Hvor meget vægt i bryst med dumbels


andreas1857
 Share

Recommended Posts

"dumbels giver MEGET bedre brysttræning end bænkpres med stang"

Dette citat læste jeg her i MOL, og kan kun sige god for det. Jeg har før kørt med stang, hvor jeg havde opdaget at min ømhed var som den ville være ved max belastning.

Men nej, nej... Igår kørte jeg modsat, og JA mine patter har sq fået en omgang "tæsk"

Frem over vil jeg køre intensivt bryst med dumbels.. Arnold havde sku ret ;o)

Af ren nysgerrighed ville jeg da gerne høre garvede MOL´er med god erfaring om hvad i køre i vægt med dumbels.?

Jeg følte mig oplagt igår og gik op på 40 kg vægte med 5-6 rep.

Hilsner

Andreas

Link to comment
Share on other sites

IKKE hvis man skal køre intensivt bryst. Ved at bruge dumbels træner du KUN bryst, hvis stang bruges kommer din skulder og triceps til hjælp...

Men jeg siger heller ikke at der stadig kan veksles mellem de 2 øvelser, siger blot at for at træne 100% bryst musklen bruges dumbels.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

IKKE hvis man skal køre intensivt bryst. Ved at bruge dumbels træner du KUN bryst, hvis stang bruges kommer din skulder og triceps til hjælp...

Men jeg siger heller ikke at der stadig kan veksles mellem de 2 øvelser, siger blot at for at træne 100% bryst musklen bruges dumbels.

Andreas

Hmmm du siger du kun får aktiveret brystmusklen igennem DB PRESS?

Jeg syntes ellers den går godt i triceps og skuldre uanset hvad jeg gør :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vi er mange der mener at frie vægte er bedre end maskiner, fordi bevægelsen

ikke er fastlåst til en bestemt bane.

På samme måde kan argumenteres at håndvægte er endnu bedre, fordi de er endnu mere frie.

En anden fordel ved håndvægte er at man kan komme længere ned i bundstillingen, da en vægtstang kun kan komme ned at røre brystet.

Men træner man styrkeløft, er bænkpres selvfølgelig bedst til at træne bænkpresstyrke med :)

Men hvis man er vant til bænkpres, synes jeg det er godt til en forandring at træne med håndvægte.

Og er man begynder og vil igang hjemme, er 2 håndvægte en rigtig god start, synes jeg.

Det er godt beskrevet her: komplet træning med håndvægte.

Jeg tager op til ca 80 kg. i bænkpres, men kun ca. 26 kg i hver håndvægt.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare at man har tildens til at hjælpe mere i tri og skulder når man bruger stang.

Ved at køre den fri bruger man også bryst muskel til at holde balance mere end i stang.

Ved ikke hvad der er bedst. Men kunne godt forholde mig til Arnolds ord der jo er rimelig inde i alt det med muskel træning. I hans bog står der beskrevet at han køre udelukkende med dumbels da de giver det bedste resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan i kan få løftet 42kg dumbells op i den position, og endnu værre - få dem ned igen!? :blink:

De gør nok lige som jeg gør med 25 kg håndvægte :)

tager dem op på lårene og så lægger sig ned på bænken,

samtidig med at de løfter låret og svinger dem med op.

Jeg har hørt om nogen, der har spotter på, når de træner med

tunge håndvægte.

En fordel jeg glemte at nævne, er at der med håndvægte er en god virkning med lettere vægt.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan i kan få løftet 42kg dumbells op i den position, og endnu værre - få dem ned igen!? :blink:

Det kan vi heller ikke.!!! Griner.

Ej, rigtigt.. det er hårdt begge veje. Men mest af alt handler det lige om at have teknikken i hurtigt i et snuptag få dem derop. Syntes at ned er værst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter i dødløftposition, rejser mig op så jeg står strakt, og i det jeg sætter mig på bænken lader jeg enden af håndvægten hvile på mit lår. Så ligger jeg mig lige så roligt ned, i mens jeg holder med et fast greb omkring håndvægtene. Ikke så svært ;)

Nej.. det er værre når man køre med skrå bænk.. så kan man ikke få så meget sving på klodserne ;-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For at svare på dit spørgsmål ;)

Jeg kører turnus med 4-7 reps i øjeblikket og 8-11 reps i øvrige perioder. Kan kun bruge håndvægte i 8-11 turnus fordi jeg løfter 8 reps med 40 kg.

I 4-7 reps kører jeg med incline bænk, da jeg kan få mere belastning på.

Desværre er der ikke håndvægte på over 40kg i det SATS center jeg træner i :(

MICHLDAV

Link to comment
Share on other sites

Fordi du er mere øm er vel fordi du ikke er vant til at køre på den måde?

Man plejer at sige at det er hip som hap hvilken en man kører, da håndvægtene kan komme længere ned og man skal kontrollere dem mere, men til gengæld kan man så have mere vægt på en stang.

Forresten så synes jeg den rammer skuldre og triceps lige så meget, hvis ikke mere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share