_ONDT_ i hovedet


Anders
 Share

Recommended Posts

Ja, andet træningspas i første uge, i min første HST cyklus nogensinde. Jeg skulle lave dødløft 2 x 15, men i de sidste reps i andet sæt, begynder mit hovede at dunke som en sindsyg. Jeg kaster nærmest vægten, og tar mig til hovedet - ligger mig ned og drikker en masse vand. Hovedpinen går så langsomt i sig selv igen, og da jeg ligger mig på bænken for at tage bænkpres, kan jeg hurtig mærke, at hovedet stadig ikke er i orden. Jeg tager ~5 reps. i bænkpres, indtil jeg kan mærke, at smerterne så småt begynder igen, og jeg stopper sættet. Jeg måtte altså stoppe min træning fuldstændig, og nu sidder jeg så, en halv time efter, og har stadig en rimelig kraftig hovedpine. Hvad fanden er der sket? <_<

Surt at det allerede skulle "ødelægge" min træning efter så kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Oh shit...nu er det ellers ved at være gået over. Kan det være fordi jeg måske ikke fik ilt nok under mine løft i dødløft? Jeg prøvede at bruge den med at suge luft ind, og på den måde spænde op i kroppen, men så puste ud når jeg lagde vægten, trækker luft ind, og løfte op igen. Til sidst var jeg meget forpustet, og så skete det - som om en blodåre i hovedet var ved at sprænge... :(

Må hellere rende et smut til lægen i morgen :(

Link to comment
Share on other sites

ja snak lige med lægen ;)

brugte du vasalva metoden mens du trak ? det gør de fleste jeg har set når de dødløfter og når man så kombinerer det med reps kan blodtrykket godt blive højt.

Den skal jeg sgu nok lige ha' på dansk (vasalva-metoden?) - det lyder til at det meget muligt kan være noget med blodtrykket. Jeg rystede også meget bagefter, osv.

Link to comment
Share on other sites

Oh shit...nu er det ellers ved at være gået over. Kan det være fordi jeg måske ikke fik ilt nok under mine løft i dødløft? Jeg prøvede at bruge den med at suge luft ind, og på den måde spænde op i kroppen, men så puste ud når jeg lagde vægten, trækker luft ind, og løfte op igen. Til sidst var jeg meget forpustet, og så skete det - som om en blodåre i hovedet var ved at sprænge... 

Må hellere rende et smut til lægen i morgen 

det er netop vasalva metoden du har benyttet. den kan netop medføre stærkt forhøjet blodtryk

men du skal ikke være bange - hvis dit eneste sympton er hovedpine virker det bestemt ikke alvorligt. men tag nu alligevel lige og ring til vagt lægen og snak med ham :)

Link to comment
Share on other sites

JEg syntes også du skal tage en smut til lægen, men eller er det godt at se, at du giver dig 100% B)

Jeg oplever selv noget ligende:

Når jeg har kørt 20 breathing reps i squat er det som om at lydniveauet sænkes, hvorefter der kommer en svag hyletone i mine øre. Det fortager sig efter et halvt til et helt minut. Det sker også at jeg begynder at se sorte flydende pletter. Er selv overbevist om , at det er en kombi mellem forøgelsen af blodtrykket og et for lavt iltnivesu i blodet. :devil:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik aldrig ringet til lægen i går, da jeg umiddelbart syntes at min hovedpine var gået i sig selv igen, og at der derfor ikke var nogen grund til det. Her til morgen er det som om at det til tider stadig begynder at små-dunke lidt inde i hovedet, som om det ikke er 100% i orden, men det er meget mildt...kan kun svagt mærke det! Puha...dea ka' være at jeg skal begynde at ta' det lidt med ro ved de dødløfts... ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den metode i beskriver er som i selv også nævner at den medfører forhøjet blodtryk.

Nogle få personer har svage blodkar i hjernen, og metoden kan medføre at nogle af disse blodkar brister (ikke det samme som en hjerneblødning), og det giver en svag trykstigning, hvilket forårsager hovedpinen. Hvis det er det som du har, så skal du holde dig langt væk fra den teknik, eftersom du i helt ekstreme tilfælde faktisk kan udløse en hjerneblødning, selvom sandsynligheden er meget lille.

Andre er bare generelt sensitive overfor trykstigninger i hovedet. Jeg selv laver f.eks. ikke øvelser der kræver at hovedet vender nedad, da det somme tider er nok til at give mig hovedpine, og den beskrevne åndedrætsteknik er også noget jeg holder mig fra.

Min teknik kan du jo prøve en gang, og se om den hjælper dig. Dette er en teknik jeg bruger specielt når jeg arbejder i nærheden af mit max-område.

1) Før løftet bruger jeg lige et øjeblik på at centrere mig om løftet.

2) Derefter griber jeg om vægten, for at mærke hvor jeg skal holde

3) Så tager du 3 relativt hurtige indåndinger for at opbygge nok ilt i blodet

4) Til sidst tager du en dyb indånding, samtidig med at du løfter vægten fri.

5) Når du løfter vægten puster du ud langsomt, og når du sænker trækker du ind.

Det er såmænd bare det. Hvis du øver den et par gange uden så stor belastning tror jeg hurtigt du får den på plads. Jeg synes selv det er en ganske udemærket teknik.

Omkring at puste ud under løftet, så kan det være en hjælp at presse læberne godt sammen, så der kun slipper en lille smule luft ud.

Som sagt er det bare et forslag. Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den metode i beskriver er som i selv også nævner at den medfører forhøjet blodtryk.

Nogle få personer har svage blodkar i hjernen, og metoden kan medføre at nogle af disse blodkar brister (ikke det samme som en hjerneblødning), og det giver en svag trykstigning, hvilket forårsager hovedpinen. Hvis det er det som du har, så skal du holde dig langt væk fra den teknik, eftersom du i helt ekstreme tilfælde faktisk kan udløse en hjerneblødning, selvom sandsynligheden er meget lille.

Andre er bare generelt sensitive overfor trykstigninger i hovedet. Jeg selv laver f.eks. ikke øvelser der kræver at hovedet vender nedad, da det somme tider er nok til at give mig hovedpine, og den beskrevne åndedrætsteknik er også noget jeg holder mig fra.

Min teknik kan du jo prøve en gang, og se om den hjælper dig. Dette er en teknik jeg bruger specielt når jeg arbejder i nærheden af mit max-område.

1) Før løftet bruger jeg lige et øjeblik på at centrere mig om løftet.

2) Derefter griber jeg om vægten, for at mærke hvor jeg skal holde

3) Så tager du 3 relativt hurtige indåndinger for at opbygge nok ilt i blodet

4) Til sidst tager du en dyb indånding, samtidig med at du løfter vægten fri.

5) Når du løfter vægten puster du ud langsomt, og når du sænker trækker du ind.

Det er såmænd bare det. Hvis du øver den et par gange uden så stor belastning tror jeg hurtigt du får den på plads. Jeg synes selv det er en ganske udemærket teknik.

Omkring at puste ud under løftet, så kan det være en hjælp at presse læberne godt sammen, så der kun slipper en lille smule luft ud.

Som sagt er det bare et forslag. Håber du kan bruge det.

Var ved lægen i dag, og jeg fejlede intet - hverken i nakken eller i nerverne i hjernen, så det er bare finno, selvom det stadig kan mærkes svagt i hovedet... :bigsmile:

Tak for rådet! Faktisk bruger jeg stort set altid den metode du beskriver, Baloo, men under dødløft synes jeg at det er nemmere at spænde op i hele kroppen, hvis jeg fylder lungerne med luft under løftet - det giver så desværre bagslag, i og med at det medfører forhøjet blodtryk, og jeg bliver ret forpustet!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle han tage til lægen? Hvis det er gået over, hvad skal lægen så kunne gøre? Jeg ville istedet tage den lidt med ro ved næste dødløft og se situationen lidt an.

Det er sq ikke til at spøge med at få dunken i hovedet, og da han havde en lille smerte kunne han lige så godt få det tjekket. Nu har han været til lægen og der var ikke noget, men tænk hvis det havde været det omvendte.

Better safe than sorry, når det gælder så potentielt alvorlige symptomer.

Link to comment
Share on other sites

>Sokratez

Jeg har nu aldrig hørt at en dunken i hovedet skulle være forbundet med nogen fare. De fleste af os er fra tid til anden plaget med hovedsmerter, uden at det er forbundet med fare. Det hele kommer selvfølgelig an på omstændighederne. I dette tilfælde hvor smerten fremkom ved dødløft og Anders fik det bedre på relativ kort tid, ja så mener jeg ikke man behøver at være medicinsk uddannet for at konkludere at et lægebesøg ville være lidt sløseri af offentlige ressourcer. Jeg gætter endda på at han ikke engang havde hovedpine da han gik til lægen.

Hvad forventer I at en læge skal gøre ved en patient som siger han HAR haft ondt, men nu ikke har problemet mere?

Jeg synes derimod der var god grund til at opsøge læge hvis hovedpinen fortsatte i længere tid eller hvis hovedpinen blev stærkere. Så ville der i det mindste have være noget at behandle ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu er hovedpine jo meget normalt i forbindelse med tung vægttræning. Det kaldes "exertional headaches", og det er noget mange oplever efter træning. Er der tale om "exertional headaches", så er det dog noget som går over i timerne efter træning. Så hvis man har dunken i hovedet flere timer efter træning, eller sågar dagen efter, så KUNNE der jo være tale om noget mere alvorligt.

Dog er jeg enig at man ikke ligefrem behøver at løbe til lægen i tider og utide. Hvis det havde været en hjerneblødning, så ville der i langt de fleste tilfælde tilstøde sensoriske- eller motoriske funktionsudfald. Hvor det sensoriske eller motoriske udfald kommer, afhænger af hvor i hjernen eller hjernestammer blødningen er. Så for langt de flestes vedkommende, så ville man ikke være i tvivl, hvis der var noget rav-ruskende galt.

Når man løfter tunge vægte, så VIL blodtrykket stige dramatisk uanset om man anvender valsalva manøvren eller ej. Og når blodtrykket stiger så meget som det gør ved store øvelser som squat og dødløft, så kunne jeg godt forestille mig at det tryk i sig selv kunne være med til at give hovedpine. Folk med ekstremt forhøjet blodtryk i hvile, klager jo også ofte over hovedpine. Om det skyldes at mindre blodkar i hjernen brister skal jeg ikke kunne sige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft anstrængelses udløst hodepine, det kom når jeg virkelig gav alt hvad jeg havde i mig og forsvant igen i løbet af 10 min. Det forsvant helt i løbet af en måned.

Det skader ikke at snakke med en læge.

Min tante fik hovedpine en aften, hun nåede lige at sige det til min onkel inden hun faldt bevistløs om. Tre timer senere blev hun erklæret død. Hun levede et sundt liv og var i slutningen af 40'ne. Godnat og sov godt.

Link to comment
Share on other sites

>Sokratez

Jeg har nu aldrig hørt at en dunken i hovedet skulle være forbundet med nogen fare. De fleste af os er fra tid til anden plaget med hovedsmerter, uden at det er forbundet med fare. Det hele kommer selvfølgelig an på omstændighederne. I dette tilfælde hvor smerten fremkom ved dødløft og Anders fik det bedre på relativ kort tid, ja så mener jeg ikke man behøver at være medicinsk uddannet for at konkludere at et lægebesøg ville være lidt sløseri af offentlige ressourcer. Jeg gætter endda på at han ikke engang havde hovedpine da han gik til lægen.

Hvad forventer I at en læge skal gøre ved en patient som siger han HAR haft ondt, men nu ikke har problemet mere?

Jeg synes derimod der var god grund til at opsøge læge hvis hovedpinen fortsatte i længere tid eller hvis hovedpinen blev stærkere. Så ville der i det mindste have være noget at behandle ;)

Grunden til at jeg skrev han burde gå til lægen var, at han stadig havde ondt i hovedet, omend ikke så meget.

Hvad har han tabt ved at besøge en læge? Er det spild af resourcer? Næ det synes jeg ikek for nu kan Anders vide med sig selv der ikke er noget galt, så han skal gå og spekulere på det.

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas sagde, andre symptomer vil fortælle hvis der er noget alvorligt galt. Det er rigtigt det ikke skader at gå til læge, men der må alligevel være en minimumsgrænse. Folk som går til læge eller tager på skadestuen "bare for en sikkerheds skyld", tapper sundhedsvæsenet unødigt for ressourser. Det er ihvertfald hvad man engang i mellem hører sundhedspersonale beklage sig over i pressen. I forvejen er der heller ikke ligefrem overkapacitet i sundhedssystemet.

Derfor mener jeg ikke man skal gå til læge "bare for en sikkerheds skyld".

Link to comment
Share on other sites

Sådan noget pis - selvom det er et par dage siden, at uheldet skete, kan jeg stadig ikke træne...får fanme et tryk i hovedet bare jeg straffer mig selv ( :tongue: ), og jeg nåede ikke meget længere end 7 reps. i første sæt bænkpres, før jeg kunne mærke, at den var gal.

Lort...nu havde jeg lige glædet mig sådan til at komme i gang med at træne noget seriøst HST, og så kommer der sådan noget i vejen... :(

Link to comment
Share on other sites

Som Thomas sagde, andre symptomer vil fortælle hvis der er noget alvorligt galt. Det er rigtigt det ikke skader at gå til læge, men der må alligevel være en minimumsgrænse. Folk som går til læge eller tager på skadestuen "bare for en sikkerheds skyld", tapper sundhedsvæsenet unødigt for ressourser. Det er ihvertfald hvad man engang i mellem hører sundhedspersonale beklage sig over i pressen. I forvejen er der heller ikke ligefrem overkapacitet i sundhedssystemet.

Derfor mener jeg ikke man skal gå til læge "bare for en sikkerheds skyld".

Det kan jeg godt være enig i, i andre tilfælde. Det de ofte klager over er folk der kommer med en influenza, slem forkølelse etc., men da dette er potentilelt farlig, vil jeg nu gå til lægen for en sikkerheds skyld.

Men det bliver vi to vidst ikke enige om ;)

Link to comment
Share on other sites

Sådan noget pis - selvom det er et par dage siden, at uheldet skete, kan jeg stadig ikke træne...får fanme et tryk i hovedet bare jeg straffer mig selv ( :tongue: ), og jeg nåede ikke meget længere end 7 reps... før jeg kunne mærke, at den var gal.

Lort...nu havde jeg lige glædet mig sådan til at komme i gang.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Måske du kan prøve denne imod hovedpine.

Tag 2 pamol/pinex/panodil eller hvad du nu har lige før træning. De får blodkarrene til at slappe lidt af, og kan måske hjælpe dig.

Rådet fik jeg fra min læge i forbindelse med at jeg fik migræne hver gang jeg havde arbejdet med maxpuls i længere tid. Det virkede faktisk, men da jeg kom i bedre form holdt det op med at være nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Sådan noget møg - kan stadig mærke det småt i mit hoved...nogle gange mere, andre mindre! :unsure:

Jeg mener at man skal lytte til sin krop.

Ondt i hovedet (eller andre steder) er et signal om et eller andet.

Jeg kender det fra dødløft, at hvis jeg forsøger med for tungt kommer

advarslen fra ryggen, og mit helbred er vigtigere end flere kg i dødløft.

Kan du ikke træne isolationsøvelser uden at det gør ondt ?

Jeg ved godt at det går ud over dit HST program, men hvis du kan træne

på en anden måde og så bevare dit helbred, må det være at foretrække :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share