Varme = forbrænding?


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg kunne jo ikk lade være med at ligge mig i solen idag - vi har en terrase hvor der blev opvarmet til 30 grader i skyggen i dag...

Jeg faldt selvfølgelig i søvn og da jeg vågnede var jeg drivvåd af sved over det hele...

Så ville jeg lige af nysgerrigheds skyld høre om det også går ind under vægttab/forbrænding?

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Nu må du ikke hænge mig 100% op på det, men tror nok det har en lille (meget lille) indvirkning på forbrændingen :unsure: Når man fryser bruger kroppen en del energi på at holde kropstemperaturen så mon ikke det samme gælder for varme? Dog skal du nok ud i ekstreme grader før det vil have en virkelig målbar effekt på forbrændingen...

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig logisk nok at det ikk er fedttab - men jeg er før blevet rettet i nogle ting som jeg mente var logisk nok - fordi der er nogle indviklede processer og en masse forkortelser af stoffer der gør dit og dat og resulterer i noget helt andet end det jeg lige syntes var logisk...

Tak for svarene... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er hvis omgivelserne er kolde så bruger kroppen mere energi på at holde kroppens temperatur normal. Du skal nok ikke regne med at øge forbrændingen ved at kalkulere med temperaturen :lol: Løb en tur, det er også meget sjovere. :) I øvrig skal du være opmærksom på at din krop får lov til at svede, når du dyrker sport.

Link to comment
Share on other sites

Når man har feber er forbrændingen i kroppen da også højere, så må man vel også ha en højere forbrænding ved at opholde sig ved varmere steder.

Når man har feber, er forbrændingen ganske rigtigt øget for at holde temperaturen i kropskernen over 37 grader. Dette kræver naturligvis ekstra energi.

Opholder man sig i varmere omgivelser (og ikke har feber) holdes temperaturen i kropskernen stadig på 37 grader og forbrændingen øges derfor ikke. Tværimod falder den nok lidt, da det er nemmere at holde de 37 grader, når omgivelserne er varme.

Vægttabet i en sauna er vel udelukkende pga. væsketab.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn: Hvorfor bevæger folk sig så ikke generelt hurtigere når det er varmt, når nu atomerne bevæger sig hurtigere...?? <_<

Faktisk gør det omvendte sig gældende. Hvis du nogen siden har arbejdet et sted hvor det er rigtigt varmt fx i Afrika med. gns. temp på 35-40*

så vil du se at folk faktisk er MEGET langsommere og faktisk mere dovne....hehe ;)

De to ting kan vist ikke lige sådan sammenlignes.

Edited by Mette_Musen
Link to comment
Share on other sites

Det skyldes ganske enkelt, at kroppen skal bruge kræfter på at komme af med varmen. Når man laver noget stiger ens kropstemp. som medfører at man skal af med varmen og det koster kræfter, det gør vi jo som i har nævnt gennem sved.

Men der er faktisk nogle dyr som reagerer bedre på varmt end på koldt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo tag en hund som puster for at komme af med varmen, ved at indtage noget luft som er koldere end dens kropstemp. Men vi bruger jo fordampning, når vi sveder bliver overfladen på vores hud kold, fordi der sker en afgivelse af atomer.

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

Det skyldes ganske enkelt, at kroppen skal bruge kræfter på at komme af med varmen. Når man laver noget stiger ens kropstemp. som medfører at man skal af med varmen og det koster kræfter, det gør vi jo som i har nævnt gennem sved.

Men der er faktisk nogle dyr som reagerer bedre på varmt end på koldt.

Det er jo ikke det at komme af med varmen som koster kræfter. Det er jo selve arbejdet som ér krævende.

Hvorfor anbefaler vægteksperter så ikke overvægtige at tage alt vintertøjet på mens de dyrker motion? Det eneste du kommer af med er væske, når du sveder og det nedkøler kroppen

Link to comment
Share on other sites

Det at komme af med væske koster jo også kræfter, da din organisme først skal sættes igang, det er den del der koster energi, jeg siger ik det er en perfekt måde at øge din forbrænding på, jeg siger det er yderst begrænset hvilken forskel det gir.

Undskyld hvis jeg har sagt noget forkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en jakke på så isolerer du jo varmen, på den måde nedsætter man temperatur vandringen.

Beduinerne tager jo tøj på for at de ikke skal blive for varme, havde de ik det tøj på ville de dø af varme :tongue:

Så er jeg rigtig kommet langt ud.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - der er ellers gang i den her hva? :bigsmile:

Der er måske ikk nogen forskningsresultater på et menneskes forbrænding i forskellige temperaturer?

Prøv og find noget om vands varmekapacitet, så kan du beregne hvor meget det kræver at forbrænde en ltr vand ved en bestemt temp :lol:

Eller også skal vi ha fordampningsvarme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share