Vejrtrækning


Surfer
 Share

Recommended Posts

Hvad er den mest korrekte måde at trække vejret på under et løft?

Træk vejret ind når man sænker stangen(bænkpres), og pust ud når man presser, er det korrekt eller???

Jeg har en tendens til at holde vejret når jeg bliver presset og følger bare ikke det spiller max, findes der nogle øvelser for vejrtrækningen???

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt og aldeles an på hvad vi taler om. Maxforsøg ?? Lave reps ?? Høje reps ?? Ved maxforsøg og lave reps er det fordelagtigt at holde vejret fra starten af den eccentriske fase, og til man har brudt igennem ens sticking point i den koncentriske fase. Når man holder vejret så øger man det intraabdominale og intrathorakale tryk, med forøget stabilitet til følge. Dette giver en bedre kraftudvikling. Evnen til at løfte tungt øges altså når man holder vejret og spænder i hele kroppen.

Snakker vi traditionel BB træning, med relativt høje reps, så er det bedst at gøre som du foreslår, nemlig at trække luft ind på vej ned, og så banke den kraftfuldt ud på vej op.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi traditionel BB træning, med relativt høje reps, så er det bedst at gøre som du foreslår, nemlig at trække luft ind på vej ned, og så banke den kraftfuldt ud på vej op.

Thomas

Lige ved bænk sys jeg lige man skal være obs på at man holder været lige inden stangen rør brystet... (hvis man da kører helt derned)

HAr prøvet at fange mig selv et par gange i en slags choke på sidste rep... HVor stangen rør brystet inden man for lukket for verjet, og så er der ik meget guf i patværket...

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er der kun en metode der duer, og det er netop at puste ud når du løfter, og trække ind når du sænker.

Har selv prøvet den med at holde vejret, men det synes jeg ikke godt om. Mener også at have hørt at det med at holde vejret kan føre til sprængning af blodkar pga trykstigningen. Naturligvis er det sikkert kun i ekstreme tilfælde, men aligevel...

Desuden er jeg pænt disponeret for hovedpine, så alt hvad der har med trykstigning at gøre holder jeg mig fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at jeg kan huske, at der vbar en der snakkede om at vende det om her på MOL. Dvs at man puster ud på vej ned og trækker vejret kraftigt ind på vej op.

Det prøvede jeg så, og det gav mig faktisk mere kraft i løftet og mere hastighed (pudsigt nok). Nogen der kan forklare hvordan det hænger sammen med overstående ??

laraag

Link to comment
Share on other sites

Enig med Thomas, men pres luften ud gennem sammenpressede læber, på den måde holder man bedre på det intraabdominale og intrathorakale tryk, i forhold til hvis du blot lod al luften gå på en gang. Sørg i øvrigt for at få en god dyb indånding inden den eccentriske fase, og her snakker jeg de store løft ik.

Det er essentielt at du ikke holder vejeret under hele løftet, da dette kan forstørre hjertet mm. (har dog ikke en reference lige ved hånden)

Kenneth jeg tror i øvrigt ikke de diskutere vejrtrækningsteknik under tunge løft ved fødselsforberedelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share