"Elektrisk" mavetræning


Guederian
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige nødt til at bring emnet op.

I har nok set reklamerne i TV shop for mirakelmidlet til 6-pack abs. Nemlig den "manskine" hvor man sender elektriske impulser til musklerne som derefter kontraherer, hvorved musklen, teoretisk, trænes. I reklamen siger de at 10 min. træning svarer til 600 mavebøjninger (ca.) Jeg har altid ment at den elektriske impuls var for svag til at give noegn reel værdi, men en af mine kammerater påstår hårdnakket at det virker!!

Der er helt sikkert nogle kloge hoveder som kan give nogle kvalificeret svar på om det er hokus-pokus eller virker.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve et af disse tortur-instrumenter, men det kunne helt sikkert være sjovt at prøve.

Men jeg vil tillade mig at bruge min sunde fornuft et øjeblik.

Apparatet aktivere dine muskler direkte ved hjælp af elektriske impulser, dvs dit nervesystem bliver ikke trænet i at bruge musklerne bedre, dvs du bliver ikke stærkere af det som følge af tilpasninger i nervesystemet som med "rigtig" træning.

Interessant at der sammenlignes med 600 mavebøjninger. Hvad opnår man ved at lave/kunne lave 600 mavebøjninger? Rimelig udholdende mavemuskler, men det er vist også det hele.

Når man kan lave så mange repetitioner kan det umuligt være hårdt nok til at stimulere muskelvækst med mindre du lige har været sengeliggende flere måneder. Desuden er det jo en kontraktion uden belastning, så jeg er lidt i tvivl om hvordan det nogensinde skulle kunne give noget som helst.

Myten om punktslankning burde for længst være begravet, så 600 mavebøjninger hjælper dig IKKE af med fedtet på maven. Derfor hjælper dette apparat naturligvis heller ikke på det problem.

"Man sveder slet ikke", bliver der også argumenteret for. Jeg har svaret på hvorfor, MAN LAVER NEMLIG IKKE EN BØNNE! :lol:

Vil man have en konditionsfremmende effekt ud af det må musklerne arbejde så pulsen kommer op, og når musklerne arbejder (hårdt) og pulsen er høj stiger kropstemperaturen, og man sveder for at slippe af med den varme musklerne genererer.

Ergo kan apparatet ikke have nogen positiv effekt på din kondition.

Lyder det ikke meget rimeligt? :)

Link to comment
Share on other sites

Har kendskab til flere mennesker der benytter sig af disse elektriske apparat (dog ikke fra TV shop til 500,- men fra specielle firmaer til flere tusinde) - som VED det har en effekt - fordi de kan mærke det.

Hertil skal de siges at de alle er HARDCORE kampsports udøvere (alla Bruce Lee) – og de bruger for at gøre deres muskler stærkere.

Ham jeg kender bedst (som arbejder som kung fu skuespiller i Hollywood) siger at det er i marginalerne det tæller og man skal være supper fit for at kunne få noget ud af det… men bare lille effekt er jo også noget.

Men det ikke duer ikke hvis man vil have store bøffer og gå 40 kilo ned i vægt, som Maxpower også så fint formulerer: MAN LAVER NEMLIG IKKE EN BØNNE!

Link to comment
Share on other sites

Har kendskab til flere mennesker der benytter sig af disse elektriske apparat (dog ikke fra TV shop til 500,- men fra specielle firmaer til flere tusinde) - som VED det har en effekt - fordi de kan mærke det.

Hertil skal de siges at de alle er HARDCORE kampsports udøvere (alla Bruce Lee) – og de bruger for at gøre deres muskler stærkere.

1. Nu var det produktet fra TVshop til 500kr vi talte om og ikke en deluxe model til flere tusinde.

2. Hvis de her mennesker er HARDCORE kamsportsudøvere, hvordan ved de så at resultaterne kommer fra den fantasiske maskine og ikke fra deres HARDCORE træning?

3. Du bliver nødt til at definere, hvad du mener med "stærke muskler", for hvis det er styrke du mener, så kræver det en stadig et optimalt trænet nervesystem, som denne HARCORE maskine *ikke* giver.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hertil skal de siges at de alle er HARDCORE kampsports udøvere (alla Bruce Lee)
Ingen over og ingen ved siden af Bruce :tongue:

Kan du uddybe med hvilket formål de bruger disse dyre apparater? Hvad er det helt konkret de kan forbedre?

som Maxpower også så fint formulerer: MAN LAVER NEMLIG IKKE EN BØNNE!

Synes også selv det er en af mine bedre formuleringer :lol:

Som jeg også understreger har jeg ikke selv prøvet den slags "dimser", og jeg skal da indrømme jeg meget gerne ville prøve hvis jeg fik muligheden (uden at skulle have penge op af lommen), så jeg kunne få be- eller afkræftet mine formodninger.

Hvis det generelle princip er det samme i både de dyre og billige udgaver, og nogenlunde som jeg beskriver, har jeg svært ved at se på hvilken måde de dyre udgaver skulle være bedre.

Man skal også huske på at fedt har en særdeles god isoleringsevne både for temperaturpåvirkninger men også elektrisk.

Efter hvad jeg kan læse fra personer som har prøvet nogle af de billige apparater, så skulle det være relativt smertefuldt (som en muskel i kramper), når niveau er så højt at man skulle få noget ud af det. :)

Link to comment
Share on other sites

Der var faktisk et program om det på DR engang:

Harddisken

Jeg så også en miniundersøgelse i et af de fitness blade der ligger og flyder i centeret. Deres konklusion var vist at det hjalp på appelsinhud, men ikke på muskelstyrke og masse. (Det var ikke et fra TV shoppen men en semiprof model til et par tusinde)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det lyder lidt mærkeligt at der skulle være forskel på de dyre og billige maskiner når konceptet ellers er ens.....Spændingen er vel stort set ens uafhængigt af typen af maskinen.

Det interesante må vel være det musklen skal yde for at gennemføre "øvelsen". Hvis der bare er tale om en kontraktion uden modstand, forårdaget af en elektrisk impuls så må nyttevirkningen på musklens styrke være meget begrænset.

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Til Hr. K > synes du er ret hostile i din formulering, hvilket jeg ikke kan se nogen årsag til…

Til Maxpower> Bruce Lee er og bliver numero uno! – den mand er for alt for sej (der for resten var en af de første til at benytte sig denne type maskine)

Jeg vil med det samme understrege at jeg aldrig selv har prøvet et sådant apparat – og ikke ved så meget andet en de virker. Helt præcist har jeg aldrig fået fortalt, men det er noget med musklens ”egen” styrke… man skal jo tænke på, at den type mennesker jo ikke har interesse i store muskler, men stærke og smidige muskler. Deres mobilitet har jo 1. prioritet, derefter rå styrke. Men næste gang jeg høre fra ham skal jeg prøve at få uddybet effekten…

Mht. prisforskellen kan man jo lidt kornet sige at der jo også er forskel på en Fiat til 100.000,- og BMW til en lille mil. Selvom de sikkert begge to kan køre 110 på motervejen.

Ellers kan man jo også lige referer til Growing’s indlæg.

Link to comment
Share on other sites

att: Cervantes

kan du ikke argumenterer for hvorfor disse elektriske apparater skulle virke?

som MaxP har været inde på er neurale tilpasse utrolig væsentlig for folk der ønsker funktionel styrke. vil man opnå disse neurale tilpassinger ved at aktiverer de motoriske enheder vha elektrisk apparatur istedet for CNS/PNS ? for mig virker du bestemt ikke sandsynligt.

Det interesante må vel være det musklen skal yde for at gennemføre "øvelsen". Hvis der bare er tale om en kontraktion uden modstand, forårdaget af en elektrisk impuls så må nyttevirkningen på musklens styrke være meget begrænset.

enig :)

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på de dyre og de billige modeller er primært antallet af elektroder. De billige har 4 i alt og jo mere man ofrer jo flere elektrodeplader får man og de kan indstilles individuelt i strømstyrken. Hos en proffesionel behandler har maskinen så mange at man faktisk bliver plastret totalt til.

De billige modeller kan heller ikke justere frekvensen og den har også betydning af hvad der kan "behandles" effektivt.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Det er vist tråd nr. 1 mia. mio. på dette emne, men jeg :unsure: lige alligevel....

En fra min klasse på handelsskolen købte en af de første modeller, jeg prøvede at smide dne på biceps, det var sgu weird, den spænder men laver ingen ændring på ROM, og jeg mener ik at kunne huske noget akt. i triceps....

Og hvis man knalder sådan nogle elektroder på abs og der virkelig ville være noget power på ville du banke hovedet i bordet :tongue: (hvis ryggen ik lige er vågen). MEn den ledstilling du har som udgangspunkt vil ikke blive ændret af de impulser...(om det så er pga antagonist refleks :unsure: )

Jeg har aldrig fundet ud af (eller husker ik) om der overhovedet sker en reel kontraktion actin og mysion... Eller om det bare er vævet der trækker sig sammen... :unsure:

Og når impulsen kommer udefra så burde vi da ikke selv bruge energi på det :blink:

help help...

Link to comment
Share on other sites

Den typiske model:

Musklerne trækker sig sammen, fordi nerven bliver aktiveret fra overfladen (elektroden)

Den minimale mængde strøm som behøves for en kontraktion, er 10 - 20 mA, over 45 - 50 bliver det ubehageligt!

I fysioterapi anvender man apparaterne til aktivering af "glemte" muskler (VMO ved knæskader) samt ved forsøg på aktivering af paralyserede muskler. Alt dette dog samtidigt med forsøg på aktiv aktivering fra patienten.

Dette er så også forskellen til tvshop produkterne = de aktiverer musklerne, typisk ved høj frekvens. Man kan så muligvis opnå ømhed og udtrætning af fibrene, men selvfølgelig ikke styrkefremgang. :)

Link to comment
Share on other sites

der er lavet mange forsøg med denne type apparater og man bliver ikke stærkere af dem... De kan øge den perifære blodperfusion lidt og kan forøge nettoforbrændingen lidt. Men de gør ikke folk stærkere. Den type elektrostimulering, der kan give en styrkeforøgelse er med med større spændinger og strømstyrke og hvor musklen sættes til at arbejde mod en modstand. Det har dog aldrig virket godt nok til at det blev implementeret andre steder end i det gamle sovjet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share