere


Mikael_89
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Vi er to drenge, begge 14 år, der har besluttet sig for at leve det sunde liv. Vi har valgt at droppe alt slik, kager, chips, burgere – generelt alt usundt, og håber på, at vi kan holde det. Dog er vi begge enige om, at det ikke er nok, at vi bare dropper alt det usunde, da vi godt vil forbedre vores fælles hvilepuls på 65 slag/minuttet. Det har vi valgt at gøre i form af cykeltræning, løbetræning og en smule styrketræning.

Nu er det så vi spørger. Hvordan vil et godt program til netop os se ud? Vi er ikke specielt gode til det, så det vil være fedt med lidt rådgivning.

Desuden har vi nogle spørgsmål:

- Gør styrketræning skade på os, når vi kun er 14?

- Hvor meget skal man løbe, før det hjælper både på at forbrænde fedt og komme i god form?

- Hvor meget skal man cykle, før det hjælper både på at forbrænde fedt og komme i god form?

- Er der nogen specielle gode råd, I kan give?

- Hvor meget kan vi tabe os i løbet af en måned fx?

- Hvornår vil vi efter sådan et program komme i relativ god form?

Det var vist det.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Der skal nok være andre på MOL der er bedre til at give jer råd om generelt fedttab, men jeg kan da lige prøve at svare på et par af jeres spørgsmål...

- Gør styrketræning skade på os, når vi kun er 14?
Prøv at læse den her artikel: Vægttræning for teenagere
- Hvor meget skal man løbe, før det hjælper både på at forbrænde fedt og komme i god form?

Nok! Hvis bare i sørger for at løbe flere gange om ugen (og på en rimelig strækning) burde i kunne holde gang i forbrændingen - og efterhånden tabe jer... Med mindre i selvfølgeligt begynder at spise dobbelt så meget efter jeres løb...

- Hvor meget skal man cykle, før det hjælper både på at forbrænde fedt og komme i god form?
Lidt ala det samme som med jeres løbetræning - jeg mener (men er ikke 100% sikker på) at løb egner sig bedst til fedttab, så hvis jeg var jer ville jeg bruge cyklingen som alternativ til løbetræningen!
- Er der nogen specielle gode råd, I kan give?

Jeres kostomlægning er helt sikkert et godt udgangspunkt for et vægttab, dog skal i samtidig sørge for at være i energi underskud, så selvom i spiser sundt kan i ikke bare proppe mad i jer...

- Hvor meget kan vi tabe os i løbet af en måned fx?
Nu har jeg ikke nogen personlig erfaring med et vægttab, så jeg har ikke et eksempel jeg kan give jer, men nu kommer et eventuelt vægttab jo an på mange faktorer, så det er lidt svært at sige præcist hvor meget i kan tabe jer pr måned!
- Hvornår vil vi efter sådan et program komme i relativ god form?

Igen noget der er svært at give et bud på - men hvis i får rigtigt styr på kosten, og holder træningen ved lige burde i kunne se resultater rimeligt hurtigt...!

Link to comment
Share on other sites

Inden vi siger i skal tabe jer kunne det være i skulle oplyse jeres vægt, højde.

men generelt en god kost gør underværker i sig selv, og i kan ikke både styrketræne og tabe jer samtidig det er meget svært at tage på i muskelmasse og tabe sig generelt.

Link to comment
Share on other sites

I lyder ret opsatte på det her, men husk at der også skal være mulighed for at have det sjovt. Det er fint at i dropper slik, burgere, chips og lign, men det kan være svært over længere perioder, især for nogle på jeres alder. Så husk at i også skal give jer selv mulighed for at more jer.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Lige for at give jer lidt mere information, så går vi ikke efter at tabe os vildt meget, vi skal bare have lige trimmet kroppen en smule, og går faktisk mest efter den gode kondi. Og ja, vi er ret opsatte på det her, og vi vil bruge hinanden til at give hinanden movitation. Det er jo lidt sjovere, når man også kan tale med andre om det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis i ikke vil tabe jer vildt meget så ville jeg nok ikke gå i kalorie underskud men bare spise sundt. Hvis i så dyrker godt med motion så skal der nok ske noget. Jeg vil dog råde jer til at måle jeres livvidde eller tage nogle billeder af jer selv i stedet for at kigge for meget på vægten, både fordi i er unge og fordi i har tænkt jer at styrketræne.

Eller må i have held og lykke med træningen og husk at have det sjovt. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

held og lykke med jeres projekt.

Vi har valgt at droppe alt slik, kager, chips, burgere – generelt alt usundt, og håber på, at vi kan holde det

Prøv at tage det stille og roligt, og læs noget information om ernæring, det er dumt at tage en kold tyrker fra den ene dag til den anden, gør det over noget tid.

Ellers bliver det virkeligt hårdt og først og fremmest IKKE sjovt...

Og det er det med alt ting det skal være sjovt, man skal kunne lide det man laver..

Hvis i vælger en ny livsstil skal det være fordi I har lyst til det, og ikke så i hverdag bander det væk fordi i følder det er hårdt.

Jeg gjorde det over ja omkring 6 måneder, og spiser da stadig en sjælden gang en vingummi eller to.

god træning

Benjamin - do the funky ( :chicken: )

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

zink_brian

Så er det beste nok at få dem til at lave et til jer, så kan i se alle øvelserne inden i starter.

Kan kun give mr Brian ret, så slipper i også for en del begynder skader, hvis i får en instruktør til at lægge et program og vise jer øvelserne.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det eneste, men nu er det heller ikke, fordi vi går efter at blive rigtig store, vi vil bare gerne i form på flere forskellige måder, både styrkemæssigt og konditionmæssigt. Men et program der går rundt om hele kroppen i løbet af en uge vil da være meget fedt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja, det er det eneste, men nu er det heller ikke, fordi vi går efter at blive rigtig store

Fordi man træner i et center er det jo ikke for at blive stor.

Det er fordi man kan komme til at ramme alle sine muskelgrupper, og man kan få noget professionelt vejledning.

overvej om i har råd til bogen "muskeltræning" fra aagaard.

Der er der mange øvelser i for hele kroppen som i kan lave uden maskiner.

god træning

B. :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt svært for folk at sammensætte et program da folk ikke ved hvilke muligheder i har, der er masse ting i kan lave med håndvægte men måske ikke lige det fedeste hvis det kun er nogle 5-10 kgs vægte.

Det er f.eks. lidt svært at lave squat, bænk-pres, row osv. uden det rigtige udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mikael_89,

Her er et godt begynderprogram, som jeg selv brugte, da jeg startede med styrketræning. Selv om det ikke ser ud af meget, er der virkelig noget at hente her.

http://www.motion-online.dk/mm_e_styrke.htm

Når I ikke har mulighed for at træne i et center, så vil jeg anbefale jer, at lave et par sandsække med fx. 15% og 25% af jeres kropsvægt. I kan sagtens træne overstående øvelse med en sæk. En sæk koster ca. 100-150 kr at lave.

Hvis I ikke har mulighed for at benytte en sandsæk, så kunne I med fordel benytte jer af kropsvægtsøvelser som chin-ups, armstrækkere, pistols etc.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Igen tak for de mange gode svar. Det program du har henvist til, det kan vi ikke benytte, da vi ikke har mulighed for de øvelser. Igen, så tror jeg folk misforstår, vi går efter at bruge nogle forskellige kropøvelser og nogel med håndvægte, så vi kan få nogle stærkere muskler. Kan du henvise til en guide, hvor der står beskrvet, hvordan man laver sådan nogel sandsække?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mikael, fedt at du og din ven vil igang med træningen. Men en stor advarsel: lige så hårdt som det kan være, lige så afhængighedsskabende kan det være!

Der findes skam et håndvægtsprogram på denne side :D

Komplet træning med håndvægte

Det jeg vil anbefale er det "kompakte program" der udføres 3 gange om ugen.

Husk at klikke på det blå link i toppen af artiklen til øvelserne, der er de smukt beskrevet.

Hvis i senere vil mere er der muligheder med egen kropsvægt og håndvægte herunder:

t-mag: Death by bodyweight

Denne her er god som grundtræning, men også temmeligt grum :devil:

Dumbbell Squat Thrust (Modified "Burpee")

Begin in the standing position with dumbbells against the front of the thighs. Squat down on your haunches and place the dumbbells on the ground in front of your toes. Pop the legs back into a position that looks like a push-up with the hands on dumbbells, then jump the legs back up to the previous position. Finally, stand up with the dumbbells and vomit on the last rep.

249thrust1.jpg

249thrust2.jpg

249thrust3.jpg

249thrust4.jpg

249thrust5.jpg

Mht. Konditionstræning kan man lave meget andet end at løbe! Jeg vil anbefale at i overvejer at spille noget boldspil af en art. Fodbold, håndbold, min favorit basketball eller evt. tennis/badminton. Det er for det meste lidt nemmere at holde motivationen på den måde.

Eller er det bare mig der syntes det nemt bliver for kedeligt at løbe?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share