Protein.. Hvor og i hvad?


Lunk
 Share

Recommended Posts

et lille spørgsmål..

Er der noget på markedet som indeholder en masse protein??

Altså.. ud over Protein pulver..

Men.. Er der noget sundt med en masse protèin??..

Jeg skal vel have omkring 170-200g

Men.. har i nogle forslag? ¨å jeg kan komme op på det andtal?? det skal gerne være sundt.

Håber i kan komme med nogle hurtige forslag.

Helst ikke for dyre ;)

Link to comment
Share on other sites

Tyvstjålet fra protein-FAQ:

Hvilke fødevarer indeholder meget protein:

Fødevarer med højt proteinindhold:

Tallene i parentes er: (g Prot /g Kulh /g Fedt) - alle pr. 100 gram

Sejfilet (19,3 / 0 / 0,3) = 96,6% af energien kommer fra protein

Frølår (16,4 / 0 / 0,3) = 96%

Torsk (18,9 / 0 / 0,6) = 93,3%

Tund i vand (25,2 / 0 / 1) = 91,8%

Proteinpulver (80 / 4 / 1,5) = 91,6% (Det mærke jeg bruger (Viking), de andre er nok så nogenlunde ligesådan)

Rødfisk (19,4 / 0 / 0,9) = 90,5%

Æggehvide (10 / 1,2 / 0) = 89,3%

Søtunge (18,7 / 0 / 1,1) = 88,3%

Gedde (19 / 0 / 1,2) = 87,6%

Krebs (14,6 / 1,2 / 0,5) = 86,3%

Aborre (18,1 / 0 / 1,3) = 86,1%

Kyllingebryst (fra den grønne slagter) (19 / 1 / 1) = 85,4%

Af vegatabilske fødevarer kan nævnes:

Champignon (konserves) (3,9/3,1/0,1) = 52,5%

Champignon (rå) (2,7/3,3/0,3) = 40,5%

Broccoli (rå) (5,3/6,5/0,6) = 40,3%

Blomkål (rå) (2,5/4,7/0,4) = 30,9%

Ærter (dybfrost) (5,9/12,7/0,7) = 29,3% (Jeg har en pose dybfrost ærter der påstår 6 7 <1 = ~40-50%!!!)

Ærter (rå) (5,9/12,7/0,7) = 29,3%

Iceberg salat (1,0/2,1/0,2) = 28,2%

Flåede tomater (Eldorado) (0,9/2,4/0,2) = 24%

Agurk (rå) (0,7/2,1/0,1) = 23,2%

Generelt er fedtfattig kød godt - især fra fisk og fjerkræ.

Bemærk iøvrigt er proteinpulver kun har 91,6% af energien fra protein - Frølår og sejfilet har over 96%

Edited by J_J
Link to comment
Share on other sites

Sad faktisk og læste det.. Men der må da være noget som er mere protein rigt???

kød er bare ikke særlig proteinrigt (max 25% sådan cirkus).

Nødder, mandler og lignende er nok noget af det mest energirige du finder som også indeholder meget protein, MEN også meget fedt og kulhydrat, og mængdemæssigt er det ret dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal vel have omkring 170-200g

Udfra dit billede vil jeg vurdere din vægt til 80 kg. Så vi snakker altså MAKS MAKS 160g, såfremt du vil følge de videnskabeligt baserede råd. Hvis du vil anvende en videnskabelig tilgang til proteinindtag, så vil det nok være mere i retning af 1,6g/kg kropsvægt, dvs. en circa 130g.

Om man tror mere på erfaringer eller videnskab, skal jeg ikke stille mig til dommer overfor. Men et kendskab til begge dele, må være optimalt for at skulle træffe sin beslutning.

Link to comment
Share on other sites

Sad faktisk og læste det.. Men der må da være noget som er mere protein rigt???

flæskesvær :devil: sådan en pose indeholder omtrent 50% protein og 50% fedt (og det er ikke energiprocenter jeg snakker om)

uheldigvis er det ikke et komplet protein :(

Den normale fødevare med mest protein jeg er stødt på er john west yellowfin tun med 27g protein / 100g

kalklun bryst med omkring 23g protein/100g

hvis du vil have noget med højere indhold end det skal du nok over i noget pulver.

Hvor meget vejer du siden du mener du har behov for 200g protien om dagen, 110kg ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv flæskesvær - det er fyldt med protein.....ca. 50 gram pr. 100 gram. Og ja ja, jeg ved godt at der også 45 gram fedt pr. 100 gram :-)

Dårligt råd eftersom proteinet i flæskesvær er ca. det ringest du overhovedet kan finde :)

Proteinet i flæskesvær har kun en ringe ernæringsmæssig værdi, da indholdet af essentielle aminosyrer er lavt sammenlignet med æg-protein (hhv. 18 og 51 g/100 g), der anses for at have et hensigtsmæssigt aminosyremønster

Kilde: Fødevaredirektoratet

Hvis du indtager 100g protein fra flæskesværd er det kun de 18g der er essentielle aminosyrer hvis jeg forstår det korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Man kan også lige så godt spise 5g pr. kg. kropsvægt. Problemet med så høje indtag, er at man ofte indtager en proteinshake i stedet for en rugbrødsmad og et æble. Førstnævnte er blottet for mineraler og vitaminer samt sporstoffer (bortset fra det tilsatte) i modsætning til rugbrødsmaden og æblet.

Men ok, hvis man tror at man gainer bedre på proteinindtag langt over hvad videnskaben finder er optimalt, så fred være med det. Måske skal man bare være opmærksom på at sige at såsnart man anbefaler over 2g/pr.kg.kropsvægt, så er det ikke funderet i videnskaben... På den måde vil folk få bedre mulighed for at træffe deres valg.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Ja. Man kan også lige så godt spise 5g pr. kg. kropsvægt.

Nej 2-2.5 g :)

ved 5g per kg kropsvægt vil du helt sikkert få gener som flatulens og evt. problemer med de organer der omsætter protein.

Problemet med så høje indtag, er at man ofte indtager en proteinshake i stedet for en rugbrødsmad og et æble. Førstnævnte er blottet for mineraler og vitaminer samt sporstoffer (bortset fra det tilsatte) i modsætning til rugbrødsmaden og æblet.

Hvilket ikke er et problem efter min mening hvis man bulker fornuftigt. Så indtager man netop mere 'normal' mad end en 'normal' person plus det løse som proteinpulver osv.

Det kan være et problem hvis man cutter, men det er så noget man må tage hensyn til. Men generelt bulker man 3/4 af tiden og cutter 1/4, så igen er problemet mindre. Ok det passer måske ikke for mange herinde, men det er et klassisk BB bulk/cut program.

Edited by Apocalypse
Link to comment
Share on other sites

ved 5g per kg kropsvægt vil du helt sikkert få gener som flatulens og evt. problemer med de organer der omsætter protein.

Det vides ikke, med mindre du kender nogle undersøgelser der viser dette?

Der er INTET der tyder på nogen fordel ved et indtag på over 2 g/kg kropsvægt. Hvorfor så spise mere endda i form af pulver, i stedet for at fylde på med mikronæringsstoffer og fytoprotectaner som i adskillige undersøgelser har en bevist positiv effekt?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det er en samlet betegnelse for de bioaktive stoffer. For eksempel plantesteroler, carotenoider, flavonoider osv.

De findes i faktisk alt fra planteriget i større eller mindre grad.

Hver især gør de forskellige positive ting for kroppen.

Der er tråd et stykke tid tilbage hvor der blev skrevet lidt om det. Tror det var Torben F der havde oprettet den.

Link to comment
Share on other sites

ved 5g per kg kropsvægt vil du helt sikkert få gener som flatulens og evt. problemer med de organer der omsætter protein.

Det vides ikke, med mindre du kender nogle undersøgelser der viser dette?

Der var en fyr her på MOL der prøvede at indtage store mængder protein over en periode. Det var en 800g om dagen ca. hvilket nok har være over 5g per kg korpsvægt for ham dog. Jeg kan desværre ikke finde tråden, men i hvert fald fik han voldsom flatulens som forudsagt i tråden af bla. MZ mener jeg. Kunne være lækkert hvis man kunne finde den tråd frem.

Anyway så er pointen med 2-2.5g at man er sikker på at få nok protein samtidigt med at man ikke får alt for meget. Vi kan sagtens kalde det rent opspind eller placebo-effekt men det er hvad BB'ere sværger til. Man kunne sagtens holde sig til f.eks. 1.8g men hvorfor ligge sig så tæt på hvad der beviseligt virker når der ikke er negative konsekvenser (opsummeret i protein FAQ) ved at spise den lille smule mere og så være helt sikker?

Der er INTET der tyder på nogen fordel ved et indtag på over 2 g/kg kropsvægt. Hvorfor så spise mere endda i form af pulver, i stedet for at fylde på med mikronæringsstoffer og fytoprotectaner som i adskillige undersøgelser har en bevist positiv effekt?

Fordi det er svært at spise så meget hvis det skal være 'rigtig' mad. Jeg ligger selv på 4000+ kcal om dagen, det er rimeligt hårdt især hvis man bliver trær af den mad man har i huset. Meget mad skal også tilberedes (f.eks. kød), hvilket igen gør det mere besværligt end proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Anyway så er pointen med 2-2.5g at man er sikker på at få nok protein samtidigt med at man ikke får alt for meget. Vi kan sagtens kalde det rent opspind eller placebo-effekt men det er hvad BB'ere sværger til. Man kunne sagtens holde sig til f.eks. 1.8g men hvorfor ligge sig så tæt på hvad der beviseligt virker når der ikke er negative konsekvenser (opsummeret i protein FAQ) ved at spise den lille smule mere og så være helt sikker?

Langt størstedelen af motionister og styrketrænere har kun et behov på omkring 1,2-1,5 g/kg kropsvægt, så at gå op til 1,8-2,0 er allerede at sætte en sikker margin. Jeg har utalige gange sagt at jeg er ligeglad hvad i rent faktisk indtager, men jeg ser det som et problem at det sættes op som et videnskabeligt faktum, at behovet skal være 2g/ kg kropsvægt og opad. Mange nye som lige er begyndt at træne får disse råd, hvilke er fuldstændig spild af tid og penge for dem. Har hørt mange gange og set i mange indlæg at "de" tror, at bare de får deres 2,5 g/ kg kropsvægt så vokser de uanset hvordan deres kost og træning ellers er. De burde lære lidt om "rigtig" kost i stedet. Det sidste er blot min mening.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Langt størstedelen af motionister og styrketrænere har kun et behov på omkring 1,2-1,5 g/kg kropsvægt, så at gå op til 1,8-2,0 er allerede at sætte en sikker margin. Jeg har utalige gange sagt at jeg er ligeglad hvad i rent faktisk indtager, men jeg ser det som et problem at det sættes op som et videnskabeligt faktum, at behovet skal være 2g/ kg kropsvægt og opad. Mange nye som lige er begyndt at træne får disse råd, hvilke er fuldstændig spild af tid og penge for dem. Har hørt mange gange og set i mange indlæg at "de" tror, at bare de får deres 2,5 g/ kg kropsvægt så vokser de uanset hvordan deres kost og træning ellers er.  De burde lære lidt om "rigtig" kost i stedet. Det sidste er blot min mening.

Jeg er da enige i at folk der indtager 2-2.5g uden at sætte sig ind i sagerne nok ikke får det bedste udbytte og sikker også spilder deres penge (og det gør dem der har sat sig ind i sagerne måske også). Der er masser af folk der træner godt men spiser for lidt, eller spiser for meget og træner for lidt, eller indtager diverse kosttilskud uden at have træning og kost i orden.

Jeg anerkender også at der ikke er videnskabelig belæg for 2-2.5g protein per kg kropsvægt men at det mere er en overbevisning i BB kredse. Jeg ved dog ikke om undersøgelserne er lavet på BB'ere eller blot almindelige mennesker.

Pointen jeg prøver at lave er bare at sammenlignet med indsatsen for at blive større generelt som BB så er det en meget lille ekstrating at være på den sikre side rent proteinmæssigt. Så længe der ikke er direkte skadelige virkninger ved det og man selv synes det er det værd. Men jeg kan godt se dit argument og vil måske begrænse min anbefaling af 2-2.5g, selvom jeg selv indtager det og elsker det :) Hensigten er jo kun at hjælpe andre med noget man selv synes virker rigtigt godt.

Link to comment
Share on other sites

flæskesvær :devil: sådan en pose indeholder omtrent 50% protein og 50% fedt (og det er ikke energiprocenter jeg snakker om)

uheldigvis er det ikke et komplet protein :(

Den protein der findes i hud kan mennesket ikke omsætte til noget brugbart.

Beef Jerky indholder 50% protein, men det er svært tilgængeligt i Dannevang. <_<

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share